Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Näitä voi myydä edelleen on erikoislappuna 5 euroa kpl, toki paloaika 3000-10000 tuntia.

Eivät ole hehkulappuja. Pihavaloina ja saunalappuina myydään, myös erikoisvaloina esim vaativiin paikkoihin.

Sivut

Kommentit (17)

Flick
Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt28.6.2012

Ja minä kun jo kerkesin laskea tuottoa yhdelle pötkölle hehkulamppuja. Ostin pari vuotta sitten ulkovarastoon mutta vieläkin se yksi lamppu jaksaa palaa. Jos silloin olisi ostanut kahdella eurolla viisi kappaletta ja jos nyt yksi lamppu maksaa viisi euroa niin ihan kohtuu tuottohan tuosta tulee. Pahuksen halogeenilampputehtailijat...

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Kuinkakohan vaikeaa olisi tehdä itse hehkulamppu? Halutessa sen saisi kestämään sen 100 vuotta ainakin. Hinta-laatu suhde olisi huippuluokkaa.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija

Minulla on hehkulamppuja todennäköisesti loppuelämäkseni varastoituna. Näytän tällä takapuolta ehkä kaikkien aikojen naurettavimmalle idealle, hehkulamppukiellolle.

Ja on ihan sama miten paljon edullisemmaksi joku energiansäästölamppu tulisi, ei kiinnosta, ei ole elämä senteistä kiinni. Hehkulampussa vaan on parempi valo, jos joku tekniikka pääsee samaan niin harkitsen vaihtoa kun hehkulamput on poltettu (ehkä poikani sitten)

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Karpov
Minulla on hehkulamppuja todennäköisesti loppuelämäkseni varastoituna. Näytän tällä takapuolta ehkä kaikkien aikojen naurettavimmalle idealle, hehkulamppukiellolle.

Ja on ihan sama miten paljon edullisemmaksi joku energiansäästölamppu tulisi, ei kiinnosta, ei ole elämä senteistä kiinni. Hehkulampussa vaan on parempi valo, jos joku tekniikka pääsee samaan niin harkitsen vaihtoa kun hehkulamput on poltettu (ehkä poikani sitten)

Eikös ledeillä saada aikaiseksi ihan minkä väristä valoa tahansa?

Tuo "parempi valo" saattanee johtua vanhasta tottumuksesta. Vaihdoin jokin aika sitten loisteputken, jonka väri poikkesi vanhasta; aluksi ajattelin että HYI, mutta kaikkeen tottuu.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Minä en enää noita osta, taitaa yksi valaisin vielä olla missä..jaa ei ole ainuttakaan. LED:jä E-säästölamppuja ja loisteputkia on meillä käytössä.
Varastossa on kuitenkin kun tarkkaan mietin se kun palaa loppuun sitten ei ole, ellen löydä jostain kaapista varalamppua siis hehkua.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Vierailija

Nuo 5 euron lamput ovat ilmeisesti ns. laivalamppuja. Ne kestävät pitempään ja kestävät tärinää. Niitä saa myydä.

Tuo hehkulamppukielto on taattua Satu Hassi-paskaa. Sama täti aikaansai laivojen ns. rikkidirektiivin joka maksaa Suomen vientiteollisuudelle saatoja miljoona vuodessa.

Minulla on pirun nätti kattovalaisin, 8 lamppua himmentimen perässä. Kun sen lamput loppuvat menee koko valaisin käyttökelvottomaksi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Ledilamput näkyvät olevan laadukkaammasta päästä jo himmennettäviä. Kristallikruunussa epäilyttää vielä ledikynttilä. En usko, että on liukuva spektri. Eli valon taittuessa saadaan vain kolmea väriä(?).

Luulisi hehkulamppuja saavan vaikka eBay-markkinoilta Aasiasta ainakin. Monessako sitten on lanka ehjä kuljetuksen jälkeen...

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Paul M
Kristallikruunussa epäilyttää vielä ledikynttilä. En usko, että on liukuva spektri. Eli valon taittuessa saadaan vain kolmea väriä(?).

Vain kolmea? Kuinka monta pääväriä itse näet? Viittä? En nyt oikein käsitä, mihin tarvitset värejä, joita et voi edes nähdä. Ellet UV:llä halua itseäsi ruskistaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005
jogger
Paul M
Kristallikruunussa epäilyttää vielä ledikynttilä. En usko, että on liukuva spektri. Eli valon taittuessa saadaan vain kolmea väriä(?).

Vain kolmea? Kuinka monta pääväriä itse näet? Viittä? En nyt oikein käsitä, mihin tarvitset värejä, joita et voi edes nähdä. Ellet UV:llä halua itseäsi ruskistaa.

Et sitten omista tai hallitse aitoa kristallikruunua.

Kyllä minä ainakin nautiskelen kaikista väreistä, joita aidosta kristallista taittuu hehkulampun valosta. Minulla sattuu olemaan halogeenilamppuja korkealla juuri sopivasti niin, että pimeän kruunun kristalleista saa väriefektit terävänä ja vielä himmeään huoneeseen TV-tuoliin tarjoiltuna. Voimakkaat värit valona ovat huumetta. Mitättömällä pään kääntelyllä saa samasta väripisteestä koko sateenkaaren liukuvärinä. Esimerkiksi syvä violetti -lähes musta violetti - on kokemisen arvoinen. Otanko valokuvan?

Toisille tietenkin riittävät eri väriset pleksimuovin palaset. Meikäläisen värikalvo janoaa oikeaa spektriä.

Sähköttömän ajan kristallikruunut ovat olleet varmasti merkillisiä kokemuksia. Kynttilän valo toimii kuten hehkulamppu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008
jogger
Paul M

Oletko koskaan yrittänyt ottaa väreiltään onnistunutta valokuvaa LED - lamppujen loisteessa? Ei onnistu. Mitä kapeampia spektriviivoja valonlähde tarjoilee sitä kapeammat absorptioviivat pintojen materiaalissa saavat värisävyn muuttumaan.

Vaikka hehkulampun valo ja LED - lampun vali täysin valkealta pinnalta heijastuessaan näyttäisivät samalta niin värilliseltä eli tiettyjä valon aallonpituuksia absorboivalta pinnalta heijastuessaan ne aiheuttavat erilaisen reaktion näkösoluissa. Jos esimerkiksi LED - valossa on voimakas yksittäinen sininen komponentti ja katseltavassa pinnassa juuri tuon sinisen komponentin aallonpituudella on voimakas absorptio niin näkösolujen mielestä pinnasta ei LED - valossa heijastu sinistä valoa juuri ollenkaan. Leveäspektrisen hehkulampun valosta samainen pinta haukkaisi palasen mutta silti siniseksi soluissa rekisteröityvää valoa tulisi aallonpituudeltaan absorptiokohdan ylä- ja alapuolelta olevasta osasta runsaasti. Vain valonlähteen spektrissä olevan aukon aallonpituuksilla hyvin heijastava kappale näyttää tummalta, vaikka aukottoman spektrin valossa se onkin kirkas.

Jos et usko niin kokeile itse. Ota erilaisia kappaleita ja laita ne auringonvaloon, hehkulampun valoon, jonkun LED - lampun valoon tai loisteputken valoon. Katso silmällä ja ota valokuvia. Hehkulamppujen poistaminen vaatii värien kokeilun uudelleen eli mikä vanhoilla lampuilla toimi hyvin voikin nyt näyttää karsealta.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat