Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

[size=150:feihw3u2]Piikkilangankiristäjä ja Hitlerin kosto - tutkija väitteli kulkuneuvojen lempinimistä[/size:feihw3u2]

Janne Seppälä asetti kahdeksisen vuotta sitten itselleen tavoitteeksi selvittää millaisia epävirallisia nimiä kulkuneuvoille on annettu. Nelisentuhatta kulkimien lempinimeä esittelevällä "Epäviralliset kulkineennimet" -väitöskirjalla on myös poikkeava muoto, sillä lopputulos on verkkosivusto.

Tutkimuksen mukaan noin puolet lempi- ja haukkumanimistä muodostetaan virallista nimeä vääntämällä. Näistä noin puolet on neutraaleja väännöksiä tai typisteitä, kuten Volkkari, Mersu, Mitsu, Alfa, Cuda, Plymari.

Kaikkien väännösten muodostamista ohjaavat toisten nimien antamat mallit, ja yleisimmin puhtaat väännökset päättyvät -kka, -u tai -ari. Nimistä muodostuukin pitkiä sarjoja, esim. Massikka, Intikka, Natikka, Jontikka, Sitikka, Skanikka, Harrikka aivan vaikkapa naisten etunimien tapaan.

Seppälän verkkoväitöskirjaan sisältyy nimihaku, jolla voi selvittää kulkimen lempinimen taustaa tai sitä millainen kuljin lempinimen takaa löytyy.

Pilkkaa ja vääntelyä

Toinen puoli väännöksistä taas tavoittelee lisämerkitystä, ja ne voivat olla kaukana neutraalista. Mazdasta saadaan Maksalaatikko, IH-traktorista Ikuinen Harmi ja Toyota Carinasta joko Kaarina, Korina tai Narina. Cherrystä on helppo kääntää Kirsikka ja Thunderbirdistä Ukkoslintu, mutta Cadillacista saadaankin Kissan hattu (vrt. Katin lakki).

Myös lyhenteet joutuvat uuden tulkinnan kohteiksi: BMW on Baijerilainen Mutteri-Wiritys ja Skoda 120 GLS tunnetaan nimellä Galvanoidut Listat Sivuilla.

Tutkimuksen mukaan nimien vääntelyssä rajana on mielikuvitus, mutta toisaalta virallisesta nimestä pitää jättää jotain jäljelle, jotta vitsi on ikään kuin arvattavissa tai nimi tulkittavissa. Erityisesti tavurakenne ja konsonantit k,p,t ja s jäävät usein jäljelle vanhasta nimestä; muita kirjaimia voidaan vapaammin vaihtaa toisiin.

Väännökset saavat olla vain harmitonta kielellä leikittelyä, mutta on selvä etu, jos väännös samalla kuvaa autoa. Esimerkiksi Narina-nimen sanotaan johtuvan siitä, että vanhoissa Carinoissa oli paljon muoviosia, jotka alkoivat pakkasella narista.

Lempinimien keskeinen ominaisuus on kuitenkin ulkonäkö. Tyypillisin esimerkki tästä on Volkswagenin kupla, modernimpi versio tiettyjen Mercedes-Benz -mallien lempinimi väyrynen.

Mutta mitä olivat otsikon Piikkilangankiristäjä ja Hitlerin kosto? Sen kertoo Seppälän väitöstutkimuksen nimihaku. Sen mukaan Piikkilangankiristäjä oli Valmet 15/20 -traktori, ja Hitlerin kosto Volkswagen kupla. Seppälä on liittänyt lempinimiin myös lyhyen kuvauksen lempinimen juurista.

Nettisivulla tohtoriksi

Janne Seppälä on Jyväskylän yliopiston ensimmäinen humanisti, joka väittelee tohtoriksi verkkosivustolla. Sähköinen väitöskirja on ollut Jyväskylässä teoriassa mahdollinen jo 1990-luvun lopulla, mutta Seppälä on ensimmäinen, joka on urakoinut työnsä valmiiksi.

Seppälän mukaan verkkosivusto oli paras mahdollinen muoto tutkimukselle, vaikka sen soveliaisuudesta olikin tulla ongelma ohjaajanvaihdoksen yhteydessä.

- Vanhanaikaisessa kirjassa ei olisi ikinä voitu yhdistää näin hyvin varsinaista tieteellistä tekstiä, tutkittuja kulkineennimiä sekä nimiä selittäviä kuva- ja ääninäytteitä. Sivustolta voi myös etsiä nimiä eri hakuehdoin, ja tämä palvelee paitsi kielitieteilijöitä myös ihan ihmisiäkin, Seppälä sanoo.

Väitöskirjaan kuuluu siis nimiä ja nimen selityksiä sisältävä tietokanta ja tämän päällä toimiva verkkosivusto. Lisäksi Seppälä on työstänyt aiheesta kansankielisen version.

Filosofian Lisensiaatti Janne Seppälän väitöskirja "Kulkine.net – Tutkimus epävirallisista kulkineennimistä" tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa perjantaina.
Lue myös
Janne Seppälän verkkoväitös kulkine.net
http://yle.fi/uutiset/piikkilangankiris ... ta/6774381

Hämmentää.

Kommentit (0)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat