Seuraa 
Viestejä9265

Moottorin teho siis on vääntö kertaa kierrokset eli voima kertaa nopeus. Eikös.. tämän olen lopultakin hahmottanut, en tiedä miksi se oli minulle niin vaikea asia.. oivallus tapahtui työmaalla kun mietin välityksiä ja sitä että miten ne vaikuttaa inputtiin ja outputtiin.. jos alkupäässä on tietyllä teholla käyvä moottori niin sama teho suunnilleen tulee ulos vaihteiston toisestakin päästä, vaikka kierrosnopeudet voivat olla jotain muuta.. silloin tietenkin on myös vääntö muuttunut.. näinhän se menee. Ehkä se juju oli siinä etten ollut kunnolla miettinyt auki tehon käsitettä, että mitä se oikeasti edustaa. Minulla oli siitä mielikuva joka taisi vastata enemmänkin voimaa.

Sitten aloin miettiä että mitähän merkitystä on moottorin maksimiväännön tietämisellä? Sitä vissiin joskus ilmoitetaan moottoria koskevissa tiedoissa. Mutta mikä sen pointti on? Eikös sinne renkaisiin saa kehitettyä minkä tahansa väännön vaihteiston avulla kuitenkin? Käsittääkseni sitä varten se vaihteisto on olemassa. Eikös se max teho ole olennaisin?

くそっ!

Sivut

Kommentit (46)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kyllä se vääntö on aika tärkeä tekijä. Pystyykö moottorin käynnistämään, jos ei ole vääntöä? Tai sähkömoottorista puuttuu riittävä vääntö, ja mottori pysähtyy ja mooottorisuoja ei toimi ja moottori kärähtää. Ja sitten haisee rahalle. Ei pahalle.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602

Autoissa alavääntö on tärkeä tekijä kun halutaan alentaa polttoaineen kulutusta. Rekkojen moottoreissa on vääntöä 1000-1500 Nm alakierrroksilla, voivat ajaa 1200-1400 rpm 80-90 km/h, paino 60 tonnia

Formula 1:n moottori taas revittää 18000 rpm ja vääntö yläpäässä on vain 300 Nm. Kulutus taas aikamoinen....

Too many protest singers, not enough protest songs...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Ronron
Moottorin teho siis on vääntö kertaa kierrokset eli voima kertaa nopeus. Eikös.. tämän olen lopultakin hahmottanut, en tiedä miksi se oli minulle niin vaikea asia.. oivallus tapahtui työmaalla kun mietin välityksiä ja sitä että miten ne vaikuttaa inputtiin ja outputtiin.. jos alkupäässä on tietyllä teholla käyvä moottori niin sama teho suunnilleen tulee ulos vaihteiston toisestakin päästä, vaikka kierrosnopeudet voivat olla jotain muuta.. silloin tietenkin on myös vääntö muuttunut.. näinhän se menee. Ehkä se juju oli siinä etten ollut kunnolla miettinyt auki tehon käsitettä, että mitä se oikeasti edustaa. Minulla oli siitä mielikuva joka taisi vastata enemmänkin voimaa.

Sitten aloin miettiä että mitähän merkitystä on moottorin maksimiväännön tietämisellä? Sitä vissiin joskus ilmoitetaan moottoria koskevissa tiedoissa. Mutta mikä sen pointti on? Eikös sinne renkaisiin saa kehitettyä minkä tahansa väännön vaihteiston avulla kuitenkin? Käsittääkseni sitä varten se vaihteisto on olemassa. Eikös se max teho ole olennaisin?




Maksimiväännön tietämisellä on se useita etuja. Yksi on se, että kun lähet sateisella kasitiellä ohittamaan kolmea rekkaa auto täynnä läskejä ja humalaisia kavereitasi, niin olo on huomattavasti mukavampi yli 700 kilonewtonia parissa tuhannessa kierroksessa vääntävällä Bayerilaisella, kuin jollain kierrosrimpulalla. Jos et usko, niin älä kokeile, ainakaan jälkimmäisellä.

Ja ei, se maksimi teho ei ole lainkaan olennaisin Suomen olosuhteissa.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

Ajoneuvon moottorin vääntökäyrä antaa vihjettä, miltä se ajoneuvo tuntuu ajaessa ja paljonko tarvitsee vaihteisiin koskea.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Veli Hopea
Ajoneuvon moottorin vääntökäyrä antaa vihjettä, miltä se ajoneuvo tuntuu ajaessa ja paljonko tarvitsee vaihteisiin koskea.

Vaihteisiin ei tarvi koskea lainkaan ajon aikana. Automaattivaihteisella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35095
Mouho
Maksimiväännön tietämisellä on se useita etuja. Yksi on se, että kun lähet sateisella kasitiellä ohittamaan kolmea rekkaa auto täynnä läskejä ja humalaisia kavereitasi, niin olo on huomattavasti mukavampi yli 700 kilonewtonia parissa tuhannessa kierroksessa vääntävällä Bayerilaisella, kuin jollain kierrosrimpulalla. Jos et usko, niin älä kokeile, ainakaan jälkimmäisellä.

Ja ei, se maksimi teho ei ole lainkaan olennaisin Suomen olosuhteissa.




Tuo esimerkkisi kertoo juurikin maksimitehosta. Se määrää kiihtyvyyden, kun kiihdytetään oikein, eli käytännössä lähellä koneen maksimikierroksia. Maksimivääntö on aika teoreettinen suure, jota ei arkiautoilussa tarvita. Ennemmin silloin, jos vaikka viritetään autoa ja lasketaan voimansiirron kestävyyttä. Se arkiautoilussa tärkeä asia on vääntömomentin arvo kierrosluvun funktiona, erityisesti matalilla kierroksilla. Tasainen vääntö mahdollisimman pieniltä kierroksilta alkaen tekee auton mukavaksi ajaa, kun ei tarvitse vaihtaa aina pienemmälle kun haluaa kiihdyttää. Mutta silloin kun ohitetaan kolmea rekkaa ainoa oikea tapa on käyttää maksimitehoa. Se tasaisen vääntökäyränkin omaava auto tuottaa maksimitehon lähellä maksimikierroksia, koska teho tosiaan on vääntömomentin ja kulmanopeuden (kierrosluvun) tulo.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Veli Hopea
Ajoneuvon moottorin vääntökäyrä antaa vihjettä, miltä se ajoneuvo tuntuu ajaessa ja paljonko tarvitsee vaihteisiin koskea.



mikä sitten saa aikaan moottorin joka vääntää hyvin pienilläkin kierroksilla? Mistä se riippuu? Tai ylipäänsä se koko vääntökäyrä.. miten tehdään kaksi eri mottoria jotka yhtä tehokkaita mutta vääntää ihan eri lailla?

くそっ!

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Neutroni
Mouho
Maksimiväännön tietämisellä on se useita etuja. Yksi on se, että kun lähet sateisella kasitiellä ohittamaan kolmea rekkaa auto täynnä läskejä ja humalaisia kavereitasi, niin olo on huomattavasti mukavampi yli 700 kilonewtonia parissa tuhannessa kierroksessa vääntävällä Bayerilaisella, kuin jollain kierrosrimpulalla. Jos et usko, niin älä kokeile, ainakaan jälkimmäisellä.

Ja ei, se maksimi teho ei ole lainkaan olennaisin Suomen olosuhteissa.




Tuo esimerkkisi kertoo juurikin maksimitehosta. Se määrää kiihtyvyyden, kun kiihdytetään oikein, eli käytännössä lähellä koneen maksimikierroksia. Maksimivääntö on aika teoreettinen suure, jota ei arkiautoilussa tarvita. Ennemmin silloin, jos vaikka viritetään autoa ja lasketaan voimansiirron kestävyyttä. Se arkiautoilussa tärkeä asia on vääntömomentin arvo kierrosluvun funktiona, erityisesti matalilla kierroksilla. Tasainen vääntö mahdollisimman pieniltä kierroksilta alkaen tekee auton mukavaksi ajaa, kun ei tarvitse vaihtaa aina pienemmälle kun haluaa kiihdyttää. Mutta silloin kun ohitetaan kolmea rekkaa ainoa oikea tapa on käyttää maksimitehoa. Se tasaisen vääntökäyränkin omaava auto tuottaa maksimitehon lähellä maksimikierroksia, koska teho tosiaan on vääntömomentin ja kulmanopeuden (kierrosluvun) tulo.



Pointtini oli juurikin se, ettei tarvitse lähellekään maksimikierroksia mennä, silloin kun autossa on voimaa. Olen toki aikaani jäljessä näissä autojutuissa, mutta kierroskoneella varustettu takavetoinen ilman luistonestoa (jollaisella armeijan lomiltapaluureissut aikoinaan suoritin) on tuollaisissa ohituksissa suorastaan vaarallinen.

Lisäksi jos autossa on heikko vääntö ja kyydissä paljon painoa vaikka ihmisten muodossa, se ei yksinkertaisesti jaksa ottaa niitä maksimikierroksia suuremmalla vaihteella.

On kyllä enemmän kuin todennäköistä, että mulla on termit sekaisin, en ole mikään autoekspertti.

Kuitenkin niissä autoissa joilla olen ajanut, nimenomaan vääntö on ollut se ominaisuus, joka eniten vaikuttaa silloin kun esim. satasen vauhdista lähtee kiihdyttämään auton ollessa täydessä lastissa.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Ronron
Sitten aloin miettiä että mitähän merkitystä on moottorin maksimiväännön tietämisellä? Sitä vissiin joskus ilmoitetaan moottoria koskevissa tiedoissa. Mutta mikä sen pointti on? Eikös sinne renkaisiin saa kehitettyä minkä tahansa väännön vaihteiston avulla kuitenkin? Käsittääkseni sitä varten se vaihteisto on olemassa. Eikös se max teho ole olennaisin?

Oleellisinta on mielestäni tietää moottorin tehot kun kierroslukualue on 1000 - 2500. Kuka sitä maksimitehoa ottaa irti? Oletko itse vonguttanut joskus punaiselle kierroslukualueelle? Ehkä skoda kuskit vonguttaa liikennevaloista lähtiessä, mene ja tiedä. Keskimääräisten kierrosten tuplaantuessa, auton moottorin käyttöikä pienenee neliössä joten vongutukset kannattaa jättää lähtökohtaisesti väliin.

Monet ihmiset tuppaa luulemaan, että siitä mootorista lähtee koko ajan se illmoitettu maksimiteho irti, mutta ei se vaan ole niin. Monilla ihmisillä en tarkoita tämän palstan lukijoita.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Remonttimies
Ehkä skoda kuskit vonguttaa liikennevaloista lähtiessä, mene ja tiedä.

Tuota voi kysäistä myös niiltä Audi, VW ja Seat -kuskeilta, jotka vonguttavat samoilla moottoreilla.

We're all mad here.

Neutroni
Mouho
Maksimiväännön tietämisellä on se useita etuja. Yksi on se, että kun lähet sateisella kasitiellä ohittamaan kolmea rekkaa auto täynnä läskejä ja humalaisia kavereitasi, niin olo on huomattavasti mukavampi yli 700 kilonewtonia parissa tuhannessa kierroksessa vääntävällä Bayerilaisella, kuin jollain kierrosrimpulalla. Jos et usko, niin älä kokeile, ainakaan jälkimmäisellä.

Ja ei, se maksimi teho ei ole lainkaan olennaisin Suomen olosuhteissa.




Tuo esimerkkisi kertoo juurikin maksimitehosta. Se määrää kiihtyvyyden, kun kiihdytetään oikein, eli käytännössä lähellä koneen maksimikierroksia. Maksimivääntö on aika teoreettinen suure, jota ei arkiautoilussa tarvita. Ennemmin silloin, jos vaikka viritetään autoa ja lasketaan voimansiirron kestävyyttä. Se arkiautoilussa tärkeä asia on vääntömomentin arvo kierrosluvun funktiona, erityisesti matalilla kierroksilla. Tasainen vääntö mahdollisimman pieniltä kierroksilta alkaen tekee auton mukavaksi ajaa, kun ei tarvitse vaihtaa aina pienemmälle kun haluaa kiihdyttää. Mutta silloin kun ohitetaan kolmea rekkaa ainoa oikea tapa on käyttää maksimitehoa. Se tasaisen vääntökäyränkin omaava auto tuottaa maksimitehon lähellä maksimikierroksia, koska teho tosiaan on vääntömomentin ja kulmanopeuden (kierrosluvun) tulo.


Hei kiinnostaisi tämä aihe enemmän miksi näin. Voiko tyhmälle yksinkertaistaa? Olen valitettavasti insinööri.

Ymmärrän että auto sinänsä vaatii enemmän vääntöä lähdössä, tai sitä on enemmän tarjolla.

Neutronin opissa en vikaa huomannut vaan havainnossa jonka Mouhokin teki: Autolla jolle ilmoitetaan suuri maksimivääntö on yleensä parempi ohittaa isommissa nopeuksissa.

votekka
Seuraa 
Viestejä139

Eikös maksimiteho löydy yleensä suurinpiirtein siltä kierroslukualueelta missä vääntökäppyrä alkaa putoamaan? Silloinhan vääntö ja moottorin kierrokset tuottavat suurimman tulon (eli tehon).

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Ronron
mikä sitten saa aikaan moottorin joka vääntää hyvin pienilläkin kierroksilla? Mistä se riippuu?

Nykyään elektroniikalla saadaan muutettua sytytysajankohtaa, bensiini-ilma -seossuhdetta jolla on merkitystä. Mekaanisessa mielessä kyse on virtausdynamiikasta ja massan hitauksista. Vääntävä ja hidaskäyntinen moottori kaipaa pitempiä ja pienempiä imu- ja pakokanavia sekä kunnollisia vauhtipyöriä. Suuria kierroksia varten tarvitaan laajat ja lyhyet imu- ja pakokanavat ja pienet liikkuvat massat. LIsäksi imu- ja pakotahtien ajoitukset tulee sovittaa haluttun optimikierrosluvun mukaiseksi. Näin yksinkertaistettuna, mekaanisellakin puolella on muuttuvia ajoituksia nelitahjtimoottorien nokka-akseleissa ja ainakin kaksitahtimoottoreiden pakoaukon ajoituksessa, taitaa olla olemassa muuttuvapituuksisia pakoputkistojakin.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Remonttimies
Ronron
Sitten aloin miettiä että mitähän merkitystä on moottorin maksimiväännön tietämisellä? Sitä vissiin joskus ilmoitetaan moottoria koskevissa tiedoissa. Mutta mikä sen pointti on? Eikös sinne renkaisiin saa kehitettyä minkä tahansa väännön vaihteiston avulla kuitenkin? Käsittääkseni sitä varten se vaihteisto on olemassa. Eikös se max teho ole olennaisin?

Oleellisinta on mielestäni tietää moottorin tehot kun kierroslukualue on 1000 - 2500. Kuka sitä maksimitehoa ottaa irti? Oletko itse vonguttanut joskus punaiselle kierroslukualueelle? Ehkä skoda kuskit vonguttaa liikennevaloista lähtiessä, mene ja tiedä. Keskimääräisten kierrosten tuplaantuessa, auton moottorin käyttöikä pienenee neliössä joten vongutukset kannattaa jättää lähtökohtaisesti väliin.

Ronron on paljon lähempänä totuutta kuin Remonttimies. Teho on tässä se tekijä joka saa selän painautumaan penkkiin. Vääntökäyrä kertoo millä kierroksilla moottorin tehoa saadaan parhaiten irti, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa että teho sitä kippoa vie.

Väännöstä on toki hyötyä kiihdytyksissä sillä laajalla vääntöalueella toimiva moottori ei vaihteenvaihdossa putoa välttämättä hetkeksikään parhaan alueensa ulkopuolelle. Siksi bensaturbot ovat yleensä litratilavuuteen verrattuna parhaita kiihtymään.

Hyvin suunniteltu moottori ei ole moksiskaan punaisen alueen käytöstä ja allekirjoittanut on käyttänyt ohituksissa aina koko potentiaalin hyväkseen yksinkertaisesti painamalla polkimen pohjaan asti. Tomaatti vaihtaa pari pykälää alaspäin ja sitten mennään. Sekä nykyinen että edellinen bensavapari vaihtavat isompaa automaattisesti siinä 6500 kierroksen tuntumassa. Siitä pudotaan 4500 kierrokseen ja taas mennään.

Ne jotka pelkäävät moottorin käyttöä sen koko kierrosalueella voivat tutustua Saabin Talladega historiaan. Sen jälkeen voi miettiä paljonko moottorin elinikä lyhenee niillä muutamilla kymmenillä kerroilla vuodessa kun joudutte/haluatte käyttää koko reserviä.

Monet ihmiset tuppaa luulemaan, että siitä mootorista lähtee koko ajan se illmoitettu maksimiteho irti, mutta ei se vaan ole niin. Monilla ihmisillä en tarkoita tämän palstan lukijoita.
Tuskin edes mummosi kuvittelee/kuvitteli tuollaista

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622
Ronron
Veli Hopea
Ajoneuvon moottorin vääntökäyrä antaa vihjettä, miltä se ajoneuvo tuntuu ajaessa ja paljonko tarvitsee vaihteisiin koskea.



mikä sitten saa aikaan moottorin joka vääntää hyvin pienilläkin kierroksilla? Mistä se riippuu? Tai ylipäänsä se koko vääntökäyrä.. miten tehdään kaksi eri mottoria jotka yhtä tehokkaita mutta vääntää ihan eri lailla?



No sehän on helppoa kuin heinänteko. Kaikki on ratkaistu aikapäiviä, harvemmin vaan jokaista pikkuasiaa näkee samassa moottorissa.

Vaadi kone jonka iskunpituus on noin 10% sylliterinhalkaisija suurempi, keskuspaine bensalla, puristussuhde 16/1, suorasuihkutus pietsosähköinen ultraääniohjauksella, sähköinen venttiilikäyttö paineilmatehostettuna, palamistapahtuman paine- ja lämpötilanvalvonta reaaliaikainen.

Yhdistettynä keskitettyyn prosessinohjaukseen kaasupolkimen asennon, imuilman lämmön, kosteuden ja paineeilmaisimiin, kitkan- ja kelintunnistimiin, kuormaustilanteesseen . . . .

Sitten kaasuvarpaasi kutina voi ihan ite päättää mitä aluetta se kulloinkin kaipailee. Vaihde voi olla käsikäyttöinen vasenkätisellä jonka 'parempi' käsi sopii hyvin sekä erääseen toiseen kepakkoon ja tarvitteessa ohjaamiseenkin.

Kiikkustuoliskeptikko

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Oranki
Remonttimies
Ronron
Sitten aloin miettiä että mitähän merkitystä on moottorin maksimiväännön tietämisellä? Sitä vissiin joskus ilmoitetaan moottoria koskevissa tiedoissa. Mutta mikä sen pointti on? Eikös sinne renkaisiin saa kehitettyä minkä tahansa väännön vaihteiston avulla kuitenkin? Käsittääkseni sitä varten se vaihteisto on olemassa. Eikös se max teho ole olennaisin?

Oleellisinta on mielestäni tietää moottorin tehot kun kierroslukualue on 1000 - 2500. Kuka sitä maksimitehoa ottaa irti? Oletko itse vonguttanut joskus punaiselle kierroslukualueelle? Ehkä skoda kuskit vonguttaa liikennevaloista lähtiessä, mene ja tiedä. Keskimääräisten kierrosten tuplaantuessa, auton moottorin käyttöikä pienenee neliössä joten vongutukset kannattaa jättää lähtökohtaisesti väliin.

Ronron on paljon lähempänä totuutta kuin Remonttimies. Teho on tässä se tekijä joka saa selän painautumaan penkkiin. Vääntökäyrä kertoo millä kierroksilla moottorin tehoa saadaan parhaiten irti, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa että teho sitä kippoa vie.

Väännöstä on toki hyötyä kiihdytyksissä sillä laajalla vääntöalueella toimiva moottori ei vaihteenvaihdossa putoa välttämättä hetkeksikään parhaan alueensa ulkopuolelle. Siksi bensaturbot ovat yleensä litratilavuuteen verrattuna parhaita kiihtymään.

Hyvin suunniteltu moottori ei ole moksiskaan punaisen alueen käytöstä ja allekirjoittanut on käyttänyt ohituksissa aina koko potentiaalin hyväkseen yksinkertaisesti painamalla polkimen pohjaan asti. Tomaatti vaihtaa pari pykälää alaspäin ja sitten mennään. Sekä nykyinen että edellinen bensavapari vaihtavat isompaa automaattisesti siinä 6500 kierroksen tuntumassa. Siitä pudotaan 4500 kierrokseen ja taas mennään.

Ne jotka pelkäävät moottorin käyttöä sen koko kierrosalueella voivat tutustua Saabin Talladega historiaan. Sen jälkeen voi miettiä paljonko moottorin elinikä lyhenee niillä muutamilla kymmenillä kerroilla vuodessa kun joudutte/haluatte käyttää koko reserviä.

Monet ihmiset tuppaa luulemaan, että siitä mootorista lähtee koko ajan se illmoitettu maksimiteho irti, mutta ei se vaan ole niin. Monilla ihmisillä en tarkoita tämän palstan lukijoita.
Tuskin edes mummosi kuvittelee/kuvitteli tuollaista



ei siitä oo kauan kun itse kuvittelin luulin että se teho on moottorin joku ominaisuus joka on aina. Että tässä koneessa on 250 heppaa ja sipuli!

くそっ!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat