Seuraa 
Viestejä7446

Mikä Porschesta teki vaikean ajettavan?
http://yle.fi/uutiset/porsche_911_-_maa ... 50/6823701

"Ajaminen on helpottunut. Aikoinaan takamoottorinen vaati kuljettajaltaan paljon."

Eihän Porsche ainoa tuuppariauto ollut, vaan esimerkiksi huippusuosittu Volkswagen oli myös tuupparikoneella. Mitä se vaati "kuljettajaltaan paljon?"

Sivut

Kommentit (60)

Dossari
Seuraa 
Viestejä40

Takaveto ja takana moottori, voin kertoa viri kuplan omistaneena että olihan se muikea vetää talvella mutkaan mutta meinasi lähteä monesti lapasesta. Wanha kielikuva siitä että koita heittää vasara varsipää edellä pitää tuossa paikkansa
Ja sitten kovemmissa vauhdeissa etupää kevenee tms häijysti, tuntuu kuin etupää "liitäisi" ja epävarman oloista ajaa.
Edittiä sen verran että jos ei tuosta käynyt selväksi, jos ja kun takapää lähtee irti niin se on v*mainen vetää takaisin kun kaikki massa siellä takana haluaa tulla rinnalle voimalla, eli ei ole "anteeksi" antavaa mallia.

Kun Porsche lähtee sladiin, niin sitä ei oikaise kuin Pertti ja Pertti on peltiseppä. Porschen painopiste on takana ja se tekee siitä vaikean ääritilanteissa. Ihan sama juttu kaikissa takamoottorituuppareissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Porsche lienee kopsattu 600 :ta Fiatista siinä oli ärhäkkä kone vetävillä takapyörillä pääsi umpimettässäkin jos ei pahoja kantoja ollut, loistava ajettava alle 150 km/h vauhdissa!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7446
amakela
Kun Porsche lähtee sladiin, niin sitä ei oikaise kuin Pertti ja Pertti on peltiseppä. Porschen painopiste on takana ja se tekee siitä vaikean ääritilanteissa. Ihan sama juttu kaikissa takamoottorituuppareissa.

Ensimmäinen henkilöauto, jolla minä opettelin ajamaan, oli takatuuppari Simca 1000, enkä kokenut sitä mitenkään vaikeaksi hallittavaksi. Sladistakin se oikeni ihan hyvin talvikelilläkin. Sitten tuli etuvetoiset ja se vasta kömpelöltä tuntui aluksi, kun se painaa kaarteessa suoraan, jos painaa liikaa kaasua. Ei ainakaan Simca tonni ja kuplavolkkari olleet mitenkään vaikeita hallittavia ääritilanteissa.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1775

Takamoottorista autoa en ole koskaan kokeillut, mutta selväähän on että nimenomaan takavetoisena auto käyttäytyy loogisesti ja sen hallinta lähtee selkäytimestä ilman mitään erityisiä opetteluja tai ajattelun tarvetta. Näin siis edes suunnilleen järkevissä vauhdeissa, toki sitten kun takaveto lähtee kunnolla lapasesta niin sitten se lähtee eikä siitä tavallisen ihmisen kädet enää tilannetta korjaa. Etuvetoinen lähtee lapasesta huomattavasti pienemmillä nopeuksilla, ja siihen ilmeisesti sen väitetty "turvallisuus" perustuukin, eli sillä ei vaan kertakaikkiaan voi ajaa niin kovaa kuin takavetoisella.

Mutta siis siinä kun samassa mutkassa etuvedolla mennään pöpelikköön 60 vauhdissa, takaveto pysyy hanskassa vielä 80 vauhdissa niin että kun perä irtoaa niin automaattisella reagoinnilla jokainen ihminen sen siitä oikaisee oikein. 90 vauhdissa sitten mennään metsään ilman Kankkusen käsiä ja silloin tietenkin sattuu enemmän kuin sillä etuvedon kuudellakympillä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Ei se vaikea oo ajaa ku sen oppii. Se taas vaatii paljon treeniä. Peräpainonen ja takaveto.

Paljon tehoa ja takapainoinen muutenkin. Vetävät pyörät pitää hienosti. Kiihdytettäessä painopiste siirtyy edelleen taakse lisäten pitoa - etupään pito vähenee.

Vaatii nopeita refleksejä - semoisia opittuja, että se perä ei lähde alta - jos ehtii ajattelemaan, ni ollaan jo "metsässsä".

Vaatii myös ns. "perstuntumaa", eli tietoa siitä, että missä kohtaa pitokyvyn rajoilla mennään ja nopeaa reagointia, jos se kadotetaan.

Pääsee kovaa, jos on osaava kuski ja vähän pitää olla hullukin.

PS. jonku 180 000 km oon tuon merkkisillä turboilla ajellu.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309

Eka talviauto oli 600+ kiloinen kuplavolkkari jossa noin 80...90 heposta. (Ylikokoon porattu kone tuplakaasareilla ). Mutkat oli mielenkiintoista vetää, mutta ensin piti saada perä irti vaikkapa moottorijarrutuksella. Mutkista ulos se tuli kuin ohjus.

Korkeat ja kapeat hakkapeliitat veivät autoa melkoisessa umpihangessa. Kaikki paino vetävillä pyörillä oli etenemiskyvyn suhteen lyömätön yhdistelmä. Kaikki muut talviauto-ominaisuudet loistivat poissaolollaan. Lasit jatkuvasti kekseissä, ja takapenkkiläisillä paloivat jalat.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7446
ROOSTER
Onhan se aluksi hankalaa, vähän kuin yrittäisi heittää lekaa varsi edellä. Tuppaa aina kääntymään.

Wanha sanonta, jota takatuuppariin tottumattomat käyttivät hanakasti. Ei mulla ollut mitään hankaluuksia tuupparin, Simca tonnin kanssa. Tosin en yrittänytkään heittää ilmaan sitä, vaan ajelin enimmäkseen maan pinnalla. Sen sijaan etuvetoinen tuntui tosi kömpelöltä ensialkuun. Joku neuvoi, että paina vaan talla tiskiin, niin kyllä se sinne kaarteeseen taipuu. Pelästyin eka kerralla pahanpäiväisesti, kun se puskikin suoraan. Kyllä tuuppari aina etuvetoisen voittaa talvikelillä.

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Ertsu
Joku neuvoi, että paina vaan talla tiskiin, niin kyllä se sinne kaarteeseen taipuu. Pelästyin eka kerralla pahanpäiväisesti, kun se puskikin suoraan. Kyllä tuuppari aina etuvetoisen voittaa talvikelillä.



Kun etuvetoisella ajaa rallia, pitää opetella vasemman jalan jarrutus. Jarrulla sidotaan hieman takapyöriä samalla kun etupyörät vetävät keskeytyksettä. Ilman vasuria mennään suoraan metsään.
Etuvetoiset autot ovat hyvin usein rallissa takavetoisia nopeampia, asia on erittäin monisyinen eikä yksiselitteistä vastausta "paremmuudesta" ole.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5992
Volitans

PS. jonku 180 000 km oon tuon merkkisillä turboilla ajellu.



Ny mie olen jo vähän kade

Ite en ole takatuuppari-porschea kokeillu, ainoastaan paria 982-mallista, mut niissä onki täydellinen painojakauma. Parhaita autoja mitä olen ajanu, harvan jälkee toi oma mese tuntuu kehnolta.

Per se

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673

Kyllä vanha Porsche on "vaikea ajaa", kun lähdetään ajamaan kovaa vaikka kumpuilevaa ja mutkaista tietä. Muut erot normi takavetoseen (kone edessä, paino edessä) oppii kyllä pois, mutta kun paino on takana, etupää kevenee kunpuilevalla ja mutkittelevalla tiellä siten, että ajoittain ei ole ohjauksesta tietoakaan. Kun vauhtia on paljon mutkaan tultaessa, riittää pieni kevennys etupäässä ja suoraan mennään. Toki tuonkin oppii pois, on vain ajettava hiljempaa.

James Dean vois kertoa lisää, jollei olis kuollut Spideriinsa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/James_Dean

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Aluksi porschen idea oli simppelöidä ja keventää autoa kuten myös valmistaa edullisemmin johon aatu innoitti ja mahdollistikin tuon aikoiknaan radikaalin tyylin. Ensimmäiset autotietkin tehtiin silloin. Kun kupla ylitti kaikki odotukset, sille tietenkin tehtiin sporttisempi sisar jolle annettiin keksijänsä nimi. Kuuskyt lukuun mennessä huomattiin että siitä tuli statusesine jota haluttiin ja siinä haluttiin erityisesti näkyä itse. Mallia otettiin amerikkalaisista autoista joissa oli sovellettu jo näyteikkunatyylistä tuulilasia ja verhoilua. Siihen takamoottorinen sopi paremmin olihan moottori sivuroolissa. Luiska keula ja suuri tuulilasi toi etupenkkiläiset hyvin esille ja omistaja loisti tyytyväisyyttään. Onhan se myös autona hyvä vaikka vaatii tottumusta. On se kuplakin jenkkiautoilijan mielestä aika outo laite äänimaailmoineen josta auto tunnetaan ympäri maailman. Porschessa oli sama efekti ja se erottui kadulla hyvin. Pikku vaakuna etupellissä riitti logoksi.

Ertsu
Meinaatko, että edessä oleva moottori olisi suojannut toisen auton kanssa ajetussa kolarissa?



Kyllä.

Kolarissa kun raskas moottori pyrkii jatkamaan matkaa eteenpäin, olisi kuljettajan syytä olla pois välistä. Takamoottorisella autolla on se huono ominaisuus keulakolarissa, että matkustamo menee rusinaksi - varsinkin vanhemmissa autoissa joissa kolariturvallisuus on mitä on.

Mitä tulee etu- ja takavedon turvallisuuteen, niin suoralla tiellä ja miksei pienessä kurvissakin ajettaessa etuveto pysyy suunnassa liukkaalla ja sateella siinä missä takavedolla lähtee perä alta vetävien pyörien pidon mentyä. Siinä vähemmän rallia harrastanut ajaa ojaan. Se takavetoisen vastohjaus ei ole mikään itsestäänselvä vaisto, vaikka takavetokuskeista niin tuntuu kun ovat sen selkäytimeensä harjoitelleet.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7446
Veikko
Se takavetoisen vastohjaus ei ole mikään itsestäänselvä vaisto, vaikka takavetokuskeista niin tuntuu kun ovat sen selkäytimeensä harjoitelleet.

Kyllä mulla on käynyt joskus sellaistakin, että etuvetoisella lähtee perä luisumaan kaarteessa, kun on oikein liukasta. Vastaohjaus toimii silloinkin ja se on täysin vaistomainen liike. Sitä ei ehdi sen kummempia ajattelemaan, vaan voin esimerkiksi puhua matkustajan kanssa samaan aikaan.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309

Talviajo-ominaisuuksiltaan loistava auto toimii kurvissa (hyvien renkaiden kanssa) niin että auto lähtee pieneen välimuotoiseen luisuun joka ei ole puskemista eikä perän heittämistä. Tuosta toipumiseen ei tarvita mitään muuta kuin jalan nosto polkimelta tai vastaavasti ajovakavuudenhallintajärjestelmän puuttuminen peliin.

Nykyisen kulkineen käytös talvella on juuri ylläkuvatun kaltaista. Yhdistelmä (auto+renkaat) kommunikoi erittäin hyvin kun ollaan pidon menettämisen rajoilla.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat