Mikä on apostille?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Edessäni on kapulakielen kauneinta kastia edustava sähköposti tulevasta ex-kotikaupungistani.

Olen juuri yhteydessä suomen viranomaisiin maisemanvaihtooni liittyen. Vastauskirjeessä: 'Molemmille papereille teidän tulee ottaa vielä varmennus. Koska kyseessä on Australia, johon paperit toimitetaan, varmennus tapahtuu apostillella. Apostillet saatte myöskin meiltä.'

Ja kaksoiskansalaisuudesta: 'Kaikki henkilötiedoissanne tapahtuvat muutostiedot on toimitettava Suomeen Suomen Australiassa olevien Suomen lähetystöjen kautta. Heille teidän tulee esittää todistukset aina alkuperäisinä ja apostilleilla vartustettuina. Lähetystöt toimittavat tiedot virkapostitse edelleen meille.

Selittäkää minulle joku mikä on käsite apostille, jotta hahmotan miten homma toimii.

Viikko Suomen visiittiin enää, alkaa jo jännittää. =)

Kommentit (3)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Apostilli (i lopussa): lisäys asiapaperiin, reunahuomautus, jälkikirjoitus.
(Uusi sivistyssanakirja)

EDIT: painos vuodelta 1980 eli vähän vanhentunut. Pitääkin tästä lähtien hakea kaikki tieto suoraan webistä eikä kirjoista.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Näkyy olevan hyvin paljon yleisempi tuo apostille-muoto.
Sivulle http://www.maistraatti.fi/ oikeaan yläkulmaan haku apostille, ja ohjeita löytynee.

EDIT: Tuossa lainaus:

Ohjeita ulkosuomalaisille: Perustiedot

Apostille

Asiakirja laillistetaan ns. Apostille -todistuksella (leima tai paperinen todistus), jos maa on liittynyt Haagin yleissopimukseen vuodelta 1961. Maat, jotka ovat liittyneet tähän Haagin sopimukseen löytyvät internetistä osoitteesta hcch.e-vision.nl, ( Convention of 5 October 1961 Abolishing the Requirement of Legalisation for Foreign Public Documents), josta myös saa tietoja siitä, mikä viranomainen tällaisen todistuksen antaa eri sopimusmaissa.

EDIT2: Australian linkki: Designated competent authority(ies):

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Kiitoksia!

Nyt käsitän apostillen ja sen tarkoituksen. Kaikkea sitä oppii vanhanakin.

Joskus pohdituttaa miten paljon maailmassa onkaan asioita joita ei tiedä. Tuokin täti joka minulle sähköpostia laittoi, puhui melkein vierasta kieltä, omaa ammattikieltänsä. Lauseetkin massiivisempia kuin minulla konsanaan. Kaikenlaisia alakulttuureita sitä löytyykin.

Uusimmat

Suosituimmat