Seuraa 
Viestejä1783

Tällaista on verkkokeskusteluissa trollaaminen – tunnistaisitko nämä avaukset?

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194830 ... kset+.html

Avasin uuden ketjun, koska asiasta keskustellaan nyt kahdessa ketjussa. Siirsin sen samalla oikeammalle alueelle. M3

Sivut

Kommentit (247)

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
SamikoKu
Juttu piti kyllä olla viikkoliitteen paperiversiossa.
Siinä haastateltiin muutakin porukkaa ja asiantuntijanäkemyksiäkin oli kerätty.
Liekkö sitte suunitelmat muuttunu vaiko myös pikkupätkä verkkolehteen laitettu.

Juuri näin, eli laajempi juttu asiantuntijahaastatteluineen on tänään ilmestyneessä Sunnuntai-liitteessä, sivuilla 14-16. Myös varsinaisen lehden etusivusta näkyvin neljännes on omistettu jutulle, eli siitä on tehty tämän päivän pääjuttu, otsikolla "Jäitkö samin ansaan netissä? Älä ruoki trollia!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Tunnustaa - tarkoittanet.

Elämän sisältöä voi hakea monella tavalla, eikä huonoimpia vaihtoehtoja ole mielikuvituksen luova käyttö. Voi olla milloin armoitettu panomies milloin kaukoidässä herranpäiviä viettävä liikemies. (Jonka bisnekset ovat niin hyvällä tolalla, että joutaa päivystää mm. Tiedepalstalla aikaerosta huolimatta taukoamatta).

Ponnistelematta tulee mieleen ajatus, että näinköhän kynämies on todellisuudessa kaikkea muuta kuin keksimänsä fantomhahmot.

Hyvästi SamikoKu, nickisi taisi juuri tulla käyttökelvottomaksi.

Olet taitava kirjoittaja ja ihmettelen, jollemme tapaa jatkossakin palstalla.

Vierailija
Sepi

Elämän sisältöä voi hakea monella tavalla, eikä huonoimpia vaihtoehtoja ole mielikuvituksen luova käyttö. Voi olla milloin armoitettu panomies milloin kaukoidässä herranpäiviä viettävä liikemies. (Jonka bisnekset ovat niin hyvällä tolalla, että joutaa päivystää mm. Tiedepalstalla aikaerosta huolimatta taukoamatta).

Ponnistelematta tulee mieleen ajatus, että näinköhän kynämies on todellisuudessa kaikkea muuta kuin keksimänsä fantomhahmot.

Kiitos kehuista ja risuista.
Se kuinka paljon hahmo trollin tai nimimerkin takana on todellinen, jääköön jokaisen oman mielikuvituksen varaan.
Ne jotka tietää, ne tietää, muutama sellainen henkilö palstaltakin toki löytyy.
Itseasiassa pyysin itse noita linkkejä ja ne on näköjään otettu huomioon.
Siinä tietenki toteutuu tavoite laajemmasta lukijakunnassa, mikä ei ole paha, mutta myös se että okeasti tää foorumi tarvii uutta verta. Taka-ajatuksena siis oli myös johdattaa uutta porukkaa foorumille, ties vaikka kiinostuisvat keskustelemaan ja toisivat mukanaan uusia tuulia.

Uskokoon ken haluaa, "trolli" toimii palstan eduksi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
SamikoKu
Sepi

Se kuinka paljon hahmo trollin tai nimimerkin takana on todellinen jääkön jokaisen oman mielikuvituksen varaan.
Siinä tietenki toteutuu tavoite laajemmasta lukijakunnassa, mikä ei ole paha, mutta myös se että okeasti tää foorumi tarvii uutta verta. Taka-ajatuksena siis oli myös johdattaa uutta porukkaa foorumille, ties vaikka kiinostuisvat keskustelemaan ja toisivat mukanaan uusia tuulia.

Aloititko palstan elävöittämisen ja lisäosallistujien hankkimisen pyynnöstä vai omasta auttamishalustasi?

Tehokas trollaaja toimii palstan eduksi, mikäli siksi katsotaan kirjoitettujen viestien lukumäärän kasvu. Vaikeampi on taas määritellä, kuinka paljon trolliaiheiden käsittelyn lisääntyminen saa porukkaa kaikkoamaan.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
Sepi
Tehokas trollaaja toimii palstan eduksi, mikäli siksi katsotaan kirjoitettujen viestien lukumäärän kasvu.

Tällä palstalla klikkausten määrä kasvoi samaan aikaan, kun moderointi, trolliviestien poistaminen ja trollien bannaus muuttui aktiivisemmaksi.

Vierailija
Sepi
SamikoKu
Sepi

Se kuinka paljon hahmo trollin tai nimimerkin takana on todellinen jääkön jokaisen oman mielikuvituksen varaan.

Aloititko palstan elävöittämisen ja lisäosallistujien hankkimisen pyynnöstä vai omasta auttamishalustasi?

Tehokas trollaaja toimii palstan eduksi, mikäli siksi katsotaan kirjoitettujen viestien lukumäärän kasvu. Vaikeampi on taas määritellä, kuinka paljon trolliaiheiden käsittelyn lisääntyminen saa porukkaa kaikkoamaan.

Joo, ei aloteta tässä ketjussa vääntöä siitä karkoittaako trollit yleensä tai jonkin tyyppiset trolit väkeä palstalta,
vai toimivatko trollit keskustelun stimulaattoreina. Kaikki tuo riippuu näkökulmasta mistä katsoo.
Lisää uutta porukkaa palstalle ei voi ainakaan lehden taikka keskustelupalstan tilannetta huonompaan suuntaan viedä.
Sikäli mikäli joku uusi lukija päättää palstalle aktivoitua.

Onko mahdollista saada jotain lukuja vuositasolla?
Siis trendi useamman vuoden takkaa.
Klikkaukset, aiheiden avaukset, viestien määrät, aktiiviset käyttäjät, uudet rekisteröityneet käyttäjät jne.
Sekä tietysti myös paperilehden levikki samalla ajanjaksolla.

Oikeesti statistiikka kiinostaa.

Vaikee varmaan on antaa julkisuuteen?

Vierailija

Sivuston aktiivisuuden näkee muilta sivuilta, muttei mennä nyt sinne.

Ja niin sitä Aamulehti tekee mielipidevaikuttajia. Pieru saharassa, sanon minä.

Vierailija
jees
Sivuston aktiivisuuden näkee muilta sivuilta, muttei mennä nyt sinne.

.

Eiks noilta sivulta nää vaan senhetkisen tilanteen, ei kai kerää statistiikkaa?

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
asdf
Sepi
Tehokas trollaaja toimii palstan eduksi, mikäli siksi katsotaan kirjoitettujen viestien lukumäärän kasvu.

Tällä palstalla klikkausten määrä kasvoi samaan aikaan, kun moderointi, trolliviestien poistaminen ja trollien bannaus muuttui aktiivisemmaksi.

Entä nyt, kun moderointi ja trollien bannaus - ainakin näyttäisi - muuttuneen vähemmän aktiiviseksi? Onko moderointi ollut tietoinen SamikoKun toimista?

Gallardo
Seuraa 
Viestejä313

No niin Samikoku, onko sinulla oikeasti jotain anteeksipyydettävää?

Saako trollata jos tunnustaa olevansa trolli?

Samikoku nickin uskottavuus lienee mennyttä tällä palstalla. Goodbye ja tervetuloa uudella trollinickillä takaisin.

Vierailija
Gallardo
No niin Samikoku, onko sinulla oikeasti jotain anteeksipyydettävää?

Saako trollata jos tunnustaa olevansa trolli?

Samikoku nickin uskottavuus lienee mennyttä tällä palstalla. Goodbye ja tervetuloa uudella trollinickillä takaisin.

Trollaaminen ilmiönä kiinostaa mua. Ei pelkästään omasta näkökulmasta vaan muutenki.
Samikoku nikinä varmaan on mennyttä kalua, siinä mielessä että kaikki mitä sanoo saatetaan laskee nyt trollaamiseks.
Ei se kuitenkaan niin mene. Jokainen trollaa ja vedättää, palsta on pullollaan kantajengiä joka toimii niin.
Kuka enempi, kuka vähempi.

Gallardo
Seuraa 
Viestejä313

Tuo aloitus oli muuten ihan ok, mutta kiinnitti jo alusta alkaen huomiota, että aloituksen jälkeiset vastaukset olivat kuin toisen henkilön vastauksia. Ylimielisiä. Joten aika paska trolli. Et osannut eläytyä aloitustekstin tunnelmaan.

Vierailija
Gallardo
Tuo aloitus oli muuten ihan ok, mutta kiinnitti jo alusta alkaen huomiota, että aloituksen jälkeiset vastaukset olivat kuin toisen henkilön vastauksia. Ylimielisiä. Joten aika paska trolli. Et osannut eläytyä aloitustekstin tunnelmaan.

Niin, sinä taisit olla osallisena siinä ketjussa.
Trollaaminen on kaikille tuttua juttua netissä. Se on niin tuttua että jotakin voi aina sormella osottaa.
Lehdistössä ei mun tietääkseni trollaamisesta ole montaa artikkelia ollut suomessa.
Tai niin mä luulen, koska en oo nähny nettilehdissä mitä luen.

Eli tässä nyt on tehty juttu ilmiöstä jonka kaikki tietää ja tuntee, ainakin jollain tavalla.
Toisaaltaan joku trolli voidaan luokitella pelottavaks. Vihapuheita kylvävä henkilö joka ei kuitenkaan välttämäti oikeesti "vihaa".
Tai sittä tämmösen Markusjutun jälkeen saattaa tulla petetty olo. Ehkä?
On keskusteltu tunnepitosesta asiasta ja sitte vedetään matto alta?

Mutta olet oikeassa. Varmaan mä oon aika paska trolli.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204
SamikoKu

Miksi tulis. Toi Markushan oli sun keissi.

Ite oon tähän mennessä oppinu ottaan asiat siltä kantilta, että jos joku haluu haastella lööperiä, niin siitä vain. Mua ei kiinnosta onko tarina totta vai ei, mutta vastaan niin kuin se totta olisi. Ihminen aika usein naamioi todellisia asioita satuihin, mutta kun aikansa puhelee, niin ne ydinasiat alkaa hahmottua, väkisin. Ihminen on loppujen lopuksi surkea valehtelija, pitkässä juoksussa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
DedMoroz
SamikoKu

Miksi tulis. Toi Markushan oli sun keissi.

Ite oon tähän mennessä oppinu ottaan asiat siltä kantilta, että jos joku haluu haastella lööperiä, niin siitä vain. Mua ei kiinnosta onko tarina totta vai ei, mutta vastaan niin kuin se totta olisi. Ihminen aika usein naamioi todellisia asioita satuihin, mutta kun aikansa puhelee, niin ne ydinasiat alkaa hahmottua, väkisin. Ihminen on loppujen lopuksi surkea valehtelija, pitkässä juoksussa.

Juu, pitkässä juoksussa kyllä tyyli ja persoonallisuus alkaa paistaa läpi.
Varsinkin jos hemmon paremmin tuntee vuosien takaa. Ei asiat silloin salaan jää.
Mut ei se kaikille valkene, eikä ole tarviskaan.
Mulle on tullu muutamia hyviä kontakteja tän palstakirjottelun kautta ja ne ihmiset kai sitten on niitä jotka osaa "lukea" ehkä niitä rivien välejäkin.

Asia on aina asia, jos se virittää keskustelua niin silloin se on tehtävänsä tehnyt.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204
SamikoKu
Asia on aina asia, jos se virittää keskustelua niin silloin se on tehtävänsä tehnyt.

Lisäisin sanan hyvää tuon "keskustelua" edelle, mutta juu, juuri näin näkisin minäkin.

edit: Hauskintahan tässä tieten on se, että Alma Media mainostaa Sanoma-konsernin läpyskää

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4720
ing.geolog

Ei, niin, eikä aina anteeksiantaminenkaan.
Noista kouluaikaisista, ne mu***uimmat, eivät edes aikuisena myöntäneet tehneensä jotain väärin.
Sattu kerran semmonen kapakassa vuosien jälkeen ja alkoi minulle ja velipojalleni kertomaan; "että mehän on aina oltu kavereita" sanottiin, ettei olla oltu, eikä ikinä tulla olemaan, niin ei mennyt perille.

Itsellenikin on sattunut juuri vastaavanlainen tapaus. Nähtävästi nämä muuttelevat muistojaan omista tekemisistään itselleen edulliseen muotoon ja pahimmillaan kääntävät jopa niin ylösalaisin asiat, että esiintyvät itse uhreina, vaikka olisi useampiakin todistajia heidän harjoittamilleen aktiviteeteille. Hyviä ovat unohtamaan omat tekemisensä ja jatkavat vielä aikuisiässäkin sitten sitä samaa peliään. Ainoa mitä niiltä saat on vastuunpakenemista omista teoistaan, muiden syyllistämistä, panettelua yhdistettynä selvään valehteluun jne. Ei oikein tee mieli olla minkäänlaisessa tekemisessä näiden ja heidän kaltaistensa kanssa. Helppo tunnistaa aikuisenakin kaiken ylidramatisoimisesta ja tylsästä alati jatkuvasta oman egon ympärillä pyörivästä showstaan.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat