Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Käytönnön laskutehtävä tuli mieleen kuntopiiriä pyörittäessä.

Eli kyykkäsin cross training tyyppisessä harjoituksessa yhtäjaksoiseti 100 x 40kg.

- Tuossa sadan kyykyn sarjassa käytetty paino oli siis 40kg.
- Aikaa kului kokonaisuudessaan 12 minuuttia
- Jokainen nosto 1 sekuntti (yhteensä 100 sekunttia)
- Jokainen lasku 1 sekuntti (yhteensä 100 sekunttia)
- Notomatka n.80 cm
- Koko suoritukseen käytetty aika siis n.720s josta "levon" osuus painon ollessa yläasennossa hartioilla n.520s.

Kysymys kuuluu:
- Paljonko on kalorin kulutus 1. nostossa, 2. laskussa, 3.levossa sekä kokonaiskulutus.

Fitnesmiehet varmaan vääntäis kulutuksen pelkästä sykkeestä ja miehen omasta painosta (88kg) jollakin kaavalla,
mutta kuinka on, heittääkö ne kovinkin paljon jos sattuu väärä "kuntoluokitus"?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (16)

No nytpä sattui sydäntä lähellä oleva knoppi. Meikäläisen laskutaidot riittää nippa nappa tuohon ylös-alas liikkuvan painon energiatarpeeseen, mutta kiinnostaa mitenkä tuollaisen staattisen pidon vaatima energia lasketaan.

ps. 100x40kg on jo aika perkeleellinen sarja.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
kummitus
No nytpä sattui sydäntä lähellä oleva knoppi. Meikäläisen laskutaidot riittää nippa nappa tuohon ylös-alas liikkuvan painon energiatarpeeseen, mutta kiinnostaa mitenkä tuollaisen staattisen pidon vaatima energia lasketaan.



Vaan kuinka se konvertoidaan kulutukseksi? Ei taida mennä ihan yks yhteen?

kummitus
ps. 100x40kg on jo aika perkeleellinen sarja.



Tossa alla Petri Raatikaisen vastaava suoritus,100 x 100kg.
Tuonko näin niin rupesin kokeilemaan.
Pikkuhiljaa oon nostellu painoja 5kg per harjottelukerta ja jos ei sataa mene niin hinkataan samalla painolla niin kauan kun menee. Enempi airobinen suoritus tuo mulle kyllä on.

http://www.fastchannel.fi/?viewkey=6a5f0561080d134d53d2

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
SamikoKu
Käytönnön laskutehtävä tuli mieleen kuntopiiriä pyörittäessä.
........

Et suinkaan taas trollaa täällä? Meni hieman luottamus sun teksteihin. Sorry. Olet sinä silti, ja siitä huolimatta, ihan hyvä ihmiseksi.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

MooM
Seuraa 
Viestejä7226
Liittynyt29.6.2012
SamikoKu
Käytönnön laskutehtävä tuli mieleen kuntopiiriä pyörittäessä.

Eli kyykkäsin cross training tyyppisessä harjoituksessa yhtäjaksoiseti 100 x 40kg.

- Tuossa sadan kyykyn sarjassa käytetty paino oli siis 40kg.
- Aikaa kului kokonaisuudessaan 12 minuuttia
- Jokainen nosto 1 sekuntti (yhteensä 100 sekunttia)
- Jokainen lasku 1 sekuntti (yhteensä 100 sekunttia)
- Notomatka n.80 cm
- Koko suoritukseen käytetty aika siis n.720s josta "levon" osuus painon ollessa yläasennossa hartioilla n.520s.

Kysymys kuuluu:
- Paljonko on kalorin kulutus 1. nostossa, 2. laskussa, 3.levossa sekä kokonaiskulutus.

Fitnesmiehet varmaan vääntäis kulutuksen pelkästä sykkeestä ja miehen omasta painosta (88kg) jollakin kaavalla,
mutta kuinka on, heittääkö ne kovinkin paljon jos sattuu väärä "kuntoluokitus"?




Fyysikko laskisi niin, että nostit 40 kg (plus oman painosikin kai?) yhteensä 100 x 80 cm ylöspäin. Tästä saat työn, jonka teit jouleina W = mgh (g on vakio 9,81 kgm/s^2). Lihasten hyötysuhde on kai jotain 20 %, eli energiankulutus on 5 x tuo mekaaninen työ, jonka teit. SItten vain muutat joulet kaloreiksi, jos ne on kivempia ajatella. Ajalla ei ole merkitystä näin laskiessa.

Polviin sattuu jo ajatuskin tuosta treenistä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Voimaa ja energiaa tarvitaan noston lisäksi myös kiihdytykseen eli hitausvoimat tässäkin jyllää. Tosin osa kiihdytyksestä syntyy sidosvoimien avulla koko massan lösähtäessä alimpaan asentoon jossa myös kimmoisuus auttaa nostoa.
katsoin videon eikä siinä kovin alas menty joten kimmoisuudesta ei juuri ole apua. Siis tarvitaan lisäksi melkoinen voima kiihdytykseen koko massan nopeuden vaihtamiseksi vastakkaiseksi. Voimaa tarvitaan siis huomattavasti enemmän kuin koko liikuteltavan massan painovoima, veikkaisin noin kaksinkertaista arvoa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Astronomy
SamikoKu
Käytönnön laskutehtävä tuli mieleen kuntopiiriä pyörittäessä.
........

Et suinkaan taas trollaa täällä? Meni hieman luottamus sun teksteihin. Sorry. Olet sinä silti, ja siitä huolimatta, ihan hyvä ihmiseksi.



Heh,
Noo, äläs ny hermostu. EN mää rollota.
Yritän vaan hakee semmosta kuntoilumuotoo joka on yksinkertanen,
joka pottaa kaloreita hyvin suhteessa käytettyyn aikaan,
mutta joka ei kuitenkaan saa delaamaan hapenpuutteeseen.

Kyykkääminen on mulle aika passeli liike. Pääsee käyttää lihasvoimaetua, mut samalla kehittyy hapenottokyky.

Eli käytännön tasolla toi ihan kiinostaa.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5724
Liittynyt26.3.2005

Kummitus: ps. 100x40kg on jo aika perkeleellinen sarja.

Ihailtavaa. Kyllähän sitä vahvoilla jalkalihaksilla. Itse punnersin aikoinaan yhteen putkeen penkistä 100x50 kg. Ensimmäiset 60 ilman pysäytyksiä ylhäällä, loput 20 ja 10 sarjoissa (noin 1-2 sek yläpysäytyksellä).

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Lentotaidoton
Kummitus: ps. 100x40kg on jo aika perkeleellinen sarja.

Ihailtavaa. Kyllähän sitä vahvoilla jalkalihaksilla. Itse punnersin aikoinaan yhteen putkeen penkistä 100x50 kg. Ensimmäiset 60 ilman pysäytyksiä ylhäällä, loput 20 ja 10 sarjoissa (noin 1-2 sek yläpysäytyksellä).


Taisit olla aika hapoilla tuon jälkeen...
Onko väliä sillä jos punnertaa n-kertaa 100x50kg, tai 50x100kg? Taitaa olla iso ero, mutta onko jollain käyrää tai funktiota jolla tota eroa voisi visualisoida?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5724
Liittynyt26.3.2005
Astronomy
Lentotaidoton
Kummitus: ps. 100x40kg on jo aika perkeleellinen sarja.

Ihailtavaa. Kyllähän sitä vahvoilla jalkalihaksilla. Itse punnersin aikoinaan yhteen putkeen penkistä 100x50 kg. Ensimmäiset 60 ilman pysäytyksiä ylhäällä, loput 20 ja 10 sarjoissa (noin 1-2 sek yläpysäytyksellä).


Taisit olla aika hapoilla tuon jälkeen...
Onko väliä sillä jos punnertaa n-kertaa 100x50kg, tai 50x100kg? Taitaa olla iso ero, mutta onko jollain käyrää tai funktiota jolla tota eroa voisi visualisoida?



Sanoisinko että valui kuin märkä räkä penkiltä.

On sillä julma ero. Riippuu tietysti nostajan omasta painosta (omani tuolloin noin 90 kg). Eli 50x100 kg on paljon julmempi saavutus (ojentajat ovat kuitenkin suht.koht. kaposet verrattuna kehon muihin lihaksiin). Funktiosta en tiedä kun maitohapot eivät välittäne funktioista.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
MooM
SamikoKu
Käytönnön laskutehtävä tuli mieleen kuntopiiriä pyörittäessä.

Eli kyykkäsin cross training tyyppisessä harjoituksessa yhtäjaksoiseti 100 x 40kg.

- Tuossa sadan kyykyn sarjassa käytetty paino oli siis 40kg.
- Aikaa kului kokonaisuudessaan 12 minuuttia
- Jokainen nosto 1 sekuntti (yhteensä 100 sekunttia)
- Jokainen lasku 1 sekuntti (yhteensä 100 sekunttia)
- Notomatka n.80 cm
- Koko suoritukseen käytetty aika siis n.720s josta "levon" osuus painon ollessa yläasennossa hartioilla n.520s.

Kysymys kuuluu:
- Paljonko on kalorin kulutus 1. nostossa, 2. laskussa, 3.levossa sekä kokonaiskulutus.

Fitnesmiehet varmaan vääntäis kulutuksen pelkästä sykkeestä ja miehen omasta painosta (88kg) jollakin kaavalla,
mutta kuinka on, heittääkö ne kovinkin paljon jos sattuu väärä "kuntoluokitus"?




Fyysikko laskisi niin, että nostit 40 kg (plus oman painosikin kai?) yhteensä 100 x 80 cm ylöspäin. Tästä saat työn, jonka teit jouleina W = mgh (g on vakio 9,81 kgm/s^2). Lihasten hyötysuhde on kai jotain 20 %, eli energiankulutus on 5 x tuo mekaaninen työ, jonka teit. SItten vain muutat joulet kaloreiksi, jos ne on kivempia ajatella. Ajalla ei ole merkitystä näin laskiessa.

Polviin sattuu jo ajatuskin tuosta treenistä.




Okee...
Kokeilaa:

120kg x 9.81 x 0.8m = 942J yks nosto

sata nostoo 100 x 942J = 94.200J
Jaetaa kaloreiks 94.200 / 4.184 = 22.5kcal
20% hyötysuhteella 5 x 22.5 = 112.5kcal nostot

Arvioisin että pitämisessä menee 20% samassa ajassa

=> (112.5 / 100) x 0.2 x 520 = 117.24kcal

ja laskussa 50%

=> 117 x 0.5 = 58.5 kcal

Noi kun laskee yhteen tulis n. 288kcal

Oliskohan toii aika kohallaan?
Perstuntuma sanois et vois olla tota luokkaa.
Vähensin sääristä vaan 8 kiloo kun on niin pillit.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Lentotaidoton
Itse punnersin aikoinaan yhteen putkeen penkistä 100x50 kg. Ensimmäiset 60 ilman pysäytyksiä ylhäällä, loput 20 ja 10 sarjoissa (noin 1-2 sek yläpysäytyksellä).



Älyttömän kova suoritus.
Kyykyn ja penkin ero ainakin mulla on siinä että kyykyssä loppuu hapenottokyky ja penkissä tulee maitohapot vastaan.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Jos nostaa vaikka 40kg suorille käsille ja pitää sitä siellä vaikka tunnin, ei fysiikan lakien mukaan tee työtä muuta kuin nostovaiheessa - ei pitovaiheessa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7226
Liittynyt29.6.2012
ROOSTER
Jos nostaa vaikka 40kg suorille käsille ja pitää sitä siellä vaikka tunnin, ei fysiikan lakien mukaan tee työtä muuta kuin nostovaiheessa - ei pitovaiheessa.



Näinhän se on mekaniikan lakien mukaan, potentiaalienergian muutos on nolla. Ei, vaikka kävelisi kymmenen kilometria tasaisella puntti ylhäällä, jos kitkaa tai ilmanvastusta ei huomioida.

Mutta biofysikaalisesti tietysti käden lihastyöllä (lihassolujen supistus, joka vaatii energiaa ylläpitoon) tuotetaan tukivoima, joka vastaa punttiin kohdistuvaa painovoimaa. Varmaan jostain löytyy tieto, miten paljon energiaa vaatii tietyllä lihaksella tuotettu voima , esim. J/N.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

JPI
Seuraa 
Viestejä26684
Liittynyt5.12.2012

Jep, ihmisen lihasten hyötusuhde on noin18% - 26%, joten se on syytä ottaa huomioon, niinkuin Samikoku tekikin.

3³+4³+5³=6³

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat