Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

On ollut puhetta että elokuun pitäisi olla Suomessakin pääasiallinen lomakuukausi, koska muuten matkailuyritykset eivät pärjää. Heille eivät riitä ulkomaalaiset matkailijat ja siksi he sulkevat puljunsa ja palvelunsa samaan aikaan kuin koulut alkavat; ulkomaalaiset oppivat tämän nopeasti, eivätkä tule Suomeen elokuussa. Kyseessä on siis jonkinlainen umpisolmu jonka avaamiseksi on ehdotettu koululaisten loma-ajan rukkaamista.

Taannoin luin jonkun ihmisen näkemyksen että elokuu olisi mitä parhain lomakuukausi koska silloin on taas terve vuorokausirytmi, eli öisin pimeää. Itseäni kiinnostaisi tietää minkä takia nimenomaan lomalla pitäisi olla "terve vuorokausirytmi" - todennäköisemmin ei kuitenkaan ole. Olisiko tosiaan parempi istua koulussa kesäkuussa jos sattuu kärsimään valoisista öistä? Sitäkään ei voida taata että nimenomaan elokuulle sattuu hyvät ilmat. (Tosin tätä ei voi taata millekään kuukaudelle, mutta todennäköisemmin tarkenee heinäkuussa, yleensä.)

Itse ihmettelen että eikö muka ulkomailla kukaan vietä lomaansa muulloin kuin elokuussa, nimenomaan välttääkseen tungoksen? Jos Suomesta haetaan mieluiten luonto- ja syrjäisyyselämyksiä, niin eikö turistin kannata hiippailla vaikkapa Lapissa nimenomaan silloin kun joka tunturin juurella ei nökötä oman tai toisen maan kansalaisia digikamerat tanassa?

Miten voitaisiin markkinoida Suomea kolmen kuukauden lomailukohteena? Miten tehdä matkailusta kannattavaa vaikka valtavaa ryntäyssumaa ei olisikaan?

Vai onko tosiaan mieluummin rukattava se kouluvuosi uuteen uskoon, vain ja ainoastaan matkailualan mieliksi?

Jos jonkinlaista säätöä on ihan pakko tehdä, itse ehdottaisin että syysloma jätetään pois. Voisi siirtää sitä koulun alkamista edes viikolla eteenpäin. Itse olen elänyt aikana jolloin ei ollut mistään syyslomasta tietoakaan, ja voin kertoa että ilmankin pärjättiin.

Kommentit (1)

Vierailija

Hölmöläisen peitonjatkamisoperaatioltahan tuo kuulostaa. Seuraavaksi tulossa itkua siitä, miten ne lomailijapalvellut voidaan avata vasta heinäkuussa, kun aiemmin perheet ei lomaile koulujen työskentelyn jatkuessa aina heinäkuulle. Jos ehkä elokuulle saatais muutama ulkomaanmatkaaja-asiakas lisää, niin kesäkuuta ei niiden voimin takuulla pyöritettäis.

Koulujen loma-ajat pitää asettaa siten , että ne ovat koulutyöskentelyn kannalta hyvät. Lisäksi siten, että perheiden kannalta homma toimii. Matkailijapalveluiden toimivuus tai kannattavuus on tässä kyllä aivan sivuseikka, eikä sen pitäisi antaa määrittää asiassa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat