Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013

Tässä sopii kirjoittaa esimerkkejä kaikesta mikä on johtanut valintoihin ja joka on muovannut persoonallisuutta, tai
mistä tahansa, joka on vaikuttanut persoonallisuuden kehittymiseen, oman, läheisen tai vieraamman. Sopii pohdittavaksi myös maahanmuuttajien persoonallisuuksien eroavuudet eri kansallisuuksiin tai kulttuureihin liittyvästi ym. vapaasti.

Laitoin tuon linkin ikään kuin virikkeeksi tai voiteluksi, jotta alkuunpääsy helpottuu:

http://palvelut.lohja.fi/Vanhemmuus2/Mi ... kasvan.htm

Lisään vielä, että tieteellinen näkökulma esiin tuleviin asioihin on tervetullutta.

Kommentit (7)

Persoonallisuus on se joka näkyy ulospäin. Ympäristö sekä vaikuttaa persoonallisuuten että myös tulkitsee sitä. Voidaan miettiä, että väärinkin tulkittu/ymmärretty persoona on se "todellinen" persoona, joka jää ympäristön mieleen. Eri ympäristöt voivat taas tulkita samaa persoonallisuutta eri tavoin; toisessa ympäristössä olet "hyvä tyyppi", ja toisessa taas "epämiellyttävä tyyppi". Molemmat tulkinnat persoonallisuudesta ovat yhtä oikeita, koska juuri ympäristö persoonan tulkitsee/todentaa.

Erotuksena persoonasta meillä on identiteetti, joka on meidän oma sisäinen käsityksemme itsestämme. Tätähän muut eivät näe. Henkilön persoona voi olla aivan vastakkainenkin henkilön identiteetin kanssa. Tälläisessä tilanteessa tosin tautiluokitusta ollaan helposti antamassa, koska esimerkiksi minun käsitykseni sinusta on oikeellisempi kuin sinun käsityksesi sinusta - ainakin minun mielestäni.

Vierailija

Tulkinta ei voi olla koskaan väärä, siksi sitä sanotaan tulkinnaksi. Tulkinta voi kyllä olla hyvä tai huono, mutta silloin pitää huomioida tulkinnan kohde.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
jees
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288584709626.html
Mitään analyyttistä on vaikeaa johtaa tällaisen kansallisen tragedian keskellä. Aika ja keltainen lehdistö parantaa haavat.

Lisääntyneet allergiat, jotka saattavat koitua kuolemaksi kun hengitystiet turpoavat, pakottaa vaativaksi. Niitä, joilla ei sairaus pakota vaativaksi, saattaa aina tilaisuuden tullen olla tarve todistaa itselleen ja muille ylemmyyttään. Jos muita eväitä ei ole niin sitten nirppanokaisuudella. Sillä voi taksikuskeille näyttää heidän paikkansa ja ojentaa heitä.

Taksikuskit tekevät työtä elättääksen itsensä ja perheensä. Joskus kaikkien vaatimusten edessä työ voi tuntua raskaalta. He voivat räjähtää vieläkin pahemmin kuin minä, jolla se on aina suusanallista.

Kun lasteni pieninä ollessa jouduimme iltamyöhällä lähtemään etsimään paikkaa loppuyöksi, nuokuimme ensin rautatieasemalla ja sitten lähellä puolta yötä nousimme junaan, jolla matkustimme Joensuuhun. Siellä odotimme linja-auton lähtöä ja aikaa myöten pääsimme Ilomantsiin. Kylä oli luminen pimeä ja hiljainen, ketään ei siihen aikaan liikkunut missään. Löysin kuitenkin taksiaseman, josta otimme taksin ja menimme sillä niin lähelle lapsuuskotiani kuin autolla pääsi. Valitettavasti se polku, jota olisi ollut käveltävä kilometri, oli umpihankea, jossa ei ollut edes jänisten jälkiä. Taksikuksi ihmetteli.
- Tuostako meinaat noiden kanssa mennä? hän kysyi lapsiin viitaten.
- Ei sinne muutakaan kautta pääse, sanoin.

Taksikuski otti neljävuotiasta poikaani kädestä kiinni ja häntä lähes ilmassa vieden kahlasi edellä ja minä kaksivuotiasta tytärtäni kantaen rämmin perästä.
Sitten perillä odotti pettymys, kun ovi oli lukossa, eikä asumisen jälkiä näkynyt.
- Eihän tässä nyt muu auta kun kävellään takaisin autolle, sanoi taksikuski.

Kirkonkylään päin mennessämme pyysin kuskia pysäyttämään, jotta kysyisin eräästä tutusta talosta, missä isäni ja äitini ovat..
Kuski jäi lasten kanssa autoon, kun minä ryskutin talon ulko-ovea ja vihdoin uninen isäntä tuli ovelle.
- Nehän ovat siellä siskollas olleet jo monta viikkoa, hän sanoi.

Menimme sitten sinne. Taksikuski oli koko ajan rauhallinen ja päättäväinen. En koskaan missään ole saanut niin hyvää palvelua.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Hubert J. Farnsworth
Persoonallisuus on se joka näkyy ulospäin. Ympäristö sekä vaikuttaa persoonallisuuten että myös tulkitsee sitä. Voidaan miettiä, että väärinkin tulkittu/ymmärretty persoona on se "todellinen" persoona, joka jää ympäristön mieleen. Eri ympäristöt voivat taas tulkita samaa persoonallisuutta eri tavoin; toisessa ympäristössä olet "hyvä tyyppi", ja toisessa taas "epämiellyttävä tyyppi". Molemmat tulkinnat persoonallisuudesta ovat yhtä oikeita, koska juuri ympäristö persoonan tulkitsee/todentaa.

Erotuksena persoonasta meillä on identiteetti, joka on meidän oma sisäinen käsityksemme itsestämme. Tätähän muut eivät näe. Henkilön persoona voi olla aivan vastakkainenkin henkilön identiteetin kanssa. Tälläisessä tilanteessa tosin tautiluokitusta ollaan helposti antamassa, koska esimerkiksi minun käsitykseni sinusta on oikeellisempi kuin sinun käsityksesi sinusta - ainakin minun mielestäni.

Vaikka vain Suomen rajojen sisällä muuttaisi eri murrealueelle ja varsinkin jos paikkakunnan pääasiallinen elinkeinorakenne on erilainen ja kaupunki on ns. sisäänpäin lämpiävä, kestää pitkään kunnes uusi erilainen tulokas saa paikkakuntalaisten silmissä "ihmisarvon", vaikka aikaisemmin, lapsesta aikuiseksi kehittyessään olisi saanut palautetta aivan kuin olisi hyvä ja hyvästä perheestä. Esimerkki elävästä elämästä:

Istuin baarissa, kun kuulin viereisestä pöydästä, että metsäpolulta oli löytynyt kuollut tapettu mies.
- Se oli jostain muualta muuttanut, vastasi toinen ja asia lakkasi kiinnostamasta enää ketään.

Esim. maahanmuuttajavastaisten persoonallisuus muuttuu negatiiviseksi, koska heidän elämästä suurin aika menee maahanmuuttajia haukkuessa, etenkin muslimeja haukuvat.

Moni ei edes tunne yhtään ainoata muslimia, silti heillä on paljon sanottavaa että muslimit on sellaisia ja tällaisia.

Kalvava negatiivisuus maahanmuuttajia kohtaan tekee maahanmuuttajavastaisista happaman ja vihastuneen ihmisen. Heidän persoonallisuus on muuttunut.

Miksi on muuttunut? heidän entinen persoonallisuus oli kai sen verran hatara ja heiluvan heikko että he eksyi syvemmälle persoonallisuuttaan muuttamaan neggaavaksi. He itse syyllisiä persoonallisuutensa negatiiviseen muutokseen.

Ympäristö vaikuttaa aina ihmisiin, riippuu kuitenkin kuinka paljon antaa ympäristön vaikuttaa itseensä ja miten antaa vaikuttaa. Vaikutus on psyykkisessä mielessä oma valinta pohjimmiltaan. Fysiolooginen ympäristön vaikutus itseemme on useimmiten sellaista johon meillä on vähemmän kykyjä välttää vaikutteita.

Psykologisia vaikutteita haemme usein itse itsellemme. Kuten tuo että maahanmuuttajavastaisuus muuttaa ihmisen äreäksi, happamaksi ja vihaiseksi ihmiseksi. Hän on itse valinnut miten reagoitsee. Valinta on jokaisen oma päätös tässä asiassa.
Ihan samalla tapaa esim. ihmiset jotka ei vastusta muita ihmisiä, ovat positiivisempiä, eivät vaivu negatiivisuuteen, pystyvät näkemään positiivisuuttä kaikista ihmisistä, persoonallisuus ei ole muuttunut negatiiviseksi.

Päivän miete - Henkilökohtaista : Esimerkiksi jos minä syön ruskeita papuja, niin ympäristö on vaikuttanut minuun ja minä ympäristöön pers-o-nallisilla ilmaisuilla. Nehän ovat luonnon lakien mukaisia ilmentymiä joita ei voi estää. Se joka pers-o-nallia pidättelee, hänellä on jotain muutakin vilppiä mielessä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat