Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jostain kumman syystä stanolimargariinein luvatussa maassa eli Suomessa ei puhuta mitään stanolien haitoista:
http://www.drbriffa.com/2013/08/09/the- ... n-sterols/

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Stanoli on tutkitusti turvallinen eli Benecol.

Steroleiden turvallisuudesta ei tiedetä vielä kaikkea, mutta ei niitäkään ole haitallisiksi osoitettu.

Vierailija

Onhan se aspartaamikin "tutkitusti" turvallinen. Usko ihan rauhassa valtavirtatieteessä hyväksyttyihin tutkimuksiin. Suurimman osan näistä tutkimuksistahan on teettänyt ne yritykset jotka itse valmistavat näitä kemikaaleja.

Mitä jos sanon että tutkimusten mukaan 90% tutkimuksista on vääristeltyä paskaa. Hatustahan tuon vedin, mutta ilman kolmannen, riippumattoman osapuolen tutkimuksia voi noilla "tutkimuksilla" pyyhkiä takamusta.

Vierailija
TraXter
Onhan se aspartaamikin "tutkitusti" turvallinen. Usko ihan rauhassa valtavirtatieteessä hyväksyttyihin tutkimuksiin. Suurimman osan näistä tutkimuksistahan on teettänyt ne yritykset jotka itse valmistavat näitä kemikaaleja.

Mitä jos sanon että tutkimusten mukaan 90% tutkimuksista on vääristeltyä paskaa. Hatustahan tuon vedin, mutta ilman kolmannen, riippumattoman osapuolen tutkimuksia voi noilla "tutkimuksilla" pyyhkiä takamusta.

Stanoli toimii suolessa ja estää kolesterolin imeytymistä. Se ei itse edes imeydy juurikaan.
Se ei ole kemikaali vaan luontainen elintarvikkeissa esiintyvä aine.

Mihin itse uskot? Netin höyrypäisiin salaliittoteorioihin? Kuka tekee "oikeat" tutkimukset, ja kuka niitä rahoittaa? Vai onko hatusta vetäminen parempi keino saada tietoa?

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Nutria
Stanoli toimii suolessa ja estää kolesterolin imeytymistä.

Jos elimistö ei saa tarvitsemaansa kolesterolia ravinnosta niin se valmistaa sitä itse maksassa. Jos se saa ravinnosta liikaa kolesterolia niin se poistuu ulosteen mukana.

Ihan hitusen irrelevanttia miten kolesteroli imeytyy yhtään mistään?

Vierailija
Nobelaner
Nutria

Jos elimistö ei saa tarvitsemaansa kolesterolia ravinnosta niin se valmistaa sitä itse maksassa. Jos se saa ravinnosta liikaa kolesterolia niin se poistuu ulosteen mukana.

Ihan hitusen irrelevanttia miten kolesteroli imeytyy yhtään mistään?

Ei ole. Benecol toimii tutkitusti. Tosin se on melko vaatimaton teholtaan. Isoilla annoksilla voidaan kai kuitenkin päästä jo lähelle etsetimibi-nimisen reseptilääkkeen tehoa LDL:n alennuksessa. Tyypillinen tavallisella pienemmällä annoksella saavutettu vaikutus on käsittääkseni luokkaa 10%.

Vierailija

Toimii tietyllä tapaa rasva-arvoihin muttta ei mitään näyttöä sydänterveyttä edist. vaik. - päin vastoin kuten alkuperäisestä linkistä voi lukea.

Vierailija
Nutria
TraXter

Stanoli toimii suolessa ja estää kolesterolin imeytymistä. Se ei itse edes imeydy juurikaan.
Se ei ole kemikaali vaan luontainen elintarvikkeissa esiintyvä aine.

Mihin itse uskot? Netin höyrypäisiin salaliittoteorioihin? Kuka tekee "oikeat" tutkimukset, ja kuka niitä rahoittaa? Vai onko hatusta vetäminen parempi keino saada tietoa?

En usko mihinkään. Minulla on ehkä hyviä syitä epäillä jonkin olevan totta, mutta uskonko johonkin 100% vain sen pohjalta että kuulin/luin jostain asiasta, en. Jotkin salaliittoteoriat ovat teoriassa ihan mahdollisia ja näyttöäkin löytyy joten miksipä en voisi näin epäillä olevan. Sinä sen sijaan tunnut todella uskovan. Jos lehdessä mainitaan että "tutkimusten mukaan" jokin asia näin, puhumattakaan siitä että sinä väität niin, vaadin vähintään tietoja tutkimuksen tekijästä, tutkimusmenetelmistä ja rahoittajasta. Silti mitä todennäköisimmin kyseenalaistan sen ilman muita vastaavia tutkimuksia eri tahoilta ja mielellään kuulen jopa kritiikkiä jotta saan kokonaiskuvan asiasta. Salaliittoteorioiden ja teorikoiden yleistäminen vaatii aivan uskomatonta mielen laiskuutta ja tyhmyyttä. En myöskään ymmärrä miksi otat tässä asiayhteydessä ylipäätään tämän esille.

Vierailija
Nutria

Ei ruuassa ole mitään kolesterolia.

Maksa tuottaa sen huonoista hiilareista.

Margariini sairastuttaa, laittaa siihen joukkoon mitä tahansa kemikaalia.

Kävisit siellä margariinitehtaalla edes kerran katsomassa, miten ja mistä se tehdään.

Vierailija
MsHorton
Nutria

Vaikka joku söisi täysin kolesterolitonta ruokavaliota, niin silti kolesterolia tulee suolistoon sappinesteen mukana.

Vierailija
MsHorton

Kävisit siellä margariinitehtaalla edes kerran katsomassa, miten ja mistä se tehdään.

Benecol-tuotteitahan on muitakin kuin margariinia, jos ei tykkää margariinista.

Vierailija
TraXter

Totta kai yritykset maksavat omat tutkimuksensa. Kenen ne pitäisi maksaa, jotta tutkimukset vakuuttaisivat sinutkin?
Tietenkin kannattaa luottaa valtavirtatieteeseen, eikä mihinkään höpöjuttuihib

Aspartaamikin on haitallinen vain suurilla annoksilla, muuten sen käyttö on ihan turvallista.

Sterolit/stanolit ovat ihan terveellisiä kolesterolia alentavia lisäravinteita.Ovat myös turvallisia. Saattavat kyllä jonkin verran blokata vitamiinien ja mineraalien imeytyistä, joten alla olevassa paperissa suositellaan mm. lisäämään hieman kasvisten ja hedelmien käyttöä.
http://www.lipidworld.com/content/3/1/5
This review will focus on the effects of 4-desmethyl sterols, stanols, and esterified forms.

It has been concluded that plant sterols, within the range that causes desirable reduction in blood levels of total cholesterol and LDL-cholesterol, are clinically safe.
Vierailija
MsHorton
Nutria

Maksa tuottaa sen huonoista hiilareista.

Margariini sairastuttaa, laittaa siihen joukkoon mitä tahansa kemikaalia.

Kerro sinä miten ja mistä se tehdään, ei kai sinne tehtaalle noin vain voi mennä.

Vierailija

Betakaroteenin imeytyminen jonkin verran vähenee. Näin tosin käy, jos syö tavallista kuituakin enemmän.

Tämän voi helposti kumota vaikka syömällä vähän porkkanaa, jos asia huolettaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat