Seuraa 
Viestejä279
Liittynyt24.3.2013

Kävin juuri kaupassa ja ostin viikonlopun Iltsarin. Sen liitteessä on joka viikonloppu Ristikkoakatemian pikkujuttu tehtävät-sivulla. Nyt kyseessä olivat höyryristikot eli tämä ikivanha ristikkotyyppi, jossa ei ole kuvallisia vihjeitä ole lainkaan ja sanallisetkin on sijoitettu tekstimuotoon itse ristikon ulkopuolelle.

Nyt jutussa luki seuraavaa: "Laatijaa helpottaa myös se, että perusristikko laaditaan yleensä valmiiseen, useinmiten symmetriseen ristikkopohjaan. Näitä pohjia on käytössä lukematon määrä."

http://pelikaaniristikot.fi/wp-content/ ... 13-s27.pdf

Tuossa malli. Se on pdf, mutta en nyt muuta löytänyt.

Mikä on tuo kirjoittajan mainitsema lukematon määrä?Yleensä ristikko on tuon kokoinen eli 15*15 ruutua. Pienin mahdollinen ristikkopohja on tietenkin 4*4 (alle nelikirjaimisia sanoja ei ristikoissa hyväksytä). 4*4 ristikoita on luonnollisesti 4 kappaletta, mutta koska kyseessä on symmetrinen pohja, niin pohjia on vain yksi. Kun siirrytään 5*5 ristikkopohjaan pohjien määrän hahmottaminen ja laskeminen vaikeutuu jo huomattavasti.

Ristikkosääntöjen mukaan alle nelikirjaimisia sanoja ei siis hyväksytä. Ei myöskään hyväksytä kahta piilokirjainta peräkkäin. Piilokirjain on kirjain, johon ei risteä kahta sanaa. On siis kahden peräkkäisen mustan ruudun välissä tai ristikon laidan ja kahden mustan ruudun välissä.

Ongelman ratkaisu on todennäköisesti kahdenlainen. Parilliset ruudukot (4*4 etc.) ja parittomat ruudukot (5*5 etc).

Onko ongelmaan olemassa matemaattista ratkaisua tai brute forceen perustuvaa ratkaisua? Minua kiinnostaa enemmänkin ongelmanratkaisu, eikä niinkää mahdollisten pohjien lukumäärä.

Kommentit (3)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Voiko ongelmaasi tiivistää, mitä oikein haluat kysyä? Ei noin pitkiä selostuksia ja alustuksia jaksa lukea.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Julius
Seuraa 
Viestejä279
Liittynyt24.3.2013
Astronomy
Voiko ongelmaasi tiivistää, mitä oikein haluat kysyä? Ei noin pitkiä selostuksia ja alustuksia jaksa lukea.

Omaa ongelmaani voin tiivistää, mutta en sinun.

4*4 ristikkopohjien lukumäärä on se yksi.

Seuraavassa esityksessä viiva - on tyhjä ruutu ja äksä (X) on musta ruutu.

[code:3gj28fqr]----
----
----
----[/code:3gj28fqr]

5*5

[code:3gj28fqr]x----
-----
-----
-----
----x[/code:3gj28fqr]

Ja

[code:3gj28fqr]----x
-----
-----
-----
x----[/code:3gj28fqr]

Noita on siis kaksi (ja niiden peilikuvat)!

Menikö oikein?

Paljonko on mahdollisuuksia 6*6 ruudukossa. Muistakaa peilikuvat ja symmetriikka.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

No nyt alkaa selvitä mitä olet kysymässä ja millaista tietoa kaipaat, kiitos tarkennuksesta.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat