Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Mikä lienee tuo emännän tuntemattomasta siemenestä kasvattanut kukka? Kukat ovat tosi pieniä, ehkä jotain 1cm. koko kasvi on alle metrin korkuinen. Luulisin joksikin rikkaruohoksi, mutta en tiedä. Vastauksia odotellen.

Lierikki Riikonen

Kommentit (13)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Nyt hän selvitti sen itse joistakin yrtti- tai kasvikirjasta. Kyseessä lienee Commelina Commun. Googlen kuvahakukin täsmää. Kasvaa luonnonvaraisena vain Australiassa, miten lienee kulkeutunut meille. On kyllä käynyt Australiassa paljon oleskellut vieras pari kertaa. Inkiväärin kaukainen sukulainen, Soljokasveja suomeksi. Keltainen muoto olisi erittäin harvinainen.

Lierikki Riikonen

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012
lierik
Nyt hän selvitti sen itse joistakin yrtti- tai kasvikirjasta. Kyseessä lienee Commelina Commun. Googlen kuvahakukin täsmää. Kasvaa luonnonvaraisena vain Australiassa, miten lienee kulkeutunut meille. On kyllä käynyt Australiassa paljon oleskellut vieras pari kertaa. Inkiväärin kaukainen sukulainen, Soljokasveja suomeksi. Keltainen muoto olisi erittäin harvinainen.

Hyvä että selkis, sieltähän se sitten on tänne tullut, ei liene kovin suuri se siemen joten helposti kulkeutuu.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012
Ertsu
Mun silmään kaikki kasvit ovat lähes saman näköisiä. En erota Kannabis sativaa nokkosesta.

Eli sätkä materiaalilla ei oo niin hirveen suurta merkitystä

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Ertsu
Mun silmään kaikki kasvit ovat lähes saman näköisiä. En erota Kannabis sativaa nokkosesta.

Munkin mielestä ne on kaikki suunnilleen samannäköisiä. Olen vuosien varrella oppinut kuitenkin erottamaan mm koivun ja männyn toisistaan.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6805
Liittynyt8.11.2007
Ronron
Ertsu

Munkin mielestä ne on kaikki suunnilleen samannäköisiä. Olen vuosien varrella oppinut kuitenkin erottamaan mm koivun ja männyn toisistaan.

Samoin, mutta mää erotan ne vaan talvella.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6805
Liittynyt8.11.2007
Hillman
Mänty nimittäin rätisee tulipesässä!

Mistä tiedät, että se on mänty, joka rätisee? Jos laitat monta puulajia yhtä aikaa sinne saunan pesään, niin mistä tiedät, mikä niistä rätisee? Jos laitat vaan mäntyä, niin siinä laittamisvaiheessa oot jo tunnistanut kasvilajin. Ootko kuullu sellaista sanontaa, että "parempi ilman kuin Hillman"?

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012
Ertsu
Hillman
Mänty nimittäin rätisee tulipesässä!

Mistä tiedät, että se on mänty, joka rätisee? Jos laitat monta puulajia yhtä aikaa sinne saunan pesään, niin mistä tiedät, mikä niistä rätisee? Jos laitat vaan mäntyä, niin siinä laittamisvaiheessa oot jo tunnistanut kasvilajin. Ootko kuullu sellaista sanontaa, että "parempi ilman kuin Hillman"?

Pihkapuu rätisee, ei se tunnista sitä muuten, se on samalainen tumpelo kuin sinä, joka ei koivua erota männystä kuin talvella.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Kyseessä oleva kasvi on rikkasoljo eli Commelina communis, joka on alunperin aasialainen kasvi, mutta alkanut levittäytyä eri puolille maailmaa. Esim. Suomessakin on löytöjä ollut viidessä paikassa, jotka voi todeta alla olevassa linkissä olevista kuvista.

http://www.luomus.fi/kasviatlas/maps.ph ... &year=2012

Suomeksi on Wikipediassa aika vähän tietoa ko. kasvista, mutta englanninkielisessä sitten enemmän.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rikkasoljo

http://en.wikipedia.org/wiki/Commelina_communis

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Kauppasin tuota Oulun Yliopistolle, kahteenkin paikkaan. Ei kelvannut, tai sinne Kasvimuseoon olisi voinut lahjoittaa, jos itse sen preparoi. Puutarhalle ei käynyt, koska ei ollut löytynyt luonnosta, vaan todennäköisesti ostomullan mukana tullut. Kaikki linnut, joita sinne olen aikaisemmin luovuttanut, ovat tähän asti ottaneet mielellellään. Eli siis ne molemmat, kuolleen Sotkan ja Pyyn,joka lensi silloisen kesämökin ikkunaan ja katkaisi niskansa. Hakivat molemmat kotoa.

Lierikki Riikonen

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat