Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Uusimman Tekniikka & Talous -lehden keskiaukeamalla on mielenkiintoinen juttu tästä suomalaisesta moottorikeksinnöstä.

Hienoja ominaisuuksia on luvassa vaikka kuinka:
[list:2eghhdmj][*:2eghhdmj]Korkea teho/paino-suhde[/*:m:2eghhdmj][*:2eghhdmj]Korkea hyötysuhde niin täydellä kuormalla kuin osakuormillakin[/*:m:2eghhdmj][*:2eghhdmj]Ei edellytä toimiakseen mitään kyseenalaisia uusia materiaaleja tai jännittäviä teknisiä vempaimia[/*:m:2eghhdmj][*:2eghhdmj]Luvassa on myös puhtaita pakokaasuja[/*:m:2eghhdmj][/list:u:2eghhdmj]

Lisää tietoa löytyy täältä: http://www.aumet.fi/

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sivut

Kommentit (65)

Diam
Seuraa 
Viestejä2390
Liittynyt14.9.2006

Silmään pisti kaiken maailman remmikäytöt ja kompressorit ja hyötysuhde 40 % ?

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Hammashihnojen käyttö vähän minunkin silmääni sattui lehtijuttua lukiessani, mutta sen voi hyväksyttävästi selittää sillä, että kyseessä on aikainen prototyyppi, tyyliin "proof of concept", eikä ole periaatteellista estettä korvata venttiilikoneiston hammashihnaa tuotantoversioissa ketjulla tai vaikka hammaspyörillä ja työntötangoilla.

Ahtimien käyttö taas on hyvin oleellinen osa tuon moottorin toimintaa.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Diam
Seuraa 
Viestejä2390
Liittynyt14.9.2006

Kirjoitin kompressorista. Pikkudieselissä pakokaasuahdin parantaa hyötysuhdetta paremminkin, tässä on ilmeisesti pakko käyttää kompressoria, kun syötetään puristuksen aikaan seosta "väkisin".

Yksinkertaistettuna turbo saadaan pienentämällä puristustilavuutta, ja se joka tapauksessa vaatii kalliimpaa rakennetta tasapainoakseleineen. Omaan autooni en aikoinaan vinkuakaan kelpuuttanut, sillä en halua ottaa hinausvakuutusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turboahdin

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12975
Liittynyt16.3.2005

Mitä eroa on ahtimella ja kompressorilla? Toinen on suomenkieltä ja toinen ulkomaankieltä?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2390
Liittynyt14.9.2006

Kompressori saa voimansa kampiakselilta, yleensä remmin välityksellä ja sen hyötysuhde on huonompi kuin turboahtimella..

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12975
Liittynyt16.3.2005

Minä kun olen ymmärtänyt, että useimmissa ahtimissa ja kompressoreissa on akseli, jolta energia saadaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Niin eli siis tämä on vain mäntämoottori, jossa on mekaaninen ahdin?

Missä on se uutuus? Oletin otsikon nähtyäni lukevani jotakin mullistavaa jostakin korkean hyötysuhteen läpimurrosta..

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12975
Liittynyt16.3.2005

Jos ahdinta pyörittää hihnalla, niin onko se silloin kompressori?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Rummukka
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt8.1.2008

Jutun perusteella kyseessä on kaksoisahdettu kaksitahtinen dieselkone, jossa on sytytystulpat.
Eli ei ihan tavanomainen ratkaisu.
Turboahdin työntää ilmaa kampiakselin käyttämään mäntäkompressoriin jonka toimintaa eli pumppausta ohjataan säädettävällä venttiilikoneistolla.
Männällä saadaan suuri paine ja perinteinen imutahti (180 kampiakselin astetta) onkin korvattu lyhyellä sisäänpuhalluksella.
Ratkaisujen ansiosta voidan rakentaa moottori, jossa on työtahti joka kierroksella.

Onhan mäntäkompressorin hyötysuhde huono, mutta kaiketi kokonaisuus ratkaisee.

Oikea toimivuus saadaan testattua vasta kokeilla ja ajamalla, käytössä voi tulla vastaan sellaisia asioita, joita ei osattu ennakoida.

Tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ...

Diam
Seuraa 
Viestejä2390
Liittynyt14.9.2006

Onko balanssissa, Ecoboostin kestoikä puolet isokoppaasesta Tojosta. Olisi kehitetty 50 v. sitten, niin olis ollut uutinen.

Laskelmien mukaan Z-moottori kykenee jopa 45-48 prosentin hyötysuhteeseen. Nykyisissä autojen dieselmoottoreissa hyötysuhde on 35-40 prosenttia, bensakoneissa vain 30-35 prosenttia.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12975
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Onhan mäntäkompressorin hyötysuhde huono, mutta kaiketi kokonaisuus ratkaisee."

Onko mäntäkompressorin hyötysuhde jostain syystä huonompi kuin turbokompressorin?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Rummukka
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt8.1.2008

Jostain muistelisin lukeneeni, että mäntäkompressorin hyötysuhdetta laskevat kitkat ja edestakaisin liikkuvat massat. Voisihan asian tarkistaa, mutta luotan muistikuvaani.

Ja jostain syystä tarvittaessa paljon korkeapaineista paineilmaa ei käytetä mäntäkompressoreita. Isot laitteet ovat ruuvi- tai turbiinikäyttöisiä.

Tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ...

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9861
Liittynyt20.1.2013

Z-moottorin idea (kuten Rummukka osittain oivalsi, muut eivät niinkään), on että antaa työtahdin 2-tahtisen tapaan mottorin jokaisella kierroksella.
Tämä on toteutettu sylinteripuristusta voimakkaammalla polttoaineilmaseoksen ahtaamisella, ts polttoaine syötetään perinteisen puristustahdin aikana pakkosyötöllä.
Näin saavutetaan parempi hyötysuhde perinteiseen nelitahtiseen verrattuna.
Tämä ratkaisu vaatii luonnollisesti voimakkaan ahtimen/kompressorin, joka osaltaan syö jonkin verran tehoista, mutta silti väitetysti 40% parempi hyötysuhde kuin periteisellä nelarilla.
Rummukka väärässä siinä, että vaatisi erillisen sytytys mekanismin. Z-moottori toimii kuten perinteinen dieselmoottori, eli puristupaine sytyttää polttoaineseoksen. Siinä moottorin suurin haaste, miten saada optimaalisesti syötettyä polttoaine/ilmaseos puristustahtia vasten, ja vielä saavuttaa kontrolloitu seoksen syttminen.
Lisäksi polttokammio on sijoitettu mäntään.

The intake air is compressed externally to high pressure (for example to 12...25 bars). The intake valves are open only approximately 20° on crankshaft. After the intake valves have closed, the final compression is done in the cylinder. The cylinder temperature rises to the self-ignition temperature during final compression. The amount of the internal EGR, intake air mass and pressure levels can be controlled by the valve timing.

Kaiken kaikkiaan hieno idea, jonka hyödyt ovat kiistattomat perinteisiin konsepteihin verrattuina.

Lisäys: Diam oli myös Rummukan lisäksi oivaltanut pakkosyöttöperiaatteen, muut eivät olleet tätä seikkaa oiken oivaltaneet, eikä täten moottorin idean ydintä.

Rummukka
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt8.1.2008

TM jutussa mainittiin sytystulpat, joilla varmistetaan oikea-aikainen sytytys.
Eli periaate ei varmaankaan edellytä sytystulppia, mutta jutun moottorissa sellaiset olivat.

Itse laitetta en ole nähnyt, mutta ko. yrityksen Power-Point esityksessä on maininta
"SAHCCI (Spark Assisted Homogenous Charge Combustio Ignition)"
Eli senkin perusteella jonkinlaista kipinää käytetään sytytyksen ajoituksessa.

Tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ...

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9861
Liittynyt20.1.2013

En ole vielä lukenut TMmän juttua.
Sytyksen optimoiminen on tuon moottorikonseptin suurin ongelma, kun puristustahti on normaalidieseliä huomattavasti ns lyhyempi.
Toki polttoaineseoksen pakkosyöttö osaltaan kompressoi seosta, mutta se hallinta eri kierrosluvuilla ja rasituksissa on problemaattinen, ja erillisen sytytysyksikön lisäys voisi olla ratkaisu ongelmaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat