Seuraa 
Viestejä849

Kun relluni (laguna) kuumaksi ajetun moottorin sammutan kuumana kesäpäivänä ja odotelen varttitunin, niin uudelleenkäynnistys ei sitten onnistu millään. Vasta puolen tunnin jäähdyttämisen jälkeen käynnistys onnistuu. Arvelin että jokin termostaatti reistailee. Huollossa eivät vikaa saaneet korjattua.
Pidemmän aikaa olen pitänyt autossa vesipulloa josta tarvittaessa lorotan puolisen litraa moottoriin jonkinlaisen termarin päälle. Kolmijohtoinen termari sijaitsee moottorin kuljettajan puoleisella sivustalla. Kun pullovesi jäähdyttää termarin kuuluu pieni naksahdus. Tämän jälkeen moottori käynnistyy ongelmitta. Talvisin ongelmaa ei ole ilmennyt.
Mikähän tarkalleen ottaen moottorin härpäkkeistä pitäisi korjata. Vesipullon kanssa leikkiminen alkaa kyllästyttämään.

Sivut

Kommentit (23)

miilu
Seuraa 
Viestejä849
Gallardo
Rellua pinkkaan. Rommarille.

Tuli ostettua syksyksi uudet kesärenkaat. Ei raaski rommarille lähettää. Täytyy vielä etsiskellä tekniikan ihmeitä moottorin syövereistä. Ehkä rommarille sitten kun olen yrittänyt korjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Tämä oli kyllä pettymys. Odotin jotain ajankohtaista tilannepäivitystä tiäremieheltä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622

Voisin kysyä tuota yheltä Askalta joka osaa nuo Gallian kukkojen kujeet.

Tosin tämä kysymys kuuluu tieteen piiriin. Tiede nääs väittää että palaminen tarttee ilmaa. Luulisin sen saavan liian rikasta seosta. Mopocesnan sai lämpöisenä hyvin käyntiin kun pyöräytti potlkurista kerran taaksepäin. Se imaisi ilmaa pakoputkesta sisään ja oli siten laakin peli. (se on manuaalissa kielletty mutta moottorin käynnistys ei ole)

Joten laitapas joku iso vaihde pääle, virta pois (tai jos on automaatti niin pakki) ja tönäise sitä niin että motti pyörähtää hiukan taaksepäin. Ainakin syy selviää vaikka ei nyt aina olekaan valoista lähdettäessä ihan mukavaa pyytää takana jonottavia työntelemään. Loppuuhan se kiroilu ja tööttääminen, ainakin muuttaa sävyä.

Kiikkustuoliskeptikko

Manroid
Seuraa 
Viestejä389
miilu
Kun relluni (laguna) kuumaksi ajetun moottorin sammutan kuumana kesäpäivänä ja odotelen varttitunin, niin uudelleenkäynnistys ei sitten onnistu millään. Vasta puolen tunnin jäähdyttämisen jälkeen käynnistys onnistuu. Arvelin että jokin termostaatti reistailee. Huollossa eivät vikaa saaneet korjattua.
Pidemmän aikaa olen pitänyt autossa vesipulloa josta tarvittaessa lorotan puolisen litraa moottoriin jonkinlaisen termarin päälle. Kolmijohtoinen termari sijaitsee moottorin kuljettajan puoleisella sivustalla. Kun pullovesi jäähdyttää termarin kuuluu pieni naksahdus. Tämän jälkeen moottori käynnistyy ongelmitta. Talvisin ongelmaa ei ole ilmennyt.
Mikähän tarkalleen ottaen moottorin härpäkkeistä pitäisi korjata. Vesipullon kanssa leikkiminen alkaa kyllästyttämään.
Villi veikkaus:" Se jonkinlainen naksahtava termari?"

P.s. Mullakin tuli piene vieroitusoireyhtymä kun huomasin että aloittaja ei ollutkaan tiäremiäs. On muuten aavistuksen paska viilis... Mitä tää kertoo ihmistyypistäni?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176

Mun rellu voi hyvin. Olen ajatellut uuden rellun tai dacian hommaamista kun sain oiketa töitäkin.

Kohta uusai twingoja saa tarjouksella alle 10 tonnilla. sitä odottelen. 9999 euroa. Paul M:n kannattaa hommata 2 kpl, toisen varastoon.

hyvin menee rellu, ostin tankin täyteen bensiiniä ja laitoin renkaisiin 2.5 baria ilmaa.

miilu
Seuraa 
Viestejä849

Kun ei ole järjestelmän piirikaavioita, saatika huolto-ohjeita, niin olen vähän varovainen toimissani. Askarrutti kun huoltokaan ei osannut asiaa auttaa. Pitkä starttaus ei puskenut pakoputkeen bensiiniä, joten jonkinlainen käynnistyksen estosysteemi meni päälle. Liikennevaloissa ei ole ongelmia, vaan moottorin lämmön täytyy sammuneena levitä laajemmalle tuon vartin odotusajan aikana ja pistää ajonesto päälle, näin oletan.
Tuon olettamani kolmijohtoisen termostaatin jäähdytys on näyttänyt auttavan käynnistyksessä. Kun otin termostaatin johdot irti, oletuksena oli jäähdyttimen puhaltimen käynnistyminen, mutta tätä ei tapahtunut. Puhallinta ohjaa siis eri termari. Termostaatin liittimen kytkentöjä en summamutikassa alkanut oikosulkemaan. Kun en ole varma siitäkään tuleeko naksahdus termarista vai jostain muusta, ajattelin kysäistä lisää. Tietysti joku voisi tehdä väitöskirjan rellun sielunelämästä, jossa kiehtova elektroniikka sekoittaa moottorivetoisen maakulkijan.
Kyllä tässä tuota tieremiestä tarvittaisiin.

Manroid
Seuraa 
Viestejä389
miilu
Kun ei ole järjestelmän piirikaavioita, saatika huolto-ohjeita, niin olen vähän varovainen toimissani. Askarrutti kun huoltokaan ei osannut asiaa auttaa. Pitkä starttaus ei puskenut pakoputkeen bensiiniä, joten jonkinlainen käynnistyksen estosysteemi meni päälle. Liikennevaloissa ei ole ongelmia, vaan moottorin lämmön täytyy sammuneena levitä laajemmalle tuon vartin odotusajan aikana ja pistää ajonesto päälle, näin oletan.
Tuon olettamani kolmijohtoisen termostaatin jäähdytys on näyttänyt auttavan käynnistyksessä. Kun otin termostaatin johdot irti, oletuksena oli jäähdyttimen puhaltimen käynnistyminen, mutta tätä ei tapahtunut. Puhallinta ohjaa siis eri termari. Termostaatin liittimen kytkentöjä en summamutikassa alkanut oikosulkemaan. Kun en ole varma siitäkään tuleeko naksahdus termarista vai jostain muusta, ajattelin kysäistä lisää. Tietysti joku voisi tehdä väitöskirjan rellun sielunelämästä, jossa kiehtova elektroniikka sekoittaa moottorivetoisen maakulkijan.
Kyllä tässä tuota tieremiestä tarvittaisiin.

Ootko koskaan kuulut termiä KVG? On muuten ala-asteikäisten uusin hokema... viimeisin kirjain tulee Yahoon kilpailijasta.
Mutta noin niinkuin alkuun jos vesi jäähdyttää vain sitä "termaria" eikä mitään muuta. Alkaisin sitä kyllä vaihtamaan. Naksahdus todennäköisesti kuuluu asiaan, se olisi tod.näk. rikki pahemmin jos ei naksahtaisi.

Manroid
Seuraa 
Viestejä389
tiäremiäs
Mun rellu voi hyvin. Olen ajatellut uuden rellun tai dacian hommaamista kun sain oiketa töitäkin.

Kohta uusai twingoja saa tarjouksella alle 10 tonnilla. sitä odottelen. 9999 euroa. Paul M:n kannattaa hommata 2 kpl, toisen varastoon.

hyvin menee rellu, ostin tankin täyteen bensiiniä ja laitoin renkaisiin 2.5 baria ilmaa.

Ilmoita heti kun näkyy alle ison kympin! Mopoautotkin maksavat enemmän!

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
ManteroV
tiäremiäs
Mun rellu voi hyvin. Olen ajatellut uuden rellun tai dacian hommaamista kun sain oiketa töitäkin.

Kohta uusai twingoja saa tarjouksella alle 10 tonnilla. sitä odottelen. 9999 euroa. Paul M:n kannattaa hommata 2 kpl, toisen varastoon.

hyvin menee rellu, ostin tankin täyteen bensiiniä ja laitoin renkaisiin 2.5 baria ilmaa.

Ilmoita heti kun näkyy alle ison kympin! Mopoautotkin maksavat enemmän!




heti ilmoitan.

miilu
Seuraa 
Viestejä849
ManteroV

Ootko koskaan kuulut termiä KVG? On muuten ala-asteikäisten uusin hokema... viimeisin kirjain tulee Yahoon kilpailijasta.
Mutta noin niinkuin alkuun jos vesi jäähdyttää vain sitä "termaria" eikä mitään muuta. Alkaisin sitä kyllä vaihtamaan. Naksahdus todennäköisesti kuuluu asiaan, se olisi tod.näk. rikki pahemmin jos ei naksahtaisi.

Juu, vaihtamaan olen alkanut. Hitahana mämäläisenä menee pitkä tovi ennen kuin saan selville osan numeron. Ehkä sittenkin on viisainta kääntyä ammattimiesten puoleen. Taitaapi olla kotikonstein hankala irroitettava.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
miilu
Kun relluni (laguna) kuumaksi ajetun moottorin sammutan kuumana kesäpäivänä ja odotelen varttitunin, niin uudelleenkäynnistys ei sitten onnistu millään. Vasta puolen tunnin jäähdyttämisen jälkeen käynnistys onnistuu. Arvelin että jokin termostaatti reistailee.



Sytytyspuola on rikki. Jos et korjaa pikaisesti tulee myös katalysaattorin vaihto eteen (menee rikki, kun polttoainettavaluu pakoputkeen kun kuumalla ei lähde käyntiin, tai lähtee käyntiin parilla pytyllä ymym). Huollossa tietävät kyllä, mutta odottavat että saavat sut ostamaan katalysaattorinkin.

R

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ainoa järkevä toiminta tuolle termostaatille lienee kylmäkäynnistykseen. Eli olisiko automaattiryyppyyn kuuluva termari. Jotenkin se ei mene päälle jos on jo käynnissä, mutta virrat sammuneena menee ja sitten saakin liikaa ainetta. Eli lämpötila-alue on valunut pahemman kerran. Naksahtava rele on luultavasti muualla siinä konehuoneessa.

Diesel-vehkeitten kanssa ei tuommoisia ole. Onneksi.

Tuli mieleen yksi testi, joka on mahdollinen. Pidä virta päällä kun sammutat. Jos starttaus onnistuu ilman virran täyttä katkaisua, saat auton käyntiin kuumanakin, mikäli kyse on tästä ilmiöstä. Sammutus onnistuu tietenkin vaihde päällä. Minulla on virtakytkin sen tyyppinen, että starttaus onnistuu vain täydestä virrattomuudesta. On kai autokohtaista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

syytinki
Seuraa 
Viestejä10195
miilu
Kun ei ole järjestelmän piirikaavioita, saatika huolto-ohjeita, niin olen vähän varovainen toimissani. Askarrutti kun huoltokaan ei osannut asiaa auttaa. Pitkä starttaus ei puskenut pakoputkeen bensiiniä, joten jonkinlainen käynnistyksen estosysteemi meni päälle. Liikennevaloissa ei ole ongelmia, vaan moottorin lämmön täytyy sammuneena levitä laajemmalle tuon vartin odotusajan aikana ja pistää ajonesto päälle, näin oletan.
Tuon olettamani kolmijohtoisen termostaatin jäähdytys on näyttänyt auttavan käynnistyksessä. Kun otin termostaatin johdot irti, oletuksena oli jäähdyttimen puhaltimen käynnistyminen, mutta tätä ei tapahtunut. Puhallinta ohjaa siis eri termari. Termostaatin liittimen kytkentöjä en summamutikassa alkanut oikosulkemaan. Kun en ole varma siitäkään tuleeko naksahdus termarista vai jostain muusta, ajattelin kysäistä lisää. Tietysti joku voisi tehdä väitöskirjan rellun sielunelämästä, jossa kiehtova elektroniikka sekoittaa moottorivetoisen maakulkijan.
Kyllä tässä tuota tieremiestä tarvittaisiin.

Minä mitään tiedä. Kunhan ehdottelen.

Koneen sammuttua se yleensä lämpenee. Kerroit, että ei mene jäähdytin päälle.

Jospa vika onkin siellä. Jäähdyttimen anturin johdot hapettuneet tai anturi sipannut. Tietenkin päätermarin anturikin on voinut sipata.

En ole noita nykyajan kaaroja pahemmin kurkistellut, mutta tuskin varsinainen termostaatti on sen kummempi kuin muinoinkaan. Ne johdot menevät luultavasti anturiin ei termostaattiin. Tietysti joku on voinutkin keksiä sähköisen termarin, mutta miksi.

Termostaatit eivät paljon maksa ja tuon ikäisessä biilissä voi olla vaihto jo ajankohtainen eikä siihen tarvita varaosanumeroa. Varaosaliikkeessä lyövät lodjun tiskiin kun sanoo auton merkin ja vuosimallin. Vaihdosta ei ole suurta vahinkoa vaikka ei auttaisikaan. Sippaa se termari kuitenkin joskus.

Ei se uusi anturikaan paljon taida maksaa eikä vaihdossa ennen tarvinnut kuin kiintoavaimen tai jakarin. Miten sitten lienee nykyautojen kanssa.

miilu
Seuraa 
Viestejä849
ovolo
Tuolta Renault-foorumista saattaisi löytyä valmiina tietoa tai sitten kysymällä.
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/

Sen verran selasin noita käynnistysongelmia tuolla, että eräs syy saattaa olla vauhtipyörän/ kampiakselin asentotunnistin, joka on viallinen.


Tuolta yritin aiemmin kysellä. Vaativat kuitenkin rekisteröitymisen.
Käynnistysongelmat alkoivat muutama vuosi sitten. Satuin sillon tankkaamaan uutta 98 bensiiniä vanhan 95:n tilalle. Epäilyni kohdistui polttoaineen aiheuttavan ongelmia kun vahingossa pistin tuota uutta 95 litkua tankkiin. Ajan kuluessa tämäkään ei ollut vastaus käynnistysongelmaan. Myöhemmin - jäähdytinnesteen lisäyskin auttoi, mutta syy näin jälkeenpäin ajateltuna oli toisaalla. Hakiessani kaupasta vettä lisättäväksi auto jäähtyi kauppareissun aikana riittävästi ja käynnistyi ongelmitta. Huollon mittausongelman ymmärrän hyvin. Auto pitäisi ensin ajaa kuumaksi, ja sitten odotella parikymmentä minuuttia, ja tässä tapauksessani vielä lämpimänä kesäpäivänä. Ongelman kanssa olen oppinut käymään pikaisesti ostoksilla, tai sitten viipynyt tunnin jotta moottori jäähtyisi.
En ole vielä perehtynyt systeemin toimintaan syvällisemmin. Oletin, että tuo aiemmin mainitsemani kolmijohtoinen anturi olisi termostaatti. Mielikuva tuli ptc-anturista joka toimisi lämpövahtina, mutta naksahdus viittaisi mekaaniseen systeemiin. Tai sitten käytössä on molemmat. Avoin kysymys on vielä antureiden mittaama lämpötila. Heittääkö anturitieto, vai onko lämmöt jostain syystä todella nousseet.
Joskus jäähdyttimen puhallin pörähtää käyntiin kuumaksi ajetun koneen sammuttamisen jälkeen, tiedä sitten onko aikakaan riittävä konetilan jäähdyttämiseen. Akun kunto on kyllä
tullut tarkistettua.

miilu
Seuraa 
Viestejä849

ovolo kirjoitti:
Tuolta Renault-foorumista saattaisi löytyä valmiina tietoa tai sitten kysymällä.
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/

Sen verran selasin noita käynnistysongelmia tuolla, että eräs syy saattaa olla vauhtipyörän/ kampiakselin asentotunnistin, joka on viallinen.

Juu, kampiakselin asentotunnistin oli viallinen. Nyt on vuosia kulunut, ja rellu uskollisesti palvellut. Viime syksynä ajattelin romuttamolle autovanhuksen ajaa, mutta meni vielä suoraan katsastuksesta läpi, joten vielä yksi palveluvuosi tuli lisää.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä8357

Tuon ajan autossa voi myös olla venttiili joka sulkee bensiinin tulon kun virta katkaistaan. Jos tämä ventiili jumittaa lämmittyään niin sopisi toimintaan. Toki moni muukin vika sopii.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1773

Kaikenlaisia ongelmia ilmenee, autoissa. Käytin vaimon ranskattaren katsastuksessa ja kaikki ok. Huomasin kuitenkin että kiihdytyksessä nyki.

Tarkemmin tutkittuani asiaa vaihdoin sytytystulpat joiden kärkiväli oli suurennut 2mm:iin reilun sadantuhannen kilometrin aikana.

Tämän nyt vaan halusin kertoa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat