Seuraa 
Viestejä3521
Liittynyt20.7.2010

Tätä tämän aamun uutisissa ryhtyi jo poliisikin vaatimaan kiertoliittymiä turvallisuussyistä. Liikenneministeriössä taitaa olla uudistusten aika. Liikenteen joustavaksi tekeviä ympyröitä on vähän, vaikka Suomessa on reilusti tilaa niille. Liikennevaloja rakennetaan ja liittymiin ulosmenokaistoja. Pienemmällä rahalla ja asfaltilla tekisi hyvin toimivia kiertoliittymiä. Liikenneministeriössä ja tiehallinnossa pitää tehdä rakenneuudistus ja aiheuttaa siirtyminen nykyaikaan.
Kiertoliittymissä on pakosta ajettava kohtuullisella vauhdilla, joten vakavat onnettomuudet vähenevät. Niissä ei tarvitse pysähtyä, kun ajajat ovat oppineet niiden käytön. Ranska ja Espanja ovat hoitaneet tiestönsä hyvin ja toimivaksi sekä turvalliseksi ahtaudesta ja nopeasta liikenteestä huolimatta. Saksan tiestö on samalla tasolla kuin Suomenkin.

Tieteellisesti tutkittu ja todistettu - mutta silti voi olla totta.

Sivut

Kommentit (61)

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010
sinnipirtti
kiertoliittymät ovat muuta kuin halpoja. yhden kiertoliittymän hinnalla saa kolme valo-ohjattua risteystä.

Olisikohan ihan noin?
Tässä brittiläinen halpaversio. Vasenkätisen liikenteen maissa liikenneympyrät eivät tarvitse lainkaan liikennemerkkejä, joten tämä on toki liikennemerkkien verran halvempi, kuin oikeakätisen liikenteen versio. Rohkenen silti epäillä, että tämän risteyksen sovittamiseen oikeakätiseen liikenteeseen tarvittavien neljän kiertoliittymämerkin ja tiemaalauksen hinnalla saisi kuutta liikennevalotolppaa ohjauksineen.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tuollaisesta et taivuttele täyspitkällä yhdistelmällä. siihen on syynsä miksi suomessa liikenneympyröiden koot ovat kaksikolminkertaiset.

toisen polven pilkkuvirhe

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
lokki
sinnipirtti
kiertoliittymät ovat muuta kuin halpoja. yhden kiertoliittymän hinnalla saa kolme valo-ohjattua risteystä.

Olisikohan ihan noin?
Tässä brittiläinen halpaversio. Vasenkätisen liikenteen maissa liikenneympyrät eivät tarvitse lainkaan liikennemerkkejä, joten tämä on toki liikennemerkkien verran halvempi, kuin oikeakätisen liikenteen versio. Rohkenen silti epäillä, että tämän risteyksen sovittamiseen oikeakätiseen liikenteeseen tarvittavien neljän kiertoliittymämerkin ja tiemaalauksen hinnalla saisi kuutta liikennevalotolppaa ohjauksineen.

Mitä sillä liikenteen kätisyydellä on merkitystä liikennemerkkien tarpeeseen?

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
CE-hyväksytty

Mitä sillä liikenteen kätisyydellä on merkitystä liikennemerkkien tarpeeseen?

Lumettomuudella saattaa olla suurempikin vaikutus, kun voidaan tyytyä pelkkiin ajoratamaalauksiin. Suomessa talvella eivät välttämättä edes liikennemerkit aina näy.

Vanha jäärä

JPI
Seuraa 
Viestejä26689
Liittynyt5.12.2012
sinnipirtti
kiertoliittymät ovat muuta kuin halpoja. yhden kiertoliittymän hinnalla saa kolme valo-ohjattua risteystä.

Ihan persiistä koko ympyrät. Joillakin suurilla teillä ne ovat ihan ok, mutta mitä järkeä niitä on tunkea jonkin pikkukylän raiteille. Esim Ivalossakin taitaa olla kolme hidastamassa liikennettä. Kai se on sitä, että saapi sanoa: On niitä meidänkin kylässä ihan niinkuin suuressa maailmassakin.

3³+4³+5³=6³

sinnipirtti
tuollaisesta et taivuttele täyspitkällä yhdistelmällä. siihen on syynsä miksi suomessa liikenneympyröiden koot ovat kaksikolminkertaiset.



Ei siihen tarvittaisi kuin pari poliisipartiota pysäyttämään liikenne muilta suunnilta pariksi minuutiksi.

Miksi joka paikkaan pitäisi päästä täyspitkällä yhdistelmällä ilman erityisjärjestelyjä?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
lokki

Tässä brittiläinen halpaversio.



Tuollainen ympyrä ei tarkoita mitään muuta kuin normaalia risteystä, jossa vasemmalta tulijoilla ja eteen kääntyvillä on etuajo-oikeus (jos siis ollaan Suomessa ja ympyrään tullessa on merkitty kolmiot).

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Denzil Dexter
lokki

Tässä brittiläinen halpaversio.



Tuollainen ympyrä ei tarkoita mitään muuta kuin normaalia risteystä, jossa vasemmalta tulijoilla ja eteen kääntyvillä on etuajo-oikeus (jos siis ollaan Suomessa ja ympyrään tullessa on merkitty kolmiot).

Ei ihan. Toisin kuin tavallisen risteyksen kohdalla, vastakkaisesta sunnasta tuleva ja risteyksestä suoraan ajava joutuu väistämään vasemmalle kääntyvää.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010
sinnipirtti
kiertoliittymät ovat muuta kuin halpoja. yhden kiertoliittymän hinnalla saa kolme valo-ohjattua risteystä.



Kiertoliittymän käyttö on halpaa. Ei maksa mitään.

Valoristeyksissä poltetaan sähköä turhan päiten ja autot tupsuttavat tyhjäkäynnillä hiilidioksidia ilmaan odotellessaan ajolupaa.

Valoristeykset ovat myös remontissa vähän väliä, kun niissä tötöillään ja tolpat ovat nurin. Kallista korjailua. Automatiikkakin pitää ostaa ties miltä it-alan ylihinnoittelijoilta.

Yksikaistaisiin vaara-alttiisiin risteyksiin kannattaa aina rakentaa kiertoliittymä. Muuten käy tavallinen kolmioilla varustettu tienristeys, tai ilman kolmiota. Useampikaistaisiin sitten valot.

Liikennevalot ylipäätään ovat yliautoistunutta amerikkalaista hapatusta, kun autoja on niin paljon, etteivät yhteen jonoon mahdu..

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Liikennevaloissa on se hyvä puoli että niillä pystytään järjestelemään liikennettä missä vaan, mutta kiertoliittymät ei kaikkialle käy. Niiden vastustajat vissiin ovatkin niitä tavanneet paikoissa joihin ne ei sovi. Esim. paikoissa joissa isoa tietä risteävät pikkutiet on liitetty kiertotieltä niin että ne ovatkin saman arvoisia. Isoa tietä vauhdikkaasti ajava autoilija tietenkin kiroaa kun joutuu jarruttamaan joidenkin sivutieltä tulevien takia. Myöskin jos liikenne on riittävän harvaa kiertoliittymälle, niin joitakin voi ottaa kaaliin kun joutuu hidastamaan vaikka kolmio niille muille olisi sopivin ratkaisu.

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010

[/quote]

sinnipirtti
tuollaisesta et taivuttele täyspitkällä yhdistelmällä. siihen on syynsä miksi suomessa liikenneympyröiden koot ovat kaksikolminkertaiset.

Mikäs tuossa, varovasti vaan ajaa suoraan maalausten yli. Tuohon tilaan et saa mitään risteystä, missä täyspitkä yhdistelmä kulkisi omaa kaistaansa. Mitään poliisipartiota ei tarvita, sillä kiertoliittymän merkin takaa risteykseen myöhemmin tullut joutuu risteyksessä olevaa väistämään.

Liikenteen kätisyydellä on se merkitys, että vasenkätisessäkin liikenteessä väistetään oikealta tulevaa, joka vasenkätisen liikenteen oikealle kiertävässä ympyrässä on ympyrän sisällä. Sieltä ei tule ketään, joten ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus ympyrään tuleviin nähden. Liikennetilanteeseen tuleva väistää siinä jo olevaa. Tämä tarkoittaa täsmälleen samaa tilannetta, kuin kärkikolmio oikeakätisen liikenteen kiertoliittymässä.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006

Täälläpäin pistettiin eräs liikenteen solmukohta kaksikaistaiseksi kiertoliittymäksi joissa kahdelle liittymälle on vielä erilliset ohituskaistat. Ennen kiertoliittymää ko. valoristeyksessä oli aamuin illoin helvetilliset ruuhkat. Nyt ei ole käytännössä milloinkaan. Pahimmillaan olen joutunut juuri ennen kahdeksaa jonottelemaan ehkä kokonaisen minuutin.

Pyöräilijät kulkevat ko. liittymän alta ja heillekin on tehty (ihan huvin vuoksi) oma pieni liikenneympyrä. Loistava ratkaisu

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
lokki

Liikenteen kätisyydellä on se merkitys, että vasenkätisessäkin liikenteessä väistetään oikealta tulevaa, joka vasenkätisen liikenteen oikealle kiertävässä ympyrässä on ympyrän sisällä. Sieltä ei tule ketään, joten ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus ympyrään tuleviin nähden. Liikennetilanteeseen tuleva väistää siinä jo olevaa. Tämä tarkoittaa täsmälleen samaa tilannetta, kuin kärkikolmio oikeakätisen liikenteen kiertoliittymässä.

Ok.
Pakollinen ajosuunta- merkkiä ei ilmeisesti ulkomailla pahemmin käytetä?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat