Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013

Markku Myllykangas, Olli-Pekka Ryynänen

Lääketiede ja terveydenhuolto laajetessaan ovat tunkeutuneet alueille, jotka eivät niille aiemmin ole kuuluneet, kuten ihmisen lisääntymiseen, kasvuun, vanhenemiseen, kauneuteen, ja ylipäänsä ihmisten käyttäytymiseen. Lääketiede löytää yhä uusia tauteja ja oireistoja; omituisuuksille keksitään nopeasti lääketieteelliset nimikkeet. Sairauden leimaa lyödään entistä tiuhemmin, sairauksien esiintyvyys lisääntyy ja samalla hoitokulut kasvavat. Sairauden, oireiden ja vaivojen sietokynnys on myös alentunut ja ihmisten oma huolenpito ja vastuu terveydestään on siirtynyt elintapojen muutosten sijaan lääkäreille ja pillereille.

http://www.kantti.net/sarjat/terveyssos ... ikkelit/a2

Mitkä sairaudet ja keitä koskien ovat ensin hoidettavia ja mitä ei hoideta?
Tai mitä muuta herää mieleen verorahojen käytöstä? Mihin niitä tarvittaisiin, jotta asiat etenisivät?

Kommentit (8)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin1
Lääketiede ja terveydenhuolto laajetessaan ovat tunkeutuneet alueille, jotka eivät niille aiemmin ole kuuluneet, kuten ihmisen lisääntymiseen, kasvuun, vanhenemiseen, kauneuteen, ja ylipäänsä ihmisten käyttäytymiseen.

Tästä tuli mieleen, että entä sitten? Myös muu teknologia kehittyy ja sen käyttöä voidaan soveltaa täysin uusille aloille. Esimerkkinä vaikka öljy. Lääkkeestä poltto- ja raaka-aineeksi tai avaruusteollisuuden sivutuotteet esim. teflon. Pitäisikö teflonpannuja olla käyttämättä koska sitä ei alunperin keksitty keittiövälineisiin kokkausta helpottamaan? Entä pitäisikö magneettikuvauslaitteiden hyödyntäminen kieltää materiaalitutkimuksessa?

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain
pinklin1
Lääketiede ja terveydenhuolto laajetessaan ovat tunkeutuneet alueille, jotka eivät niille aiemmin ole kuuluneet, kuten ihmisen lisääntymiseen, kasvuun, vanhenemiseen, kauneuteen, ja ylipäänsä ihmisten käyttäytymiseen.

Tästä tuli mieleen, että entä sitten? Myös muu teknologia kehittyy ja sen käyttöä voidaan soveltaa täysin uusille aloille. Esimerkkinä vaikka öljy. Lääkkeestä poltto- ja raaka-aineeksi tai avaruusteollisuuden sivutuotteet esim. teflon. Pitäisikö teflonpannuja olla käyttämättä koska sitä ei alunperin keksitty keittiövälineisiin kokkausta helpottamaan? Entä pitäisikö magneettikuvauslaitteiden hyödyntäminen kieltää materiaalitutkimuksessa?

Laatiessani tuota aloitusta, mielessäni oli pyörinyt toteutettu terveydenhuollon priorisointi. En tiedä, onko potilaiden terveydenhuoltohenkilökuntaan käsiksi käyminen, uhkailu ja lyöminen kyseisten potilaiden mielipide priorisoinnista, mutta ainakaan 70-luvulla en voinut kuvitellakaan lukevani lehdistä sellaista. Aivan viime aikoina tilanne on tainnut rauhoittua?

Eikä terveydenhuolto ole ainoa sektori missä tapahtuu...

Itse olen sillä kannalla, että rihkamista ja muusta jonnin joutavasta pitäisi luopua. Voimavaroja pitäisi käyttää kehittämään keinoja auttaakseen ihmisiä löytämään oman potentiaaliset voimavaransa näiden toteuttaessa itseään ja eri lahjakkuuksiensa alueita. Sitä vartenhan elämä on, vai eikö?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin1
Laatiessani tuota aloitusta, mielessäni oli pyörinyt toteutettu terveydenhuollon priorisointi. En tiedä, onko potilaiden terveydenhuoltohenkilökuntaan käsiksi käyminen, uhkailu ja lyöminen kyseisten potilaiden mielipide priorisoinnista, mutta ainakaan 70-luvulla en voinut kuvitellakaan lukevani lehdistä sellaista. Aivan viime aikoina tilanne on tainnut rauhoittua?

Miten uhkaavat asiakastilanteet terveydenhoidossa liittyvät priorisointiin sinun mielestäsi?

pinklin1
Itse olen sillä kannalla, että rihkamista ja muusta jonnin joutavasta pitäisi luopua.

Mitä sinun mielestäsi on rihkama ja jonninjoutava terveydenhuollossa?

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain
Miten uhkaavat asiakastilanteet terveydenhoidossa liittyvät priorisointiin sinun mielestäsi?

En tunne tapauksia. Lehdistä lukemastani päättelen, että priorisoinnissa henkilökunta on joutunut talouspäällikön ja muun heitä ohjeistavan vallan puskuriksi, jota potilaspuolella tulkitaan "sotilas vastaan apua tarvitseva potilas".

pinklin1
Itse olen sillä kannalla, että rihkamista ja muusta jonnin joutavasta pitäisi luopua.

Vatkain

En tiedä onko terveydenhuollossa mitään rihkamaa, mutta kauppojen ja verkkokauppojen hyllyillä on rihkamaa maista, joissa käytetään nälkäistä lapsityövoimaa tehtaan omistajan pankkitiliä paisuttamaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin1
En tunne tapauksia. Lehdistä lukemastani päättelen, että priorisoinnissa henkilökunta on joutunut talouspäällikön ja muun heitä ohjeistavan vallan puskuriksi, jota potilaspuolella tulkitaan "sotilas vastaan apua tarvitseva potilas".

En ymmärrä nyt että mitä tarkoitat? Yritätkö sanoa, että sen sijaan että palkattaisiin hoitaja niin joudutaan palkkaamaan vartija, koska asiakastilanteet ovat muuttuneet uhkaaviksi? Viittaatko, että 70-luvulla ehkäisevä terveystyö oli niin hyvällä mallilla, että häiriöitä ei siksi ollut?

pinklin1

Vatkain

En tiedä onko terveydenhuollossa mitään rihkamaa, mutta kauppojen ja verkkokauppojen hyllyillä on rihkamaa maista, joissa käytetään nälkäistä lapsityövoimaa tehtaan omistajan pankkitiliä paisuttamaan.

Miten tämä liittyy terveydenhuollon priorisointiin?

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain
En ymmärrä nyt että mitä tarkoitat? Yritätkö sanoa, että sen sijaan että palkattaisiin hoitaja niin joudutaan palkkaamaan vartija, koska asiakastilanteet ovat muuttuneet uhkaaviksi? Viittaatko, että 70-luvulla ehkäisevä terveystyö oli niin hyvällä mallilla, että häiriöitä ei siksi ollut?

En tarkoita. Tarkoitan talouspäälliköllä kunnan viranomaista ja muuta mahdollista rahan käytöstä määräävää vallanpitoa. Hoitohenkilöstö sopeuttaa hoidot ja hoidettavat osaksi taloustilanteen huomioiden (ainakin ennen meneteltiin niin).

70-luvun alkupuolella käytiin yksityislääkäreillä ja sen vuosikymmenen puolivälin paikkeilla tulivat terveyskeskukset, mutta priorisointia ei tuolloin vielä ollut.

pinkln1

[En tiedä onko terveydenhuollossa mitään rihkamaa, mutta kauppojen ja verkkokauppojen hyllyillä on rihkamaa maista, joissa käytetään nälkäistä lapsityövoimaa tehtaan omistajan pankkitiliä paisuttamaan.
Vatkain

Miten tämä liittyy terveydenhuollon priorisointiin?

Ei mitenkään. Otsikolla ja aloitusviestin kysymyksillä laajensin aihetta ikään kuin tehdäkseni tilaa muidenkin paineiden purkamiselle, eikä vain terveydenhuoltoon liittyen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin1
En tarkoita. Tarkoitan talouspäälliköllä kunnan viranomaista ja muuta mahdollista rahan käytöstä määräävää vallanpitoa. Hoitohenkilöstö sopeuttaa hoidot ja hoidettavat osaksi taloustilanteen huomioiden (ainakin ennen meneteltiin niin).

Ahaa, no sitten en ymmärrä että mitä tarkoitat.

70-luvun alkupuolella käytiin yksityislääkäreillä ja sen vuosikymmenen puolivälin paikkeilla tulivat terveyskeskukset, mutta priorisointia ei tuolloin vielä ollut.

Olisko tälle jotain lähdettä että saisi itse lukea tarkemmin asiasta?

Ei mitenkään. Otsikolla ja aloitusviestin kysymyksillä laajensin aihetta ikään kuin tehdäkseni tilaa muidenkin paineiden purkamiselle, eikä vain terveydenhuoltoon liittyen.

Ok.

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Vatkain
pinklin1

Ahaa, no sitten en ymmärrä että mitä tarkoitat.

Tokko tuo haittaa. Minulla on vain hajatietoa ja käytännöissä koettua, joka usein poikkeaa virallisesta ja suunnitellusta.

Tässä terveydenhuollon etiikasta:
http://www.etene.fi/c/document_library/ ... E-2325.pdf

ja tässä terveydenhuollon menot ja rahoitus:
http://www.thl.fi/tilastoliite/tilastor ... r05_12.pdf

Pikaisella googletuksella ei löytynyt tietoa minä vuonna tarkalleen terveyskeskukset alottivat Suomessa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat