Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut, että vasenkätiset pyrkii tekemään lähes kaiken peilikuvana vs oikeakätiset. Mutta koska vasenkätisten on ollut pakko sopeutua oikeakätisten maailmaan, niin peilikuvamaisuus on kitkeytynyt olosuhteiden pakosta pois.

Kuvitellaan tilanne, että vasen-, ja oikeakätiset eroteltaisiin aivan vauvana kokonaan omille saarilleen, eivätkä saisi mitään vaikutteita toisltaan. Käviskö niin, että vasenkätisten saarella tehtäisiin lähes kaikki toisin päin? Esim kirjoitettaisiin oikealta vaemmalle ja vihkon loppupäästä, kitaraa soitettaisiin "väärin päin" ym..

Sivut

Kommentit (17)

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

No oikeakätiset eivät tarvitsisi saarta, koska suurin osa ihmisistä on nytkin oikeakätisiä ja maailma toimii siksi oikeakätisesti. Tosin oikeakätisten saarella ei tarvitsisi olla olemassa esimerkiksi vasenkätisten saksia ja sen sellaista, mutta sillä nyt ei ole isoa merkitystä. Ja ne vasenkätiset vauvat - oletetaan, että jo vauvoista pystyisi kätisyyden päättelemään varmuudella - taas kuolisivat nälkään siellä saarellaan. Eivät siksi, että ovat vasenkätisiä, vaan siksi, että ovat vauvoja. Jos taas niillä olisi vasenkätisiä aikuisia hoitajia siellä, hoitajat olisivat olleet tekemisissä oikeakätisen maailman kanssa ja toimisivat siellä oppimallaan tavalla ja opettaisivat tavat edelleen lapsille.

Ja jos vauvat jollain siellä keskenään selviäisivätkin, ja aloittaisivat keskenään kaiken kehityksen aivan alusta, niin melkoisen kauan kestäisi, ennen kuin nähtäisiin, mitenkä päin kitaraa soittavat. Jos koskaan.

Mutta joo, jos enemmistö ihmisistä olisi vasenkätisiä, niin kyllähän monet asiat tosiaan tehtäisiin päinvastoin. Käytännöllisen pakon tai helppouden lisäksi mallioppiminnen vaikuttaa todella paljon siihen, miten päin asioita teemme.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Muistanko väärin että arabiaa ja hepreaa (jälkimmäistä kun kyse on uskonnollisista teksteistä) kirjoitetaan ja luetaan oikealta vasemmalle? Ja joissakin maissa kirjoissa se kansi joka länsimaissa on takakansi onkin etukansi ja niin edelleen.

Oikeakätisyys ei ole siis automaattisesti johtanut kaikkialla samoihin lopputuloksiin.

Olisi mielenkiintoista tietää onko vasenkätisyyttä yritetty useimmissa kulttuurissa piiskata ihmisestä pois. Onhan joissakin maissa tapana että ruoka syödään oikealla kädellä ja takalisto pyyhitään vasemmalla kädellä, joten voisi hyvin kuvitella että kiukkuisemmat vanhemmat pahoinpitelevät lapsensa joka käyttää väärää kättä. Näitä lapsensa rääkkääjiä kun löytyy aina joka maasta, kun ei osata kasvattaa ilman että pitää turvautua väkivaltaan.

Luulisi hygienian olevan hiukkapiukka tärkeämpi asia kuin se että suttaantuuko teksti kirjoittaessa, mikä länsimaissa on ollut syy repiä lasta tukasta ja korvista jotta hän luopuisi vasemman käden käytöstä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Poltin lapsena (n. 6 v. ikäisenä) oikean kämmeneni, ja minusta tuli vasuri.
Opin kirjoittamaan vasemmalla kädellä, mutta myohemmin, varhaisteininä opin kirjoittamaan
myös oikealla. Olen sen jälkeen ollut melko molempikätinen, mutta oikealla kirjoittamisen olen
jo unohtanut.

Kirjoitan siis sanat vasemmalla kädellä alhaalta ylös ja rivit vasemmalta oikealle (tulee vähemmän tuhruja).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Itse vasurina teen tosiaan useimmat asiat toisinpäin, kuin oikeakätiset. Esim. kuntolenkin kierrän myötäpäivään, lusikkaa pidän vasemmassa, puhelinta oikeassa korvassa, kättelen tietenkin oikealla, koska muuten ei edes onnistuisi (kuvitelkaa tilanne) ..jne..
Nuorena opettelin vähän haitaria soittamaan ja kun kukaan ei sanonut miten haitaria pidetään, niin opin soittamaan sitä väärinpäin, siis ylös-alaisin pitäen. Pianossa vasen käteni on hyvin taitava, kun taas oikea tumpula.

Jos oikeakätisten maailma ei pakottaisi mua tekemään asioita enemmistön ehdoilla, niin toimisin hyvin monissa asioissa toisinpäin, kuin enemmistö..
Jos teoriassa olisi tapahtunut jako kymmeniätuhansia vuosia sitten siten, että vasurit ja oikeakätiset asuisivat omilla eristetyillä saarillaan ja jonne ei syntyisi kuin vaan sen kätisiä, niin uskon vahvasti, että toimittaisiin hyvinkin peilikuvamaisesti.

Miten te oikeakätiset, pidättekö puhelinta esim vasemmassa korvassa?

Lontoossa on ( tai ainakin oli aikoinaan) The Left Handed Shop, joka on erikoistunut vasenkätisiin tavaroihin. Sieltä saa vaikkapa viivottimen, jossa numerointi kulkee eri päin ja kynän, jossa teksti näkyy oikein, kun sitä pitää vasemmassa kädessä. Ym. muita tuiki tärkeitä juttuja kaikille vasenkätisille.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
faq
Itse vasurina teen tosiaan useimmat asiat toisinpäin, kuin oikeakätiset. Esim. kuntolenkin kierrän myötäpäivään, lusikkaa pidän vasemmassa, puhelinta oikeassa korvassa, kättelen tietenkin oikealla, koska muuten ei edes onnistuisi (kuvitelkaa tilanne) ..jne..
Nuorena opettelin vähän haitaria soittamaan ja kun kukaan ei sanonut miten haitaria pidetään, niin opin soittamaan sitä väärinpäin, siis ylös-alaisin pitäen. Pianossa vasen käteni on hyvin taitava, kun taas oikea tumpula.

Jos oikeakätisten maailma ei pakottaisi mua tekemään asioita enemmistön ehdoilla, niin toimisin hyvin monissa asioissa toisinpäin, kuin enemmistö..
Jos teoriassa olisi tapahtunut jako kymmeniätuhansia vuosia sitten siten, että vasurit ja oikeakätiset asuisivat omilla eristetyillä saarillaan ja jonne ei syntyisi kuin vaan sen kätisiä, niin uskon vahvasti, että toimittaisiin hyvinkin peilikuvamaisesti.

Miten te oikeakätiset, pidättekö puhelinta esim vasemmassa korvassa?

Minä pidän puhelinta yleensä oikeassa kädessä, vasemmassakin pysyy, tekstailen yleensä oikealla. Kirjoitan vasemmalla, ihan länsimaiseen tyyliin vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Lusikkaa pidän vasemmassa kädessä, samoin haarukkaa, ja veistä siis oikeassa. Kuntolenkki - kuuluuko se siis kiertää vastapäivään? Ööh, jos siellä olisi muita ihmisiä, katsoisin mihin suuntaan ne menevät, etten aiheuttaisi hämminkiä ja yhteentörmäyksiä, muussa tapauksessa lähtisin sattumanvaraisesti jompaan kumpaan suuntaan. Saksilla leikkaan vasemmalla, jos ovat oikeakätiset sakset, pidän ylösalaisin. Tietokoneen hiirtä käytän oikealla...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005

Itse olen sekakätinen tai pakko-oikea tai olosuhdevasuri, jompsin kumpsin. Lusikka ja haarukka aina oikeassa ja syödessä veitsi vasemmassa, leipää leikatessa oikeassa... toisinpäin tulee vaan sanomista. Puhelin oikeassa puhuessa, tekstailu vasen tai oikea, riippuen tilanteesta. Samoin kello on millon missäkin kädessä. Hiiri oikealla, mutta jos käsi rasittuu pitkiä numerosarjoja syöttäessä, niin ei ole konsti eikä mikään heittää näppis ympäri ja alkaa naputella lukuja vasurilla (ylösalaisin). Mailat, lapiot ja luudat joko tai ja tilanteen mukaan. Kutoessa oikeasilmukka oikeakätisesti ja nurjasilmukka vasenkätisesti. Ruuvimeisseli ja vasara oikeassa, hiontapaperi mieluummin vasen mutta sujuu oikeallakin. En ole koskaan varsinaisesti opetellut kirjoittamaan vasemmalla, mutta sujuisi suht pienellä treenillä.

Kädet ristiessä vasen peukalo ylinnä ja ponnistusjalka vasen (joka vahvempi). Sakset oikeassa, purkkien avaaminen oikealla, mutta jos ei meinaa aueta, niin vasurilla yleensä aukeaa. Lasit menee silmille useimmiten vasurilla ja kahvikuppi/rööki voi olla kummassa kädessä tahansa, mutta vesilasi lähes aina oikeassa. Hampaidenharjaus harjalla ja ampuminen (tosin sekin alkuun haki aika tavalla olkapuolta vasemmalle kiväärillä) oikealla. Sähköharjalla taas ei niin selvää kättä. Aika harvoin edes pohtii millä kädellä toimii, ja mikä olisi oikeakätistä ja mikä vasenkätistä puuhailua, kun molemmat kädet on kondiksessa.

Mutta siis aloittajan kysymykseen peilikuvista, niin tuskin tehtäisiin. Aika harva toimi vaatii sellaista hienomotoriikkaa, että olisi selkeästi joko oikea- tai vasenkätinen juttu. Tuntuu, että ihmiset toimittaa asioita milloin milläkin kädellä ilman että edes kiinnittävät asiaan huomiota, kätisyydestä riippumatta.

Voin toki olla hieman jäävi ottamaan kantaa tähän aiheeseen kun oma likka on viidenne polven vasuri, niin kaikkea on voinut tehdä kotona kenenkään kummemmitta painostamatta. Toki koulu on hieman eri juttu, edelleen vielä likkaakin koitti opettaja pakottaa toimimaan vastoin kättään, niin kuin se nyt olisi joku maailman tärkein asia kuinka sen oon paperille rustaa, jos sen ooksi tunnistaa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Itse olen oikeakätinen ja pidän puhelinta ihan luonnostaan oikealla korvalla,muu tapa tuntuisi luonnottomalta.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Mä käytän haarukkaa vasemmalla kädellä, paitsi jos syödään veitsen ja haarukan kanssa, niin sitten oikealla kädellä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Oikeakätisenä pidän mopolla paskaringin vetämistä vastapäivään luontevampana. Luistimilla sirklaaminen ja potkukelkalla liiraaminen vasemmalle on niin ikään helpompaa. Ylipäänsä vasemmalle on helpompi kääntyä. Esimerkiksi katutappelussa kahta nazia vastaan vastustajat on hyvä pitää edessä ja vasemmalla. Vasemmalla kädellä voi pitää toista loitolla sillä välin kun operoi edessä olevaa vahvemmalla kädellä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Olen oikeakätinen ja pidän puhelinta aina vasemmassa korvassa, luonnollisesti. Samoin kun pelaan jääkiekkoa, niin maila on left eli mun vasen käsi on alempana. Kuitenkin jotkut oikeakätiset haluavat käyttää right-mailaa...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Vasen käsi on vain sitä varten ettei puvuntakissa näyttäisi hölmöltä.

Jossain tapauksissa sitä voi käyttää myös tasapainottelussa apuna, vähän niinkuin marakatti häntäänsä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat