Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

LSD, taikasienet ja meskaliini eivät lisää riskiä mielenterveyden ongelmiin, vaan päinvastoin, voivat mahdollisesti vähentää niitä, osoittaa laaja väestötason tutkimus.

Norjalaistutkijat hyödynsivät Yhdysvaltain kansallisen päihdetutkimuksen aineistoa, jossa oli mukana 130 000 satunnaisesti valittua ihmistä. Heistä 22 000 oli käyttänyt psykedeelisiä aineita vähintään kerran. Tietoa päihteiden käytöstä verrattiin ihmisten terveyshistoriaan, etenkin psykologisiin ja psykiatrisiin sairauksiin.

Laaja selvitys ei löytänyt mitään yhteyttä psykedeelisten aineiden käytön ja lisääntyneiden mielenterveysongelmien välillä. Sen sijaan taikasienten ja meskaliinin elämänmittainen käyttö ja LSD:n käyttö edellisenä vuonna olivat yhteydessä vähäisempään psykologiseen stressiin. Lisäksi LSD:n pitkäaikainen käyttö näytti pikemminkin suojaavan mielenterveyden ongelmilta.

Tutkijat korostavat, että yleinen käsitys psykedeelisten aineiden haitallisuudesta ei perustu laajoihin tutkimuksiin, vaan muutamaan lääketieteelliseen tapauskertomukseen. Kliinisissä tutkimuksissa psykedeelisillä aineilla ei ole havaittu mitään pysyviä negatiivisia vaikutuksia, he muistuttavat.

Norjalaistutkijoiden mukaan psykedeeliset aineet eivät aiheuta riippuvuutta eivätkä ne vahingoita aivoja. Samat tutkijat ovat aiemmin selvittäneet LSD:n hyötyjä alkoholiriippuvuuden hoidossa.

Tutkimuksen julkaisi PLoS ONE.

Jani Kaaro

http://www.hs.fi/tiede/a1305708116054?j ... f=fb-share

Olen jokusen kerran kiinnittänyt huomiota siihen että jossain tv-dokumentissa hurjia hippivuosiaan muistelleet ihmiset ovat vaikuttaneet olevan vähintäänkin yhtä skarppeja kuin kuka tahansa keski-ikäinen on tai ei ole. Jopa toisinaan tulee vaikutelma että erityisesti luovan alan ihmiset (elokuvantekijät, kirjoittajat yms.) ovat paremminkin hyötyneet psykedelian kanssa lotrailustaan.

Koskaan en ole nähnyt haastattelua jossa mielisairaalaan joutunut kertoo että flippasi koska veti kaikki mahdolliset psykedeelit. Joko tropeista sekoaa niin täysin ettei pysty enää koskaan kertomaan mitään järkevää, tai sitten niistä ei niin vain seota? Luulisi että miljoonien tv-ohelmien maailmassa joku olisi jo tajunnut sellaisenkin haastettelun tehdä jossa joku kertoo että psykedeeleistä oli hänelle haittaa!

Kommentit (2)

Kynsilakanpoistoaine
Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt18.8.2013

Lainasin wikipediasta: "Muutamat tutkijat jatkoivat psykedeelien hyödyntämistä terapiassa ilman virallista hyväksyntää. 1980-luvun jälkeen aiheesta on vähitellen uskallettu alkaa puhua ääneen tiedeyhteisössä. Tällä hetkellä tutkimus on enimmäkseen yksityisrahoitteista. Norjaa lukuun ottamatta[22] yksikään valtio ei tällä hetkellä tue psykedeelien terapiakäytön tutkimusta. Myöskään lääkeyhtiöt eivät ole innostuneet psykedeelitutkimuksen rahoittamisesta. Syyksi on esitetty ainakin sitä, etteivät psykedeelit tarjoa suurta mahdollisuutta rahalliseen hyötyyn koska niitä saatetaan terapian aikana käyttää vain muutamia kertoja, ja koska ne eivät ole patentoitavissa."

On tullut katseltua useampiakin dokumentteja kuinka psykedeeleillä voidaan ns. parantaa ihmisen mielenterveydellisiä ongelmia ja pahojakin sellaisia. Ei kannata suoraa luulla, että sienten syöminen pelkästään vie ongelmat pois - mun ensimmäiset viisi sienitrippiä oli pääosin pelkkää ahdistusta, olo tuntus siltä et pitäis kävellä johki mielisairaalaan, mutta järki sanos että ohi se menee. Toisaalta ihmisten kokemusten perusteella mm. DMT (ja ayahuasca) saattaa jo pelkästään auttaa, en tiedä.

Noh, opettelin sitten meditoimaan (ajatus mielenhallinnasta, mikäs sen järkevämpää?) kun mikään muu keino ei poistanu mun ns. ahdistuneisuushäiriötä. Olo parani aina kun istuin alas. Mutta koska maailman yksinkertaisin asia - pyrkimättömyys, täydellinen tekemättömyys, oli niin vaikeeta niin ei tullut kauheasti harjoiteltua alussa. Päätin sitten kerran meditoida sienissä. Faak - pelkästään jo se ku sulki silmät toi rauhan, silmät auki ahdistus palasi heti. Silmät kiinni olin jossain hiljaisessa huoneessa täynnä tähtiä ja mikään ei liikkunut. En mä tiiä mitä se oli, mutta se rauha oli jotain mitä ei voi verrata oikeen mihinkään. Siitä sitte muutama kk kauheesti asiaa pohtimatta, vuoden vaihteessa ku oli pakko tehdä jotain pari vuotta jatkuneelle kannabiksenkäytölle (tai siis ahdistuneisuudelle, joka alkoi vuosia ennen ns. päihteitä), ajattelin että meditointi on varmaan se ainoa keino mikä voi parantaa mut - psykologit ei osannu auttaa mitenkään (paitsi viiminen jolla kävin, sanos että olen terve vaikka kerroin sille sienien syömisestä, buddhalaisesta hihhuloinnista yms., tiesin toki olevani, mutta töihin liukuhihnalle en ollut palaamassa). Istuin alas lähes selvinpäin unettoman yön jälkeen ja siinä vähän aikaa oltuani kolahti. Olin siellä samassa tähtipaikassa, mutta selvinpäin. Olo muistutti juuri sienten kanssa koettua henkistä vapautta, paitsi selvinpäin. Siinä oli myös jotain samaa kuin essoissa - molemmat aineet tulee kasveista (ja musta tuli varmaan vihannes hehheh). Siitä hetkestä asti voin sanoa että olen "parantunut", meditointi jäi päälle ja tajusin sen olevan vain väliaikainen työkalu kesyttää Ihminen. En tiiä olisinko koskaan oivaltanut miksi ihmiset meditoi, ellei olis tullut syötyä sieniä ja essoja taikka harjoiteltua kannabispöhnässä (se nyt ei ollu kolissu kunnolla pitkään aikaan, pelkkä ns. lääke). Olen vakuuttunut siitä, että meditointi oli ainoa keino millä sain kaikki mielenterveysongelmat heitettyä roskiin kertaheitolla. Psykedeelit saattaa tehdä harjoittelusta todella tehokasta, mutta meditointi kannattaa opetella ensin - se on pitäny mut (ainakin osittain) järjissäni vaikka missä övereissä.

Silloin kun meditointi jäi päälle, eikä se ollut enään jotain missä pitää istua ja keskittyä, niin mm. tupakointi loppui siihen. Huomasin että kaikki pyrkimysyritykset lopettaa tupakointi olivat turhia, se loppui kun enään en pyrkinyt lopettamaan. Kannabiksen käyttö jatkui - ja hiipui samalla tavalla kuinka tupakka lähti, en pyrkinyt lopettamaan enkä polttamaan. Nykyään olemisessa on jotain samaa ku tripeissä - jotain sellaista vapautta mitä ei voi muuten saavuttaa. Jonku mielestä voisin olla flipannut, oonhan saattanut näyttää narkkarilta jonkun silmissä, vaikka kovien huumeiden käyttökerrat on laskettavissa kahden käden sormin (paitsi alkoholi, mut siitä tuli pahaa jo kauan sitten). Itseasiassa jokainen pakonomainen tarve ajatella tai pyrkiä eteenpäin on meditoinnin vastakohta ja jokainen pakonomainen tarve tehdä yhtään mitään on mielestäni verrattavissa huumeiden käyttöön. Ei sillä oo niinkään väliä onko pakko polttaa tupakkaa tai nyplätä sormiaan tai ajatella asioita, kun vain haluaisi olla ajattelematta. Riippuvuus ku riippuvuus.

Kuulostaa paljolta, että 130 000:sta täysin satunnaisesti valitusta ihmisestä 22 000 olisi sekoittanut päätään psykedeeleillä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat