Oma näkemyksesi maailmasta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä seuraavista väitteistä vastaa eniten omaa maailmankuvaasi?

En etsi tarkkaa kuvausta mahdollisista näkökulmistasi Pariisin koirankakkaongelmaan tai mitään, tälläistä suurpiirteistä katsomusta etsiskelen.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Eli ei mikään vaihtoehdoista, vaan mielestäni maailma on sellainen paikka millaisena sen haluaa kokea. Jos pitää maailmaa pahana paikkana, niin sitten on jo valmiiksi sellainen asenne, että onpas taas paha päivä tässä pahassa maailmassa, ja jos kohtelee muita ihmisiä "pahoina", niin tietty kanssaihmiset kohtelevat samalla tavalla

Vierailija

Mielenkiintoinen aloitus, mutta minun on myös pakko sanoa, että mikään noista ei vastaa omaa käsitystäni. Onpas kerrassaan mustavalkoisia vaihtoehtoja.

Itse koen maailman paikkana, jossa on vähän mustaa, vähän valkoista ja vallitsevasti harmaan kaikkia eri sävyjä.

Maailma ei ole hyvä eikä paha, eikä yhdistelmä näistä kahdesta absoluuttisesta ääripäästä, vaan monisävyinen, johon mahtuu paljon erinäköistä pahaa ja hyvää. Harva asia tai ihminen on absoluuttisesti hyvä tai paha.

Hm. tulipas tautologiaa. Menköön.

Vierailija

En äänestä, kun ei ole vaihtoehtoa. Maailma on katsojansa korvien välissä muodostuva kuva siitä.

Maailmassa asiat menevät hyvin, huonosti ja hyvin huonosti.

Mutta myös pientä, suurta ja kaunista katseltavaa ja tekemistä. Elämisen arvoista löytää, kun katselee, eikä ala taivastelemaan kaikkia maailman ongelmia.

Vierailija

Vastasin, että maailma on hyvä paikka.

Siksi koska tämä maapallomme on ainutlaatuinen ainakin lähialueillamme ja nykytiedon mukaan tälläisen planeetan syntyminen juuri tälläiselle etäisyydelle auringosta on aikamoista munkkia. Joten voisi sanoa melkein, että mikä tahansa paikka jossa voimme asua on aika hyvä paikka.

Tietenkin jos ajattelee pelkästään siitä näkökulmasta, että tämän paikan olemassaolo olisi itsestäänselvyys, voisi saada eri vastauksen. Oikeastaan ei maailma siltikään ole loppuenlopuksi kovin paha ainakaan suoraan itsellemme ja toisillemme. Enemmänkin, "ahneella on paskainen loppu"-tyylinen paikka, vrt. ilmastonmuutos ym. siihen liittyvät.

Vierailija

Mitä väliä -vaihtoehto kuvaa mielipidettäni parhaiten. Itse ajattelen, että "hyvä" ja "paha" eivät ole mitään objektiivisesti mitattavia käsitteitä, vaan hyvin subjektiivisia ja siten monitulkintaisia ja osin myös absurdeja.

Vierailija
Leuka
En äänestä, kun ei ole vaihtoehtoa. Maailma on katsojansa korvien välissä muodostuva kuva siitä.

Maailmassa asiat menevät hyvin, huonosti ja hyvin huonosti.

Mutta myös pientä, suurta ja kaunista katseltavaa ja tekemistä. Elämisen arvoista löytää, kun katselee, eikä ala taivastelemaan kaikkia maailman ongelmia.

Jos saisit limbossa päättää palaisitko sattumanvaraiseen paikkaan maailmassa sattumanvaraiseen sukupuolirooliin ja mahdollisesti laajentaen vielä antropomorfisesta maailmankuvasta ulommas, valitsisitko toisen tulemisen? Vai katoaisitko olemasta takaisin palaamatta?

Jos joutuisin uudelleensyntymään ihmisenä, olisin kahden vaiheilla, palatako vaiko eikö palata... jos joutuisin syntymään uudelleen eläimenä, maailma olisi paha paikka. Jos voisin syntyä uudelleen itsekseni, maailma olisi hyvä paikka. Olen syntynyt itsekseni ja tällaisella pohdinnalla ei voi vaikuttaa siihen totuuteen.

Vierailija

Jos aikaisemmat elämänkokemukset olisivat poispyyhityt, haluaisin ihmisenä uudelleen.

Mutta tämä elämä on ihan kelpo ja olen sopeutunut siihen.

Helkamassa kun ei ole pakkia, vaikka joskus toivoisi olevan.

Turhaa spekulointia.

Vierailija

Syntymässä saat uudet neuronit jne. Sielusta saa nykyään jo mielenkiintoisen väittelyn. Kuitenkin väittäisin, että ei kenestäkään tule tähteä muiden silmissä ilman kiillotetta. Toisaalta sotkemalla pakkaa voi päätyä sellaiseenkin vaihtoehtoon, että muiden silmät ovat omat silmät...

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Sokea-ajaar
Syntymässä saat uudet neuronit jne. Sielusta saa nykyään jo mielenkiintoisen väittelyn.

Sikäli kun aivoissa tapahtuu/on käynnissä keskimäärin noin 100 triljoonaa (ykkönen ja 17 nollaa) yhteydenottoa koko ajan, mä luulen, että sielusta riittää puhuttavaa. Jos yhteydenotot jakaa sekunnin välein menee yhteydenottojen laskemiseen vaatimattomat 30 miljoonaa vuotta. Sielu saattaa olla meidän sukupolvelle aavistuksen turhan suuri taski selvitettäväksi (ellei sitten hyviä teorioita ilmaannu).

Olen pelkkänä silmänä.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Planeettamme on kuin "solu", missä bakteerit ja virukset (ihmiset ja muut eläimet) taistelee elinsijastaan ja solussa vallitse kaaos ja anarkia, bakteerien ja virusten egoismista johtuen.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Ayla
Planeettamme on kuin "solu", missä bakteerit ja virukset (ihmiset ja muut eläimet) taistelee elinsijastaan ja solussa vallitse kaaos ja anarkia, bakteerien ja virusten egoismista johtuen.

Tuosta löytyy mielestäni ihana esimerkki myös aivan mikrobien mittakaavaan asti "[size=100:2n10lz59]Sex: It's Costly But Worth It. Just Ask A Microbe[/size:2n10lz59]".

Emme ole yksin, rohkeutta lajitoverini!!

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Vaikka kaikenmaailman Greenpeace ja vastaavat aina-negatiiviset ihmiset väittävät että maailma on läpimätä niin loppujen lopuksi kaikkihan on ihan hyvin. Totta kai on näitä pahoja juttuja.

Tupakka hyvin sanoikin että on hyvää tuuria että yleensä on planeetta jossa on sellaiset olosuhteet että elämää voi edes syntyä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat