Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Cipralexia käyttänyt tai halvempaa versiota siitä, vuosia. Nyt kun yritän lopettaa käyttöä, tehnyt sen hyvin tasaisesti vähitellen. Niin jännä vieroitusoire ilmenee. Tulee sellaisia sähköiskumaisia "nykäyksiä" jotka tuntuu tavallaan päässä ja jotenkin ikään kuin joku napauttaisi vähän väliä keskushermostoa jollakin. Sitä on hyvin vaikea kuvailla täsmällisesti, mutta lääkärille joskus yritin selittää sitä "muljahduksina" tai silleen. Jos olen paikallaan liikuttamatta päätä niin mitään ei tapahdu, mutta kun liikahdan tai saan jotain ärsykkeitä visuaalista tietä enempi niin nykähtää. Vähän kuin lagaisi hermostossa tai aivoissa jokin. Se tuntuu ihan fyysisenä tuntemuksena. Mieliala on ihan ok ei siinä. Mutta nuo nykäykset kiinnostaa. Onko tuommoisesta mitään teoriaa olemassa että mistä se johtuu? Liittyisikö se jotenkin siihen serotoniiniin, vai onko tuolla lääkkeellä jokin muu sivuvaikutus joka tämmöistä saa sitten lopettaessa aikaan.. kiinnostaa siis tämä lääketieteellisbiologinen puoli, prosessi, että miten tuo toimii, mikä mekanismi siellä tapahtuu. Serotoniini on vissiin jokin välittäjäaine. Oisko villejä veikkauksia mistä on kysymys? Tosiaan siis mielenkiinnosta kysyn, kun on niin jänskä juttu. Sitä kuvittelisi, ainakin minä, että tuommoinen mielialalääke lähinnä aiheuttaisi vieroitusoireena sitä itseään, masennusta ja kurjaa oloa.

くそっ!

Sivut

Kommentit (21)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jaa, löytyi aihe josta kukaan ei todellakaan tiedä mitään. Ei edes kuvittele tietävänsä koska nolla vastausta. Jännä sekin. Ehkä asiaa ei ole koskaan yhtään tutkittu. Tai serotoniinin takaisinoton estäjiä ylipäänsä. Koskaan. Tutkittu. Jos on niin ei näköjään vieroitusoireita. Ei se mitään kyllä niitä silti voi hyvillä mielin kansalle syöttää kunhan syövät eivätkä lopeta..

Hassua että se lääkäri silti osasi nimetä kuvailemani oireen "nykimiseksi", sen enempää siitä kertomatta. Sen täytyy siis olla ilmennyt jollakin muullakin kuin vain minulla.

くそっ!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009
Ronron
Sitä kuvittelisi, ainakin minä, että tuommoinen mielialalääke lähinnä aiheuttaisi vieroitusoireena sitä itseään, masennusta ja kurjaa oloa.

Ryyppäät ja syöt masennuslääkkeitä?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jussipussi
Ronron
Sitä kuvittelisi, ainakin minä, että tuommoinen mielialalääke lähinnä aiheuttaisi vieroitusoireena sitä itseään, masennusta ja kurjaa oloa.

Onko se jotenkin poikkeuksellista? Sitäpaitsi en ole kertonut miksi syön kyseistä lääkettä. En tässä ketjussa, ehkä aiemmin olen. Joka tapauksessa masennukseen en sitä syö. Minulla ei ole masennusta koskaan todettu.

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jees
Arvasin et sä syöt masennuslääkkeitä. Hyvä päätös. Parin viikon päästä toivottavasti jo naurat tolle avautumiselle.

Ai mille avautumiselle?

Pitäsköhän sunkin käydä joskus lääkärissä tutkituttamassa pääsi ettei sieltä vaan löytyisi esim psykopatian piirteitä? Vaikutat sen verran vittumaiselta tyypiltä että joku siellä täytyy olla vinksallaan. Ihan vaan kaverina kerron tämän.

No okei, psykopaatit ovat ystävällisempiä, koska manipuloivat kaikki puolelleen. Tuskin olet siis psykopaatti. Veikkaan jotain tyyliin "narsismi" tai "huomion hakuinen persoonallisuushäiriö".

くそっ!

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009
Ronron
Koskaan. Tutkittu. Jos on niin ei näköjään vieroitusoireita.

Juurikin näin.

Ronron
Hassua että se lääkäri silti osasi nimetä kuvailemani oireen "nykimiseksi", sen enempää siitä kertomatta. Sen täytyy siis olla ilmennyt jollakin muullakin kuin vain minulla.

On kuulemma todella yleistä. Muttakun ei tutkita. Kirjataan sentään oireet ylös, kaiketi.

Haloo?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009
Ronron
jussipussi
Ronron

Onko se jotenkin poikkeuksellista? Sitäpaitsi en ole kertonut miksi syön kyseistä lääkettä. En tässä ketjussa, ehkä aiemmin olen. Joka tapauksessa masennukseen en sitä syö. Minulla ei ole masennusta koskaan todettu.

OK, Oletko pohtinut johtuuko oireesi (johon syöt lääkettä) mahdollisesti alkoholin käytöstä?

Olin töykeä, sorry.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Bojoing
Ronron

Juurikin näin.

Ronron

On kuulemma todella yleistä. Muttakun ei tutkita. Kirjataan sentään oireet ylös, kaiketi.

Laitoin sitten googleen kuvailun ja tulihan sieltä.. sähköiskuista monikin puhuu. On siis yleistä. Jopa tavanomaista lopettamisen yhteydessä. Hmm. Kuitenkaan kyse ei ole mistään ihan luontaisesta kokemuksesta. Kyse on sähköiskujen tunteesta päässä tai hermostossa. Miten tuommoinen voi olla ok? Tai että sitä ei tutkita sen enempää?

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jussipussi
Ronron
jussipussi

OK, Oletko pohtinut johtuuko oireesi (johon syöt lääkettä) mahdollisesti alkoholin käytöstä?

Olin töykeä, sorry.

Ei johdu, kyseinen oire (siis se miksi nappeja syön) on ollut lapsuudesta asti joten minulla lääkärin mukaan saattaa olla serotoniinin kanssa geneettinen ongelma. Mutta en silti halua vetää nappia loppuelämääni joten lopetan sen joka tapauksessa nyt. Tuli sitten mitä fiiliksiä tahansa. Pääasia että ne minun tuntemukset ei muita vahingoita.

くそっ!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38556
Liittynyt6.12.2009
Ronron

Ei johdu, kyseinen oire on ollut lapsuudesta asti joten minulla lääkärin mukaan saattaa olla serotoniinin kanssa geneettinen ongelma. Mutta en silti halua vetää nappia loppuelämääni joten lopetan sen joka tapauksessa nyt. Tuli sitten mitä fiiliksiä tahansa. Pääasia että ne minun tuntemukset ei muita vahingoita.

OK. Onko sille joku virallinen termi tuolle "geneettiselle serotoniiniongelmalle", löytyiskö sitä kautta "lisävalaistusta"?

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009
Ronron
Bojoing
Ronron

Juurikin näin.

Ronron

Laitoin sitten googleen kuvailun ja tulihan sieltä.. sähköiskuista monikin puhuu. On siis yleistä. Jopa tavanomaista lopettamisen yhteydessä. Hmm. Kuitenkaan kyse ei ole mistään ihan luontaisesta kokemuksesta. Kyse on sähköiskujen tunteesta päässä tai hermostossa. Miten tuommoinen voi olla ok? Tai että sitä ei tutkita sen enempää?

Jep, mullakin oli niitä kun aloitin ja kun lopetin. Ei kyllä tuntunut ollenkaan miltään samalta mitä koskaan ennen olisi kokenut luonnollisesti tai luonnottomasti. Ei kai ole kyseessä tarpeeksi vakava oire, että sitä kannattaisi alkaa sen kummemmin tutkimaan. Vaikka ne periaatteessa voivat aiheuttaa vaaratilanteita tms. Mutta kun ovat suhteellisen lieviä/lyhytkestoisia eivätkä normaalisti jää päälle, vaan loppuvat pienellä viiveellä lääkkeen lopetuksen yhteydessä, niin jäävät varmaan vain mystiseksi ilmiöksi. Lopetuksen yhteydessä ilmenee vakavampiakin oireita, joita niitäkään ei taideta ihan innosta pinkeenä tutkia. Kun ensin keksittäisiin, mihin ne lääkkeet edes vaikuttavat

E. http://www.karger.com/Article/FullText/341178 Näillä kohdilla mennään tutkimuksissa

Haloo?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Ronron
jees
Arvasin et sä syöt masennuslääkkeitä. Hyvä päätös. Parin viikon päästä toivottavasti jo naurat tolle avautumiselle.

Ai mille avautumiselle?

Pitäsköhän sunkin käydä joskus lääkärissä tutkituttamassa pääsi ettei sieltä vaan löytyisi esim psykopatian piirteitä? Vaikutat sen verran vittumaiselta tyypiltä että joku siellä täytyy olla vinksallaan. Ihan vaan kaverina kerron tämän.

No okei, psykopaatit ovat ystävällisempiä, koska manipuloivat kaikki puolelleen. Tuskin olet siis psykopaatti. Veikkaan jotain tyyliin "narsismi" tai "huomion hakuinen persoonallisuushäiriö".

On siinäkin mulla kaveri.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jussipussi
Ronron

Ei johdu, kyseinen oire on ollut lapsuudesta asti joten minulla lääkärin mukaan saattaa olla serotoniinin kanssa geneettinen ongelma. Mutta en silti halua vetää nappia loppuelämääni joten lopetan sen joka tapauksessa nyt. Tuli sitten mitä fiiliksiä tahansa. Pääasia että ne minun tuntemukset ei muita vahingoita.

OK. Onko sille joku virallinen termi tuolle "geneettiselle serotoniiniongelmalle", löytyiskö sitä kautta "lisävalaistusta"?

Mun tapauksessa heitettiin ainakin OCD:tä. Pakko-oireista ahdistuneisuushäiriötä. Pakkoajatuksia.

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jees
Ronron
jees

Ai mille avautumiselle?

On siinäkin mulla kaveri.

Joo, et ole, se oli tosiaan vale.

くそっ!

apoc
Seuraa 
Viestejä187
Liittynyt2.3.2009

Kun lopetat SSRI-lääkkeen (Cipralex tms.), serotoniinin taso alkaa alenemaan luontaiselle tasolle. SSRI-lääkkeellä serotoniinitasoa on pidetty keinotekoisen korkealla. Tämä muutos tod. näk. aiheuttaa sähköiskutuntemuksia aivoissa.

SSRI-lääkkeet tulee lopettaa hitaasti alentaen jottei tämänkaltaisia oireita tule. Miehillä lisäksi SSRI-lääkkeet vähitellen heikentävät libidoa ja potenssia. Siinäkin yksi hyvä syy lopettaa moiset tököttilääkkeet.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat