Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Onko naisellinen itsetunto todellakin noin huono?
Miehen standardisointi olis tuskin synnyttäny minkäänlaista kuohuntaa.
Siis miks nää naiset haluu itseensä kohdistuvista "vitseistäkin" AINA päitä vadille?

Tapauksia suomessakin löytyy lähimenneisyydestä.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1307464735

Miehestä tarpeeton, automainos sai naiset raivoihinsa

Sunnuntai 28.07.2013 klo 16:04

Truecar.com on joutunut pyytelemään vuolaasti anteeksi etenkin naisten joukossa raivoa herättänyttä mainostaan, kertoo Business Insider.

Autojen hintojen vertailusivusto Truecar leikittelee mainoksessaan stereotypialla, jonka mukaan auton ostaminen on naiselle liian vaativa suoritus.

Truecarin mainoksessa naiset kertovat, kuinka he vertailupalvelun ansiosta eivät enää tarvitse miestä mukaan autokauppaan.

"Nyt tunnen itseni tarpeeksi itsevarmaksi mennäkseni kauppaan yksin ja solmimaan kaupan itse", nainen kehuu hinta-arvion ennakkoon tekevää palvelua.

Yhtiöllä on pitänyt kiirettä vastailla tuohtuneisiin viesteihin sosiaalisen median palveluissa, kuten Twitterissä ja Facebookissa.

Truecarin mukaan mainoksen tarkoituksena ei ollut antaa naisista avutonta kuvaa. Yhtiö kertoo mainoksen idean perustuvan tutkimukseen, jonka mukaan 77 prosenttia naisista ottaa jonkun mukaan autokauppaan.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (83)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Siis oikeessahan toi mainos on.
Jos 77 prossaa naisista ottaa hanun mukaan auto-ostoksille niin mistä silloin on kysymys?
(Tähän kohtaan naiset voi ruveta laukomaan, että kivempi shoppailla kimpassa ym. soopaa...)
Aikamoista naisellista roheutta kuitenkin vaatis tunnustaa että ei ymmärrä autoista yhtään mitään.

Totuus tekee kipeää - tässäkin asiassa.

- Charles Bukowski

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Mainokset ovat pitkälti mielikuvamarkkinointia. Joten mainos oli väärässä.

Tossakin jos oltaisiin mainostettu sitä kuinka paljon helpommaksi lafka tekee asiat, sen sijaan että naiset kertovat kuinka vaikeaa jokin on, olisi sillä ollut parempi vastaanotto. Guccia ja keskiluokan kaaraa ja lause tyyliin. "Sain niin hyvää palvelua ettei minun tarvinnut edes ottaa asioista selvää mennessäni ostoksille. blablabla.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
jees
Mainokset ovat pitkälti mielikuvamarkkinointia. Joten mainos oli väärässä.

Tossakin jos oltaisiin mainostettu sitä kuinka paljon helpommaksi lafka tekee asiat, sen sijaan että naiset kertovat kuinka vaikeaa jokin on, olisi sillä ollut parempi vastaanotto. Guccia ja keskiluokan kaaraa ja lause tyyliin. "Sain niin hyvää palvelua ettei minun tarvinnut edes ottaa asioista selvää mennessäni ostoksille. blablabla.

Tää menee just vanhan kaavan mukaan. Vähä niinku Kiesi Audilla täräytteli.
Kauhee huuto, mut misut jonottaa kilvan Audille.

Veikkaan että tuokin show teki tehtävänsä ja muutama kärttynen akka ärsyttämällä saatiin siinä sivussa viesti perille ja kaikki "negatiivinen" huomio ei loppupelissä olekkaan negatiivista. Mielestäni mainos oli siis oikeassa. Pari kertaa näyttämällä saatiin hirvee bolemiikki mediassa ja ilmasta "mainosaikaa".

- Charles Bukowski

Vierailija

Naisten pelokkuus autokaupassa johtuu sen miehisestä perinteenstä ja slangista jota naiset eivät sisäistä. Ne naiset jotka perehtyvät slangiin eivät pelkää astua kehiin. Heistä moni käyttää naisellisia keinojaan käydä mittelöön miesjunttien kanssa. Suurin osa koettaa olla reilu siipalleen ja elättelee illuusiota autokaupan arkipäiväisyydestä jota se ei ole.

suolakaivos
Seuraa 
Viestejä460
Liittynyt14.10.2011

Vaimollani menee pari tuntia vaatteiden ostoon kaupassa kun itse teen päätöksen yleensä n. 10-20 minuutissa ellen jopa nopeamminkin. Naiset ovat pahempia jahkaajia päätöksenteossa kuin jopa presidentti Mauno Koivisto.

"En ymmärrä tätä herkkänahkaisuutta kaasun käytöstä...Kannatan jyrkästi myrkkykaasujen käyttöä sivistymättömiä heimoja vastaan....voidaan käyttää myös kaasuja jotka ovat epämiellyttäviä ja levittävät kauhua.."

- Winston Churchill (1919)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ja vastaavasti parisuhteessani jouduin odottelemaan autossa iät ajat ennen kuin mies sai tehtyä omat ruokaostoksensa. Nykyään ei onneksi tarvitse enää odotella muuta kuin bussia.

En tiedä autoista hevon sitä enkä tätä, mutta sellaista olen kuullut että jos nainen menee miehen kanssa ostamaan naiselle jonkin sorttista elektroniikkaa, myyjät puhuvat lähes aina miehen kanssa. Ehkä se siis olisi parempi että ei oteta sitä miestä mukaan. Mutta ehkä autokaupoissa naiset jotkus haluavat sen oman miehensä välimieheksi jotta saadaan myyjistä kaikki mahdollinen informaatio ulos ja totuudenmukaisena? Myyjähän saattaa olla aina nihkeä naista kohtaan juuri koska "ei se ämmä mistään mitään tiedä kumminkaan" ja panttaa jotain oleellista tietoa. Tai valehtelee päin naamaa.

Mielestäni jos osaa ajaa autoa, pitäisi vähän jaksaa tutkia myös autoon ja autoiluun liittyviä asioita. Mutta toisaalta kun en itse ole mikään atk-pro ja silti käytän tietokonetta paljon ja mielelläni, niin... Noh, kukin tavallaan.

Olen joskus ihmetellyt eikö miehiä loukkaa sellaiset mainokset joissa miehet esitetään idiootteina. Ja nämä iäinkuiset vitsit että ei osata muka edes pesukoneella pestä vaatteita, kun aina siellä on se klassinen punainen sukka valkoisten rytkyjen seassa. Ensinnäkin ne sukat voisi pestä kyllä käsinkin, ja toisekseen en ole pitkään aikaan havainnut punaisista vaatteista lähtevän erityisen paljon väriä. Ja valkoinen on niin arka väri syömistä harrastavien ihmisten keskuudessa muutenkin että kuka sitä käyttää...

En tiedä onko se että vetää herneitä kärsään yhtään sen suurempi ongelma kuin se että viljelee kliseitä. Pääasiassa ihmiset tietysti elävät siellä välimaastossa. Jos on jatkuva tarve pottuilla juurikin sukupuolille/sukupuolista niin jotainhan se ihmisestä kertoo, voi olla syviä pettymyksiä ja katkeruutta takana.

thxgg
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt14.12.2011
Rousseau

Olen joskus ihmetellyt eikö miehiä loukkaa sellaiset mainokset joissa miehet esitetään idiootteina.

Ei tässä ole mitään ongelmaa, me miehet kun ollaan joissakin asioissa idiootteja. Mitä siitä turhaan närkästyä. Ja toisekseen me osataan ehkä paremmin erottaa se että jos jossain mainoksessa esitetään mies idioottina, niin se ei ole henkilökohtainen loukkaus, eikä siinä todennäköisesti ole pyritty realistiseen kuvaukseen miesten hengenelämästä tai älyllisestä kyvykkyydestä.

Sitäpaitsi se mies niissä mainoksissa on aina selvästi minun idiootti naapuri enkä minä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Rousseau

Olen joskus ihmetellyt eikö miehiä loukkaa sellaiset mainokset joissa miehet esitetään idiootteina.

Ei. Eihän se koske henkilökohtaisesti minua.

Edit: Yllä kerettiinkin jo samaan tyyliin.

- Charles Bukowski

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Gyyd. Tuostahan voisi repiäkin vaikka mitä matskua että onko pakko mennä aina samaistumaan kaikkiin ihmisiin jotka jonkin yhden tai parin seikan perusteella kuuluvat johonkin isohkoon ryhmään mihin voi sijoittaa itsensä, jos huvittaa. Eräällä saitilla minulle juuri sanottiin että eräästä kirjoitelmastani ei kyllä saa vaikutelmaa 44-vuotiaasta naisesta (joka olen) ja jäin miettimään että miksi sitten pitäisi saada. Onko minulla joku velvollisuus esittää tyypillistä nelikymppistä tai tyypillistä naista?

En tiedä missä on se kriittinen piste jonka kohdalla kannattaa reagoida, jos ei halua että taantumuksen voimat voittaa. Turhaakin keuhkoamista voi harjoittaa, kuten toki itsekin harjoitan jos innostun kaikenlaisista ihmisoikeusrikkomuksista saarnaamaan. Mutta kaiken kaikkiaan yhteiskunta jossa kaikesta mahdollista saa valittaa on aika hyvä yhteiskunta. Ei tarvitse mennä kuin rajan taa, kun protestoinnista päätyy vankilaan.

Vierailija
thxgg

Sitäpaitsi se mies niissä mainoksissa on aina selvästi minun idiootti naapuri enkä minä.

No mainoksissahan miehet on idiootteja just niissä asioissa, joista ne ei haluakaan ymmärtää mitään. Miksi se loukkaisi, että on kunnon karju, joka ei itse asiassa koskaan niitä sukkiaan pesekään, saati että osais käyttää pesukonetta? Eihän tuollaisissa mainoksissa ole muusta kysymys kuin aivan samasta stereotypioinnista kuin autoista ymmärtämättömiä naisia esittelevissä.

Vierailija
suolakaivos
Vaimollani menee pari tuntia vaatteiden ostoon kaupassa kun itse teen päätöksen yleensä n. 10-20 minuutissa ellen jopa nopeamminkin. Naiset ovat pahempia jahkaajia päätöksenteossa kuin jopa presidentti Mauno Koivisto.

Isäni taas käyttää ostoksiin helposti kolme päivää. Ensimmäisenä kartoitetaan markkina, toisena valitaan varteenotettavat ehdokkaat, kolmantena ehkä voi jo tehdä päätöksen. Ei tää oo sukupuoli- vaan luonnekysymys. Toki sellainen ostos on helppoa tehdä, jossa ei erota toisistaan vaihtoehtoja. Kun kaikki housut näyttää ihan samanlaisilta, ei tietenkään valinta ole vaikea.

Päätätkö itse myös muissa ostoksissasi - niissä, joissa mielestäsi vaihtoehdoissa ON eroja - yhtä nopeasti? Oli sitten kyse sähkötyökaluista, metsästyskivääreistä, moottoripyöristä tms. Vai tutustutko ensin huolella tarjontaan alan lehdissä, luet vertailuja ja testejä, käyt tarkasti läpi netin hintavertailut, puhut kavereiden kanssa tunteja eri vehkeiden ominaisuuksista, koekäytät vaihtoehtoja jos vain mahdollista?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ei ainakaan minua tuo mainos loukkaa, koska stereotypia osuu kohdalle aika hyvin. Tunnen itseni epävarmaksi ostaessani autoa, varsinkin käytettyä autoa, koska tiedän autoista aika vähän. Sama autokorjaamolla tai jopa katsastuksessa.

Asiaan liittyy myös autoalan tietty sovinistisuus, ja näiden "miehisten miesten" joskus alentuva tai jopa epäasiallinen käyttäytyminen naisasiakkaita kohtaan. Viime vuosina tämä kyllä on kohentunut. Ostaessani viimeistä autoani kävelin ulos paristakin liikkeestä ostamatta autoa, osaksi koska en pitänyt myyjän tyylistä, ja toisaalta sitten tein nopean ostopäätöksen, kun törmäsin kerrankin asialliseen myyjään (ostopäätökseen kyllä vaikutti muutkin asiat, kuten se, että olin päätynyt pariin mieluisaan merkkiin vika-, törmäysturvallisuus- ja ruostetilastojen yms. järkevyysseikkojen perusteella, ja se, että ko. automalli tuntui koeajossa niin kivalta ajettavalta).

Vierailija
BCK
Ei ainakaan minua tuo mainos loukkaa, koska stereotypia osuu kohdalle aika hyvin. Tunnen itseni epävarmaksi ostaessani autoa, varsinkin käytettyä autoa, koska tiedän autoista aika vähän. Sama autokorjaamolla tai jopa katsastuksessa.

Asiaan liittyy myös autoalan tietty sovinistisuus, ja näiden "miehisten miesten" joskus alentuva tai jopa epäasiallinen käyttäytyminen naisasiakkaita kohtaan. Viime vuosina tämä kyllä on kohentunut. Ostaessani viimeistä autoani kävelin ulos paristakin liikkeestä ostamatta autoa, osaksi koska en pitänyt myyjän tyylistä, ja toisaalta sitten tein nopean ostopäätöksen, kun törmäsin kerrankin asialliseen myyjään (ostopäätökseen kyllä vaikutti muutkin asiat, kuten se, että olin päätynyt pariin mieluisaan merkkiin vika-, törmäysturvallisuus- ja ruostetilastojen yms. järkevyysseikkojen perusteella, ja se, että ko. automalli tuntui koeajossa niin kivalta ajettavalta).

Kyllä välillä ns. miehisten alojen myymälöissä (autot, lvi-tuotteet, tekniset laitteet jne) tuntuu naisen euro todella olevan vain 80 sentin arvoinen sille myyjälle. Niin huonoa palvelua ja ärsyttävää ylenkatsetta välillä kohtaa. Mutta onneksi, jos ei eurot kelpaa, voi tosiaan etsiä sen myymälän, jolle ne kelpaavat naisenkin kukkarosta maksettuna. Tai sitten voi vain yksinkertaisesti esittää valituksen sen myyjän esimiehelle.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
emp

Kyllä välillä ns. miehisten alojen myymälöissä (autot, lvi-tuotteet, tekniset laitteet jne) tuntuu naisen euro todella olevan vain 80 sentin arvoinen sille myyjälle. Niin huonoa palvelua ja ärsyttävää ylenkatsetta välillä kohtaa. Mutta onneksi, jos ei eurot kelpaa, voi tosiaan etsiä sen myymälän, jolle ne kelpaavat naisenkin kukkarosta maksettuna. Tai sitten voi vain yksinkertaisesti esittää valituksen sen myyjän esimiehelle.

Aina voi kyllä lohduttautua ajatuksella, että siinäpähän se juntti (jos on kyse automyyjästä) sitten menettä provikapalkkionsa, provika kai on yleinen automyyntialalla, ehkä muussakin myntityössä esim. elektroniikkamyyjillä?

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Minusta on kummallista, että jotkin miehet eivät koe miehiseksi ongelmaksi sitä, etteivät osaa käyttää laitetta X. Miksi ruohonleikkuri ei kuulu samaan sarjaan pesukoneen kanssa? Omaa "luonnettani" uhmaa ennemminkin se, että joutuu laitteiden käytön vangitsemaksi. Tosi mies/nainen osaa delegoida nämä asiat eteenpäin joko automatisoiden tai orjuuttaen muut taistellen elämän rutiineja vastaan. Tai no, se taitaa olla ennemminkin oma individualistinen androgyyni mottoni.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat