Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Olen tänä vuonna muutamaan otteeseen ollut muutamia päiviä polttamatta tupakkaa. Tänään aion kokeilla lopullista röökamisen lopettamista. Olen huomannut että tupakointini on lisääntynyt vuosien varrella ja samalla nautinnollisuus vähentynyt. Jos et henkisesti ole valmis lopettamaan, silloin lopettaminenkaan ei onnistu. Sinun täytyy haluta lopettaa.

Kannustimiahan riittää:

1) Terveys
2) Raikas hengitys
3) Merkittävä määrä rahaa säästyy
4) Ei tarvi käydä tupakan takia kaupungissa

Kiintymykseni saada kunnon hatsit on alkanut menettää vetovoimaansa. Luultavasti kahvin ja ruoan jälkeen tekee eniten mieli vetää, mutta kannustimet antavat mulle paljon voimaa olla röökamatta. Moni suosittelee purukumia tupakan tilalle ja muutenkin, aion keksiä uusia tekemisiä tupakoinnin tilalle.

Uskalla rakastua terveellisiin elämäntapoihin.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (120)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Se on jännä että vaikka on todella monta hyvää syytä olla polttamatta, niin sellainenkin pienen pieni syy kuin tapa, voi riittää siihen että polttaa. Niinkuin minun tapauksessani. Tämmöiset jutut tuntuvat jopa ristiriitaisilta kaikilta mahdollisilta tarkastelukanteilta. Usein kun selitän jollekin omaa polttamistani, hän kysyy että miksi edes sitten poltat. En ole vielä usean vuoden pohtimisen jälkeen keksinyt järkevää vastausta. Yleensä nykyään vastaan että katu-uskottavuuden vuoksi, koska sillä pääsen tilanteesta. Mutta en tosiaan tiedä, muuta kuin että poltan vain töissä ja töissä se halu voi olla niin suuri että kerjään tupakkaa. Kotona ei mene ollenkaan. Psykologista siis. Tapajuttuja. Töissä kahvitaukoon sopii tupakka. Tuosta kun pääsisi niin en polttaisi ollenkaan. Minulla ei ole mitään fyysistä tarvetta.

くそっ!

Vomies
Seuraa 
Viestejä2884
Liittynyt4.9.2010

Parempi tappaa itsensä tupakalla, kuin tappaa toisia sodassa. Lisäksi vielä tupakkateollisuudessa on työpaikkoja ja välillisesti tupakka tuo töitä ainakin terveydenhuoltoon.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Tiesittekö muuten että skitsofreenikoista melkein kaikki polttaa. Syy siihen voi olla se että kun useinmiten heitä on vaikeaa saada vaikkapa ongelle tai metsäretkelle mukaan vapaaehtoisesti, niin tupakanpoltto rauhoittaa heitä ja on samalla jonkinlainen tekemisen korvike.

Yleensä luonto antaa ihmiselle paljon kun esim. kävelet kaunista metsätietä pitkin. Jos skitsofreenikko yllättäen kans nauttii, tarkoittaa se sitä että heihin kohdistuva oireilu on silloin loitolla tai sanoisko lomalla. Ne harvat hetket kun tunnen vapautta, unelmoin että tuntisin tällein koko ajan, mutta demonit ei toistaiseksi ole luopunut suunnitelmistaan jättää skitsot rauhaan.

Vähän aihetta sivuten siis.

Gallardo
Seuraa 
Viestejä313
Liittynyt7.2.2012
Ronron
Psykologista siis. Tapajuttuja. Töissä kahvitaukoon sopii tupakka. Tuosta kun pääsisi niin en polttaisi ollenkaan. Minulla ei ole mitään fyysistä tarvetta.

Tämä ei pidä paikkansa. Fyysinen rippuvuus tupakasta on suurempi kuin kukaan haluaisi myöntää. On vaikea myöntää fyysinen rippuvuus, koska se katsotaan suureksi heikkoudeksi. On hienompaa sanoa: "pystyisin kyllä lopettamaan milloin vain jos haluaisin..."

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ronron
Se on jännä että vaikka on todella monta hyvää syytä olla polttamatta, niin sellainenkin pienen pieni syy kuin tapa, voi riittää siihen että polttaa. Niinkuin minun tapauksessani. Tämmöiset jutut tuntuvat jopa ristiriitaisilta kaikilta mahdollisilta tarkastelukanteilta. Usein kun selitän jollekin omaa polttamistani, hän kysyy että miksi edes sitten poltat. En ole vielä usean vuoden pohtimisen jälkeen keksinyt järkevää vastausta. Yleensä nykyään vastaan että katu-uskottavuuden vuoksi, koska sillä pääsen tilanteesta. Mutta en tosiaan tiedä, muuta kuin että poltan vain töissä ja töissä se halu voi olla niin suuri että kerjään tupakkaa. Kotona ei mene ollenkaan. Psykologista siis. Tapajuttuja. Töissä kahvitaukoon sopii tupakka. Tuosta kun pääsisi niin en polttaisi ollenkaan. Minulla ei ole mitään fyysistä tarvetta.

Itse poltin tupakkia noin 40 vuotta, päivittäin. Viime vuosina siirryin sikareihin ja piippuun, ne kun on kuulemma terveellisempiä. Pikkusikareita meni päivässä noin 15-20kpl. Vittuunnuin polttamiseen, ja hain lääkäriltä lääkemääräyksen lopettamista varten. Tepsi tosi hyvin, nyt mennyt yli vuosi ilman ensimmäistäkään nykyä, ja vaikka istun joskus terassilla oluella niin sikari tai tupakka ei tule edes mieleen. Outoa, tai sitten se lääke toimi, tai sitten olisin muutenkin lopettanut.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

xork
Seuraa 
Viestejä384
Liittynyt6.11.2010

En halua analysoida tarkemmin, mutta uskon, että tupakoinnin lopettamisessa kyse on merkittävästä asenne-/elämäntapamuutoksesta. Merkittävästä. Ei se lopettaminen onnistu kokeilemalla, vaan lopettamalla savun imemisen tupakasta. Eli ei tee sitä enää.

Minusta tuntuu, että deep'n'dark toivoo lisää kannustusta tällä avauksellaan. Haluan sanoa sinulle yhden asian: Lopettaminen ei lähde ympäristöstäsi, ei meistä palstalaisista tai läheisistäsi. Sinun on itse tehtävä se työ ja lopetettava. Eikä kukaan anna sinulle mitalia siitä, että onnistuit. Diilaa sen kanssa, ja sitten kun olet sujut tämän asian kanssa, niin saatat onnistua. Minä en aio kehottaa sinua lopettamaan. Muutoin sinun motivaatiosi saattaa tulla osittain minun kehotuksesta, ja se on väärin. Sinun on hankittava itse se motivaatio. Kuten sanoin, kukaan ei taputa selkääsi etkä saa ulkoista tyydytystä onnistumisesta. Sinun on saatava tyydytys onnistumisesta itseltäsi. Kun jossain vaiheessa tiedät, että sinä et halua käyttää tupakkaa enää, niin se ajatus on sinulle yhtä kristallinkirkas selviö, kuin se, että aurinko paistaa. Jos sinulla on jossain vaiheessa se tunne, niin silloin myös tiedät, että onnistut. Et onnistu, jos epäilet. Et onnistu, jos valehtelet itsellesi, ettet halua polttaa. Lyhyesti: Älä etsi selkääntaputtajia ja motivaatiota ympäristöstäsi.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Gallardo
Ronron
Psykologista siis. Tapajuttuja. Töissä kahvitaukoon sopii tupakka. Tuosta kun pääsisi niin en polttaisi ollenkaan. Minulla ei ole mitään fyysistä tarvetta.

Tämä ei pidä paikkansa. Fyysinen rippuvuus tupakasta on suurempi kuin kukaan haluaisi myöntää. On vaikea myöntää fyysinen rippuvuus, koska se katsotaan suureksi heikkoudeksi. On hienompaa sanoa: "pystyisin kyllä lopettamaan milloin vain jos haluaisin..."

Kaikilla ei ole samanlaisia nikotiinireseptoreita aivoissa. Heistä ei ikinä tule nikotiiniriippuvaisia.

Minulla ei ole ollut minkäänlaisia oireita, tarvetta, edes halua, tupakanpoltosta tämän 1,5 viikon aikana jonka olen jo isyyslomalla ollut. Tänä aikana en ole polttanut yhtään tupakkaa. Mutta en muutenkaan polta kotona juuri koskaan. Kun ei tee mieli. Yhtään. En sitten tiedä onko minulla jotakin fyysisiä oireita joita en vain tajua, huomaa. En ainakaan tärise. En edes tiedä miltä tupakanhimo fyysisenä tuntuu.

くそっ!

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
xork
En halua analysoida tarkemmin, mutta uskon, että tupakoinnin lopettamisessa kyse on merkittävästä asenne-/elämäntapamuutoksesta. Merkittävästä. Ei se lopettaminen onnistu kokeilemalla, vaan lopettamalla savun imemisen tupakasta. Eli ei tee sitä enää.

Minusta tuntuu, että deep'n'dark toivoo lisää kannustusta tällä avauksellaan. Haluan sanoa sinulle yhden asian: Lopettaminen ei lähde ympäristöstäsi, ei meistä palstalaisista tai läheisistäsi. Sinun on itse tehtävä se työ ja lopetettava. Eikä kukaan anna sinulle mitalia siitä, että onnistuit. Diilaa sen kanssa, ja sitten kun olet sujut tämän asian kanssa, niin saatat onnistua. Minä en aio kehottaa sinua lopettamaan. Muutoin sinun motivaatiosi saattaa tulla osittain minun kehotuksesta, ja se on väärin. Sinun on hankittava itse se motivaatio. Kuten sanoin, kukaan ei taputa selkääsi etkä saa ulkoista tyydytystä onnistumisesta. Sinun on saatava tyydytys onnistumisesta itseltäsi. Kun jossain vaiheessa tiedät, että sinä et halua käyttää tupakkaa enää, niin se ajatus on sinulle yhtä kristallinkirkas selviö, kuin se, että aurinko paistaa. Jos sinulla on jossain vaiheessa se tunne, niin silloin myös tiedät, että onnistut. Et onnistu, jos epäilet. Et onnistu, jos valehtelet itsellesi, ettet halua polttaa. Lyhyesti: Älä etsi selkääntaputtajia ja motivaatiota ympäristöstäsi.

Kyllä mun vanhemmat, isoveli ja muutama muu taputtaisi, vaikkei se ole minun syy haluta lopettaa - mutta ymmärrän mitä ajat takaa.

Gallardo
Seuraa 
Viestejä313
Liittynyt7.2.2012
Ronron
Mutta en tosiaan tiedä, muuta kuin että poltan vain töissä ja töissä se halu voi olla niin suuri että kerjään tupakkaa.

Ronron
En edes tiedä miltä tupakanhimo fyysisenä tuntuu.

Tuossahan juuri kuvailet fyysisiä riippuvuusoireita ja sittten seuraavassa lauseessa kiistät ne. "käytän huumeita vaan tietyssä paikassa, mutta pystyn kyllä lopettamaan milloin haluan..." mikset sitten lopeta?

No niin ,eikös AA-kerhossakin aloiteta sillä ensimmäisellä askeleella, että myönnetään ongelman olemassa olo.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Olen toistaiseksi onnistunut vähentämään puoleen, siitä määrästä mitä aikaisemmin poltin.
Nyt tarttis vain lopettaa tupakointi kokonaan.

Siskoni lopetti tupakoimisen 2 vuotta sitten, vaihtamalla tupakat tikkareihin. Sitä kesti sitten pari kuukautta. Kai se hyvä tapa lopettaa tupakointi on keksiä jotain sen vastineksi. Millaiset verenpaineet muuten teillä on? Isäni polttaa 20 tupakkia päivässä, ja verenpaine on likimain 200/160 mmhg. Uskon sen johtuvan nikotiinista, mutta hän ei usko -_-

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Gallardo
Ronron
Mutta en tosiaan tiedä, muuta kuin että poltan vain töissä ja töissä se halu voi olla niin suuri että kerjään tupakkaa.

Ronron
En edes tiedä miltä tupakanhimo fyysisenä tuntuu.

Tuossahan juuri kuvailet fyysisiä riippuvuusoireita ja sittten seuraavassa lauseessa kiistät ne. "käytän huumeita vaan tietyssä paikassa, mutta pystyn kyllä lopettamaan milloin haluan..." mikset sitten lopeta?

No niin ,eikös AA-kerhossakin aloiteta sillä ensimmäisellä askeleella, että myönnetään ongelman olemassa olo.

Niinno jos katsot että on olemassa vain fyysisiä mielitekoja eikä psyykkisiä ollenkaan. Silloin olet oikeassa. Itse taas teen jakoja fyysisten ja psyykkisten halujen suhteen. Olen tulkinnut tuon töissä tuntuvan halun psyykkiseksi haluksi, koska jos en saakaan tupakkaa niin minulle jää lähinnä vain harmillinen mieli, sellainen kuin ei olisi saanut pusua vaikka toivoi saavansa. En jää tärisemään tai ärtyilemään tai hikoilemaan. Ja pääsen siitä ylikin. Oikeastaan siitä tupakan polttamisesta ei edes tule koskaan helpotuksen tunnetta, lähinnä paha olo. Mutta eipä tee sitten enää sillä psyykkiselläkään tasolla mieli. Ehkä siinä on joku juttu että aina muistelee sen polttamisen olevan hieno kokemus vaikkei se koskaan olekaan niin ihmeellinen. En tosiaan tiedä miten se voi olla mahdollista, en tiedä, mutta jotenkin noin se menee. Mutta saat sinä pitää minua riippuvaisenakin jos haluat, ei se nyt niin haittaa.

くそっ!

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Poltin tupakan noin 20 minuuttia sitten. Se ei ollut aikomus, mutta tottumuksesta vedin sen silti. Enkä saanut siitä irti mitään mielihyvää. Eilen poltin muutaman kans. Tupakka on aina ollut mulle tapa pitää taukoa kaikista muista aktiviteeteistä sekä apurina seurustelun yhteydessä. Toisessa kädessä vielä bisse, niin avot. Kesällä ollessani jo kolmatta päivää ilman tupakkaa, aloin tuntemaan pientä ahdistusta. Tällä hetkellä olo on parempi ja uskon kykeneväni pääsemään siitä kokonaan eroon.

Sivut

Thread has been locked.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat