Seuraa 
Viestejä1383

Moni muistaa palstaa terrorisoineen nimimerkin Academician. Harva lienee tietoinen, että ko. herra teki JSN:lle kantelun "kohtelustaan" palstalla. Nyt on asiasta tullut JSN:lta päätös: vapauttava.
http://www.jsn.fi/paatokset/5133-al-13/?year=2013

Sivut

Kommentit (122)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Academician oli yksi naurettavimmista keskustelijoista. Toivottavasti hän on jo ilmestynyt keskuuteemme uudella nimimerkillä. Hän oli oikeasti huvittava, lisää tällasia.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Academician on ehkä hävinnyt yhden taistelun, mutta sota on vasta alussa...? Viranomaisilta ei ole vieläkään kantautunut tietoa, milloin pääsemme aloittamaan suuren oikeussalidraaman. Siis se rikosilmoitus lehdistölain vastaisesta toiminnasta ja muut miljoonakorvausjutut, linkittämisestä ulkopuolisille keskustelupalstoille jne. Ymmärsin silloin A:n yksityisviestistä, että vyyhteä saatetaan käsitellä myös USAssa, jossa laki on, jos mahdollista, "vielä kovempi".

Tämäntyyppisten juttujen tutkinta on ymmärrettävästi hidasta. Minulta on mennyt jo puoli vuotta tuon "lehdistölain" etsimisessä! Hakukoneella löysin sentään yhden lehdistölain asiantuntijan. Valitettavasti en ole onnistunut tavoittamaan häntä.

Ovatko JSN-kantelut julkisia? Tuo olisi hauska lukea, ehkä jopa hillittömän.

Vierailija

Ottamatta kantaa kumpi on oikeessa tai väärässä niin siinä vaiheessa kun asiat etenee tämmöseen pisteeseen on mun mielestä osoitus että jossain on toimittu väärin tai harkitsemattomasti. "Väärin" tarkottaa sitä että kun joku asia escaloituu ja siitä alkaa tulla kohtuutonta haittaa niin voittokaan ei enää ole voitto, vaikka olisi lain kirjaimen mukaan oikeassa. Energiaa, rahaa, vaivaa ja stressiä, melkosen turhaa kähinää. Toimimalla toisin, asiat olis ehkä voinut olla vältetävissä, ehkä...

Uskon että tämänkaltaisten tapausten estämiseksi lehti on rukannut moderoinnin näkyvyyttä ja neutraalia asioihin suhtautumistaa uuteen uskoon.

John Carter
Seuraa 
Viestejä16054

A:lla taisi todellakin ottaa itsetunnon päälle. Ei muuta kuin hieman lisää harjoitusta dialektiikasta ja uudella nimimerkillä kehiin, niin saadaan taas vähän lisä väriä ja komiikkaa keskusteluihin.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä2176
John Carter
A:lla taisi todellakin ottaa itsetunnon päälle. Ei muuta kuin hieman lisää harjoitusta dialektiikasta ja uudella nimimerkillä kehiin, niin saadaan taas vähän lisä väriä ja komiikkaa keskusteluihin.



Tuli jo, vähennettynä yhdellä i-kirjaimella. Luvassa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, jännitystä, romantiikkaa ja loistavaa miekkailua.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Palstalla on muitakin yhteen asiaansa fakkiutuneita jankkaajia joita ei häiritä moderoinnin eikä muunkaan taholta vaikka väitteensä ovat asioita vääristäviä. Ketjun aiheen nimimerkki ei poikennut näistä mitenkään muuten kuin tuomalla henkilöllisyyttään perusteeksi, josta sitten vastaväittäjälauma innostui käymään henkilöön kiinni ja silloinen moderaattori tuki heitä sallimalla henkilöä loukkaavaa viestintää.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
tietää
Palstalla on muitakin yhteen asiaansa fakkiutuneita jankkaajia joita ei häiritä moderoinnin eikä muunkaan taholta vaikka väitteensä ovat asioita vääristäviä. Ketjun aiheen nimimerkki ei poikennut näistä mitenkään muuten kuin tuomalla henkilöllisyyttään perusteeksi, josta sitten vastaväittäjälauma innostui käymään henkilöön kiinni ja silloinen moderaattori tuki heitä sallimalla henkilöä loukkaavaa viestintää.



Ja nyt sitten JSN:kin alkoi tukemaan! On se vaan niiin väärin koomikkoamme kohtaan!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

salai
Seuraa 
Viestejä8235
tietää
Palstalla on muitakin yhteen asiaansa fakkiutuneita jankkaajia joita ei häiritä moderoinnin eikä muunkaan taholta vaikka väitteensä ovat asioita vääristäviä. Ketjun aiheen nimimerkki ei poikennut näistä mitenkään muuten kuin tuomalla henkilöllisyyttään perusteeksi, josta sitten vastaväittäjälauma innostui käymään henkilöön kiinni ja silloinen moderaattori tuki heitä sallimalla henkilöä loukkaavaa viestintää.

Kannattaa valittaa JSN:oon, että Tiede-lehti saadaan perumaan jälkikäteen ne sinulle annetut kolme jäähyä toisten keskustelijoitten solvaamisista ja julkaisemaan paperilehdessä (isolla pistekoolla) jokaisen poistetun viestisi.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Ihmettelen taas suuresti moderaattorin toimintaa. Miten voi olla mahdollista, että on täysin etiketin mukaista pistää ketju pystyyn jonka ainoa funktio on ruotia yksittäistä kirjoittajaa.

salai
tietää
Palstalla on muitakin yhteen asiaansa fakkiutuneita jankkaajia joita ei häiritä moderoinnin eikä muunkaan taholta vaikka väitteensä ovat asioita vääristäviä. Ketjun aiheen nimimerkki ei poikennut näistä mitenkään muuten kuin tuomalla henkilöllisyyttään perusteeksi, josta sitten vastaväittäjälauma innostui käymään henkilöön kiinni ja silloinen moderaattori tuki heitä sallimalla henkilöä loukkaavaa viestintää.

Kannattaa valittaa JSN:oon, että Tiede-lehti saadaan perumaan jälkikäteen ne sinulle annetut kolme jäähyä toisten keskustelijoitten solvaamisista ja julkaisemaan paperilehdessä (isolla pistekoolla) jokaisen poistetun viestisi.
Itsekkös ne järjestit? Mitäs olet nyt järjestelemässä?

Vierailija
SamikoKu
jees
Aikuiset ihmiset.



Tää on sitä keskustelun laadun parantamista. Nääs.



Rene Girardia lainatakseni; pyhitettyä väkivaltaa.

Kun esikulttuurisen lauman kriisi oli syventynyt polttopisteeseen asti, jokainen jäljensi juuri kokemaansa väkivaltaa. Suunnittelu tai harkinta ei viivästyttänyt väkivallan välitöntä peilautumista. Paniikkiin yltynyt pelko nopeutti reaktioita ja vastareaktioita. Tämän kaltaisissa hetkissä koko lauman olemassaolo oli uhattuna.

Juuri näihin maailmanlopun hetkiin Girard väittää mimesiksen tuottaneen pelastavan ihmeen. Joku laumasta imitoikin juuri tiettyyn kohteeseen kohdistunutta väkivaltaa. Kolmas, neljäs, viides ja kuudes teki samoin, kunnes koko lauman väkivalta purkautuikin vain yhteen jäseneen. Kaikki imitoivat edelleen toisiaan, mutta eivät enää peilikuvina toisiaan, vaan rinnakkain yhtä vastaan. Kun kaksi oli kääntynyt yhtä vastaan, heidän joukkonsa alkoi nopeasti kasvaa, kunnes kaikki ovat pelastautuneet samaan yhteyteen uhrin ympärille.[2] Esikulttuurinen maailmanloppu lykkääntyi, kun sekuntia vaille kaksitoista kaikki aseet suunnattiin sijaiskohteeseen.

Tämä tuhansia kertoja toistunut alkumurha toteutui spontaanisti ja tiedostamattomasti. Vaikka se myöhemmin yleistyi, vakiintui ja ritualisoitui, sen spontaanit esiintymismuodot eivät koskaan lakanneet. Tuhansien vuosien kokemus on vain opettanut valitsemaan uhrit vähemmän sattumanvaraisesti. Niitä tarvitaan edelleen.

Kuinka paljon meillä on vielä kouluja joiden henki suorastaan janoaa häirikköjä, kouluja jossa on jatkuva tilaus uudelle ongelmaoppilaalle? Tyhjä paikka täytetään pienestäkin rikkeestä ja uuden häirikön vihaaminen pelastaa koko opettajakunnan kohtaamasta oman työyhteisönsä sisäistä problematiikkaa.

Kuinka paljon meillä on työyhteisöjä, jotka vuodesta toiseen pelastautuvat kollektiiviselta itsetutkiskelulta, valitsemalla jatkuvasti yhden tai muutaman työntekijän syntipukikseen? Kuinka paljon meillä on perheitä tai sukuja, jotka tarvitsevat yhden luuserin, jonka kohtalosta kaikki hyvät ihmiset voivat olla huolissaan?

Viha, halveksunta, ylenkatse tai ylipäänsä kolmannesta puhuminen, yhdistää paljon yksinkertaisemmin ja lujemmin kuin rakkaus. Kuinka upeaa onkaan yhdessä vihata – siirtolaisia, homoja, liberaaliteologeja, shamaaneja, poliitikkoja, pankinjohtajia, puolison hullua sukua tai internetin viharyhmiä. Voi sitä keskinäistä solidaarisuutta ja vahvaa yhteyttä, minkä “oikeutettu” naapurin inhoaminen voikaan tuottaa.

Jos yhteys ei löydy rakkauden kautta se löytyy kyllä vihaamalla. Vihollinen vapauttaa meidät vihdoin toimimaan yhdessä ja samalla tekemään sitä, mitä parhaiten osaamme – olemme oppineet valitsemaan uhrimme tarkemmin kuin koskaan.
http://www.teoblogi.fi/2010/01/3-8-syntipukkimekanismi/

Syntipukin uhraaminen on aikojen alussa ollut spontaania, Kulttuurien kehittyessä se muuttui rituaaliseksi. Uhrikulttuurin purkauduttua syntipukkimekanismi on taas siirtynyt spontaanille ja vaikeammin hallittavalle tasolle. Emme enää kivitä, syökse alas jyrkänteeltä, heitä tuleen, hukuta veteen tai hirtä puuhun – ainakaan konkreettisessa mielessä. Uhraamiselle löytyy vähemmän fyysisiä mutta yhtä julmia muotoja. Ulos nauraminen, yhteydestä erottaminen, kollektiivinen selän kääntäminen, julkinen nöyryyttäminen, läpi katsominen jne, ovat sivistyneempiä versioita alkumurhasta, yhden uhraamisesta kaikkien puolesta.

Koko prosessin kuvaamista kömpelöittää se, ettei meillä ole syntipukista verbimuotoa.[3] Scapegoating ei valitettavasti käänny syntipukkaamiseksi, vaikka se olisi mainio sana kuvaamaan arjen alkukantaisinta väkivaltaa. Yhteisön synnit pukataan yhden kannettavaksi ja sen jälkeen syntien kantaja pukataan ulos yhteisöstä. Jäljelle jääneiden yhteishenki on taas hetken aikaa hyvä. Sitä on syntipukkaaminen. Sana taitaa kuitenkin kuulostaa liian huvittavalta niin julman todellisuuden kuvaamiseksi. Siksi minun täytyy jatkaa ilman sitä.

Muinaisessa Kreikassa Ateena ja muut suuret kaupungit elättivät kodittomia sivullisia, koska heitä tarvittiin uhreina villeissä Dionysialaisissa juhlissa, joissa heidät rituaalisesti kidutettiin ja hakattiin kuoliaiksi. Tätä uhrivarantoa tarvittiin myös kaupunkia kohtaavan sisäisen kriisin tai ulkoisen vaaran uhatessa. He olivat osa kaupunkien lääkevarastoa. Heihin kohdistettu hallittu annos väkivaltaa toimi yhteisön kannalta parantavana lääkkeenä pharmakoi.[4]

Kreikan kielen sana catharma, tarkoitti alun perin pahalaatuista objektia, joka rituaalisesti ajettiin ulos. Sen jälkeen sillä alettiin tarkoittaa rituaalisesti surmattua ihmisuhria. Kun yhteisöllinen kriisi huipentui, ja kriisin kuviteltu aiheuttaja katharma tai pharmakos uhrattiin, siitä seurasi jotain käsittämättömän hyvää. Tätä väkivaltaisen uhraamisen hyvää seurausta kuvattiin sanalla katharsis.[5] Uhri oli ulostettu kollektiivisen mahavaivan aiheuttajana ja hänen poistumisensa systeemistä koettiin suurena helpotuksena.

Aristoteles käytti samaa sanaa kuvatessaan kreikkalaisen draaman loppukohtauksen yleisössä aiheuttamaa tunteiden purkausta. Psykologiassa katarsiksella tarkoitetaan helpottavaa ja puhdistavaa tunteenpurkausta. Psykodraamassa raivoa voi purkaa maksimaalisella voimalla elottomaan sijaiskohteeseen, jota ainakin minun koulutukseni aikana kutsuttiin syntipukiksi. Siitä seuraa puhdistunut ja helpottunut olo.[6]

Kollektiivinen päätöksentekoprosessi voi myös olla hyvin kataraktinen. Mitä kiivaammin yhtiöiden ja yhteisöjen hallitukset pyrkivät yksimielisiin ratkaisuihin, sitä enemmän pöytä, jonka ympärille he kokoontuvat alkaa muistuttaa alttaria. Päätös on vahva sana. Jokin saatetaan loppuun. Latinaksi decidere tarkoittaa myös pois heittämistä tai leikkaamista.[7] Useimmiten yhtenäinen päätös saadaan aikaan vain suurin uhrauksin. Kun kaikki vihdoin suostuvat kipeisiin leikkauksiin, välttämättömiin lopettamisiin ja väistämättömiin erottamisiin, päättäjien olo yleensä helpottuu. Uhraukset on tehty ja yhtenäisyys on saavutettu taas vähäksi aikaa eteenpäin. Samat päätökset voi tietenkin tehdä avoimesti erimielisinä ja sisäisesti ristiriitaisina, niukalla äänten enemmistöllä. Sellaiset päätösten ovat yleensä paljon vastuullisempia ja realistisempia.

Kun Girard valittiin ranskan akatemiaan, yli 40 kirjaa kirjoittanut filosofi, Michel Serres, piti juhlapuheen, jossa hän tunnisti tämänkin rituaalin sukulaisuuden alkumurhaan. Ehdokkaiden nimi kirjoitetaan savipalasiin. Ne muistuttivat alkuperäisestä kivittämisestä.

”Samoista kivistä olemme rakentaneet kaupunkimme, talomme ja monumenttimme… Sinun ansioistasi näen ensimmäistä kertaa elämässäni tämä seremonian arkaaisen ja primitiivisen ulottuvuuden ”[8] Sen jälkeen hän siirtyy kuvaamaan akatemian valintaprosessin muita yksityiskohtia, jotka sekä toistavat että salaavat alkuperäistä syntipukkiuhraamista.

Ei syntipukkidynamiikkaa kukaan ole keksinyt, eikä lynkkausjoukkoa yleensä kukaan johda. Temppeleihin siistityt väkivaltarituaalit syntyivät kuin itsestään, tai jumalilta saatujen ohjeiden mukaan. Tämä kaikkien kulttuurien pohjalla oleva väkivallan kontrollimenetelmä on kuitenkin aina toiminut yhtä ennustettavasti. Uhri voi olla satunnaisesti valittu, mutta uhriuteen ja sitä seuraavaan järjestykseen johtava mekanismi on aina sama. Uskonnot ja myytit ovat näyttäneet erilaisilta, mutta niiden ytimessä on ollut sama pahuus, väkivaltainen pyhä. Vaikka evankeliumit ovat valaisseet meitä jo pari tuhatta vuotta, mekanismi toimii edelleen myös kristikunnan sisällä. Väkivaltaisella pyhällä on aina yhtä hypnoottinen ja sokaiseva valta siihen osallistuviin. Maailmassa on edelleen paljon militaristista hyvyyttä. Sillä on voi olla fanaattisen uskonnollisuuden muodot, mutta yhtä lailla kaupalliset ja poliittiset hahmot.

Syntipukkimekanismista voi herätä, mutta siitä voi olla vaikea perääntyä. Herääminen haastaa meidät aina väkivallan keskiöön, uhrin vierelle, uhrin puolelle, itse mahdollisiksi uhreiksi. Aikojen alusta voimassa ollut pyhän ja väkivallan liitto purkautuu vasta kun uhrista tulee lähimmäinen.
http://www.teoblogi.fi/2010/01/3-7-2-tappava-katarsis/

Väkivaltaan liittyen multa ei tipu kuin yksi kommentti: Keep it real.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat