Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005

Pirkkalan kunnan ympäristöterveyspäällikkö Outi Lepistön mukaan:

Vaikka pullat paistettaisiin 225 asteessa, voi niissä Lepistön mukaan olla muita taudinaiheuttajia.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013071817276830_uu.shtml

Tulin uteliaaksi, mitkähän taudinaiheuttajat mahtavat olla kyseessä? Noroviruksenkin pitäisi kuolla jo 90 asteessa 2 minuutin kuumennuksen jälkeen?

Sivut

Kommentit (42)

partalainen kuri
Seuraa 
Viestejä125
Liittynyt17.3.2012

EU:n omat ekstremofiilit, luulisin.... Tosin vaan meillä Suomessa, ei muualla Euroopassa. Onneksi meitä suojellaan moisilta pasiliskoilta.

I was born intelligent, but educaton ruined me

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6805
Liittynyt8.11.2007
pizze

Tulin uteliaaksi, mitkähän taudinaiheuttajat mahtavat olla kyseessä? Noroviruksenkin pitäisi kuolla jo 90 asteessa 2 minuutin kuumennuksen jälkeen?

Se on valtapöhö. Siihen sairastuvat usein jonkinlaista valtaa omaavat pikkuvirkamiehet ja miksei isommatkin. M.m. entinen pääministeri Matti Vanhanen tunnusti, että valta meni päähän.

morfiinisiivet
Seuraa 
Viestejä132
Liittynyt9.2.2013

Minä olen ihmetellyt näitä muka raakamaidosta saatuja ehec-tartuntoja sillä perusteella , että itse olen lähtöisin maatilalta ja raakamaitoa juotiin ihan lapsesta lähtien ilman sen kummempia infektioita.
Ja tiedän lukemattomia muitakin samallaisen kohtalon omaavia.
En tiedä onko kyse näistä alkukantaisista lähtökohdista , hyvästä perimästä vai pelkästä tuurista etten ole pahemmin millekkään allerginenkaan.

Onko siis kyse esim Turun tapauksessa kyse maidontuottajan huonosta ammattitaidosta vai onko ympäristömyrkyillä ja muulla paskalla mitä saamme elimistöön alkaen suurten kaupunkien vesijohtovedestä osuutta siihen , tällaisia epidemioita yleensä syntyy?
Eikö elimistö yksinkertaisesti enää edellämainitun kuorman lisäksi selviydy normaaleista bakteereista?
Käsittääkseni hormonijäämät eivät lähde puhdistuksessa pois . Miten lienee puhdistusaineissa käytettävien fenolien laita?
Vai onko mitään epidemiaa edes ollutkaan vaan perimmäinen tarkoitus on hävittää lähiruokakulttuuri ja alistaa ihmiset suuryritysten armoille?

Voitte pitää junttina mutta minä juon edelleen raakamaitoa sitä tarjolla ollessa mikäli näen navetan sisältä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
morfiinisiivet
Minä olen ihmetellyt näitä muka raakamaidosta saatuja ehec-tartuntoja sillä perusteella , että itse olen lähtöisin maatilalta ja raakamaitoa juotiin ihan lapsesta lähtien ilman sen kummempia infektioita.
En tiedä onko kyse näistä alkukantaisista lähtökohdista , hyvästä perimästä vai pelkästä tuurista etten ole pahemmin millekkään allerginenkaan.

Onko siis kyse esim Turun tapauksessa kyse maidontuottajan huonosta ammattitaidosta vai onko ympäristömyrkyillä ja muulla paskalla mitä saamme elimistöön alkaen suurten kaupunkien vesijohtovedestä osuutta siihen , tällaisia epidemioita yleensä syntyy?
Eikö elimistö yksinkertaisesti enää edellämainitun kuorman lisäksi selviydy normaaleista bakteereista?
Käsittääkseni hormonijäämät eivät lähde puhdistuksessa pois . Miten lienee puhdistusaineissa käytettävien fenolien laita?
Vai onko mitään epidemiaa edes ollutkaan vaan perimmäinen tarkoitus on hävittää lähiruokakulttuuri ja alistaa ihmiset suuryritysten armoille?

Voitte pitää junttina mutta minä juon edelleen raakamaitoa sitä tarjolla ollessa mikäli näen navetan sisältä.

Mahdollista kaikki. Nykyään ollaan niin sterilisoituja kaikki että yksikin bakteeri ruoka-annoksessa aiheuttaa kuoleman.

くそっ!

unknown soldier
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt26.6.2012
morfiinisiivet

Minäkin juon raakamaitoa ahlmanilta satunnaisesti koska asun toisella puolella kaupunkia treella. Myydään nykyään ruohonjuuressakin luomuversiota tosin litrahintakin on melkein 4€ mutta maku on todella hyvä.

Suomessa minun vatsani ei toimi kunnolla jos en saa raakamaitoa / raakamaidosta tehtyä juustoa. Liekö liian steriiliä? Monessa maassa kun on hapankaalit ja muut fermentoidut tuotteet, mutta Suomessa kaikki on steriloitua. Gefilukset sun muut eivät auta ja vatsa tuntuu jatkuvasti ärtyneeltä.

Turussa varmaan käynyt joku huolimattomuudesta aiheutunut kämmi, tuskin sen isompaa ongelmaa eli huonosti pesty astia tms. Ahlmanilta jossa maatalouskoulukin samassa en ole koskaan kuullut ongelmista. Kuka lopettaa marketissa käynnin kun jostain sparin tai pirkan pakasteesta löytyy hulluakaalia tai hiirenpää? Ei kukaan täyspäinen. Terve varovaisuus on aivan eriasia kuin fobia ja kammo, sekä kaiken takaa soppaa hämmentävä elintarviketeollisuus.

vierailija
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt19.4.2006

Kovaa tavaraa tuo raakamaidosta tehty pulla.

Höyryautoklaavi:
Steriiliyden edellytyksenä on, että jokaisen steriloitavan tarvikkeen lämpötila kyllästetyssä höyryssä on ollut vähintään 15 min 121 asteessa tai vähintään 3 min 134 asteessa

Pastörointi:
Pastöroinnissa elintarvikkeen lämpötila nostetaan vähintään 71–74 °C:n lämpötilaan 10–30 sekunnin ajaksi.

UHT käsittely
135 astetta yhden sekunnin ajaksi

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006
pizze
Vaikka pullat paistettaisiin 225 asteessa, voi niissä Lepistön mukaan olla muita taudinaiheuttajia.

Tarkoitettaneen, että taudinaiheuttajat voivat siirtyä pullaan paistoin jälkeen, koska jotain puutteita tiloissa.

Hohhoijakkaa

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
½Q
pizze

Tarkoitettaneen, että taudinaiheuttajat voivat siirtyä pullaan paistoin jälkeen, koska jotain puutteita tiloissa.

Ehkäpä noin, koska jutussa käsittääkseni (luin Aamulehdestä) oli kyse siitä että pullia ei saa myydä samassa tilassa missä tapahtuu muuta toimintaa. Että kaiketi kontaminoitumisen pelättiin tapahtuvan paiston jälkeen.

Miksei niitä pullia sitten vaan alettu myymään eri tilassa? Perhana vaikka ulkona...

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Liittynyt17.6.2012

Yrittäjä kertoi ettei ole varaa pitää kahta myyntipistettä. Kokonaisuudessaan järjetön tapaus, ihan kuin viranomaisilta olisi maalaisjärjen käyttö kielletty uhkasakon uhalla.

Vierailija

Virkavastuu saa höpöttämään mitä tahansa etenkin jos pomo on mulkku ja siitä ei ole saanut otetta. Trendi on yleinen niin että käyttöohjeista puolet on varoitteluja siitä kuusikielisestä pumaskasta että varmasti kaikki ymmärtää.

Sairastuminen hiivalla kohotetusta paistetusta pullasta on äärimmäisen pieni. Hiiva syrjäyttää pöpöjä ja paisto tappaa ja pullan pinta ei suosi pöpöjä. Kuten kaikki ovat huomanneet ne pilaantuvat homehtumalla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Aamupäivän Ajantasassa paikallinen terveystarkastaja (?) kertoi, että mitään kieltoa ei ole annettu.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Liittynyt17.6.2012
Seppo_Pietikainen
Aamupäivän Ajantasassa paikallinen terveystarkastaja (?) kertoi, että mitään kieltoa ei ole annettu.

Tietääkseni terveystarkastajat huomauttavat ensin ja kehottavat muutoksiin. Kiellot seuraavat jos heidän pillinsä mukaan ei suostu hyppimään.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat