Mikä tekee ihmisestä fanaattisen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikkihan me tunnemme tämän veikän kiihkoilijan, fanaatikon nimeltä Pentti Linkola. Mikä tekee ihmisestä fanaatikon? Hän ei ole valmis tekemään kompromisseja missään asiassa. HÄN tietää YKSIN mikä on oikein, eikä mielestään voi olla minkäänlaista muuta näkökantaa
mihinkään asiaan. Mistä nämä fanaatikot tulevat, jotka ovat mielestään AINA oikeassa?

Sivut

Kommentit (110)

Vierailija

Sama mielipuolisuus ja epätodellinen sielunpalo ovat pistäneet minunkin silmääni aina Linkolan nähdessäni.

Kesämökkimme sijaitsee Hattulassa, Vanajaveden rannalla. Kävipä eräänä kesälomana niin, että isäni lähti kahden setäni kanssa
kokemaan edellispäivänä laskemiaan verkkoja.
(Verkkoja oli muutama, kelluttajien väli ehkä n.60-100 metriä.)

Kuinka ollakkaan, he törmäsivät sattumalta tähän Pentti Linkolaan
joka ilmoitti tyynesti että:"Vanajavesi on minun kalastus-aluettani, eikä tänne ole asiaa minkäänlaisilla 'merirosvoilla'!"

Ei paljoa auttanut, vaikka isälläni oli tarpeelliset kalastusluvat ym. kunnossa. Seuraavana yönä fanaatikko-Linkola oli käynyt laskemassa
omat verkkonsa Isäni verkkojen päälle, ja roudannut vielä maista puutavaraa jolla sai sotkettua Isäni ja setieni verkot kelvottomaan kuntoon.

Edellisvuonna katselimme kuinka Linkola laski Vanajanselälle n.1 km omia verkkojaan yhteen pötköön. Siinä hän ei ilmeisesti nähnyt mitään väärää. Vanajavesi on niin laaja vesistö, ettei kenelläkään voi olla siellä yksinkalastus-oikeutta. Ei etes Linkolan Penalla.

Linkolalla on muutama hyvä pointti ajatuksissaan, mutta täysi hullu hän kyllä on.

Toivottavasti vielä tulee muutamat oikeen kipakat pakkaset, niin tiedämme ettei Pentillä ainakaan liian helppoa tule olemaan.

-Hän kun asuu metsässä Vanajan rannalla, ilman sähköä tai juoksevaa vettä!

Vierailija
Tyräpoika
kato perkule, sama otsikko oli jo olemassa. olen pahoillani.

Ei se mitään, hyvä avaus sinulla oli.
Pentti Linkolaa fanaattisempaa ihmistä saa Suomesta hakea.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tyräpoika
Kaikkihan me tunnemme tämän veikän kiihkoilijan, fanaatikon nimeltä Pentti Linkola. Mikä tekee ihmisestä fanaatikon? Hän ei ole valmis tekemään kompromisseja missään asiassa. HÄN tietää YKSIN mikä on oikein, eikä mielestään voi olla minkäänlaista muuta näkökantaa
mihinkään asiaan. Mistä nämä fanaatikot tulevat, jotka ovat mielestään AINA oikeassa?

No sano jokin perustavanlaatuinen asia hänen ajattelustaan, jossa hän on yksiselitteisesti väärässä.

Niin kauan kuin et sitä tee, vaan pelkästään meuhkaat mielipiteitäsi mitenkään perustelematta jotakuta sormella osoitellen, syyllistyt fanatismiin itse.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tyräpoika
Seuraavana yönä fanaatikko-Linkola oli käynyt laskemassa omat verkkonsa Isäni verkkojen päälle, ja roudannut vielä maista puutavaraa jolla sai sotkettua Isäni ja setieni verkot kelvottomaan kuntoon.

Lievää vainoharhaisuutta vaiko peräti valehtelua? Miksi ammattikalastaja sotkisi omat verkkonsa toisten verkkojen kanssa, miksi hän kävisi laskemassa verkkonsa yöllä, miksi hän näkisi vaivan puutavaran raahaamiseen ja ottaisi riskin, että sotkee omat verkkonsa myös?

Ei kuulosta uskottavalta, sori vaan. Olisko niin, että isäsi fanaattinen suhtautuminen Linkolaan on hieman värittänyt juttua, ja oma fanaattinen suhtautumisesi on värittänyt sitä lisää. Fanatismilla on sellainen ikävä taipumus.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Yleensä Linkolaan fanaattisen raivokkaasti suhtautuvia ihmisiä yhdistää se, etteivät he itseasiassa ole koskaan lukeneet hänen kirjoituksiaan eivätkä kuulleet hänen luentojaan. Fanaattinen suhtautuminen on muodostettu pääasiassa median avulla, ja mikä vielä pahempaa; sellaisten ihmisten mielipiteiden pohjalta, jotka ovat muodostaneet mielipiteensä median perusteella. Toisen käden erittäin tunnepitoista tietoa siis.

Mutta Linkolan omat pohdinnat nyt eivät kylläkään sävyltään mitenkään erityisen fanaattisia ole. Melkoisen johdonmukaisia vain.

Vierailija

Aweb kirjoitti:"No sano jokin perustavanlaatuinen asia hänen ajattelustaan, jossa hän on yksiselitteisesti väärässä."
"Niin kauan kuin et sitä tee, vaan pelkästään meuhkaat mielipiteitäsi mitenkään perustelematta jotakuta sormella osoitellen, syyllistyt fanatismiin itse."

..Jotakuta sormella osoitellen? Aika naurettavaa. Etkö itse juuri syyttänyt minua valehtelijaksi!? Sitäpaitsi, tarviiko minun todistaa sinulle yhtään mitään? EI TARVITSE. -Nyt kun tiedän millainen kiihkoilija olet, voit olla varma että tulen provosoimaan, ärsyttämään ja ahdistelemaan sinua aina tästä lähtien!

Ettei vaan tämä fanaatikko-AWEB ole juuri yksi näistä Hattulan höyrypäistä, tai jopa Linkola itse? Tunnen isäni kohtuullisen hyvin,eikä hänellä ole tapana liioitella asioita. Sitäpaitsi, tuntee Linkolan jo ennestään..isänikin kun sattuu olemaan Hattulasta kotoisin.

Ehkäpä tunnet isäni, Pentti-Aweb!?

Linkolalla on ihan hyviäkin ideoita, mutta hullun miehen äärimmäistä kiihkoilua hänen juttunsa pääasiassa ovat. Millä perusteella luokittelet minut vainoharhaiseksi, tahi valehtelijaksi? Osoittaa sinulta, Aweb, aikamoista fanatismia, vaiko peräti paranoidia skitsahtelua?

Linkola kertoi 1980-luvulla jossain haastattelussa, että hänen mielestään jokaisen Suomalaisen takapihalle pitäisi tuoda tynnyrillinen ydinjätettä. Ei kuulosta mielestäni kovinkaan kypsältä ajattelumallilta, vai?

Yhtenä faktana vielä: Linkolasta on tehty viime vuoden aikana 74 ilmoitusta Hämeenlinnan poliisille, juuri vastaavanlaisesta toiminnasta. Verkkoja sotkettu, veneitten bensaletkuja poikkastu jne..

Keskustellaanko Pena-Aweb lisää, kun pääset koulusta? -Ettei keskittymiskykysi vaan falskaa enää enempää! T: Iskä

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Fanaattinen jauhantasi ei kylläkään vie tätä keskustelua eteenpäin. Voisitko vastata aluksi kysymykseeni, jonka sinulle esitin: "No sano jokin perustavanlaatuinen asia hänen ajattelustaan, jossa hän on yksiselitteisesti väärässä."

Kirjoitit:
"Linkola muistaakseni kertoi jossain haastattelussa, että hänen mielestään jokaisen Suomalaisen takapihalle pitäisi tuoda tynnyrillinen ydinjätettä. Ei kuulosta mielestäni kovinkaan kypsältä ajattelumallilta, vai?"

Muistaaksesi? Noh, kun asiayhteydestä irrotetaan lauseita, saadaan aikaiseksi tulkintoja, joista ei oikein voi sanoa mitään. En siis sano mitään, ellet muista ko. juttua yksityiskohtaisemmin ja laajemmin; mihin ko. lausahdus mahtoi liittyä?

Ja:
Yhtenä faktana vielä: Linkolasta on tehty viime vuoden aikana 74 ilmoitusta Hämeenlinnan poliisille, juuri vastaavanlaisesta toiminnasta. Verkkoja sotkettu, veneitten bensaletkuja poikkastu jne..

Yhtenä lisäkysymyksenä vielä: kuinka moni näistä ilmoituksista on johtanut syytteisiin? Minun mielestäni nuo 74 tuon sävyistä ilmoitusta vaikuttavat enemmänkin fanaattisten ihmisten suorittamalta ajojahdilta kuin faktoilta.

Tuo tapasi lopettaa viestisi oli sellainen, että enpä usko että sinusta on tämänaiheisen viestiketjun asiallisella tyylillä etenevään keskusteluun osallistujaksi. Hei, mikset vastaa tuohon otsikossasi esittämään kysymykseen itse? Mikä sinusta teki Linkolaa inhoavan fanaatikon?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tyräpoika lisäsi jälkeenpäin viestiinsä:
..Jotakuta sormella osoitellen?

Sormella osoittelua on se, että aloitetaan keskustelu asiasta A ja osoitetaan sitten asian harrastajaksi henkilö B. Niinhän sinä teit.

Ja:
Etkö itse juuri syyttänyt minua valehtelijaksi!?

En. Esitin epäilyn, että olet fanatismin uhri, joka on reagoinut asiaan fanaattisesti.

Ja:
Sitäpaitsi, tarviiko minun todistaa sinulle yhtään mitään? EI TARVITSE.

Tarvitsee, jos aloitat keskustelun, esität tyhmiä kantojasi ja odotat, että joku uskoisi niihin. Voin tietenkin kuitata sinut pelkkänä trollina ja suunsoittajana, silloin sinun ei tarvitse todistaa mitään.

Ja:
-Nyt kun tiedän millainen kiihkoilija olet,

Voisitko osoittaa minulle näistä viesteistäni, mikä on kiihkoilua? Sekö, että olen epäillyt sinun jumalan... ei kun anteeksi trollinsanaasi?

Ja:
voit olla varma että tulen provosoimaan, ärsyttämään ja ahdistelemaan sinua aina tästä lähtien!

Silvuplee, idiootti.

Vierailija

En ole fanaatikko, ärsyttää vaan ihmiset jotka kuvittelevat AINA olevansa oikeassa. Et huomioinut mitenkään, vaikka mainitsin että mielestäni Linkolalla on hyviäkin ajatuksia. Poimit tekstistäni ainoastaan sinua fanatisoivat ja mielestäsi ärsyttävimmät asiat. Ettet vaan ole juuri sitä samaa porukkaa, joka kuvittelee olevansa AINA oikeassa?

Ja ennen kuin kiihkoilet lisää, niin muista AINA että MÄ olin MEISTÄ se hippi!

Vierailija

Linkola on oikeassa siinä, ettei pallomme kestä enää yhtään ylikuormitusta. Ihmisiä syntyy huolestuttavan nopeata vauhtia, eikä vettä ja ruokaa voi riittää kaikille loputtomasti. Hänellä on asiassaan selvä pointti, eikä kukaan omilla aivoillaan ajatteleva voi väittää hänen olevan väärässä.

Mutta nyt toisenlainen tarina:

Pentti Linkolan naapuri, Erkki Hanninen oli aikeissa myydä omistamaansa metsää, jonka raja päättyi siihen mistä Linkolan metsäalue alkoi. No, asia jurppi Linkolaan sen verran että hän kävi hakkaamassa Hannisen puihin 5" rautanauloja. Olipa pudottanut vielä postiluukkuun kirjeen, jossa kirjoitti 'ettei puita kannata myydä, niihin on hakattu nauloja!'

Myöhemmin Linkola joutui itse ostamaan naapurinsa puut kovalla rahalla, kun oli mennyt naulaamaan niihin nauloja.

Jotenkin olen aloittajan kannalla asiassa. Tiedän että ajattelija-Linkolalla on hienoja, maailmaaparantavia ajatuksia, mutta mitä järkeä tuollaisessa toiminnassa on? Kunnon puunhalaaja ei hakkaa puihin nauloja, ellei ole jotenkin 'vinksahtanut' päästään. Tiedän tämän, sillä luen itseni rauhaa ja luontoa rakastavaan ihmisryhmään. Kuten aloittaja mainitsi, ehkä hän (Linkola) on yksinään aina oikeassa, olipa sitten minkälainen asia hyvänsä kyseessä.

PS. Tämä tarina on tosi.

Vierailija
Trigmegistus
Linkola on oikeassa siinä, ettei pallomme kestä enää yhtään ylikuormitusta. Ihmisiä syntyy huolestuttavan nopeata vauhtia, eikä vettä ja ruokaa voi riittää kaikille loputtomasti. Hänellä on asiassaan selvä pointti, eikä kukaan omilla aivoillaan ajatteleva voi väittää hänen olevan väärässä.

Mutta nyt toisenlainen tarina:

Pentti Linkolan naapuri, Erkki Hanninen oli aikeissa myydä omistamaansa metsää, jonka raja päättyi siihen mistä Linkolan metsäalue alkoi. No, asia jurppi Linkolaan sen verran että hän kävi hakkaamassa Hannisen puihin 5" rautanauloja. Olipa pudottanut vielä postiluukkuun kirjeen, jossa kirjoitti 'ettei puita kannata myydä, niihin on hakattu nauloja!'

Myöhemmin Linkola joutui itse ostamaan naapurinsa puut kovalla rahalla, kun oli mennyt naulaamaan niihin nauloja.

Jotenkin olen aloittajan kannalla asiassa. Tiedän että ajattelija-Linkolalla on hienoja, maailmaaparantavia ajatuksia, mutta mitä järkeä tuollaisessa toiminnassa on? Kunnon puunhalaaja ei hakkaa puihin nauloja, ellei ole jotenkin 'vinksahtanut' päästään. Tiedän tämän, sillä luen itseni rauhaa ja luontoa rakastavaan ihmisryhmään. Kuten aloittaja mainitsi, ehkä hän (Linkola) on yksinään aina oikeassa, olipa sitten minkälainen asia hyvänsä kyseessä.

PS. Tämä tarina on tosi.

Ainakin sukulaisteni kielenkäytössä "myydä metsää" tarkoittaa, että myydään puuta l. tukkeja - siis suoritetaan pienoinen avohakkuu.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tyräpoika kirjoitti:
En ole fanaatikko, ärsyttää vaan ihmiset jotka kuvittelevat AINA olevansa oikeassa.

Se ärsyttää minua myös. Uskoisin sen ärsyttävän lähes kaikkia. Linkola on siis mielestäsi tällainen ihminen? Sitä minä en tiedä, en osaa ottaa kantaa, en todellakaan tiedä mitä hän kaikesta ajattelee. Uskoisin, että hän lähinnä keskittyy puhumaan niistä asioista, joista uskoo olevansa oikeassa, ja ottaa kuuntelijan roolin niissä asioissa, joista ei niin tiedä. Sillä tavoin ihminen tavallisesti toimii, paitsi tällä palstalla.

Ja:
Et huomioinut mitenkään, vaikka mainitsin että mielestäni Linkolalla on hyviäkin ajatuksia.

Miten minun tuo pitäisi huomioida? Mikä Linkolan ajattelussa on hyvää ja mikä huonoa? Miksi? Onko hän jossain päälinjansa ajatuksissaan väärässä? Missä? Miten? Anna nyt jotain tarttumapintaa, että pääsen selville siitä, mikä juuri Linkolan ajattelussa sinua mättää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat