Seuraa 
Viestejä1647
Liittynyt16.11.2005

On alkanut pahentua tämä oire, että 2min heräämisen jälkeen tulee runsasta nenän vuotamista. Yöllä ei ole ollenkaan oireita ja oireet vähenevät tunnin heräämisen jälkeen. Yksinkertaisin selitys olisi pölypunkit, mutta miksi ne eivät aiheuttaisi oireita yöllä vaan vasta herätessä? Tähän tarjotta selitykseksi, että herätessä liikkuminen pöllyttää lakanoista allergisoivaa materiaalia. Liikun kuitenkin nukkuessani niin paljon, että herääminen enempikin vähentää pöllymistä. Joten miten tämä olisi selitettävissä?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (32)

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Toimivasti rakennettu otsikko...

Ajoituksesta voisi ajatella että liittyy jotenkin aineenvaihdunnan muutoksiin herätessä.
Jos vaikka elimistö koittaa saada pölyn limakalvoilta pois?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Hei mulla on välillä tämä sama! Herätessä alkaa tulemaan kirkasta nuhaa ja se kestää muutaman tunnin herätyksestä maksimissaan.

Onko sulla O myös sitä, että herätessä kaikki hajut tuntuu sata kertaa voimakkaammilta? Esim. aamukahvia on vaikea keittää kun kahvinporot haisee niin voimakkaalle.

Hämmentää.

Olen kokenut hajujen voimistumisen joskus kesken unen havahtuessa. Tunne on outo, aivan kuin tehokas hajuvahvistin olisi kytketty päälle. Päivisin niin ei ikinä ole tapahtunut.

Kutunluu
Seuraa 
Viestejä761
Liittynyt11.9.2007

Tuttu onkelma.Omalla kohdallani olen epäillyt vasomotorista nuhaa (lähisuvussa löytyy...), muttei niin voimakasta kuin diagnostiikassa mainitaan. Välissä olen epäillyt liian pitkiä nenäkarvoja, kun piru vie kutiavat siihen malliin, että nenä alkaa nuhoomaan, heh.

Myöskin mulla on silloin tällöin samankaltainen ongelma. Pölyallergian olen yrittänyt eliminoida vuoteen ja vuodevaatteiden siivoamisella, mutta se ei tunnu tähän vaivaan auttavan.

Erityisesti olen "nuhaa" havainnut kun olen herännyt väkivaltaisesti esim. herätyskelloon. Tällöin sekä silmät, että nenän limakalvot tuntuvat ensin kuivilta, ennen kuin elimistö lähtee käyntiin. Ilmeisesti kropan oma limakalvojen kostutusoperaatio menee kuitenkin överiksi ja jatkuu liian pitkään, aiheuttaen pari tuntia kestävän vuotavan nenän! Jos sen sijaan herääminen tapahtuu rauhassa elimistön oman rytmin mukaan, ei mitään ongelmia ole esiintynyt!

Voisiko asiaan vaikuttaa myös ihan sängystä nouseminen? Tällöinhän esim lihaksisto, ynnämuukin motoriikka alkaa toimimaan täysin eri kierroksilla kun maatessa sängyllä, tai oikeasti mietin voisiko pään/rööristön asento suhteessa painovoiman suuntaan vaikuttaa noinkin dramaattisesti? Vai tuleeko ko oireet vaikka heräät, muttet nousekaan heti?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
o
On alkanut pahentua tämä oire, että 2min heräämisen jälkeen tulee runsasta nenän vuotamista. Yöllä ei ole ollenkaan oireita ja oireet vähenevät tunnin heräämisen jälkeen.

Poltatko tupakkaa?

Minulla on tuo sama oire ja se liittyy täysin tupakointiin. Olen kausittainen polttelija eli välillä poltan ja välillä en. Parin päivän tupakoinnin jälkeen tuo aamunuha ilmaantuu yleensä. Varsinkin, jos illalla ennen nukkumaanmenoa enemmän röyhyttelee. Muutama vuorokausi polttamatta ja aamut käynnistyvät ilman nuhaa. Itselläni rään valumiseen liittyy usein voimakas aivasteleminen myös. Elimistö siis yrittää ihan tosissaan poistaa keuhkoista paskaa, ilmeisesti ehkä saatuaan yön toipumisaikaa tai sitten yön aikana sitä limaa on muuten vaan kertynyt ylen määrin keuhkoihin ja se pitää heivata mäkeen kun pitää alkaa taas hengittelemään enemmän. Nuha loppuu nopeammin jos aamulla polttaa muutaman tupakan. Jos ei, niin se voi jatkua puoleen päiväänkin saakka. Ilmeisesti tupakka lamaa sen verran keuhkoja ja keuhkoputkea että ryönä ei poistu enää tai sitten limaa ei erity niin paljoa. Tämä ilmiö on yksi pääasiallsista syistä minkä vuoksi pidän usein tupakkalakkoja ja lopetan polttamisen (muka).

Ketjussa mainittu hajujen voimistuminen aamulla liittynee samaan yhteyteen ainakin tupakoitsijoilla. Kyllähän haju toimii paremmin kun ei ole reseptoreita lamattu myrkyillä ja kuonalla eli on ainakin yön mittainen toipumisaika takana. Tupakoinnin haittavaikutus hajuun (ja makuun) on toinen syy miksi pyrin vähentelemään tupakointia toistuvasti. Muutaman viikon polttelun jälkeen juuri mikään ei enää maistu siltä kuin pitäisi vaan sävyjä ja voimakkuuksia katoaa ja välillä voi makuaisti mennä kokonaan samaan tapaan kuin flunssassa menee.

Voihan kyse tietty olla jostain muustakin ilmiöstä jota tupakka vain vahvistaa koska se on melkoista myrkkyä hengityselimistölle.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Kappu
Voisiko asiaan vaikuttaa myös ihan sängystä nouseminen? Tällöinhän esim lihaksisto, ynnämuukin motoriikka alkaa toimimaan täysin eri kierroksilla kun maatessa sängyllä, tai oikeasti mietin voisiko pään/rööristön asento suhteessa painovoiman suuntaan vaikuttaa noinkin dramaattisesti? Vai tuleeko ko oireet vaikka heräät, muttet nousekaan heti?

Itselläni niiskutus ja aivastelu alkaa pian heräämisen jälkeen vaaka-asennossakin. Mutta voihan tämä olla eri asiakin kyllä.

Kosh
o
On alkanut pahentua tämä oire, että 2min heräämisen jälkeen tulee runsasta nenän vuotamista. Yöllä ei ole ollenkaan oireita ja oireet vähenevät tunnin heräämisen jälkeen.

Poltatko tupakkaa?

En itse polta, enkä ole koskaan polttanut, samat oireet kuitenkin kuin aloittajalla.
Itsellä tosin olen huomannut sen olevan ruumiinlämpöön liittyvää. Kun herää (väkivaltaisesti, niinkuin joku tuossa hyvin sanoi) kelloon on kropan lämpö 36 hujakoilla ja nokka vuotaa kun lähtee liikkeelle. Kun ei herää kelloon niin kropan lämpö on aika liki 37, eikä nokkakaan vuoda.

MooM
Seuraa 
Viestejä7256
Liittynyt29.6.2012
Kosh
Kappu

Itselläni niiskutus ja aivastelu alkaa pian heräämisen jälkeen vaaka-asennossakin. Mutta voihan tämä olla eri asiakin kyllä.

Piti ihan plarata lehtiä aiheesta.

On olemassa ilmiö nimeltään nenäsykli (nasal cycle), jossa limanerityksen aktiivisuus vaihtelee. Ja tämä näyttää synkronoituvan unirytmin(kin) mukaan. Lisäksi asennolla on vaikutusta nenän ja hengityksen toimintaan. Muita rytmittäjiä ovat mm. kuukautiskierto, raskaus jne. Autonomisen hermoston kautta sitten tuota säädellään.

The nose is affected by sleep in several ways. Recumbency is the preferred sleeping posture in man. Nasal resistance is prone to increase in this body position. Moreover, the naturally occurring pattern of cyclical and alternating mucosal congestion in the nasal passages may be altered. These effects may be aggravated in certain pathologic nasal conditions. Finally, the nasal route of breathing may be switched to oro–nasal respiration in sleep.
(http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 9205000195)

http://www.granitemedical.com/book/nasal.htm
http://www.ehow.com/how_5670367_diagnos ... stion.html

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Kosh
Ilmeisesti tupakka lamaa sen verran keuhkoja ja keuhkoputkea että ryönä ei poistu enää tai sitten limaa ei erity niin paljoa. Tämä ilmiö on yksi pääasiallsista syistä minkä vuoksi pidän usein tupakkalakkoja ja lopetan polttamisen (muka).

Räkä erittyy nimenomaan nenän limakalvolta, ei keuhkosta.

Ketjussa mainittu hajujen voimistuminen aamulla liittynee samaan yhteyteen ainakin tupakoitsijoilla. Kyllähän haju toimii paremmin kun ei ole reseptoreita lamattu myrkyillä ja kuonalla eli on ainakin yön mittainen toipumisaika takana. Tupakoinnin haittavaikutus hajuun (ja makuun) on toinen syy miksi pyrin vähentelemään tupakointia toistuvasti. Muutaman viikon polttelun jälkeen juuri mikään ei enää maistu siltä kuin pitäisi vaan sävyjä ja voimakkuuksia katoaa ja välillä voi makuaisti mennä kokonaan samaan tapaan kuin flunssassa menee.

Miksi sitten superhajuaisti lakkaa aamulla jo ennen ensimmäistä tupakkaa? Jos kyse olisi siitä niin hajuaistihan vain voimistuisi seuraavaan tupakkaan saakka, mutta niin ei käy. Hajuaisti normalisoituu samaan aikaan kun rään eritys alkaa, eli kuivat limakalvot kostuvat.

Taurus
Erityisesti olen "nuhaa" havainnut kun olen herännyt väkivaltaisesti esim. herätyskelloon. Tällöin sekä silmät, että nenän limakalvot tuntuvat ensin kuivilta, ennen kuin elimistö lähtee käyntiin. Ilmeisesti kropan oma limakalvojen kostutusoperaatio menee kuitenkin överiksi ja jatkuu liian pitkään, aiheuttaen pari tuntia kestävän vuotavan nenän! Jos sen sijaan herääminen tapahtuu rauhassa elimistön oman rytmin mukaan, ei mitään ongelmia ole esiintynyt!

Sama homma muuten. Liian aikaisin herääminen tai liian vähän nukkuminen laukasee useammin nuhaa kuin rauhassa herääminen usean tunnin unen jälkeen.

Hämmentää.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Kosh
Ilmeisesti tupakka lamaa sen verran keuhkoja ja keuhkoputkea että ryönä ei poistu enää tai sitten limaa ei erity niin paljoa. Tämä ilmiö on yksi pääasiallsista syistä minkä vuoksi pidän usein tupakkalakkoja ja lopetan polttamisen (muka).

Räkä erittyy nimenomaan nenän limakalvolta, ei keuhkosta.

Voi olla. Mutta kyllähän sitä keuhkoista/keuhkoputkistakin tulee kai. No joka tapauksessa jotenkin tämä rään erittyminen ja aivastelu aamulla heräämisen jälkeen on kytköksissä tupakointiin minulla.

Vatkain

Miksi sitten superhajuaisti lakkaa aamulla jo ennen ensimmäistä tupakkaa? Jos kyse olisi siitä niin hajuaistihan vain voimistuisi seuraavaan tupakkaan saakka, mutta niin ei käy. Hajuaisti normalisoituu samaan aikaan kun rään eritys alkaa, eli kuivat limakalvot kostuvat.

Ok. Sitten se voi olla vaikkapa juuri siitä limakalvojen peitteisyydestä kiinni. Limakerros varmaan blokkaa osan hajureseptoreista.

o
Seuraa 
Viestejä1647
Liittynyt16.11.2005

Hyviä vastauksia.

Luulen, että omalla kohdallani on jonkin verran yhdistelmää, jotka yhdessä laukaisevat asian. Pää syy olisi mahdollisesti heinien kukinta. Nyt kun kausi alkaa ilmeisesti loppumaan niin ei ole juurikaan enää ollut oireita. Heinä vaikuttaisi aamuun ilmeisesti siten, että tuulee enempi ja siitepöly lähtee liikkeelle. Tämän huomasin eräänä pitkäksi venyneenä viikonloppuna, kun nenä alkaa vuotamaan auringon noustessa. Tuolla nasal cyclellä, kyllä täytyy silti olla osaansa asiassa, koska nukkuessa vuoto ei kuitenkaan kulje auringon kanssa tahdissa, vaan nuoto alkaa herätessä nousi ylös tai ei.

Poltan muutamia tupakoita, mutta yleensä juurikin allergian takia, koska se ilmeisesti supistaa pintaverenkiertoa ja siten vähentää nenän vuotoa huomattavasti. Jos ei ole allergiaa niin ei välttämättä tule edes mieleen poltella. Mahdollista toki, että nuo muutavat tupakat pahentavat kokonaisuutta hetkellisen helpotuksen lisäksi.

Azelastin nenäsumute auttaa välillä, mutta ei mitnkään varmasti. Joten osa lienee allergiaa ja silti on kummallista, miksi allergia ei vaikuta nukkuessa..

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
o
Nyt on taas paha sesonki. Liittyisikohän se tällä kertaa kuivaan huone ilmaan, kun muita ulkoisia tekijöitä ei vaikuttaisi olevan tarjolla..

Tiäkkö mulla on sama! Nyt toista tai kolmatta aamua sattuu kaikki hajut nokkaan ihan sairaasti ja erittyy räkää.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat