Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys! Ensin taustaa. Kysymyksessä pieni tuuligeneraattori, jonka rakennetta yritän kuvata seuraavasti. Ulompi mangneettikehä seuraavana käämitys ja sitten sisempi mangneettikehä. Siivet kiinni ulkokuoressa jossa myös molemmat mangneettikehät. Käämitys osa kiinteä jolla generaattori kiinnitetään mastoon, eli toisin sanoen siivet pyörittävät mangneettikehiä.
Laakerinvaihdon yhteydessä huomasin sisimmällä kehällä olevan yhden mangneettipalan eri tasossa. Korjatessa ihmettelin että kaikki palaset (8 kpl) ovatkin pelkästään mangneetin voimasta kiinnitettynä. Poistin kaikki palat ja ajattelin laittaa ne lukitteella kiinni.
Kysymys: Onko palojen järjestyksellä merkitystä, kun huomasin että on eri värisiä paloja eli molempia 4 kpl. Kouluajalta muistelen että + ja - vetäävät puoleensa ja samanmerkkiset hylkivät ja näin myös tässäkin tapauksessa.
Olisin kiitollinen jos saisin vastauksen tai linkin mikä on järjestyksen merkitys tässä tapauksessa

Sivut

Kommentit (18)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12990
Liittynyt16.3.2005

Outoa tuo, että magneetit jätetään irralleen pelkän magnetismin varaan. Meillä nuo liimataan kiinni tosi äkäisellä syanoakrylaattiliimalla, tosin sellaisella, joka pehmenee, kun rautaa nestekaasupolttimella lämmitetään. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun joku on liimannut magneetit väärään järjestykseen.

En ole varma, sainko oikean käsityksen koneen rakenteesta, mutta veikkaan, että ulkokehällä pitäisi olla neljä magneettia, pu, si, pu, si, ja sitten sisäkehällä samoin, mutta aina erivärinen ulkokehän magneetin kohdalla. Ehkä.

Vetovoimalla ei taida olla suurtakaan merkitystä; tärkeää on, että käämityksen läpi kulkee mahdollisimman suuri magneettivuo.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

SamBody
Seuraa 
Viestejä6011
Liittynyt3.5.2008

Yleensä teollisissa tuotteissa ei ole tapana tehdä merkintöjä ilman funktiota eli tod näk niillä merkityksensä on. Purkamis-/kokoamisproseduuri olisi kyllä yleensäkin syytä tehdä laittaen osat juuri samoihin paikkoihin kuin mistä otettukin ellei sitten nimenomainen perusteltu tarkoitus jotain muuta vaadi.

nim: eikös se kone enää olekaan balanssissa?

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija

Tarkennus kysymykseeni: Molemmilla kehillä on kahdeksan (8) magnettipalaa, ovat edelleen ulkokehällä paikoillaan. Siitä huomsinkin että väreissä on pieni ero. Joka toinen eri värinen. Eli tästä päättelin että sisäkehän palaset täytynee asentaa tiettyyn järjestykseen. Katson huomenna miten saisin vihjeen perusteella asennuksen tehtyä. Palataan huomenissa asiaan. Kiitos

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008
Eikkaas
Tarkennus kysymykseeni: Molemmilla kehillä on kahdeksan (8) magnettipalaa, ovat edelleen ulkokehällä paikoillaan. Siitä huomsinkin että väreissä on pieni ero. Joka toinen eri värinen. Eli tästä päättelin että sisäkehän palaset täytynee asentaa tiettyyn järjestykseen. Katson huomenna miten saisin vihjeen perusteella asennuksen tehtyä. Palataan huomenissa asiaan. Kiitos



Jälkiviisas vihje jokaiselle, joka aloittaa monimutkaisemman laitteen purkamisen korjaustarkoituksessa: Ottakaa laitteesta purkamisen kuluessa valokuvia siten, että niiden avulla se on palautettavissa entiseen kuntoonsa.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2706
Liittynyt12.9.2012
kfa
... Ottakaa laitteesta purkamisen kuluessa valokuvia siten, että niiden avulla se on palautettavissa entiseen kuntoonsa...

Totinen tosi, yhdessä duunissa sain eteeni jonkun toisen kaverin purkaman laitteen eteeni "Kokoa tuo!".
Netistä löysin kyllä räjäytyskuvia ym. mukavaa lähes vastaavasta mallista ( joku numeron heitto mallinumerossa), mutta koottavassa laitteessa oli neljä jousta, mutta lähes vastaavassa kolme, yksi jäi yli eikä laite toiminut täysin oikein.
Nettissä oli laittesta myös tuo ohje "Ota valokuva ennenkuin purat!"

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12990
Liittynyt16.3.2005

Nuo ovat aina kivoja nuo kuvat.
Minulla on pöydällä Strömbergin valmistama kolmivaihemoottori. Varmaan jotain museokamaa jostain 1940-luvulta. Minä muistelen, että kytkentäkotelo oli noissa siellä vetopäässä. Tai sitten ei. Erittäin hyödyllistä on, että asiakkaat purkavat koneet valmiiksi. Miksi Nokia ei keksinyt kännykkäkameraa aikaisemmin?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5958
Liittynyt7.7.2007
Eikkaas
Tarkennus kysymykseeni: Molemmilla kehillä on kahdeksan (8) magnettipalaa, ovat edelleen ulkokehällä paikoillaan. Siitä huomsinkin että väreissä on pieni ero. Joka toinen eri värinen. Eli tästä päättelin että sisäkehän palaset täytynee asentaa tiettyyn järjestykseen. Katson huomenna miten saisin vihjeen perusteella asennuksen tehtyä. Palataan huomenissa asiaan. Kiitos



Pitää laittaa magneetit niin päin, että sisäkehän magneetit vetävät samalla kohdalla olevia ulkokehän magneetteja puoleensa, eivätkä hylji niitä.

Vierailija

Lupamaani lisätarkennus
http://www.prevent-germany.com/windgene ... rator.html
Tosta linkistä näkee mikä vimpotin kysymyksessä.
Kerkesin hiukka tutkia asiaa, eli magnettipaloista on neljä puoleensa vetäviä ja toiset neljä hylkiviä.
Edellinen kirjoittaja antoi selvän vinkin, jonka mukaan etenen asiassa. Toivottavasti saan palat irtoamaan kun ehdin kiinnittää ne sylinterilukitteella. (Väärä järjestys)Laitan kiinni syanilla kuten vastauksista ilmeni.
Tosi hienoa kun asioita käsiteellän ihan oikeasti, kun välillä näillä keskustelusivuilla tuppaa oleman noita häiriköitä.
Palaan asiaan viimeistään kun vimpotin on maston nokassa

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Ymmärsin että alkuperäiset magneetit ovat kiinni alustassaan ilman liimausta? Ja että niitä on kahdeksan kappaletta per kehä? Nyt kun liimailet niitä paremmin kiinni, niin täältä varmaan löytyy asiantuntija joka kertoo, että mitä tapahtuu jos samassa yhteydessä laittaa lisää magneetteja? Nouseeko teho, rasittuuko joku oleellinen rakenne liikaa vaiko mitä? magneetteja saa ostettua halvalla ja helposti, ja neodyymimagneetteja vaikka täältä: http://www.supermagnete.de/eng/impressum.php

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

ovolo
Seuraa 
Viestejä5958
Liittynyt7.7.2007
Astronomy
Ymmärsin että alkuperäiset magneetit ovat kiinni alustassaan ilman liimausta? Ja että niitä on kahdeksan kappaletta per kehä? Nyt kun liimailet niitä paremmin kiinni, niin täältä varmaan löytyy asiantuntija joka kertoo, että mitä tapahtuu jos samassa yhteydessä laittaa lisää magneetteja? Nouseeko teho, rasittuuko joku oleellinen rakenne liikaa vaiko mitä? magneetteja saa ostettua halvalla ja helposti, ja neodyymimagneetteja vaikka täältä: http://www.supermagnete.de/eng/impressum.php



Käämitykset ovat tehty magneettien lukumäärän suhteen kehällä, joten tulos huonontuu, jos magneetteja rupee lisäämään ja vähentelemään.

Koska ulkokehän magneetit ovat vielä kiinni, niin tuo oikea asettelu on helppoa siten, että sisäkehän magneetti vetää vastaavalla kohdalla olevaa ulkokehän magneettia. Silloin saadaan maksimi magneettivuo läpäisemään käämitys.

Jos kaikki magneetit olisi irti, niin pitäisi vielä huolehtia myös siitä, että magneettikentän suunta vaihtuu joka toisessa magneettikohtiossa kehän kiertosuunnan suhteen.

subarctic
Seuraa 
Viestejä348
Liittynyt30.3.2013
ovolo

Jos kaikki magneetit olisi irti, niin pitäisi vielä huolehtia myös siitä, että magneettikentän suunta vaihtuu joka toisessa magneettikohtiossa kehän kiertosuunnan suhteen.




Ja jos generaattorin ohjauslogiikka ei olekaan symmetrinen ja joku menee väärin, niin sitten vain vaihtamaan potkurin kiertosuuntaa.

Suomi uudelleen itsenäiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
ovolo
Astronomy
Ymmärsin että alkuperäiset magneetit ovat kiinni alustassaan ilman liimausta? Ja että niitä on kahdeksan kappaletta per kehä? Nyt kun liimailet niitä paremmin kiinni, niin täältä varmaan löytyy asiantuntija joka kertoo, että mitä tapahtuu jos samassa yhteydessä laittaa lisää magneetteja? Nouseeko teho, rasittuuko joku oleellinen rakenne liikaa vaiko mitä? magneetteja saa ostettua halvalla ja helposti, ja neodyymimagneetteja vaikka täältä: http://www.supermagnete.de/eng/impressum.php



Käämitykset ovat tehty magneettien lukumäärän suhteen kehällä, joten tulos huonontuu, jos magneetteja rupee lisäämään ja vähentelemään.

Koska ulkokehän magneetit ovat vielä kiinni, niin tuo oikea asettelu on helppoa siten, että sisäkehän magneetti vetää vastaavalla kohdalla olevaa ulkokehän magneettia. Silloin saadaan maksimi magneettivuo läpäisemään käämitys.

Jos kaikki magneetit olisi irti, niin pitäisi vielä huolehtia myös siitä, että magneettikentän suunta vaihtuu joka toisessa magneettikohtiossa kehän kiertosuunnan suhteen.


Kiitos. Jos haluaa lisää tehoa niin pitää lisätä magneettien lisäksi myös käämejä, vastaavasti. Tämä onkin ihan ymmärrettävää. Mitä tarkoitat "Jos kaikki magneetit olisi irti, niin pitäisi vielä huolehtia myös siitä, että magneettikentän suunta vaihtuu joka toisessa magneettikohtiossa kehän kiertosuunnan suhteen"... Kentän suuntahan vaihtuu jokaisessa magneettiparissa, mutta mitä tarkoitat kiertosuunnalla tai "sen suhteen"?
P.S Subarctic taisikin jo selventää asiaa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

ovolo
Seuraa 
Viestejä5958
Liittynyt7.7.2007
Astronomy
Mitä tarkoitat "Jos kaikki magneetit olisi irti, niin pitäisi vielä huolehtia myös siitä, että magneettikentän suunta vaihtuu joka toisessa magneettikohtiossa kehän kiertosuunnan suhteen"... Kentän suuntahan vaihtuu jokaisessa magneettiparissa, mutta mitä tarkoitat kiertosuunnalla tai "sen suhteen"?



Tarkoitin varmaan samaa kuin sinäkin, mutta kun yritin sanoa selvästi ja yksikäsitteisesti, niin siitä tulikin epäselvää! Eli kehällä joka toisen magneetiparin napaisuus ja vuon suunta vaihtuu, kuten kuvassa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat