Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Syrjikö muslimi ateistia kansalaisten yhteisessä tilassa?
Pääkaupunkiseudulla ns. HSL:n toimialueella liikennöi julkisia liikennevälineitä joissa matkalipun hinta on kohtuullisen alhaalla julkisen rahan ansiosta. Loppupeleissä tämä subventioraha on kerätty kansalaisilta veroja keräämällä. Kun huomio viimeisen mainitun seikan yhdessä matkustajan velvoitteen maksaa matkastaan tuntuva korvaus matkastaan voidaan kai olla yhtä mieltä siitä että tämä julkisen tilan pitäisi edustaa demokratian ihanteiden mukaisesti nykyistä henkistä ilmastoa joka on vallinnut useamman vuosikymmmenen verran.

Minun oman näkemykseni mukaisesti Suomi on varsin sekulaari yhteiskunta, onhan meillä uskonnottomia, ateisteja sekä agnostikkoja volteissa mittattuna ihan kärkikastin mittapuulla globaalisti. Tämän lisäksi maassamme asuu monoteisteja, polyteisteja, panteisteja. Pääkaupunkiseudulla uskontojen kultuurien ja kieliryhmiän kirjo on omaa luokkaansa. Edellä mainittujen lokerointitavaoilla voidaan tehdä ero Kaakkois-Aasian buhdalaisten tai Intiasta kotoisin olevien polyteistien jne. välillä esim. tilastointiin liittyvässä kontekstissa.

Uskoakseni on Suomen etu että kaikilla mainituilla ryhmillä on oikeus rauhanomaiseen rinnakkaiseloon. Tarkoitan tällä sitä että kansakunnan ovella häämöttävä huoltosuhteen vinoutuminen pitää jollain tavalla paikata, siihen amattiperäinen maahanmuutto voisi olla yksi lääke teknisten innovaatioiden mukanaan tuoman työn tuottavuuden kasvattamisen ohella. Jotta maahanmuuttajat voisivat kokea olonsa tasa-arvoisiksi toistensa ja kantasuomalaistan välillä ja keskenänsä olisi mielestäni toivottavaa ettei millekkään aattelliselle tai uskonnolliselle yhdyskunnalle annettaisi liian näkyvää roolia julkisessa tilassa.

Itseäni pisti silmään kuun puolivälin perjantai. Tällöin tapahtui seuraavaa: Ramadanin ensimmäisen perjantain auringonlaskun koittaessa Somalivaikutteinen muslimimies alkoi kuuntelemaan kovaäänisesti Arabiankielistä rukousmusiikkia. Itseäni häiritsi tilanteessa se että minun piti ateistina osallistua hänen uskonnonharjoittamieensa kuulemalla julkisessa tilassa, HSL:n alueen linja-autossa tunnistettavalla tavalla Allahu Akhbar eli Allah on Suuri mantraa. Mielestäni kyseinen kuljettaja edustaa toiminnallaan uskonnollista väestönosaa jolla on oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskoa mutta joka ajoittain ylittää rajansa niin että uskonnoottoman tai muunuskoisen vakaumus on ristitulessa. Tein asiasta Syrjintälautakunnalle hakemuksen jossa vaadin uhkasakkoa HSL:lle/ ko. kuljettajalle. Täydensin vielä sitä seuraavalla sähköpostillla jonka kopio ohessa:

Hei tein teille syrjintälautakuntaan hakemuksen jonka postitin viime perjantaina.
Jäin pohtimaan viikonloppuna erästä asiaa. 7. kohdassa tapahtumakuvaus.
Sitä kuinka erotan arabiankielisen rukousmusiikin ja arabiankielisen populaarimusiikin toisistaan.

Väitän että kykenen tekemään Arabiankielen ummikkona eron melko melko selkeästi mitä tulee esim. Amr Diab:in musiikkiin joka on sekoitus ns. Länsimaalaista ja Lähi-Idän musiikkia.

Esim. seuraavan Amr Diabin kappaleen: http://www.youtube.com/watch?v=-hOMAUH4fvc videolla pukeudutaan länsimaalaisittain ja sanoitus on vaihtelevaa ja soljuvaa. Verrattuna seuraavaan jonka miellän rukousmusiikiksi http://www.youtube.com/watch?v=EAvlimEYEpQ tässä sanoitus tuntuu olevan hitaammin etenevää ja musiikista puuttuu instrumentteja. Sen verran arabiaa ymmärrän että tiedän että Alaahu Akhbar tarkoittaa Allah on suuri. Sen vuoksi väitin että kuulin rukousmusiikkia. Jälkimmäisen linkin mukaista musiikkia muistan elävästi kuulleeni ko bussimatkalla.

Mielestäni minä tulin syrjityksi stereotyypisen ominaisuuteni takia. Näytän sekulaarilta kantasuomalaiselta, ns.Pohjoismaalaiselta, minulla ei ole uskonnollisia symboleja vaatetuksessani, eikä minulla ole ajottain kuin enimmillään viikon ikäinen parta. Näin ollen katson tuleeni syrjityksi etnisen taustani takia.

-

Sivut

Kommentit (60)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Bussissa kuljettajalla on oikeus kuunnella ihan mitä haluaa. Yhdenkin matkustajan pyyntö kuitenkin vaatii häntä sulkemaan radion. Eli jos olisit pyytänyt, mökä olisi hävinnyt. Syytä itseäsi.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Toin itseni puutteellisesti esiin 1. viestissä.
Tilanne meni kutakuinkin niin että 10min jälkeen laitoin omasta kaiuttimiesta soimaan Nokian soittoääniä ja lopulta kytkin kaittutimeen musiikkia ns. maalliselta Iskelmäradiokanavalta. Ystäväni ihmetteli toimintaani, kerroin hänelle että kuljettaja kuuntelee musiikkiaan ja minä omaani. Tämän jälkeen muuttui ääni kellossa. Kuljettaja vaihtoi nimittäin jonkinlaisen keskusteluohjelman päälle. Eli tavallaan kyllä, olisin voinut kehoittaa kuljettajaa kuuntelemaan hiljemmalla musiikkiaan mutta menin jotenkin lukkoon. Kai se kuuluu tapoihini olla ojentamatta vieraita ihmisiä julkisella paikalla sanallisesti.

-

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Itseäni häiritsee myös suuresti kun joudun kuuntelemaan muiden uskontojen uskonnontunnustamiseen kuuluvia ääniä. Kirkonkellot kaikuvat kaupungissa sunnuntain lisäksi muinakin viikonpäivinä. Minusta tällainen uskonnollinen tunnustaminen ei kuulu kaupunkien äänimaisemaan ja loukkaa minua jumalaan uskomatonta. Minulla olisi oikeus olla kuuntelematta uskonnollisia symboleita.

Hämmentää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7228
Liittynyt29.6.2012
Vatkain
Itseäni häiritsee myös suuresti kun joudun kuuntelemaan muiden uskontojen uskonnontunnustamiseen kuuluvia ääniä. Kirkonkellot kaikuvat kaupungissa sunnuntain lisäksi muinakin viikonpäivinä. Minusta tällainen uskonnollinen tunnustaminen ei kuulu kaupunkien äänimaisemaan ja loukkaa minua jumalaan uskomatonta. Minulla olisi oikeus olla kuuntelematta uskonnollisia symboleita.

Oletko kokeillut sitä, että menet sinne kirkkoon ja pyydät lopettamaan moikunan?

Ei vaan, elämä olisi niin kovin helppoa, jos jokainen sietäisi kohtuudella toistensa tekemisiä ja toisaalta jokaisella olisi taju siitä, miten paljon toisia voi häiritä. Tuo bussikuski on siinä rajalla. Minulle kyllä on ihan sama, möykkääkö joku mielipuolisuuttaan vai uskontonsa riittien takia, ärsyttää kuitenkin, jos joutuu pitempään kuuntelemaan. Vaikka olisi pieni vauva, joka rääkyy.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain

Siis kun joudut kuuntelemaan muiden uskontojen uskontunnustukseen kuuluvia ääniä? Ja kun kirkonkellot kaikuvat sunnuntain lisäksi muinakin viikonpäivinä?
Entä jos kellot hiljennettäisiin etenkin sunnuntaiaamuiksi, mutta myös muiksi päiviksi? Rauhoittaisiko se sinua?

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
MooM
, ärsyttää kuitenkin, jos joutuu pitempään kuuntelemaan. Vaikka olisi pieni vauva, joka rääkyy.

No pitäisikö vauvan ensin opetella puhumaan (ja mieluiten ruotsiksi) ja soittamalla kännykällään asiansa poliisille, terveyskeskukseen tai yksityislääkärille?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin1
Entä jos kellot hiljennettäisiin etenkin sunnuntaiaamuiksi, mutta myös muiksi päiviksi? Rauhoittaisiko se sinua?

Kyllä.

Hämmentää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7228
Liittynyt29.6.2012
pinklin1
MooM
, ärsyttää kuitenkin, jos joutuu pitempään kuuntelemaan. Vaikka olisi pieni vauva, joka rääkyy.

No pitäisikö vauvan ensin opetella puhumaan (ja mieluiten ruotsiksi) ja esittää asiansa vaikka soittamalla poliisille, terveyskeskukseen tai yksityislääkärille?

En sanonut, ettei vauva saisi rääkyä. Ne nyt vaan joskus on sellaisia, eikä vanhemmatkaan aina voi asialle mitään. on sitä itsekin joskus ollut siinä tilanteessa, että pienellä vaan ottaa päähän eikä tilannetta voi järkevästi helpottaa juuri silloin.

Ei se ärsyyntymistä silti vähennä. Tietysti huutavaa vauvaa on vain siedettävä kun taas öykkäävvää teiniä tai kohtuuttomasti meluavaa porukkaa voi pyytää hiljenemään (jos uskaltaa)

Laiminlyönnit sitten erikseen, johonkin vaunuihinsa terassin eteen huutamaan jätetystä vauvasta voikin kyllä ilmoittaa, mutta silloin se on vauvan hyvinvoinnin takia, ei minun mukavuuteni.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain
pinklin1

Kyllä.

Jyrkensitkö kantaasi juuri äsken, sillä äskettäin sinua häiritsi suuresti muiden uskontojen harjoittamiseen kutsuvat äänet?

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
MooM
pinklin1
MooM

No pitäisikö vauvan ensin opetella puhumaan (ja mieluiten ruotsiksi) ja esittää asiansa vaikka soittamalla poliisille, terveyskeskukseen tai yksityislääkärille?

En sanonut, ettei vauva saisi rääkyä. Ne nyt vaan joskus on sellaisia, eikä vanhemmatkaan aina voi asialle mitään. on sitä itsekin joskus ollut siinä tilanteessa, että pienellä vaan ottaa päähän eikä tilannetta voi järkevästi helpottaa juuri silloin.

Ei se ärsyyntymistä silti vähennä. Tietysti huutavaa vauvaa on vain siedettävä kun taas öykkäävvää teiniä tai kohtuuttomasti meluavaa porukkaa voi pyytää hiljenemään (jos uskaltaa)

Laiminlyönnit sitten erikseen, johonkin vaunuihinsa terassin eteen huutamaan jätetystä vauvasta voikin kyllä ilmoittaa, mutta silloin se on vauvan hyvinvoinnin takia, ei minun mukavuuteni.

Tuli vastustamaton kiusaus kertoa eräästä läheisestäni, vaikka olin aikonut olla esittelemättä heitä netissä:

Kun hän sai vauvan noin kuukausi sitten ja kun vauva oli aina niin rauhallinen, kysyin että itkeekö se vauva milloinkaan?
- Ei se kerkiä, kun otan sen syliin ja imetän heti kun huomaan sen heränneen, hän vastasi.
- Tiedätkö sinä millainen ääni sillä on kun se itkee? kysyin.
- Kyllä minä siellä sairaalassa kuulin, hän sanoi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin1
Vatkain
pinklin1

Kyllä.

Jyrkensitkö kantaasi juuri äsken, sillä äskettäin sinua häiritsi suuresti muiden uskontojen harjoittamiseen kutsuvat äänet?

Siis täh? En nyt oikein ymmärrä.

Hämmentää.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2840
Liittynyt3.10.2007
Vatkain

En itsekään liiemmin välitä kirkonkellojen äänestä aamuvarhaisella pyhäisin, mutta onneksi tilanne ei sentään ole yhtä paha kuin Englannissa, jossa muslimit huutavat rukouskutsuja minareeteistaan viidesti päivässä ja jopa ennen auringonnousua . Täältä löytyy keskustelua aiheesta ja video, joka auttaa eläytymään tilanteeseen.

Sama meno alkaa nähtävästi myös Ruotsissa, tosin hieman inhimillisyyttä muita kohtaan soveltaen.

pinklin1

Tuli vastustamaton kiusaus kertoa eräästä läheisestäni, vaikka olin aikonut olla esittelemättä heitä netissä:

Kun hän sai vauvan noin kuukausi sitten ja kun vauva oli aina niin rauhallinen, kysyin että itkeekö se vauva milloinkaan?
- Ei se kerkiä, kun otan sen syliin ja imetän heti kun huomaan sen heränneen, hän vastasi.
- Tiedätkö sinä millainen ääni sillä on kun se itkee? kysyin.
- Kyllä minä siellä sairaalassa kuulin, hän sanoi.

No odotellaas muutama vuosi. Eikähän tällekin mestarilliselle äidille jossain vaiheessa synny tilanne, jossa vauva/ lapsi otkee ja huutaa, vaikka kuinka pitäisi sylissä. Koliikki, ensimmäinen korvatulehdus, uhmaikä jne saattavat olla tilanteita, joissa nopeakaan syliinottaminen ei välttämättä tepsi. Mutta annetaan sitä ennen tuon tuoreen äidin nauttia onnestaan ja uskostaan omaan erinomaisuuteensa.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain
Siis täh? En nyt oikein ymmärrä.

Koska en voi epäillä älykkyyttäsi, se ymmärtämättömyys johtunee sinun ylimielisyydestäsi ja ylimielisyyttä pönkittää kikkailu eikä keskustelu itse asiasta. Tätä ilmenee muillakin Kelan rahojen turvin kiipijöillä ja toinen ylimielisyyden pönkä onkin unohtaa itseltä opintojen ja eläkkeen rahoittaja pois painolastina olemasta ja huonoa imagoa ylläpitämästä - ja kolmas pönkä persepäässä nostaa itsen tavallisen kansan yläpuolelle.

Häiritseekö tällainen usko sinua?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat