Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys

Toivoisin kommentteja iv-koneen jäätymiseneston parantamiseeen. Aiheeseen liittyvä thermodynamiikka ei ole tuttua, joten siihen oma osaaminen eri riitä.

Hieman taustaa. Muutimme 2013 maaliskuun alusta uuteen omakotitaloon, jossa iv-koneena Vallox 150 MLV (vastavirtakenno, maapatteri esilämmityksellä). iv-koneen toiminta takkaa polttaessa oli pettymys. Koneen jäätymisesto alkaa pätkimään tuloilmaa jo pikkupakkasilla. Pätkiminen aiheuttaa taloon suuren alipaineen ja takan savut sisälle. Koneen sulatusautomatiikka on toteutettu siten, että kun jäteilma laskee raja-arvon alle, niin tulopuhallin pysähtyy. Kokeilujen kautta päädyin käyttämään arvoa 3 C. Silloin kennoon kertyy jonkin verran jäätä esim. suihkun jälkeen, mutta jää sulaa myöhemmin. Testasin konetta sen verran, että kun ilmankosteus on pieni, niin jäteilma voi olla reilusti pakkasella ilman, että jäätä muodostuu.

Ensi talvea varten on koneen jäätymisenestoa tarkoitus parantaa. Idea on toteuttaa oma ohjaus koneelle, joka ei pätki tuloilmaa takkaa polttaessa. Tämä ohjaus olisi käytössä myös muulloin, jos vaan sähkön kulutus ei kasva liikaa. iv-koneeseen olen kytkenyt tietokoneen, jonka kautta voin lukea koneen antureita ja muuttaa parametreja. iv-koneen sisälle olen lisännyt 1-wire lämpötila-antureita. Antureilta saa tiedon kennon jäätymisestä ja tuloilman lämpötilan maapatterin jälkeen. iv-koneessa on 1000w jälkilämmitysvastus tuloilmalle. Tarkoitus on siirtää vastus koneen sisällä lämmittämään menoilmaa, joka tulee koneelle talon sisältä. Siirto on helppo tehdä, koska vastukselle on hyvin tilaa. Aluksi oli ajatuksena siirtää vastus lämmittämään tuloilmaa. Silloin se pitäisi sijoittaa ennen maapatteria, jolloin maapatterista ei olisi enää mitään hyötyä.

Lähtötietoina ovat:
- tuloilman lämpötila (maapatterin jälkeen ennen kennoa)
- sisäilman lämpötila ja suhteellinen kosteus
- jäteilman lämpötila
- kennon jäätymistieto

Softa ohjaisi:
- 1000w vastusta, joka lämmittaisi koneelle tulevaa sisäilmaa
- puhallin nopeutta

Miten ohjaus kannattaisi tehdä? Kannattaa kennon antaa jonkin verran jäätyä, jonka jälkeen nopea sulatus. Nopeus pienellä ja vastus täysille. Vai kannattaako jäätyminen estää käyttämällä vastusta pienemmällä teholla etukäteen ottamalla huomioon lämpötilat ja ilmankosteuden. Itse olen järkeillyt, että jäätymisessä vapautuu energiaa, joka puoltaa että kenno saisi jäätyä ja sulatus tehdään nopeasti. Toisaalta olen ymmärtänyt, että kenno toimisi tehokkaammin, jos se pysyy kuivana.

Sivut

Kommentit (28)

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010

En nyt jaksanut huolellisesti paneutua kysymykseesi, mutta äkkiseltään ongelma lienee siinä, että takka puhaltaa ilmaa (savua) piipusta ulos, jolloin ilmanvaihtokojeesta tulee ilmaa sisään enemmän, kuin menee ulos, Koska IV-kojeen lämmönvaihdin ottaa lämpönsä ulos puhalletusta ilmasta, jota on takan ulospuhalluksen takia vähemmän, ei lämpö riitä sisään tulevan ilman lämmittämiseen riittävästi.

Ongelma on systeemissä, eikä sitä kovin sivistyneesti pysty kiertämään. Takan savukaasuja tuskin voi ohjata poistoilman sekaan. Tuloilman kuristaminen auttaa tietysti lämmönvaihtimen kannalta, mutta takka tarvitsee ilmansa ja se täytyy saada sitten jostain muualta.

Oikeastaan ratkaisu taitaisi olla, että takalle tuodaan oma tuloilma, jota ei kuristeta, jotta takan takia ulos savuna puhaltuva ilma korvautuu kokonaan. Tässä tilanteessa ilmanvaihtokoneen ei pitäisi edes huomata, että takka saa ja poistaa määränsä ilmaa. Takan raitisilmaventtiiliä, tai todennäköisesti puhallinta, pitäisi ohjata paineen avulla siten, että huoneen painetasossa ei takan polttamisen yhteydessä tapahdu muutosta.

Ison takkatulen takia savuhormista menee ilmaa ulos ilmanvaihtokojeen maksimivirtaaman verran, joten ei mikään ihme, että systeemi sekoaa, jos tuota virtaamaa ei korvata. Helpoin ohjaus olisi tietenkin tehdä tuloilmakanavasta niin väljä, että sitä ei tarvitse puhaltimella varustaa ja antaa rakennuksen alipaineen mennä normaalia pienemmäksi takan polton ajaksi, eli avata ikkuna.

Korvausilmakanavan tekeminen jälkeenpäin on lähes mahdotonta. Se ei ole vaihtoehto. Kun iv-kone ei ole "sulatus moodissa", niin takka vetää hyvin. Korvausilmaa tulee tarpeeksi. Sulatustilanteessa iv-kone pysäyttää kokonaan tuloilmapuhaltimen. Menoilmapuhallin on normaalisti päällä. Tämä aiheuttaa taloon suuren alipaineen. Ei ihme ettei takka vedä.

Muutoksen motiivina ei ole pelkästään takan vetäminen, vaan myös iv-koneen hyötysuhteen parantaminen. Nykyisin sulatuslämpötila tulee asettaa siten, ettei kenno jäädy esim. suihkun jälkeen. Suurimman osan ajasta ilma on kuivempaa ja jäteilma voisi olla paljon kylmempää.

iv-koneen ohjaus on jo pitkälle toteutettu. Eniten mietittää kuinka kennon sulatus kannattaa toteuttaa.

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010
pecca

iv-koneen ohjaus on jo pitkälle toteutettu. Eniten mietittää kuinka kennon sulatus kannattaa toteuttaa.

Jään sulattamiseen tarvitset saman energian riippumatta siitä, miten sen teet. Tietenkin, jos saat jään irtoamaan kennosta sulattamatta, voit säästää paljonkin sulatusenergiaa. Ongelmia kuitenkin ilmaantuu veden poistossa, jos seassa on jäätä.

Suihkun jälkeen tapahtuvaa jäätymistä voit välttää tiivistämällä suihkuhuoneen ilmasta veden jo paikan päällä ilmankuivaimella, jolloin et kovin kummoista ilmanvaihtoa suihkuhuoneeseen enää tarvitsekaan.

Vaihtoehto jään sulattamiselle on, että kenno pidetään vastuksen avulla sulana koko ajan. Jäteilman lämpötila on silloin yli kastepisteen. Kumpi vaihtoehto kuluttaa enemmän energiaa, jos ilmavirrat ovat samat?

Diam
Voisi laittaa poiston takkahuoneen haaraan suljettavan moottoripellin tai ovirakojen takia sulkea mol. puhaltimet. Ks. eka ja tokavikakysymys.

http://www.vallox.com/usein-esitetyt-kysymykset




Takka on olohuoneessa keskellä taloa. Viime talvena ainoa tapa polttaa takkaa oli sulkea ilmanvaihto.

iv-koneessa on myös takkakytkin, mutta kerran kokeiltuani en ole käyttänyt sitä kertaakaan. Takkakytkin sulkee menoilmapuhaltimen 15 minuutiksi. Eli kennolle ei tule lämmintä ilmaa ollenkaan ja se viilenee, kunnes myös tuloilmapuhallin suljetaan sulattelutoiminnan takia.

Mielestäni takkakytkin kannattaa toteuttaa siten, että alipaineksi säädetty ilmanvaihto muutetaan palamisen ajaksi jonkin verran ylipaineiseksi. Valloxissa tämä on mahdollista tehdä moottorien tehoja säätämällä ja tarkoitus onkin tehdä oma "takkakytkin" juuri noin.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt15.7.2009
Sahrah
Kuulostaa vähän kaulus paita väen keskustelulta.

'kauluspaitaväen' kirjoitetaan ilman välilyöntejä.
230 volttia on jännite, ei virta.

Kiikkustuoliskeptikko

Diam
Seuraa 
Viestejä2498
Liittynyt14.9.2006

Näinhän se kennon sulatus toimii, kuten Vallox ilmoittaa:

Joissakin ilmanvaihtokoneissa lämmöntalteenottokennon jäätymisen esto on toteutettu tuloilmapuhallinta pysäyttämällä. Kun lämmöntalteenottokennolla on jäätymisvaara, laite sammuttaa tuloilmapuhaltimen hetkeksi ja sulattaa kennon. Poistopuhallin toimii kuitenkin koko ajan. Pysähtelyn määrä riippuu ulkoilman lämpötilasta, ilmanvaihdon käyttönopeudesta ja poistoilman lämpötilasta ja kosteudesta.

Tämä on laitteen normaalia toimintaa, eikä esim. jälkilämmityksen asetusarvo vaikuta siihen.

Mikäli puhallin pysähtelee kovin paljon, syynä voi olla puutteellinen kanaviston eristys.

Ehkä toisentyyppistä iv-konetta paremmalla vuosihyötysuhteella voisi harkita. Oikea ratkaisu on paloilmakanava omalla häkäpellillä, näin leivinuunissa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Sahrah
Kuulostaa vähän kauluspaita väen keskustelulta.

Heh. Sitähän tämä taitaa olla. Kiva silti seurata mihin ratkaisuun tässä loppujen lopuksi päädytään. Takkaan ei saa johdettua omaa ilmanottoa, se on mahdotonta. Takkaa pitää silti vaan polttaa, vaikka se on mahdotonta. Jännää...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Max Kalba
Seuraa 
Viestejä991
Liittynyt12.3.2007
pecca

Testasin konetta sen verran, että kun ilmankosteus on pieni, niin jäteilma voi olla reilusti pakkasella ilman, että jäätä muodostuu.



Siispä talteeottokennon eteen pitäisi konstruoida kosteudenpoistosysteemi.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

korvausilman saatavuuteen voi käyttää ikkunan karmiin kiinnitettäviä korvausilmasuuttimia. korvausilma tulee ikkunan välistä jolloin sisälle ei suoraan tule raitista ilmaa. helppo ja halpa tapa ratkaista riittävä korvausilma tiloissa joissa on tulisijalle ilmanvaihto ei riitä.

toisen polven pilkkuvirhe

Keskustelun avaus taisi olla huono, koska esittämiini kysymyksiin ei ole tullut vastauksia. Minulla kaksi vaihtoehtoa toteuttaa iv-koneen automaattinen sulatustoiminto. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat takan normaalin käytön, joka on suurin motiivi projektille. Itseäni kiinnostaa kumpi vaihtoehto on optimaalisempi.

A) Sähkövastuksella nostetaan poistoilman lämpötilaa sen verran, että kennoon ei synny kastepistettä. Kennoon ei tule jäätä missään vaiheessa. Sähkövastusta käytetään ilman lämpötilan ja kosteuden funktiona.

B) Kennoon annetaan muodostua jonkin verran jäätä, jonka jälkeen jää sulatetaan sähkövastuksella.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat