Seuraa 
Viestejä739
Liittynyt20.8.2010

Katselin televisiosta ohjelmaa teoriat testissä, jossa oli pieni pätkä kvanttimekaniikasta. Siinä puhuttiin mm. että atomit värähtelevät eri taajuuksilla ja se riippuu siitä, että kun katsot sitä, niin se näkyy tietynlaisena, on olemassa tai ei.

Siinä sanottiin myös, että jos joku väittää ymmärtävänsä kvanttimekaniikan, hän ei ymmärrä sitä.

Eli onko jotain kansantajuista kirjaa, missä selitetään alkeet.

Ainstain sanoi muistaakseni, että jos teoriaa ei voi selittää lapselle, niin se on väärä

tv. nutsbrain

Sivut

Kommentit (26)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt12.9.2012
lindsju
Katselin televisiosta ohjelmaa teoriat testissä, jossa oli pieni pätkä kvanttimekaniikasta. Siinä puhuttiin mm. että atomit värähtelevät eri taajuuksilla ja se riippuu siitä, että kun katsot sitä, niin se näkyy tietynlaisena, on olemassa tai ei.

Siinä sanottiin myös, että jos joku väittää ymmärtävänsä kvanttimekaniikan, hän ei ymmärrä sitä.

Eli onko jotain kansantajuista kirjaa, missä selitetään alkeet.

Ainstain sanoi muistaakseni, että jos teoriaa ei voi selittää lapselle, niin se on väärä

tv. nutsbrain

Ko.teoriasta on niin paljon eri tulkintoja, että ehkä päiväkotiryhmän jokaiselle lapselle voitais selittää eri tulkinta.
Kun alan tutkijoiden kokouksissa on tehty galluppeja, mikä on oikea tulkinta, suosituin on "Ei mikään esiteyistä vaihtoehdoista".

/dev/null
Seuraa 
Viestejä82
Liittynyt30.7.2013
Veli H.

Ko.teoriasta on niin paljon eri tulkintoja, että ehkä päiväkotiryhmän jokaiselle lapselle voitais selittää eri tulkinta.
Kun alan tutkijoiden kokouksissa on tehty galluppeja, mikä on oikea tulkinta, suosituin on "Ei mikään esiteyistä vaihtoehdoista".

Kuullut myös tulkinnan, että siinä vaiheessa kun ajattelu loppuu, on aika turvautua kvanttifysiikkaan jo pelkästään uskottavuuden säilyttämiseksi. Lähtisin liikkeelle Schrödingerin kissasta. http://hikipedia.info/wiki/Schr%C3%B6dingerin_kissa

lindsju
Seuraa 
Viestejä739
Liittynyt20.8.2010

Niin, mutta ne alkeet. Kun itse olin nuijasodan aikaan koulussa, niin puhuttiin vain atomeista. Sittemmin olen kuullut ylös alas, outo ja lumokvarkeista.

Siis jotain perusteosta haeskelen. Eli miten atomit rakentuvat jne.

Kissa mulla jo on, enkä aio tappaa sitä Siinä teoriat testissä, oli mies siellä boxissa...

edit. menee offiksi, mutta mites sille kissalle kävi?

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
lindsju
Niin, mutta ne alkeet. Kun itse olin nuijasodan aikaan koulussa, niin puhuttiin vain atomeista. Sittemmin olen kuullut ylös alas, outo ja lumokvarkeista.

Siis jotain perusteosta haeskelen. Eli miten atomit rakentuvat jne.

Kissa mulla jo on, enkä aio tappaa sitä Siinä teoriat testissä, oli mies siellä boxissa...

Meet kirjastoon ja siellä hyllyn eteen missä lukee "fysiikka ja luonontieteet". Löytyy paitsi yliopistotason tekstiä, myös popularisoitua eli kansantajuistettua tarinaa kaikista fysiikan ilmiöistä, mukaan lukien kvanttifysiikka. Välttele ainakin aluksi Hawkingin juttuja...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
lindsju
Mikä on eka kirja, jonka heittävät yliopistossa eteen, jos lähdet fysiikkaa opiskelemaan ?

Fysiikan opetus lähtee yleensä mekaniikasta ja dynamiikasta, muita tärkeitä alueita ovat sähköoppi (siis sähkömagnetismi ja elektroniikan perusteet), aaltoliike ja säteily. Aineen rakenne ei ainakaan muinoin painottunut peruskursseilla, vaan kvanttimekaniikalle ja materiaalifysiikalle oli omat kurssinsa aineopinnoissa ja syventävissä, osa pakollisina ja osa valinnaisina.

Tässä jotain vinkkiä kirjoista http://atom.physics.helsinki.fi/suomi/o ... c0405.html, noiden lisäksi Young&Freedmanin kirja on yleinen perusopus.

Kvanttimekaniikasta on yliopistotason oppikirjoja, ja jos on lukiotiedot fysiikasta ja esim. matriisin ja derivaatan/integraalin käsitteestä, niitä voi lukea aika sujuvasti ilman muun fysiikan yliopisto-opintoja. Tai sanotaan, että muun fysiikan opinnot eivät juuri auta, kunhan kvanttimekaniikassa käytetty matematiikka on kohtuullisesti hallussa.

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010

Jos haluaa tutustua kvanttifysiikkaan, niin ensin täytyy opiskella klassisen fysiikan perusteet.
Muuten ei ymmärrä käsitteitä (energia, impulssimomentti, säilymislait, koordinaatisto, kenttä ym.)
eikä ole mitään mahdollisuutta sisäistää lukemaansa.

- myl

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007

Hitausvoiman käsite on ensin hyvä olla hanskassa! Vanha sanonta kuuluu, että jos ei ymmärrä mitä hitausvoima tarkoittaa, niin ei ole mitään mahdollisuutta ymmärtää modernia fysiikkaa...

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

omar
Seuraa 
Viestejä212
Liittynyt29.6.2009

Kiitos lindsju kun referoit tuota tv-ohjelmaa, joka varmasti oli laadukas. Tuli arvokas lisäys kvarkkien rakennetta käsittelevään threadiin. Eli jos alas-kvarkki perustuu aaltoliikkeeseen niin toinen ylökvarkeista perustuu ympyrän kiertoliikkeseen, mutta kolmas eli toinen ylöskvarkki oli arvoitus. Luulin sen perustuvan kvanttimekaniikkaan jotenkin, mutta en tarkemmin tiennyt kuinka. Nyt tiedän, että kyseessä on värähtelyliike. Välillä luodaan kvanttimekaanisesti värähtelevä piiri, ja välillä tuo piiri purkautuu.

Värähtelyliike ---------------- Ympyränkiertoliike
I
I
Aaltoliike

omar
Seuraa 
Viestejä212
Liittynyt29.6.2009

Kvanttimekaniikka kyllä kyetään selittämään, jos otetaan avuksi Hare Krishna uskontotiede sekä Crop Circles ufokuviot.
Koska se on kvarkkitason tiedettä ei ole vielä olemassa maanpäällisellä tekniikalla havaintolaitteita, joilla voidaan asiaa kuvata täysin. Tarvittaisiin about halkaisijaltaan 10 metrinen mikroskoopin linsssi.

Kvanttimekaniikka on filosfis-tieteellisesti täysin selitetty, mutta vain tekniikka laahaa perässä. Sitä on teknisesti mahdoton kuvata ilman crop circles kuvia. Nuo kuvat puolestaan ovat vaarallisia. Koraanin Pöydän Suurassa sanotaan, joka syö siitä pöydästä joutuu sitten aterioimaan siitä pöydästä ainaisesti. Eli yleisesti ottaen saamme elämän lakia noudattamalla, mutta jos käytämme ufoja ja crop circles kuvioita emme saa elämää enää lakia noudattamalla, vaan elämämme on riippuvaista muista tekijöistä. Ehkä juuri teimistä, ateismista ja naturalismista.

Teismi = minä itse olen jumala ja kykenen antamaan elämää ja muuta muille.
Ateismi = ei pidä pyytää mitään itseään ylemmiltä, vaan heiltä tulee väkisin ottaa oma osa siitä mitä tarvitsee.
Naturalismi = laki sitoo kaikkia, mutta ennemmin luonnonlaki kuin Jumalan laki.

Lisäksi voidaan kvanttimekaniikan tulkinnoissa käyttää hyväksi taloustieteen käsitystä: Synenergia.

omar
Seuraa 
Viestejä212
Liittynyt29.6.2009

Kun lueskelin tuota varsinaista kvanttimekaniikka ketjua sain Tesseraet, Puuhevonen ja Nagarjuna nimimerkkien viesteistä sen käsityksen, että kvantti-ilmiöt sen lisäksi, että ne liittyvät värähtelyyn liittyvät myös massattomuuteen (neutriino esim.) sekä kahden massattoman kompleksin yhteentörmäykseen.

Tuli mieleeni esim. fotosynteesi noiden nimimerkkien kirjoituksista. Jos hiukkanen omaa maximimäärän energiaa, mutta nolla massan niin kuinka tuo energia välittyy yhteentörmäystilanteissa ja muuttuuko massattoman hiukkasen suunta tai energia yhteentörmäyksissä. Tuli mieleeni havaintoesimerkkinä jatkuvasti neutriino. Ja itse tapahtumana fotosynteesi.

Hare Krishna liikkeen kirjoissa väitetään jokaisella atomilla olevan neljä perustietoisuuden tasoa. Ne kykenevät autonomiseen: Liikkumiseen (mekaniikka), Lisääntymiseen (kvanttimekaniikka), Puolustautumiseen (???) sekä
neljäntenä vielä ????? (en muista mikä neljäs kyky jokaisella atomilla on).

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
omar
.........
Hare Krishna liikkeen kirjoissa väitetään jokaisella atomilla olevan neljä perustietoisuuden tasoa. Ne kykenevät autonomiseen: Liikkumiseen (mekaniikka), Lisääntymiseen (kvanttimekaniikka), Puolustautumiseen (???) sekä
neljäntenä vielä ????? (en muista mikä neljäs kyky jokaisella atomilla on).

Oliskos kyky laulaa?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat