Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Viime vuosina on alkanut erityisesti ärsyttämään että aina kun palaa pidemmän (tai vaikka lyhyemmänkin) ajan päästä johonkin käyttämäänsä s-postiin, niin eihän sitä meinaa päästä edes käyttämään kun kysellään vaikka mitä. Vähintäänkin yritetään lypsää puhelinnumeroa tai osoitetta, tai sitten pelotellaan että et pääse enää käyttämään jos et tee sitä tahi tätä.

Erityisesti nyrjähti naamani kun joitakin kuukausia sitten havaitsin että yksi hotmail-osoitteeni oli väkisin yhdistetty FB-sivuuni, vaikken ollut missään vaiheessa moista toimintoa millään tavalla hyväksynyt tai halunnut. Erikoisen asiasta tekee se että kyseinen osoite ei ole se minkä olen ilmoittanut FB-profiilini, tuo FB-profiilini osoite kun sattuu olemaan gmail-osoite. En ole keksinyt mitään syytä pakkoliitokselle, paitsi sellaisen aivan älyttömän että olen jollekin ihmiselle tullut tuosta hotmail-osoitteesta laittamassani postissa antaneeksi FB-osoitteeni ja siitä FB-osoitteeni on vakoiltu hotmailiin mihin lie piilojemmatiedostoihin talteen! Muuan tyyppi sitten jolle annoin tuon pelkän hotmail-osoitteeni oli jollain helkkarin ilveellä päätynyt FB-profiilini kaveripyynnöksi, vaikken ollut tuota FB-sivuani hänelle edes kertonut! Sitä ihmeteltiin kyllä kumpikin.

Jostain rukkasin niitä hotmailin ja FB:n sääntöjä, mutta edelleenkin on epäilys että niiden välillä voi tapahtua vaikka mitä, vaikken kumpaakaan ole toisiinsa siis omatoimisesti parittanut...

Nyt ihmettelen vaihteeksi tällaista, että yksi päivä minua peloteltiin jollain ihme turvakoodilla kun avasin taas tuon surullisenkuuluisan hotmail-postini. En jaksanut siinä muissa kiireissä niitä löpinöitä lukea ja klikkasin jotain että kerro myöhemmin, ja nyt tuli tällainen ilmoitus:

Hi,

Thanks for helping us verify your Microsoft account (***@hotmail.com)!

Here is your code: ****

If you didn't request this code, we recommend that you go to https://account.live.com and change your password.

Thanks,
The Microsoft account team

Kai mää sitten requestasin tuon koodin, vaikkei siitä kyllä itselleni jäänyt mitään havaintoa. Ja kai se (numerosarja) pitää nyt sitten ottaa visusti talteen että pääsen jatkossa postiini. Ja saa sitten vakoojatkin vakoilla varmaan sen numeron kanssa vapaasti. Mikäs minä olen heidän hommiansa vaikeuttamaan.

Sivut

Kommentit (21)

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3236
Liittynyt30.5.2010

Minulla sähköposti toimii kuin entisaikojen junan vessa, mutta jokin facebook onkin tuntematonta avaruutta.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Kaverini liittyi n.kk sitten naamakirjaan varoittelustani huolimatta nyt on sähköposti täysin tukossa, piti tehdä toinen tili nomaalia elämistä varten ei käy enää naamakirjassa eikä kirjaudu siihen entiseen sähköpostiinkaan, sano pitäköön tunkkinsa!

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Ei käy noin kun ei mene naamakirjaan. Itse irtauduin siitä kun en halua että kaikki näkee kaiken aktiivisuuden, jota en edes itse lisää ja siksi että sitä käytetään liialti statuksen mittaamiseen, ja siksi että saa koko ajan nähdä mitä typerämpiä linkkauksia blogeihin jossa joku debiili kokoomusnuori ihmettelee taas maailman tilaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
jees
Ei käy noin kun ei mene naamakirjaan. Itse irtauduin siitä kun en halua että kaikki näkee kaiken aktiivisuuden, jota en edes itse lisää ja siksi että sitä käytetään liialti statuksen mittaamiseen, ja siksi että saa koko ajan nähdä mitä typerämpiä linkkauksia blogeihin jossa joku debiili kokoomusnuori ihmettelee taas maailman tilaa.

Minulla kävi, vaikka ei ole naamakirjan kanssa mitään tekemistä: vaativat puhelinnumeron, johon lähtetään "varmistuskoodi". Laiton jonkun 0700-numeron, eikä sen jälkeen ole hotmail toiminut. Tietysti voisi ostaa jonkun prepaidin ja pyytää koodit siihen, mutta sallin tämän kerran kyylien pitää tunkkinsa, enkä ole enää käyttänyt hotmail-spostia.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Minulla on pari FB-profiilia, toinen puoliksi omalla olemuksellani (ei sisällä koko nimeä) ja toinen sarjakuvahahmon nimellä. Jälkimmäisellä kerään tsoukkeja, huba- ja elukkakuvia, pääasiassa. Yksi jonninjoutava s-posti onkin tukossa ilmoituksista siitä mitä em. profiilin taholla on tapahtunut, pitäisi jaksaa tutkia missä on se kohta mistä saa klikattua että ei tartte ilmoittaa siitä että Pera Pervo pieraisi FB:ssa. Se puoliksi henkilökohtainen profiili onkin sitten se murheenkryyni, vaikken sitä juurikaan edes käytä. Se kaappasi hotmailin, tai päinvastoin.

Mutta ei FB ole ainoa ongelma s-postien kanssa. Aikoinaan käytin mieluusti yhtä yahoo-osoitetta, mutta sitten alkoi muuttumisleikki ja sen jälkeen posti meni täysin pilalle. Gmail on aina jotenkin tuntunut oudolta, vaikka sitä jossainmäärin käytänkin. Hotmailkin taisi ennen vanhaan olla parempi kuin nykyään. Jossain vaiheessa sielä oli jotain jatkuvaa ongelmaa että postit eivät meinanneet aueta vaikka miten napsutteli.

Suomi24:n posti on sen verran usein nurin että pääanonyymipostikseen ei sitäkään viitsisi valita. Alkaa tässä mielikuvitus loppua kesken, jos haluan hotmailista eroon.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008
Rousseau
Erityisesti nyrjähti naamani kun joitakin kuukausia sitten havaitsin että yksi hotmail-osoitteeni oli väkisin yhdistetty FB-sivuuni, vaikken ollut missään vaiheessa moista toimintoa millään tavalla hyväksynyt tai halunnut. Erikoisen asiasta tekee se että kyseinen osoite ei ole se minkä olen ilmoittanut FB-profiilini, tuo FB-profiilini osoite kun sattuu olemaan gmail-osoite. En ole keksinyt mitään syytä pakkoliitokselle, paitsi sellaisen aivan älyttömän että olen jollekin ihmiselle tullut tuosta hotmail-osoitteesta laittamassani postissa antaneeksi FB-osoitteeni ja siitä FB-osoitteeni on vakoiltu hotmailiin mihin lie piilojemmatiedostoihin talteen! Muuan tyyppi sitten jolle annoin tuon pelkän hotmail-osoitteeni oli jollain helkkarin ilveellä päätynyt FB-profiilini kaveripyynnöksi, vaikken ollut tuota FB-sivuani hänelle edes kertonut! Sitä ihmeteltiin kyllä kumpikin. |

Asennapa koneeseesi laajennus nimeltään Ghostery. Se antaa hieman kuvaa siitä, ketkä kaikki surffaustasi seuraavat. Ghosterykään ei kerro sitä, miten dataa keräävät träkkerit yhdistelevät tietoja keskenään.

Jos on pakko pitää esimerkiksi Gmail - sähköpostia tai FB:tä avoimena samanaikaisesti surffauksen kanssa niin kannattaisi tehdä se eri selaimelta. Muussa tapauksessa koko selaushistoria on träkkereiden vuoksi FB:n ja Googlen käyttettävissä. Yksi selain on siis pyhitettynä seurantaan erikoistuneille saiteille ja varsinainen surffaus sitten tehdään toiselta selaimelta. Pelkän IP - osoitteen perusteella tietoja ei yhdistellä mm. dynaamisten IP - osoitteiden ja proxyjen vuoksi, joten toimintojen erottelusta eri selaimille on hyötyä. Jos Facebookin linkkejä on pakko availla niin niiden availu incognito/yksityinen-selaus - ikkunoihin on myös vaihtoehtona.

Tässä on tietenkin edellytyksenä se, että se varsinainen selain on tyhjennetty träkkereistä ja muista seurantavälineistä. Jos vielä asennettuna ei ole Ghosteryn lisäksi Adblock Plus ja joku "remove cookies for site" - tyyppinen väline niin nyt olisi aika...

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

https://www.hushmail.com/

Niin, ja noscriptillä facebookin javascriptit yleensä estettynä ja sallittuna erikseen vain siellä vieraillessa. No eipä tuolla ole tullut kuukausin käytyä..

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Facebookille on muuten myös open source vaihtoehto, diaspora: https://joindiaspora.com/users/sign_in

Sosiaalisena mediana se on tietenkin vähän huono silloin, jos sosiaalisista piireistäsi olet ainoa siellä oeva...

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Denzil Dexter
jees

Minulla kävi, vaikka ei ole naamakirjan kanssa mitään tekemistä: vaativat puhelinnumeron, johon lähtetään "varmistuskoodi". Laiton jonkun 0700-numeron, eikä sen jälkeen ole hotmail toiminut. Tietysti voisi ostaa jonkun prepaidin ja pyytää koodit siihen, mutta sallin tämän kerran kyylien pitää tunkkinsa, enkä ole enää käyttänyt hotmail-spostia.

Yahoo:kin yritti vaatia puhelinnumeroa, kun kirjoitin kerran tai kaksi väärän salasanan. Sen puhelinnumero-vaatimuksen pääsi ohittamaan niin, että lopetti koko toiminnon ja loggasi uudestaan sisään.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Adam Cortisone
Kaverini liittyi n.kk sitten naamakirjaan varoittelustani huolimatta nyt on sähköposti täysin tukossa, piti tehdä toinen tili nomaalia elämistä varten ei käy enää naamakirjassa eikä kirjaudu siihen entiseen sähköpostiinkaan, sano pitäköön tunkkinsa!

Facebookissa voi säätää kuinka paljon haluaa sähköpostia siltä, Käyttäjätilin asetukset > Ilmoitukset >Sähköposti. (LIsäksi siellä on jotain muitakin kilkkeitä tyyliin Näytä vähemmän tällaisia tms,)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Varmaan kannattaisi aina sulkea s-posti kun siirtyy muille sivuille. Jos en jaksa räplätä sulkemisnappulan kanssa, länttään vaikka selaimen kokonaan veks ja avaan sen uudelleen. Silloinhan olen s-postista pihalla.

Joskus vaan unohtuu se poistuminen. Ja sitten huomaa Youtubeen mennessään että kappas olenkin näemmä äskettäin katsonut gmail-postejani.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BCK
Mutta siis tuo aloituskirjooituksen hotmail - FB-kytkös vaikuttaa todella himmeältä.

Kyllä. On niin uskomaton juttu etten meinaa sitä itsekään uskoa. Mutta uskoa se on pakko, kun omalle itselle tapahtuu - ja toinenkin sitä todistaa (päätyy FB-sivulleni kaveriksi laitettuaan minulle hotmail-postia, enkä ole koko FB-sivustani vihjaissut halaistua sanaa kyseiselle henkilölle).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat