Seuraa 
Viestejä45973

Ostin eilen tarjouksesta 12W Hyundain palloledilampun. Vaihdoin sen Airamin 11W energiansäästölampun tilalle. Tulin katsoneeksi lamppujen virrankulutusta ja huomasin yllättävän seikan.

12W ledilamppu kuluttaa 55mA ja 11W energiansäästölamppu 96mA. Energiansäästölampun todellinen energiankulutus on 23W. Lamppu kuluttaa yli puolet enemmän kuin mitä lampun ilmoitettu teho on.

Lamppu säästääkin paljon vähemmän energiaa kuin yleisesti luullaan. Aika harva kuluttaja osaa tai tulee laskeneeksi todellista kulutusta, ihmiset katsovat vain ilmoitettua tehoa.

Ledilamppu on paljon lähempäna ilmoitettua lukemaa, se kuluttaa noin 13W.

Sivut

Kommentit (22)

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292

Jaa, mää en tiiä mitäään mää vaan ostan niitä, eiks ne vedä retkuun kaikessa muussakin kaupanteossa!
Saati mitä todellista tietoo tuotteesta saa.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Tero59

12W ledilamppu kuluttaa 55mA ja 11W energiansäästölamppu 96mA. Energiansäästölampun todellinen energiankulutus on 23W. Lamppu kuluttaa yli puolet enemmän kuin mitä lampun ilmoitettu teho on.

Lamppu säästääkin paljon vähemmän energiaa kuin yleisesti luullaan. Aika harva kuluttaja osaa tai tulee laskeneeksi todellista kulutusta, ihmiset katsovat vain ilmoitettua tehoa.

Ledilamppu on paljon lähempäna ilmoitettua lukemaa, se kuluttaa noin 13W.


Kotitalouksien ei yleensä tarvi maksaa loistehosta mitään. Se sinun "23 wattiasi" on itseasiassa volttiamppeeria (VA).

Sain tulokseksi 230*96 mA=22,08 VA, joten cosini-fii on silloin 0,5. Se on tyypillinen loistelampun cosini-fiin arvo myös vanhoilla loisteputkilla.

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Tero59
Ostin eilen tarjouksesta 12W Hyundain palloledilampun. Vaihdoin sen Airamin 11W energiansäästölampun tilalle. Tulin katsoneeksi lamppujen virrankulutusta ja huomasin yllättävän seikan.

12W ledilamppu kuluttaa 55mA ja 11W energiansäästölamppu 96mA. Energiansäästölampun todellinen energiankulutus on 23W. Lamppu kuluttaa yli puolet enemmän kuin mitä lampun ilmoitettu teho on.

Lamppu säästääkin paljon vähemmän energiaa kuin yleisesti luullaan. Aika harva kuluttaja osaa tai tulee laskeneeksi todellista kulutusta, ihmiset katsovat vain ilmoitettua tehoa.

Ledilamppu on paljon lähempäna ilmoitettua lukemaa, se kuluttaa noin 13W.




Ovatko nuo nyt joitain mitattuja arvoja vai jostain paketin kyljestä katsottuja?

Tassuttaja

Olethan laskenut vaihtovirran tehon allaolevalla kaavalla:

P = U·I·cosφ

Toinen vaihtoehto on mitata lampun teho suoraan Wattimittarilla joka huomioi suoraan tuon kolmannen tekijän.




Mahtaisikohan tuo tehokerroinero ihan näin suuri olla, mutta jos on, niin mistä se johtuu?Tuosta loistehosta on kyllä ollut julkisestikin puhetta näiden energiansäästölamppujen yhteydessä, mutta en kyllä muista mitään lukuja nähneeni.

Seuraavaan jo Ertsu näköjään vastasi, mutta onko tosiaan noin, että loistehosta ei tavitse maksaa? Jossakinhan se kuitenkin "näkyy".

MooM
Seuraa 
Viestejä11537
Opettaja
Seuraavaan jo Ertsu näköjään vastasi, mutta onko tosiaan noin, että loistehosta ei tavitse maksaa? Jossakinhan se kuitenkin "näkyy".



Piti ihan googlettaa:
http://www.savonsanomat.fi/savo/loissah ... ua/1041359
Lamppuvalmistajien mielestä ei ole ongelmaa: http://www.lampputieto.fi/lamput/ukk/#9

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Opettaja
Tero59
Ostin eilen tarjouksesta 12W Hyundain palloledilampun. Vaihdoin sen Airamin 11W energiansäästölampun tilalle. Tulin katsoneeksi lamppujen virrankulutusta ja huomasin yllättävän seikan.

12W ledilamppu kuluttaa 55mA ja 11W energiansäästölamppu 96mA. Energiansäästölampun todellinen energiankulutus on 23W. Lamppu kuluttaa yli puolet enemmän kuin mitä lampun ilmoitettu teho on.

Lamppu säästääkin paljon vähemmän energiaa kuin yleisesti luullaan. Aika harva kuluttaja osaa tai tulee laskeneeksi todellista kulutusta, ihmiset katsovat vain ilmoitettua tehoa.

Ledilamppu on paljon lähempäna ilmoitettua lukemaa, se kuluttaa noin 13W.




Ovatko nuo nyt joitain mitattuja arvoja vai jostain paketin kyljestä katsottuja?

Tassuttaja

Olethan laskenut vaihtovirran tehon allaolevalla kaavalla:

P = U·I·cosφ

Toinen vaihtoehto on mitata lampun teho suoraan Wattimittarilla joka huomioi suoraan tuon kolmannen tekijän.




Mahtaisikohan tuo tehokerroinero ihan näin suuri olla, mutta jos on, niin mistä se johtuu?Tuosta loistehosta on kyllä ollut julkisestikin puhetta näiden energiansäästölamppujen yhteydessä, mutta en kyllä muista mitään lukuja nähneeni.

Seuraavaan jo Ertsu näköjään vastasi, mutta onko tosiaan noin, että loistehosta ei tavitse maksaa? Jossakinhan se kuitenkin "näkyy".




Lukemat on lampun kupeesta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35095
Opettaja
Mahtaisikohan tuo tehokerroinero ihan näin suuri olla, mutta jos on, niin mistä se johtuu?Tuosta loistehosta on kyllä ollut julkisestikin puhetta näiden energiansäästölamppujen yhteydessä, mutta en kyllä muista mitään lukuja nähneeni.



Se johtuu siitä, että huonon lampun halpa liitäntälaite ottaa tehoa vain lyhyenä aikana verkkojännitteen huippukohtien aikana. Kyllä se tehokerroin voi olla hyvinkin huono ja asia voi aiheuttaa ongelmiakin. Varsinkin uusissa asennuksissa kannattaa käyttää pistokantaloisteputkia, joille saa tehokerroinkorjattuja liitäntälaitteita.

Seuraavaan jo Ertsu näköjään vastasi, mutta onko tosiaan noin, että loistehosta ei tavitse maksaa? Jossakinhan se kuitenkin "näkyy".



Loistehoa ei mitata ja laskuteta erikseen tavallisilta kuluttajilta, koska ne summat ovat niin pieniä ettei mittarien asennuksessa ole järkeä. On sekä sähkölaitoksille että kuluttajille edullisempaa sisällyttää loistehon kustannukset könttäsummana siirtomaksuun. Käytännössä niitä kustannuksia tuottaa lähinnä verkon laitteiden mitoittamistarve hieman suuremmaksi kuin ilman loistehoa tarvittaisiin.

Ideaalisessa virtapiirissä loisteho ei varsinaisesti kulu mihinkään koska kyseessä ei ole todellinen asia vaan laskennallinen suure. Käytännön virtapiirissä loistehoon liittyvä "ylimääräinen" virta aiheuttaa tehohäviöitä johtimissa ja muuntajissa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61752
Opettaja

Seuraavaan jo Ertsu näköjään vastasi, mutta onko tosiaan noin, että loistehosta ei tavitse maksaa? Jossakinhan se kuitenkin "näkyy".



Se näkyy ja lämmittää sähkonsiirtoketjussa piuhoja, ennen mittaria, käsittääkseni..

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Tero59
12W ledilamppu kuluttaa 55mA ja 11W energiansäästölamppu 96mA. Energiansäästölampun todellinen energiankulutus on 23W. Lamppu kuluttaa yli puolet enemmän kuin mitä lampun ilmoitettu teho on.
Ledilamppu on paljon lähempäna ilmoitettua lukemaa, se kuluttaa noin 13W.



Nuo siis ovat ilmoitettuja virtoja, mutta asia erikseen mitä ne tarkoittavat. Useinhan virtamerkinnät tarkoittavat myös maksimivirtaa, jonka laite kestää. Eli nuo pitäisi ihan mittarilla katsoa. Sitäpaitsi tehomittarit (ainakin kuluttajille tarkoitetut) näyttävät mitä sattuu.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Opettaja
Tero59
12W ledilamppu kuluttaa 55mA ja 11W energiansäästölamppu 96mA. Energiansäästölampun todellinen energiankulutus on 23W. Lamppu kuluttaa yli puolet enemmän kuin mitä lampun ilmoitettu teho on.
Ledilamppu on paljon lähempäna ilmoitettua lukemaa, se kuluttaa noin 13W.



Nuo siis ovat ilmoitettuja virtoja, mutta asia erikseen mitä ne tarkoittavat. Useinhan virtamerkinnät tarkoittavat myös maksimivirtaa, jonka laite kestää. Eli nuo pitäisi ihan mittarilla katsoa. Sitäpaitsi tehomittarit (ainakin kuluttajille tarkoitetut) näyttävät mitä sattuu.

Löysin tuollaisen energiansäästölampun kaapistani. Siinä lukee: 15Watt 130mA. Jos lasketaan suoraan 230Volttia*0,13A, saadaan tulokseksi 29,9, eli n.30 VA. Volttiamppeeri on näennäistehon yksikkö jännite kertaa virta. Tuosta näkee, että toinen puoli tehosta menee loistehoksi. Tehokerroin cosini-fii on silloin 0,5 ja se on sama myös vanhoilla loisteputkilla.

Loistehosta ei kuitenkaan laskuteta kotitalouksia. Pätöteho wattia lasketaan siis U*I*cos.fii.

Mittasin lamppujen virrankulutuksen Fluke 8050A yleismittarilla ja sain seuraavat lukemat: Energiansäästölamppu 85mA ja ledilamppu 92mA. Ledilampun lukema oli paljon ilmoitettua suurempi.

Käsittääkseni yleismittari mittaa pätötehoa eli sitä josta joutuu maksamaan?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Tero59
Mittasin lamppujen virrankulutuksen Fluke 8050A yleismittarilla ja sain seuraavat lukemat: Energiansäästölamppu 85mA ja ledilamppu 92mA. Ledilampun lukema oli paljon ilmoitettua suurempi.

Käsittääkseni yleismittari mittaa pätötehoa eli sitä josta joutuu maksamaan?


Jos mittaat virtaa, niin laske 230 volttia kertaa virta ja jaa tulo sitten kahdella, eli kerro se 0,5:llä.

Siis ainakin sen energiansäästölampun kohdalla.

Ertsu
Tero59
Mittasin lamppujen virrankulutuksen Fluke 8050A yleismittarilla ja sain seuraavat lukemat: Energiansäästölamppu 85mA ja ledilamppu 92mA. Ledilampun lukema oli paljon ilmoitettua suurempi.

Käsittääkseni yleismittari mittaa pätötehoa eli sitä josta joutuu maksamaan?


Jos mittaat virtaa, niin laske 230 volttia kertaa virta ja jaa tulo sitten kahdella, eli kerro se 0,5:llä.

Siis ainakin sen energiansäästölampun kohdalla.




Energiansäästö: 240V*85mA*0,5=10,2VA

Ledilamppu 240V*92mA=22VA

Ledilampussa ei käsittääkseni ole kuristinta eli induktiivistä komponenttia. Jännitteenalennus on tehty hakkurilla.

Näin laskettuna ledilampun polttaminen maksaa tuplaten samantehoiseen energiansäästölamppuun verrattuna. Voiko tämä olla oikein? Näppituntumalla energiansäästölamppu käy paljon kuumempana kuin ledi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Tero59

Energiansäästö: 240V*85mA*0,5=10,2VA


Toi on siis jo pätötehoa eli watteja, kun oot kertonut tuon 0,5:llä.

Tero59
Ledilamppu 240V*92mA=22VA

Ledilampussa ei käsittääkseni ole kuristinta eli induktiivistä komponenttia. Jännitteenalennus on tehty hakkurilla.

Näin laskettuna ledilampun polttaminen maksaa tuplaten samantehoiseen energiansäästölamppuun verrattuna. Voiko tämä olla oikein? Näppituntumalla energiansäästölamppu käy paljon kuumempana kuin ledi.


Tuossa esimerkissäsi ledilamppusi on yli kaksi kertaa tehokkaampi kuin energiansäästölamppusi, joten tottakai sen polttaminenkin maksaa tuplasti. 10,2 wattia v.s. 22 wattia. Cosini-fiillä ei sitten ole mitään tekemistä varsinaisen hyötysuhteen kanssa.

Ertsu
Tero59

Energiansäästö: 240V*85mA*0,5=10,2VA


Toi on siis jo pätötehoa eli watteja, kun oot kertonut tuon 0,5:llä.

Tero59
Ledilamppu 240V*92mA=22VA

Ledilampussa ei käsittääkseni ole kuristinta eli induktiivistä komponenttia. Jännitteenalennus on tehty hakkurilla.

Näin laskettuna ledilampun polttaminen maksaa tuplaten samantehoiseen energiansäästölamppuun verrattuna. Voiko tämä olla oikein? Näppituntumalla energiansäästölamppu käy paljon kuumempana kuin ledi.


Tuossa esimerkissäsi ledilamppusi on yli kaksi kertaa tehokkaampi kuin energiansäästölamppusi, joten tottakai sen polttaminenkin maksaa tuplasti. 10,2 wattia v.s. 22 wattia. Cosini-fiillä ei sitten ole mitään tekemistä varsinaisen hyötysuhteen kanssa.



Kuluttajille ilmoitetut tehot ovat kuitenkin energiansäästölampussa 11W ja ledilampussa 12W. eli lähes samat.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Tero59
Kuluttajille ilmoitetut tehot ovat kuitenkin energiansäästölampussa 11W ja ledilampussa 12W. eli lähes samat.

Ei siinä oikeen muuta vaihtoehtoa ole kuin että ledilampullakin se cosini-fii on jotain 0,5. Harmi, kun sitä ei vaadita ilmoitettavaksi. Ennenwanhaisissa loistelampun kuristimissa se oli selvästi printattuna.

Ertsu
Tero59
Kuluttajille ilmoitetut tehot ovat kuitenkin energiansäästölampussa 11W ja ledilampussa 12W. eli lähes samat.

Ei siinä oikeen muuta vaihtoehtoa ole kuin että ledilampullakin se cosini-fii on jotain 0,5. Harmi, kun sitä ei vaadita ilmoitettavaksi. Ennenwanhaisissa loistelampun kuristimissa se oli selvästi printattuna.



Ilmeisesti energiansäästölampussa oli ilmoitettu virta ilman tehokerrointa (cosini fii) ja ledilampussa kerrottuna tehokertoimella.

Molemmissa on ilmeisesti samanlainen elektroninen liitäntälaite tasasuuntauksella ja kondensaattorilla ilman perinteistä kuristinta.

Ledilampun tehokerroin olisi siis 55mA/92mA eli noin 0,6. Olisi hyvä jos tiedot ilmoitettaissin kaikissa lampuissa samalla tavalla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7415
Tero59

Ilmeisesti energiansäästölampussa oli ilmoitettu virta ilman tehokerrointa (cosini fii) ja ledilampussa kerrottuna tehokertoimella.

Molemmissa on ilmeisesti samanlainen elektroninen liitäntälaite tasasuuntauksella ja kondensaattorilla ilman perinteistä kuristinta.

Ledilampun tehokerroin olisi siis 55mA/92mA eli noin 0,6. Olisi hyvä jos tiedot ilmoitettaissin kaikissa lampuissa samalla tavalla.


Se virta on aina sama tehokertoimella ja ilman.

Cosini-fii tulee tästä: Kun katsot esim punaista käyrää, niin kahden aallon huipun väli on 360 astetta. Se vastaa generaattorin yhtä pyörähdystä. Kun vertaat toisiinsa punaista ja sinistä käyrää, niin huomaat, että ne ovat eri vaiheessa. Toinen kuvaa jännitettä ja toinen virtaa. Noiden käyrien vaihe-ero on se kulma fii. Kosini on sitten viereisen kateetin suhde hypotenuusaan suorakulmaisessa kolmiossa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat