Seuraa 
Viestejä45973

Nokialta dynamolla toimiva kännylaturi pyöräilijöille.

Nokian virallinen kännykkälaturi polkupyöräilijöille on saapunut myyntiin useissa maissa. Laturi saa virtaa perinteisestä rengasta vasten pyörivästä dynamosta. Laturi syöttää puhelimeen virtaa kun pyörällä poljetaan vähintään nopeudella 6,5 km/h ja 12 km/h nopeudella latausteho vastaa normaalia verkkovirralla toimivaa laturia. Nokian mukaan 10 minuutin polkemisella puhelimeen saadaan 28 minuuttia puheaikaa tai 37 tuntia valmiusaikaa.

Pakettiin kuuluu nimenomaisesti polkupyöräkäyttöön suunniteltu laturi, pyörään asennettava pidike puhelimelle sekä dynamo tarvikkeineen. Puhelinteline sisältää suojapussin kosteisiin tai pölyisiin oloihin.

Laite sisältää vain Nokian puhelimien perinteisen pienen laturiliittimen, mutta adapterin avulla laitetta voi käyttää myös uudempien micro-USB-liitännän sisältävien puhelinmallien kanssa.


Nerokasta mutta onko käytännön hyötyä, no ehkä jos heittää lapinreissun fillarilla.

www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/201 ... ailijoille

Sivut

Kommentit (29)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Metronomi
Nokialta dynamolla toimiva kännylaturi pyöräilijöille.
Nokian virallinen kännykkälaturi polkupyöräilijöille on saapunut myyntiin useissa maissa. Laturi saa virtaa perinteisestä rengasta vasten pyörivästä dynamosta. Laturi syöttää puhelimeen virtaa kun pyörällä poljetaan vähintään nopeudella 6,5 km/h ja 12 km/h nopeudella latausteho vastaa normaalia verkkovirralla toimivaa laturia. Nokian mukaan 10 minuutin polkemisella puhelimeen saadaan 28 minuuttia puheaikaa tai 37 tuntia valmiusaikaa.

Pakettiin kuuluu nimenomaisesti polkupyöräkäyttöön suunniteltu laturi, pyörään asennettava pidike puhelimelle sekä dynamo tarvikkeineen. Puhelinteline sisältää suojapussin kosteisiin tai pölyisiin oloihin.

Laite sisältää vain Nokian puhelimien perinteisen pienen laturiliittimen, mutta adapterin avulla laitetta voi käyttää myös uudempien micro-USB-liitännän sisältävien puhelinmallien kanssa.


Nerokasta mutta onko käytännön hyötyä, no ehkä jos heittää lapinreissun fillarilla.

http://www.puhelinvertailu.com/uutiset. ... ailijoille


En tiedä mitä nerokasta tuossa on, mutta kyllä kai itte poljettavalle sähkölle aina käyttöä on. Varsinkin juuri pyöräretkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Vielä vähemmän tarvitaan laturia autossa kun sillä pääsee niin nopeasti paikasta toiseen ja verkkovirran äärelle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Nokialta dynamolla toimiva kännylaturi pyöräilijöille.
Nokian virallinen kännykkälaturi polkupyöräilijöille on saapunut myyntiin useissa maissa. Laturi saa virtaa perinteisestä rengasta vasten pyörivästä dynamosta. Laturi syöttää puhelimeen virtaa kun pyörällä poljetaan vähintään nopeudella 6,5 km/h ja 12 km/h nopeudella latausteho vastaa normaalia verkkovirralla toimivaa laturia. Nokian mukaan 10 minuutin polkemisella puhelimeen saadaan 28 minuuttia puheaikaa tai 37 tuntia valmiusaikaa.

Pakettiin kuuluu nimenomaisesti polkupyöräkäyttöön suunniteltu laturi, pyörään asennettava pidike puhelimelle sekä dynamo tarvikkeineen. Puhelinteline sisältää suojapussin kosteisiin tai pölyisiin oloihin.

Laite sisältää vain Nokian puhelimien perinteisen pienen laturiliittimen, mutta adapterin avulla laitetta voi käyttää myös uudempien micro-USB-liitännän sisältävien puhelinmallien kanssa.



Varmasti ihan hyvä tuote kehitysmaiden markkinoita ajatelen, mutta tuotteen on silloin syytä olla halpa.

Takavuosina Nokialla oli matkapuhelin, jonka takakansi oli aurinkokennojen peitossa. Ilmeisesti nuo eivät kovin hyvin menneet kaupaksi, kun noita takakansia tuli surplus markkinoille. Minullakin oli tuollainen kansi, jota käytin lähinnä auringonvalon voimakkuuden mittauksiin, mutta senkin tuotto oli absoluuttisesti ottaen aika vaatimaton.

Kehitysmaissa, jossa ihmistyövoima on halpaa ja aurinko paistaa jatkuvasti ja luotettavaa sähköverkkoa ei ole mailla eikä halmeilla, kyllähän nuo ovat ihan hyviä tuotteita, mutta niistä saatava kate on vaatimaton käyttäjäkunnan heikon varallisuuden takia.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6628

5–10 prosenttia väestöstä harrastaa pitkiä pyöräretkiä. 150 kilometrin päivämatka ei kuitenkaan ole edes raskasta, vaan on enimmäkseen mukavaa ja navigaattori on kiva olla. Itse poljin pari kesää sitten päijänteen ympäri (yli 800 km) ja siinä sai jo miettiä kuinka säästää akkuja, ettei menetä navigointikykyä ja että varmasti löytää ruokapaikasta latauspistokkeen. MP3-soitin, joka on kännykässä kuluttaa kuitenkin jonkin verran virtaa jos matkan aikana kuuntelee äänikirjoja. Ja nettiäkin olisi kiva selailla.

Mutta totta puhuen, akkuteknologia on jo niin kehittynyt, että 30 eurolla saanee jo aika tuhdin vara-akun jolla voi ladata kännykän. Esimerkiksi tuossa on yksi ylihintainen. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... uhelimille

Vielä parempi olisi, jos ostaisi 18650-akkuja käyttävän kännykkälaturin, niin saisi taskulampun akkuja käytettyä kännykän lataamiseen.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Puuhevonen
5–10 prosenttia väestöstä harrastaa pitkiä pyöräretkiä. 150 kilometrin päivämatka ei kuitenkaan ole edes raskasta, vaan on enimmäkseen mukavaa ja navigaattori on kiva olla. Itse poljin pari kesää sitten päijänteen ympäri (yli 800 km) ja siinä sai jo miettiä kuinka säästää akkuja, ettei menetä navigointikykyä ja että varmasti löytää ruokapaikasta latauspistokkeen. MP3-soitin, joka on kännykässä kuluttaa kuitenkin jonkin verran virtaa jos matkan aikana kuuntelee äänikirjoja. Ja nettiäkin olisi kiva selailla.

Mutta totta puhuen, akkuteknologia on jo niin kehittynyt, että 30 eurolla saanee jo aika tuhdin vara-akun jolla voi ladata kännykän. Esimerkiksi tuossa on yksi ylihintainen. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... uhelimille

Vielä parempi olisi, jos ostaisi 18650-akkuja käyttävän kännykkälaturin, niin saisi taskulampun akkuja käytettyä kännykän lataamiseen.


En usko tuota väitettä itse pyöräilen melko paljon, mutta että 10% väestöstä ajelisi 150 km päivämatkoja on pelkkä mielikuva.
Itselläni keskivauhti pysyttelee pitemmillä lenkeillä 15-20 km / h tuo 150 km vaatisi kymmenen tunnin polkemista ja noin pitkällä lenkillä on pysähdyttävä jo muutaman kerran joten ajo aika on todellisuudessa pitempi kuin tuo 10 tuntia.

Päivämatkolihin vaikuttaa peruskunto ja motiivi ja monesko perättäinen päivä on menossa. Jatkuvaan matkan tekoon tottuu viikossa ja toistuvat vastoinkäymiset voi romuttaa motivaation tai edellytykset jatkaa. Matka-ajo vaatii pohjiksi satoja pitkiä lenkkejä tai hyvin hidasta etenemistä. Pitkää matkaa ajava lepää jokaisessa alamäessä jos mielii jaksaa.

Jos on omavarainen akkujen suhteen se helpottaa paljon.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
tietää
Päivämatkolihin vaikuttaa peruskunto ja motiivi ja monesko perättäinen päivä on menossa. Jatkuvaan matkan tekoon tottuu viikossa ja toistuvat vastoinkäymiset voi romuttaa motivaation tai edellytykset jatkaa. Matka-ajo vaatii pohjiksi satoja pitkiä lenkkejä tai hyvin hidasta etenemistä. Pitkää matkaa ajava lepää jokaisessa alamäessä jos mielii jaksaa.



Alkuperäisestä Nokia artikkelista
Laturi saa virtaa perinteisestä rengasta vasten pyörivästä dynamosta.

Kuinkahan monella matkapyöräiliöistä mahtaa olla perinteistä dynamoa tai edes matkapyöräilee pimeässä ? Tuollainen dynamohan on suoranaista masokismia.

Napadynamot ovat yleistyneet kaupunkipyörissä, mutta eipä niitä pahemmin matkapyörissä ole näkynyt. Napadynamollakin saatava teho on aika vaatimaton kohtuunopeuksilla ja hehkulampuilla. Toki suuremmilla nopeuksilla tuolloinkin saadaan reilusti valoa, mutta "kaukovaloilla" valoa pitäisi riittää huomattavasti kauemmaksi, jotta reaktioiakaa jäisi riittävästi. Pieni hehkulampu on todella surkea, kun valotehokkuudet jäävät alle 10 lm/W, kun LED lampuilla lähennellään 100 lm/W. Toivottavasti saadaan (napa)dynamolle suunniteltuja LED pyörävalaisimia, joissa pieni akku ja valokuvion muoto muuttuu nopeuden (latausjännitteen) mukaan.

Mitä tulee matkapyöräilyyn, ei liene kovin viisasta tunkea kaikki toiminnot (puhelin, navigaattori MP3 soitin) samoihin älypuhelimen kuoriin. Ensinnäkin useimpien älypuhelimien ympäristösieto on heikko (lämpötila, kosteus/hiki/sade, pöly, mekaaniset vauriot/kaatuminen).

Ei liene suurta harmia, että MP3 soittimesta loppuvat paristot ja navigaattorinkin uupuminen ei maailmaa kaada, mutta puhelimen toimivuus, viime kädessä 112 soittamisen liikenneonnettomuuden jälkeen, olisi syytä varmistaa vähäruokaisella, pölyn ja kosteuden sietoisella peruspuhelimella.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Metronomi
Nokialta dynamolla toimiva kännylaturi pyöräilijöille.
Nokian virallinen kännykkälaturi polkupyöräilijöille on saapunut myyntiin useissa maissa. Laturi saa virtaa perinteisestä rengasta vasten pyörivästä dynamosta. Laturi syöttää puhelimeen virtaa kun pyörällä poljetaan vähintään nopeudella 6,5 km/h ja 12 km/h nopeudella latausteho vastaa normaalia verkkovirralla toimivaa laturia. Nokian mukaan 10 minuutin polkemisella puhelimeen saadaan 28 minuuttia puheaikaa tai 37 tuntia valmiusaikaa.

Pakettiin kuuluu nimenomaisesti polkupyöräkäyttöön suunniteltu laturi, pyörään asennettava pidike puhelimelle sekä dynamo tarvikkeineen. Puhelinteline sisältää suojapussin kosteisiin tai pölyisiin oloihin.

Laite sisältää vain Nokian puhelimien perinteisen pienen laturiliittimen, mutta adapterin avulla laitetta voi käyttää myös uudempien micro-USB-liitännän sisältävien puhelinmallien kanssa.


Nerokasta mutta onko käytännön hyötyä, no ehkä jos heittää lapinreissun fillarilla.

http://www.puhelinvertailu.com/uutiset. ... ailijoille


Tämän mainoksen on pakko olla vitsi!! Kuka hullu ostaa pyöräänsä DYNAMON jotta saa kännykkänsä ladattua polkiessaan, ei kukaan. Sen vielä ehkä ymmärtäisi, että kuntopyörään tai ergometriin saisi vekottimen mikä tuottaa paikallaan polkiessa eli "kuntoillessa" sähköt puhelimelle. Onkohan niin että tuo Nokian tuotejulkistus onkin alkujaan Elopin ihan ikioma keksintö... Sitä pitää täydentää propellihatulla minkä propelli pyörii tuulessa kun pyöräilee, jolloin propellikin lataa kännykän akkua.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
tietää
Päivämatkolihin vaikuttaa peruskunto ja motiivi ja monesko perättäinen päivä on menossa.



Kyllä se ajopelin valintakin vaikuttaa asiaan.

http://www.icetrikes.co/explore-our-trikes/sprint

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Astronomy

Tämän mainoksen on pakko olla vitsi!! Kuka hullu ostaa pyöräänsä DYNAMON jotta saa kännykkänsä ladattua polkiessaan, ei kukaan.


Ilmeisesti on käynyt sillä lailla, että alkuperäinen prototyyppi on tehty napadynamolla toimivaksi ja sitten joku väliportaan pomo on todennut, että tuo on liian hyvä ollakseen kaupallinen ja vaatinut halvempaa jälkiasennusratkaisua. Ja siinä se sitten on.

Nykyään kukaan järkevä pyöräilijä ei valitse vanhanaikaista rengasta vasten jurnuttavaa rulladynamoa. Käytännön vaihtoehdot ovat joko napadynamo tai kotona ladattava akku.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

pmk
tietää
Päivämatkolihin vaikuttaa peruskunto ja motiivi ja monesko perättäinen päivä on menossa. Jatkuvaan matkan tekoon tottuu viikossa ja toistuvat vastoinkäymiset voi romuttaa motivaation tai edellytykset jatkaa. Matka-ajo vaatii pohjiksi satoja pitkiä lenkkejä tai hyvin hidasta etenemistä. Pitkää matkaa ajava lepää jokaisessa alamäessä jos mielii jaksaa.



Alkuperäisestä Nokia artikkelista
Laturi saa virtaa perinteisestä rengasta vasten pyörivästä dynamosta.

Kuinkahan monella matkapyöräiliöistä mahtaa olla perinteistä dynamoa tai edes matkapyöräilee pimeässä ? Tuollainen dynamohan on suoranaista masokismia.

Napadynamot ovat yleistyneet kaupunkipyörissä, mutta eipä niitä pahemmin matkapyörissä ole näkynyt. Napadynamollakin saatava teho on aika vaatimaton kohtuunopeuksilla ja hehkulampuilla. Toki suuremmilla nopeuksilla tuolloinkin saadaan reilusti valoa, mutta "kaukovaloilla" valoa pitäisi riittää huomattavasti kauemmaksi, jotta reaktioiakaa jäisi riittävästi. Pieni hehkulampu on todella surkea, kun valotehokkuudet jäävät alle 10 lm/W, kun LED lampuilla lähennellään 100 lm/W. Toivottavasti saadaan (napa)dynamolle suunniteltuja LED pyörävalaisimia, joissa pieni akku ja valokuvion muoto muuttuu nopeuden (latausjännitteen) mukaan.

Mitä tulee matkapyöräilyyn, ei liene kovin viisasta tunkea kaikki toiminnot (puhelin, navigaattori MP3 soitin) samoihin älypuhelimen kuoriin. Ensinnäkin useimpien älypuhelimien ympäristösieto on heikko (lämpötila, kosteus/hiki/sade, pöly, mekaaniset vauriot/kaatuminen).

Ei liene suurta harmia, että MP3 soittimesta loppuvat paristot ja navigaattorinkin uupuminen ei maailmaa kaada, mutta puhelimen toimivuus, viime kädessä 112 soittamisen liikenneonnettomuuden jälkeen, olisi syytä varmistaa vähäruokaisella, pölyn ja kosteuden sietoisella peruspuhelimella.

Totta että dynamo in inkvisiittion masinoima kidutin. Matkalle on hyvä olla peruskänny ja sekin kaulassa roikkumassa että saa käsiin tai auttaja löytää yhteystietoineen jos käy pahemmin. Kaikki ei osaa älykännyjä vielä jos kännyksi edes tunnistaa.

Veli Hopean laittamaa vehjettä olisi mukava päästä kokeilemaan rahaa ei tuollaisen hankintaa nyky tienesteillä ole, perseystävällinen tuo ainakin on nykyisellä satulla on jo kahden tunnin polkemisella persuus niin saatanan hellä, että vaatii jo pitemmän huilin.
n. 2000 km kesässä ajan.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Veli Hopea

Nykyään kukaan järkevä pyöräilijä ei valitse vanhanaikaista rengasta vasten jurnuttavaa rulladynamoa.

Itse asiassa, kestääkö nykyiset matka/kilpapyörän heppoiset vanteet edes toispuolista dynamon kuormitusta, vai pitäisikö dynamoja olla kaksi, yksi renkaan kummallakin puolella ?

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Veli Hopea
Astronomy

Tämän mainoksen on pakko olla vitsi!! Kuka hullu ostaa pyöräänsä DYNAMON jotta saa kännykkänsä ladattua polkiessaan, ei kukaan.


Ilmeisesti on käynyt sillä lailla, että alkuperäinen prototyyppi on tehty napadynamolla toimivaksi ja sitten joku väliportaan pomo on todennut, että tuo on liian hyvä ollakseen kaupallinen ja vaatinut halvempaa jälkiasennusratkaisua. Ja siinä se sitten on.

Nykyään kukaan järkevä pyöräilijä ei valitse vanhanaikaista rengasta vasten jurnuttavaa rulladynamoa. Käytännön vaihtoehdot ovat joko napadynamo tai kotona ladattava akku.


Ok, ymmärrän. Napadynamo vaatii sen, että pyörä liikkuu, muutoin se ei voi generoida sähköä. Mitäs jos pyöräilijälle kehitetään nk. solar-kypärä minkä ulkopinta on päällystetty aurinkokennoilla? Silloin ei tartte edes polkea, jotta saa kännykän ladattua? Kännykälle voi suunnitella telineen tai pidikkeen kypärän yhteyteen jolloin edes välijohtoja ei tarvita. Sama idea toimisi myös etelän aurinkorannoilla, senkun makaat auringossa ja kännykkä lataantuu siinä ohessa. Ei kypäräsähköllä tietenkään vaan rantatuolin tai aurinkovarjon aurinkopanelin avulla. Myös pyyhkeeseen voi kutoa aurinkopaneleita kunhan ovat tarpeeksi pieniä ja kestävät taivutusta ja konepesua.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Veli Hopea
Nykyään kukaan järkevä pyöräilijä ei valitse vanhanaikaista rengasta vasten jurnuttavaa rulladynamoa. Käytännön vaihtoehdot ovat joko napadynamo tai kotona ladattava akku.

Jeps. Muutama vara-akku vaan mukaan. Niitä kun saisi olla melkoinen kasakin ennen kuin sen edes polkiessa huomaa lisävastuksena.

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
No-one
Veli Hopea
Nykyään kukaan järkevä pyöräilijä ei valitse vanhanaikaista rengasta vasten jurnuttavaa rulladynamoa. Käytännön vaihtoehdot ovat joko napadynamo tai kotona ladattava akku.

Jeps. Muutama vara-akku vaan mukaan. Niitä kun saisi olla melkoinen kasakin ennen kuin sen edes polkiessa huomaa lisävastuksena.

Muutama vara-akku mukaan... Heh. Tiedätkö mitä "muutama vara-akku" kustantaa kun meet sellasia ostelemaan.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
tietää
Päivämatkolihin vaikuttaa peruskunto ja motiivi ja monesko perättäinen päivä on menossa. Jatkuvaan matkan tekoon tottuu viikossa ja toistuvat vastoinkäymiset voi romuttaa motivaation tai edellytykset jatkaa. Matka-ajo vaatii pohjiksi satoja pitkiä lenkkejä tai hyvin hidasta etenemistä. Pitkää matkaa ajava lepää jokaisessa alamäessä jos mielii jaksaa.

Jos on omavarainen akkujen suhteen se helpottaa paljon.


Siinäpä sitä voi jokainen koittaa jos on esim. kuntopyörä kotona, polkee aluksi viikon sellasta viiden tunnin jaksoo, sitten voi kokeilla miltä tuntuu polkee 10 tuntia yhteen menoon...
Iltasella aloittaa klo 18:00 ja aamu neljään sotkee menemään välillä voi antaa rullata tyhjää ettei jalat puudu!

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Vierailija
Veli Hopea
Nykyään kukaan järkevä pyöräilijä ei valitse vanhanaikaista rengasta vasten jurnuttavaa rulladynamoa. Käytännön vaihtoehdot ovat joko napadynamo tai kotona ladattava akku.

Pullodynamot ovat myös kehittyneet. Esimerkiksi Busch & Müllerin dynamot ovat ihan kilpailukykyisiä. Tietysti niissä on se ongelma, että lumisohjo saattaa saada ne luistamaan. En sitten osaa sanoa, miten laadukas tuo Nokian dynamo on.

pmk
Itse asiassa, kestääkö nykyiset matka/kilpapyörän heppoiset vanteet edes toispuolista dynamon kuormitusta, vai pitäisikö dynamoja olla kaksi, yksi renkaan kummallakin puolella ?

Luulisin, että sivuttaiset rasitukset ovat paljon isompia esimerkiksi putkelta ajettaessa. Dynamon aiheuttama sivuttaiskuormitus on aika pieni. En ole ainakaan kuullut, että normaalisti toimiva dynamo voisi vahingoittaa vannetta millään tavoin.

Sen sijaan kaikkien nykyajan renkaiden sivuseinämää ei ole suunniteltu kestämään dynamon aiheuttamaa kulutusta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat