Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Usein kuulee puhuttavan että kaivoslaki menee kaikkien muiden lakien edelle.
Joku voi tulla tekemään valtauksen omakotitakoni pihaan?

Miten nämä asiat mahtavat oikeasti mennä, kaivosihmiset?

Sivut

Kommentit (29)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

En ole kaivosihminen mutta tiedän että kukaan ei voi tulla sun pihalle tekemään yhtään mitään valtauksia. Muutenhan kaikki tontit Suomessa olisi jo vallattu kaivostoimintaan, olkoonkin että kyseessä olisi pahansuopa vittuilu. Eikä sun pihalle kukaan voi tulla tekemään koekaivauksia. Kunnan työntekijä ehkä, jos hakee tukkeutuneen tai rikkoontuneen vesiviemäriputken paikkaa...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Tuossa kartassa tonttini on kaivospiirihakemuksen alueella. Monia tuhansia asuntoja on myös varauksien alueilla. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa, en tiedä. Moni asunto sijaitsee myös malminetsintäluvan alueella.

http://yle.fi/uutiset/tuoko_ryntays_kai ... ta/6476988

'Maallikon silmin 1.7.2011 voimaantullut kaivoslaki näyttäisi olevan suunniteltu niin, että maanomistajan edellytykset estää kaivostoimintaa ovat vähäiset'
http://virpipoikolainen.blogit.fi/johta ... aivokseen/

Tuolla sanotaan että valtauksen voi tehdä 50 metrin päähän asuinrakennuksesta ja että asukas ei voi valittaa.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... 06_p.shtml

Alla kuitenkin esimerkkinä valtauspäätös, jossa kaivos perustettiin 40 metrin päähän asuintalosta ja 300 metrin päähän Natura-alueesta
http://www.tukes.fi/Tiedostot/kaivokset ... paatos.pdf

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008

Oikein hämmästyin kun näin uusi ja koskematon piirre, nostettiin esille.
Ei varmaankaan ole sivuttukkaan aiemmissa keskusteluissa, vielä kun joku näyttäisi minulle, mikä tässä on geologiaa,
Maata ja ilmaahan nuo kaivokset kyllä pilaavat.

Joopa joo, onneksi ei maanomistaja (ahneuksissaan tms) voi estää toimintaa
Muuten olen sitä mieltä, että kaivosten (omistajien) verotus tulisi laittaa remonttiin, ainakin Suomessa ja Ruotsissa,
Kuten aiemminkin, kysyn, mitä se maanomistaja on tehnyt sen malmin eteen, että sen pitäisi siitä joku erityinen (suuri) korvaus saada, Tässäkin korvaus asiassa on mielestäni, epäselvyyksiä, esim kiinteistöjen arvioinnissa,,,

Niin, jossakihan se luonnonsujelualueenkin rajan täytyy mennä, vai pitäisikö olla rajalla suoja-alue ja ehkä suoja-alueen suoja-alueen raja jne.
Natura onko se pyhitetty ja koskematon, korvaamaton?

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3236
Liittynyt30.5.2010
ing.geolog
Ei varmaankaan ole sivuttukkaan aiemmissa keskusteluissa, vielä kun joku näyttäisi minulle, mikä tässä on geologiaa,

Muuten olen sitä mieltä, että kaivosten (omistajien) verotus tulisi laittaa remonttiin, ainakin Suomessa ja Ruotsissa,
Kuten aiemminkin, kysyn, mitä se maanomistaja on tehnyt sen malmin eteen, että sen pitäisi siitä joku erityinen (suuri) korvaus saada, Tässäkin korvaus asiassa on mielestäni, epäselvyyksiä, esim kiinteistöjen arvioinnissa,,,

Niin, jossakihan se luonnonsujelualueenkin rajan täytyy mennä, vai pitäisikö olla rajalla suoja-alue ja ehkä suoja-alueen suoja-alueen raja jne.

ing.geolog tarkoittaa, että:

Jos satutte maata omistamaan, niin katsokaakin, ettei siellä syvyyksissä satu olemaan mitään kaivosyhtiöitä kiinnostavaa.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Toope
Seuraa 
Viestejä24125
Liittynyt23.7.2006
Metsiensamooja
Ulkomaiset kaivosyhtiöt hiiteen tästä maasta ja omaa tilalle, vaikka käteisen velkarahalla.

Ei ehkä juuri näin, mutta käsittääkseni Suomessa ollaan (taas kerran) oltu vähän sinisilmäisiä, kun on annettu noita oikeuksia ulkkarifirmoille. Verotuskaan ei taida olla aivan kohdallaan, Suomen kannalta.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008
Toope
Metsiensamooja
Ulkomaiset kaivosyhtiöt hiiteen tästä maasta ja omaa tilalle, vaikka käteisen velkarahalla.

Ei ehkä juuri näin, mutta käsittääkseni Suomessa ollaan (taas kerran) oltu vähän sinisilmäisiä, kun on annettu noita oikeuksia ulkkarifirmoille. Verotuskaan ei taida olla aivan kohdallaan, Suomen kannalta.

Niitä oikeuksia "annetaan" kenelle thansa kuka pysttyy kaivostoiminnan aloittamaan (ja toivottavasti) sitä vetämään.
kuten täälläkin kerrottu "lukemattomia" kirjaimellisesti? kertoja, kotimaisilla yrittäjillä on juurikin samat oikeudet.
Tuo verotus on ainakin Ruotsissa ja Suomessa hyvinkin edullista kaivoksen omistajalle, työvoimahan tietääkseni maksaa veronsa? Talvivaarassakin

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008
Reifengas
ing.geolog

Jos satutte maata omistamaan, niin katsokaakin, ettei siellä syvyyksissä satu olemaan mitään kaivosyhtiöitä kiinnostavaa.

Lumiukko pitää vaan huolen omista tarkoituksistaan, eikä ala tulkkailemaan minua.
Olen aiemmin jo peräänkuuluttanut määrää tuollaisista tapauksista?
Koska täytyyhän niitä olla, kun kerran osataan "varoitella", vai tuuliko sormia näppäimillä heiluttaa, lumiukko tekee olkiukon ja alkaa väittelyn
Niin voisitte vaikka kansalaisaloitetta alkaa puuhaamaan, tuon ongelman lainsäädännölliseen ratkaisuun.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3236
Liittynyt30.5.2010
ing.geolog
Reifengas
ing.geolog

Lumiukko pitää vaan huolen omista tarkoituksistaan, eikä ala tulkkailemaan minua.
Olen aiemmin jo peräänkuuluttanut määrää tuollaisista tapauksista?
Koska täytyyhän niitä olla, kun kerran osataan "varoitella", vai tuuliko sormia näppäimillä heiluttaa, lumiukko tekee olkiukon ja alkaa väittelyn
Niin voisitte vaikka kansalaisaloitetta alkaa puuhaamaan, tuon ongelman lainsäädännölliseen ratkaisuun.

Tuulihan se sormia näppäimillä heiluttaa, oikein arvattu.

Iltatuulen viesti.

Oli vain ing.geologin viesti liian vaikeaselkoinen.

Enkä minä mitään väittelyä kaipaa. Yksityiskohtiin pureutuvat häviän aina. Pitäisi olla laajempi näkemys.

Jos maapallo on jo kertaalleen haudannut jotkin aineet, niin miksi ne nyt pitää tonkia ilmoille?

Rinnan rikkahat ajavat,

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12914
Liittynyt16.3.2005

Oli joskus Förbyssä maanalainen kalkkikivikaivos. Jotenkin yllätten siitä sitten tulikin jonkinlainen avolouhos.
http://fi.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbyn_kaivos

Joskus natiaisena oli kiva katsella telkkarin uutisista, kun talosta putosi seinä pois.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008
Reifengas

Iltatuulen viesti.

Enkä minä mitään väittelyä kaipaa. Yksityiskohtiin pureutuvat häviän aina. Pitäisi olla laajempi näkemys.

Jos maapallo on jo kertaalleen haudannut jotkin aineet, niin miksi ne nyt pitää tonkia ilmoille?

Tarkoitan, että noita tapauksia joissa kaivos tulee omalle tontille, kuinka monta niitä on Suomessa?
Olen kysellyt tätä usien näiden varoitusketjujen yhteydessä, yhtäkään vastausta en ole saanut.
Siis ihan yksinkertainen selvä vastaus tyyliin: Tapauksia joissa talonomistaja on joutunut lähtemään talostaan kaivoksen takia NN kpl ???
Ja jos vielä on ilman korvausta ajettu tien päälle niin niistäkin vaikka linkki uutiseen.

Varmuuden vuoksi sanon, ettei kannata linkittää näitä Ruotsin riitoja esim Malmivaarasta siellähän on hieman hankala tilanne, joka tietääkseni koskee noiden talojen lunastushintaa...

Etkö tosiaan tiedä miksi ne pitää tonkia?
Vihje, raha

apoc
Seuraa 
Viestejä187
Liittynyt2.3.2009

Tiedä miten nykyään, mutta sukulaiseni kesämökki pakkolunastettiin 1970-luvulla, kun alueen maaperästä löydettiin apatiittia (fosforilannoitteiden raaka-aine).

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Muistaakseni valtauksen idea lähtee siitä, ettei kukaan oikeasti omista maataan. Kyse on hallintaoikeudesta. Myös on niin, ettei varsinkaan "omista" maaperää kuin normaaliin elämiseen kuuluvalta syvyydeltä. Tähän perustuu maanalaiset kaavat. Ei maanpäällinen niistä mitään itselleen saa. Murtumia hormiin ja perustukseen vain ellei olle ennen louhintoja tarkkana ja kuvaa/kuvauta kaikkea mahdollista korkealla resoluutiolla.

Taitaa olla niin, että jo tehty porakaivokin menee uusiksi maanalaisen kaavan tullessa. Mahtaneeko irrota korvauksiakaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3236
Liittynyt30.5.2010
ing.geolog
Reifengas

Iltatuulen viesti.

Tarkoitan, että noita tapauksia joissa kaivos tulee omalle tontille, kuinka monta niitä on Suomessa?
Olen kysellyt tätä usien näiden varoitusketjujen yhteydessä, yhtäkään vastausta en ole saanut.
Siis ihan yksinkertainen selvä vastaus tyyliin: Tapauksia joissa talonomistaja on joutunut lähtemään talostaan kaivoksen takia NN kpl ???
Ja jos vielä on ilman korvausta ajettu tien päälle niin niistäkin vaikka linkki uutiseen.

Varmuuden vuoksi sanon, ettei kannata linkittää näitä Ruotsin riitoja esim Malmivaarasta siellähän on hieman hankala tilanne, joka tietääkseni koskee noiden talojen lunastushintaa...

Etkö tosiaan tiedä miksi ne pitää tonkia?
Vihje, raha

Kaikki on selvää.

Olen pahoillani aiheuttamastani häiriöstä.

En koskaa enää puutu ing.geologin postauksiin.

Rinnan rikkahat ajavat,

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008

Eikö keskustelupalstalla saisi esittää kysymyksiä?
Yleensä samalta taholta tulevissa kaivosvaroituksissa, ei ole vielä näkynyt liitteenä yhtäkään uutista jossa esim kiinteistönomistaja (Suomessa) olisi joutunut lähtemään talostaan ilman korvausta. Tuolla aiemmin kerrottiin mökin pakkolunastuksesta, tulikohan parempi hinta/mieli, kun pakkolunastukseen meni?
Tietysti raha ei korvanne tunnesiteitä, vaan ...
Mikä; muu kuin trollaus, on näiden viestien takana riskihän on kuitenkin useimmille aika mitätön. Noista ympäristä asioiden hoidosta voisi, asiallosesti, puhuakin,. Lainsäädäntö on vaan kuitenkin sattuu ja tapahtuu, ja uutisointia on laidasta laitaan.
Ruotsissa Saamelaiset eivät haluaisi uusia kaivoksia "omille" mailleen,
Malmbergissä ollaan tyytymättömiä korvauksen suuruuteen kun taloja lunastetaan, kuulopuheiden perusteella hinta jonka LKAB maksaa, on niin huono, ettei sillä osteta vastaavaa taloa muualta?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat