Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Seuraava juttu saattaisi kiinnostaa:

http://cross-section.info/E13/ateisti_olet_samaa_mielta_jumalasta_hihhul...

Ateisti: Olet huomaamattasi samaa mieltä Jumalasta hihhulikristityn kanssa

Otsikon väite perustellaan jutussa. Pointtina ennen muuta se, että "dawkinsilaiset" ateistit ja hihhulit yhtä lailla uskovat päätelmään "jos Jumala on, niin silloin joka puolella tapahtuu suuret määrät maagisia asioita".

Mistä tietenkin ateistit päättelevät, että Jumalaa ei ole. Tämä päätelmä on sinänsä oikea, sikäli kun sen pohjalla oleva lähtöoletus oli oikea.

Kristinuskon historiassa (jopa keskiajalla!!) tällainen hihhuliusko on kuitenkin ollut vähemmistösuunta -- sen sijaan on uskottu Jumalaan, joka toimii luonnossa lainalaisuuksien (luonnonlakien) kautta.

PS. Joo, olen itse kirjoittanut. Mutta ehkä juttu kiinnostaa silti

Kommentit (2)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Sivumennen sanoen:

Jos usko jumalaan olisi synnynnäistä, silloin viitteitä siitä pitää löytyä eläinkunnastakin.

psykologia-aivot-ja-aistit-f12/esimerkkeja-tutkimusten-ja-paatelmien-pieleenmenosta-t59821.html

Mitä tulee äänestykseen, vastaan ei. En itsekään näe mitään syytä uskoa kaikkeen mahdolliseen vain sen takia että uskoo johonkin. Omalla kohdallani uskon 99 % tietoisuuden säilymiseen kehon kuoleman jälkeenkin, eikä se silti edellytä mielestäni sitä että pitää ottaa samassa paketissa kaikki mahdollinen kuten enkelit, jeesukset jne. Edes jumalaa ei pakettiin tarvitse välttämättä sisällyttää.

thxgg
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt14.12.2011
haje2

Otsikon väite perustellaan jutussa. Pointtina ennen muuta se, että "dawkinsilaiset" ateistit ja hihhulit yhtä lailla uskovat päätelmään "jos Jumala on, niin silloin joka puolella tapahtuu suuret määrät maagisia asioita".

Juttu olettaa että kaikki ateistit ajattelee noin, ja se on monella tavalla aivan väärässä oleva oletus.

Loogisesti on päivänselvää että joka puolella ei tapahdu suuria määriä maagisia asioita. Se ei siis kerro mitään muuta jumalan olemassaolosta kuin että tuolla tavalla toimivaa jumalaa ei ole todennäköisesti olemassa. Ja koska olen ateistina tuota mieltä niin tässä on suoraan myös todistettu että kaikki ateistit eivät suinkaan ajattele että "jos Jumala on, niin silloin joka puolella tapahtuu suuret määrät maagisia asioita", ja mikä tahansa logiikka jonka lähtökohtana on tuollainen väite on väärässä.

Toisekseen jutussa oletetaan koko ajan että kristinuskon mukainen jumala on se ainoa vaihtoehto. Suurin osa maailman ihmisistä uskoo kuitenkin johonkin muuhun jumalaan tai jumaliin. Ateistit eivät usko mihinkään niistä, ja ainakin minun ateismille joku Shiva on aivan samanarvoinen epäuskon kohde kuin kristittyjen jumala. Molemmat ovat yhtälailla olemattomia. Mahdollisia jumalan toimintatapoja on siis lukematon määrä, kun pelkästään niitä jumalia joihin uskotaan on tuhansia, ja ihan yhtähyvin jumala voisi olla sellainenkin joka ei ole huudellut ihmisille olemassaolostaan. Jos jumala siis olisi olemassa, niin ensin pitäisi määritellä että mikä niistä ennenkuin voisi spekuloida hänen todennäköisistä toimintatavoistaan.

Tiedeuskoiset ateistit eivät siis kiistä sitä, etteikö Jumalan olemassaolosta seuraisi valtavan epäsäännöllinen, magian ja mielivaltaisten ihmeiden täyttämä maailma, jossa järki ja luonnon lainalaisuudet kadottavat merkityksensä.

Päinvastoin, koko heidän ateisminsa näyttää perustuvan tämän oletuksen varaan.

Eli koko kirjoitus, tuo kohta mukaanlukien, menee aika pitkälti metsään. Kyllä minä kiistän noin epäloogisen väitteen, ja olen aika varmasti siinä kohderyhmässä jota sanotaan "tiedeuskovaksi ateistiksi", vaikka mitään tiedeuskoa ei todellisuudessa tuossa kohderyhmässä oikeasti ole, tieteeseen kun kuuluu olennaisesti asioiden kyseenalaistaminen ja parempien todisteiden vastaan tullessa mielipiteen muuttaminen. Sanan tiedeusko käyttäminen kertoo vain siitä että sanoja projisoi omaa uskoaan muihin ihmisiin yrittäen epätoivoisesti nähdä heidän "uskonsa" olevan samanlaista kuin omansa, vaikka mitään uskoa ei ole.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat