Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.aftau.org/site/News2/2002919 ... iv_ctrl=-1

Jo monta vuotta sitten huomasin, että kun en pistä suuhuni mitään kaloripitoista enää viiden jälkeen, lihomisongelma on kokonaan poispyyhitty. Lisäksi olen koko illan kylläinen. Nyt Tel Avivin yliopiston tutkimus osoittaa, että keho todellakin reagoi samaan kalori- ja ruokamäärään täysin eri tavalla sen mukaan, mihin vuorokaudenaikaan se nautitaan.

Mieleen tuli, että A.I.Virtasen nerokas tutkijatoveri Henning Karström myös korosti tuhtia aamiaista.

Tuhdin aamiaisen ja laihan illalisen syöneillä esimerkiksi ghreliiniä, nälkää ylläpitävä hormonia, oli veressä paljon vähemmän kuin kalorit illalliseen jättäneillä. Heillä siis oli parempi ja kylläisempi olo ilman varmasti lihottavaa myöhäsyöntiä.

Pääosan kaloreista aamiaisella nauttineen ryhmän veriarvot insuliinin, glukoosin ja triglyseridien suhteen olivat myös paremmat kuin kalorit iltapuolelle jättäneellä ryhmällä. Heille ei myöskään muodostunut iltasyöjille tyypillistä veren glukoosipiikkiä, jolla on myös esim. verenpainetta nostava ja sydäntä rasittava vaikutus. Näin ollen samat kalorit ja ruokalajit väärään vuorokaudenaikaan syöneillä paitsi laihtuminen estyy, myös muut terveysvaikutukset, joita ruoalla voisi olla, estyvät.

Ja kaiken kruunaa iltanapostelu, epäterveellisten syöntiaikojen sinetti.

Entä suoliston mikrobisto, joka paljolti määrää ruokailua, sopeutuuko se aamukaloriseen ruokailutapaan? Oman kokemukseni perusteella esimerkiksi iltakalorien jättäminen ja korvaaminen esim. liki kalorittomalla tomaattimehulla tapahtui mutamassa päivässä. Muutaman päivän ajan saattoi mieleen tulla jokin iltapala, mutta mieliteko hävisi pian. Suoliston mikrobiota on siis hyvin oppivainen - varsinkin terveellisempään ruokailutapaan siirryttäessä.

[size=85:l2yv9wi2]By the end of the study, participants in the "big breakfast" group had lost an average of 17.8 pounds each and three inches off their waist line, compared to a 7.3 pound and 1.4 inch loss for participants in the "big dinner" group. According to Prof. Jakubowicz, those in the big breakfast group were found to have significantly lower levels of the hunger-regulating hormone ghrelin, an indication that they were more satiated and had less desire for snacking later in the day than their counterparts in the big dinner group.The big breakfast group also showed a more significant decrease in insulin, glucose, and triglyceride levels than those in the big dinner group. More important, they did not experience the high spikes in blood glucose levels that typically occur after a meal. Peaks in blood sugar levels are considered even more harmful than sustained high blood glucose levels, leading to high blood pressure and greater strain on the heart.[/size:l2yv9wi2]

[size=85:l2yv9wi2]Eliminating late night snacking

These findings suggest that people should adopt a well thought-out meal schedule, in addition to proper nutrition and exercise, to optimize weight loss and general health. Eating the right foods at the wrong times can not only slow down weight loss, it can also be harmful. In their study, the researchers found that those in the big dinner group actually increased their levels of triglycerides — a type of fat found in the body — despite their weight loss, reports Prof. Jakubowicz.

Prof. Jakubowicz suggests an end to late night snacking. Mindless eating in front of the computer or television, especially in the late evening hours, is a huge contributor to the obesity epidemic, she believes. It increases not only poundage, but the risk of cardiovascular disease — making that midnight sugar rush more costly than it appears.[/size:l2yv9wi2]

--------------------------------------------------------------------------------

For more diet and nutrition health news from Tel Aviv University, click here.

Kommentit (2)

Gunner
Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Hmm...voi ollakkin, mutta monet "pro-tyypit" esim. Layne Norton ja Adam Aragon on toista mieltä.

Mainostaa aika paljon sitä, että ravinnon ajoitus verrattuna päivän kokonais-saldoon on toissijainen asia.

Tietenkin nälän määrää pystyy säätelemään, mutta eiköhän tuohonki totu.

Cals in vs Cals out...

Vierailija
P.S.V.
http://www.aftau.org/site/News2/2002919947?page=NewsArticle&id=18956&new...

Jo monta vuotta sitten huomasin, että kun en pistä suuhuni mitään kaloripitoista enää viiden jälkeen, lihomisongelma on kokonaan poispyyhitty. Lisäksi olen koko illan kylläinen. Nyt Tel Avivin yliopiston tutkimus osoittaa, että keho todellakin reagoi samaan kalori- ja ruokamäärään täysin eri tavalla sen mukaan, mihin vuorokaudenaikaan se nautitaan.

Mieleen tuli, että A.I.Virtasen nerokas tutkijatoveri Henning Karström myös korosti tuhtia aamiaista.

Tuhdin aamiaisen ja laihan illalisen syöneillä esimerkiksi ghreliiniä, nälkää ylläpitävä hormonia, oli veressä paljon vähemmän kuin kalorit illalliseen jättäneillä. Heillä siis oli parempi ja kylläisempi olo ilman varmasti lihottavaa myöhäsyöntiä.

Pääosan kaloreista aamiaisella nauttineen ryhmän veriarvot insuliinin, glukoosin ja triglyseridien suhteen olivat myös paremmat kuin kalorit iltapuolelle jättäneellä ryhmällä. Heille ei myöskään muodostunut iltasyöjille tyypillistä veren glukoosipiikkiä, jolla on myös esim. verenpainetta nostava ja sydäntä rasittava vaikutus. Näin ollen samat kalorit ja ruokalajit väärään vuorokaudenaikaan syöneillä paitsi laihtuminen estyy, myös muut terveysvaikutukset, joita ruoalla voisi olla, estyvät.

Ja kaiken kruunaa iltanapostelu, epäterveellisten syöntiaikojen sinetti.

Entä suoliston mikrobisto, joka paljolti määrää ruokailua, sopeutuuko se aamukaloriseen ruokailutapaan? Oman kokemukseni perusteella esimerkiksi iltakalorien jättäminen ja korvaaminen esim. liki kalorittomalla tomaattimehulla tapahtui mutamassa päivässä. Muutaman päivän ajan saattoi mieleen tulla jokin iltapala, mutta mieliteko hävisi pian. Suoliston mikrobiota on siis hyvin oppivainen - varsinkin terveellisempään ruokailutapaan siirryttäessä.

[size=85:c665nmsc]By the end of the study, participants in the "big breakfast" group had lost an average of 17.8 pounds each and three inches off their waist line, compared to a 7.3 pound and 1.4 inch loss for participants in the "big dinner" group. According to Prof. Jakubowicz, those in the big breakfast group were found to have significantly lower levels of the hunger-regulating hormone ghrelin, an indication that they were more satiated and had less desire for snacking later in the day than their counterparts in the big dinner group.The big breakfast group also showed a more significant decrease in insulin, glucose, and triglyceride levels than those in the big dinner group. More important, they did not experience the high spikes in blood glucose levels that typically occur after a meal. Peaks in blood sugar levels are considered even more harmful than sustained high blood glucose levels, leading to high blood pressure and greater strain on the heart.[/size:c665nmsc]

[size=85:c665nmsc]Eliminating late night snacking

These findings suggest that people should adopt a well thought-out meal schedule, in addition to proper nutrition and exercise, to optimize weight loss and general health. Eating the right foods at the wrong times can not only slow down weight loss, it can also be harmful. In their study, the researchers found that those in the big dinner group actually increased their levels of triglycerides — a type of fat found in the body — despite their weight loss, reports Prof. Jakubowicz.

Prof. Jakubowicz suggests an end to late night snacking. Mindless eating in front of the computer or television, especially in the late evening hours, is a huge contributor to the obesity epidemic, she believes. It increases not only poundage, but the risk of cardiovascular disease — making that midnight sugar rush more costly than it appears.[/size:c665nmsc]




Gunner
Hmm...voi ollakkin, mutta monet "pro-tyypit" esim. Layne Norton ja Adam Aragon on toista mieltä.

Mainostaa aika paljon sitä, että ravinnon ajoitus verrattuna päivän kokonais-saldoon on toissijainen asia.

Tietenkin nälän määrää pystyy säätelemään, mutta eiköhän tuohonki totu.

Cals in vs Cals out...




Varmaan jos tosissaan bodaa, lihavuusongelmia ei esiinny, söipä milloin tahansa. Ja ahkerasti kuntosalilla tai lenkillä käyvien on (ainakin heidän mielestään) varmistettava riittävä proteiinin saanti, jolloin myöhäsyönti voi olla välttämätön. Ehkä tuo yllä mainittu Tel Avivin yliopiston tutkimus koski etupäässä tavallisia työntekijöitä, jotka helposti vajoavat kansanterveyttä piinaavaan ylilihavuuskehään.

http://www.biolayne.com/

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat