Seuraa 
Viestejä6527
Liittynyt8.11.2012

http://yle.fi/uutiset/urpilainen_povaa_peruskoulu-uudistuksia/6819569

"Suomen koulutusjärjestelmä ei hänen mukaansa voi säilyä ennallaan, koska maailma koululaisten ympärillä on muuttunut."

"Urpilaisen mukaan tulevaisuuden koulussa on räätälöityjä oppimispolkuja, ja se auttaa koululaisia löytämään vahvuuksiaan."

"Yritysten kilpailukyky syntyy teknologian hyödyntämisestä, verkosto- ja arvo-osaamisesta sekä laadukkaasta johtamisesta, ja nämä arvot on juurrutettava myös koulutettavaan työvoimaan."

Hyvältä kuulostaa. Kun vain tälläisiä muutoksia saataisiin läpi ohi erilaisten eturyhmien äänekkään vastustamisen.

Kommentit (10)

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10510
Liittynyt20.1.2013

Ihan fiksua ja toteutettava asap.
Mutta näin ministerikierrätyksen jälkimainingeissa hieman happamalta tuntuu että Urpilainen ottaa pinnat muutenkin selvästä asiasta.

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
HuuHaata
Hyvältä kuulostaa. Kun vain tälläisiä muutoksia saataisiin läpi ohi erilaisten eturyhmien äänekkään vastustamisen.

Samaa mieltä. Ja kerrankin Jutta puhuu sellaisesta josta hänellä oikeasti on substanssiosaamista!

noone
Seuraa 
Viestejä577
Liittynyt20.3.2011

Tuohon pitää kuulua vieraiden kielten opetuksen monipuolistuminen eli haittaavasta pakkoruotsista luopuminen.
Se ei tue "yksilöllisiä oppimispolkuja" että kaikille pakko-opetetaan marginaalisesti tarvittavaa vieraan kielen pientä murreversiota.

Teollisuuskin murahtanut että tarvittaisiin monipuolisemmin kielten osaajia:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... portugalia

HuuHaata
http://yle.fi/uutiset/urpilainen_povaa_peruskoulu-uudistuksia/6819569

"Suomen koulutusjärjestelmä ei hänen mukaansa voi säilyä ennallaan, koska maailma koululaisten ympärillä on muuttunut."

"Urpilaisen mukaan tulevaisuuden koulussa on räätälöityjä oppimispolkuja, ja se auttaa koululaisia löytämään vahvuuksiaan."

Vain täydellinen imbesilli (Jutta Urpilainen) ehdottaa tämmöisessä taloustilanteessa tuommoista ja vaikka talous olisi todella vahvassa vedossa, niin ehdotuksessä ei ole päätä eikä häntää.

"Yritysten kilpailukyky syntyy teknologian hyödyntämisestä, verkosto- ja arvo-osaamisesta sekä laadukkaasta johtamisesta, ja nämä arvot on juurrutettava myös koulutettavaan työvoimaan."

Ja paskat - yritysten kilpailukyky on riippuvainen hinta/laatusuhteesta suhteessa ostajan lompakkoon. Suomessa laatu on paskaa ja hinnat korkeita, eli kansantaloudella pyyhkii huonosti.

[size=150:dr53xp4x]Tällaisilla pojilla on vaikeuksia koulussa - onko sinun lapsesi joku heistä?[/size:dr53xp4x]
Tuore Helsingin yliopiston väitöstutkimus kartoitti millaiset ihmistyypit joutuvat useimmiten vaikeuksiin koulussa. Tutkimus kertoo myös miten ongelmaoppilaat saavat parhaan avun.

Harry Lunabba tutki poikien koulukäyttäytymistä osana Sosiaalityön väitöskirjaansa Helsingin yliopistolle.

Lunabba seurasi kahta yläkouluikäistä luokkaa Helsingissä lukuvuonna 2008-2009. Hänen tutkimuksensa keskittyi erityisesti poikien koulumenestykseen ja -käyttäytymiseen.

Poikien ongelmat liittyvät useimmiten koulumotivaatioon ja erilaisiin käyttäytymisongelmiin.

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013091517488632_pr.shtml

Hyvä VÄITÖSTÄ varten tehty tutkimus sellaisenaan, mutta perustuu vain pieneen osaan asiakokonaisuutta, josta jonkinlaisia johtopäätöksiä "ihmistyypeistä" on tehty. Sellaiset tärkeät asiatiedot jää huomioimatta jotka hienojakoisessa reaali- ja käsitteellistieteellisessä tutkimuksessa - jossa käytetään kaikkia asiakokonaisuuteen yhdistettävissä olevia tieteen alojen tietoja ja taitoja - tulee ilmi. Sellainen ei ole väitös, vaan Teos josta DiaGnosi voidaan tehdä.

"Tällaisilla pojilla on vaikeuksia koulussa - onko sinun lapsesi joku heistä?"

Vastaus : Minä olen yksi heistä, mijoonista, ja minä olen tänään aikuinen. Minä kykenen saamani opin ja "opin" perusteella hienojakoisesti ja hienotunteisesti arvioimaan mikä koulutuksessani ollut oikein ja mikä on väärin. Mikä on ollut väärin silloin lapsia kohtaan, on väärin lapsia kohtaan tänään.

Tutkija voi asettua minun - tai kenen tahansa aikuisen kenkiin "jolla on ollut vaikeuksia koulussa" - ja kulkea/elää elämäni päivä päivältä, kuukausi kuukaudelta, vuosi vuodelta että hän saa kokemuksen - joka on arvokkaampi kuin asiakokonaisuudesta otettu väitös, teoria, näkemys, uskomus, juoru tai muu vastaava joka milloin tahansa voi muuttua. Saamansa kokemuksen perusteella, hän voi kirjoittaa reaali- ja käsitteelistieteellisesti oikean Teoksen näkökulmineen ja näkökantoineen, jossa joikaisesta esitetystä asiasta on sanat ja näyttö siitä että mitä sanoin on esitetty on totta - - - edelyttäen - - - että hän selviää taipaleestaan järjissään/hengissä.

Yksinkertaisesti kuvailtuna.

Yksi suurimmista ongelmista koulussa on tänään, että jos "sinä et osaa uida sinussa on jotain vikaa, tarvitset psykologin apua, tukiopetusta" ja heitetään järveen "ui" (kuvainnollisesti); Vaikka suurin osa oppii uimaan, niin kaikki ihmiset eivät osaa uida syystä että henkilökohtainen lahjakkuus - kutsumus - vie uimiskyvyn, ja suuri osa hukkuu.

Käytännössä: Yritystoiminta menettää kymmeniä tuhansia lahjakkuuksia vuodessa (+kustannus), johtaa huonovointisuuden lisääntymiseen (+kustannus), kaikki "opetukseen" käytetyt varat/vuosi menee kankkulan kaivoon (+kustannus). "Entä sitten kun rahat loppuvat?" ... "Lainataan" (+kustannus). Ei tarvitse "Lainataan" eikä "Nostetaan veroja" kun vähentää sieltä missä valtiovallan/kansan/veronmaksajien varoja käytetään väärin.

35-40% mitä kouluissa opetetaan on luokiteltavissa turhaksi - josta kenelläkään ei ole hyötyä yksityis ja/tai työelämässään. Edelliseen kuuluu myös sellaiset asiat k e oppiaineet joissa oppilaan on pakko ylisuoriutua: Oppilaan henkilökohtainen lahjakkuus - kutsumus - on kokonaan jotain muuta kuin mitä on pakko oppia "että pääsee jatkoon" = psyykisesti haitallista. Edellä mainitut asiat ovat pohja PTSD:lle ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Traumaper% ... 4iri%C3%B6 ) kaikkine oireineen. Tuon päälle (ja mikä on myös perusta kiusaamiselle) kun lisäät oppilas - oppilas ja/tai opettaja - oppilas kiusaamiset ja/tai fyysinen/psyykkinen pahoinpitely, +kustannukset eivät laske.

Flick
Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt28.6.2012

Hyvä idea ja erittäin kannatettava, pahoin kuitenkin pelkään että pieneenkin muutokseen menee vähintään kymmenkunta vuotta.

Olen itse aina ajatellut että sisällöllisesti paljon saadaan aikaan jo sillä että lisättäisiin valinnaisuutta, eli että oppilaat voisivat painottaa niitä aienita jotka katsovat itselleen tärkeiksi. Peruskouluun voitaisiin luoda myös enemmän uusia oppiaineita mitkä sitten tukisivat toisen asteen opetusta. Tällainen uudistus ei sitäpaitsi tulisi hirveän kalliiksi.

Flick
Hyvä idea ja erittäin kannatettava, pahoin kuitenkin pelkään että pieneenkin muutokseen menee vähintään kymmenkunta vuotta.

Olen itse aina ajatellut että sisällöllisesti paljon saadaan aikaan jo sillä että lisättäisiin valinnaisuutta, eli että oppilaat voisivat painottaa niitä aienita jotka katsovat itselleen tärkeiksi. Peruskouluun voitaisiin luoda myös enemmän uusia oppiaineita mitkä sitten tukisivat toisen asteen opetusta. Tällainen uudistus ei sitäpaitsi tulisi hirveän kalliiksi.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty; 2-3 vuotta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat