Seuraa 
Viestejä384
Liittynyt6.11.2010

Kuvittele pyörivä kiekko, jonka lukuisat sektorit muuttavat massakeskiönsä etäisyyttä pyörimisakselista kulman funktiona, esimerkiksi sinifunktiona. Mitkä ovat tällaisen mekaanisen gyroskoopin voimat verrattuna perinteiseen gyroskooppiin? Esim. Onko sillä taipumus kiihtyä jossain suunnassa ilman ulkoista voimaa? Mihin päin se kallistuu, kun kiekon tasoa kallistetaan? Muuta mielenkiintoista?

Lisäksi minua kiinnostaa muutoinkin pohtia gyroskooppia. En vain saa ymmärrettyä gyroskoopin taipumusta järjenvastaiseen kallistumiseen, vaikka olen lukenut aiheesta laajasti. Mikään selitys ei kuulosta luonnolliselta, ne kuulostavat vain muistisäännöiltä.

Kommentit (2)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
xork
Kuvittele pyörivä kiekko, jonka lukuisat sektorit muuttavat massakeskiönsä etäisyyttä pyörimisakselista kulman funktiona, esimerkiksi sinifunktiona. Mitkä ovat tällaisen mekaanisen gyroskoopin voimat verrattuna perinteiseen gyroskooppiin? Esim. Onko sillä taipumus kiihtyä jossain suunnassa ilman ulkoista voimaa? Mihin päin se kallistuu, kun kiekon tasoa kallistetaan? Muuta mielenkiintoista?

Lisäksi minua kiinnostaa muutoinkin pohtia gyroskooppia. En vain saa ymmärrettyä gyroskoopin taipumusta järjenvastaiseen kallistumiseen, vaikka olen lukenut aiheesta laajasti. Mikään selitys ei kuulosta luonnolliselta, ne kuulostavat vain muistisäännöiltä.

Jos tuollainen kiekko säilyy kuitenkin symmetrisenä, eli siinä ei esiinny epätasapainoa, niin kiekon pyörimisnopeus vaihtelee, koska sen liikemäärä säilyy hitausmomentin vaihtelusta huolimatta.

Jos ilmiön haluaa täydelllisesti hallintaansa, kannattaa opetella johtamaan systeemin liikeyhtälöt. Niistä paljastuu lopullinen totuus.

Vanha jäärä

JPI
Seuraa 
Viestejä26689
Liittynyt5.12.2012
xork

Lihavoitu: Ei ole tuollaista taipumusta , turha toivo jos olet suunnittelemassa uutta avaruusaluksen vauhditusjärjestelmää tai ikiliikkujaa.
Asymmetrinen gyroskooppi tangon päähän ja generaattoria pyörittämään... ei toimi.

3³+4³+5³=6³

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat