Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistäköhän mahtaa johtua minun outo tyyli saada joka kerta yli 400mg Buranaa/Ibuprofeenia ottaneena Euforian tunteita?
Hyvin mieto, mutta euforia kuitenkin, lämmin pehmeän raskas tunne päässä?

Kellään samanlaista kokemusta?

Sivut

Kommentit (19)

Euforiasta en tiedä, mutta armoton tarve nukkua niistä iskee, eli toimii meikäläisellä unipillerinä, jota tosin en tarvitsisi.

Itselähtöiset euforiat erottaa lääkepohjaisista juuri siitä ettei muuta syytä (juoksujan humala alkoholi tms.) ole joilla sen on ennen saanut. Voi myös olla että usko lääkkeen voimaan saa sen aikaan? Se voi saada käyttämään liikaa ja voivat nostaa noiden lääkkeiden vaaralliset vaikutukset esiin. Assosisaatio toiseen lääkintätilanteeseen voi aiheuttaa sen. Tylsä virikkeetön elinpiiri saa ihmiset usein pakenemaan itseensä sulkeutuneeseen euforiseen tilaan jolle riittää hyvin pienet virikkeet, joihin ei kuulu lääkkeet vaan jotkin arkiset asiat kuten levollinen ympäristö ja tuttu rutiini.. Päihteisiin turvautuvat sellaiset touhukkaat jotka ylivirittäytymiseltään eivät sitä muuten saa. Näiden eri tapojen väärintulkinta saa monet epäilyksen alaisksi laittomista aineista. Myös itselähtöiseen euforiaan voi turvautua liikaa ja sosiaalinen eristyminen voi haitata elämää pitkällä tähtäimellä. Eristäytyviä ihmisiä karsastetaan ja aletaan keksimään syitä joista itsetyytyväisyys on listan viimmeinen.

Ok, en kyllä tiedä onko kyseessä mikään placebon tyyppinnen, kun se tulee tilanteessa missä hyvässä, vaikka olen miettinytkin placebon vaihtoehtoa. Tietenkin voi liittyä assosiaatioon, minua kun on lääkitty niin paljon esim leikkauksien jälkeen ibuprofeenipohjaisilla lääkkeillä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30906
Liittynyt16.3.2005

Ehkä tuosta tulee jonkinlainen euforia, jos ottaa tuollaisen paskamaisiin selkä- tai lihaskipuihin yöllä ja saa taas nukuttua. Mutta se johtuu kivun lähtemisestä eikä lääkkeestä. Vaikka ibuprofeenin ypärillä pyörii toinen toistaan hurjempia urbaanitarinoita, aineilla ei ole mitään tieteellisesti tunnettuja euforisoivia tai päihdyttäviä vaikutuksia keskushermostoon.

Neutroni
Ehkä tuosta tulee jonkinlainen euforia, jos ottaa tuollaisen paskamaisiin selkä- tai lihaskipuihin yöllä ja saa taas nukuttua. Mutta se johtuu kivun lähtemisestä eikä lääkkeestä. Vaikka ibuprofeenin ypärillä pyörii toinen toistaan hurjempia urbaanitarinoita, aineilla ei ole mitään tieteellisesti tunnettuja euforisoivia tai päihdyttäviä vaikutuksia keskushermostoon.

Ai liikkuu? Mä taas yritin kuumeisesti googlettaa Advilin, Aspiriinin, Buranan tai minkä tahansa Ibuprofeenivalmisteen nimeä ja sanoja "euforia"/"euphoria" ja "High" ja mitään en oikeen löytänyt joka kuvaisi mun kokemaa "puhdasta" (erittäin mietoa tosin) euforista tunnetta joka on verrattavissa Panacodiin (kodeiini), oisko sulla linkkejä johonkin "tarinoihin" ? Ihan vaan mielenkiinnosta. Tai jos kyseessä on ihan jtn. Omakohtaisesti kuultua niin voisitko avata vähän?

Parasetamoli valmisteet vievät kivun, mutta eivät aiheuta mitään samankaltaista. Hmm.

Minulle tulee Buranasta myös ihan selkeästi havaittava euforia. Sellainen miellyttävä, pehmeä fiilis.

Tietty jos on kova päänsärky ja ottaa Buranaa (muutenhan sitä ei otakaan), voisi ajatella, että päänsäryn poistuminen saa aikaan euforian. Mutta omalla kohdallani asia ei olekaan niin, vaan olosta tulee parempi kuin "normaalisti" - sen lisäksi, että päänsärky poistuu.

Olen miettinyt, voisiko tuo indikoida jotakin piilevää sairautta - siis se, minkä kokee "normaaliksi" olotilakseen, sisältäisikin jonkin piilevän sairauden oireita, pientä kipuilua ym. Ja Buranan vaikutuksen alaisena sitten nuo elimistön pienet kiputilat poistuisivat (päänsäryn lisäksi) ja olo olisi "normaali", mutta sen kokisi euforiana, koskapa sitä ei normaalisti niin koe.

Oiwa
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt31.12.2009

Voisiko johtua siitä, että elimistö erittää kivun alla endorfiinia, joka ei juurikaan tunnu kivun ollessa päällä, mutta kolahtaa sitten kun särkylääke vie kivun pois.

Esim chilin syönti aiheuttaa kipua ja tuo sitten euforisen tunteen, samoin avantouinti. Itselläni tuntuu välillä euforiselta jos selkäkipuun tulee tauko istumisasennon vaihdon myötä.

Edit: Tuossa olikin yllä vastaavansuuntaisia ajatuksia

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30906
Liittynyt16.3.2005
Advil
Ai liikkuu? Mä taas yritin kuumeisesti googlettaa Advilin, Aspiriinin, Buranan tai minkä tahansa Ibuprofeenivalmisteen nimeä ja sanoja "euforia"/"euphoria" ja "High" ja mitään en oikeen löytänyt joka kuvaisi mun kokemaa "puhdasta" (erittäin mietoa tosin) euforista tunnetta joka on verrattavissa Panacodiin (kodeiini), oisko sulla linkkejä johonkin "tarinoihin" ? Ihan vaan mielenkiinnosta. Tai jos kyseessä on ihan jtn. Omakohtaisesti kuultua niin voisitko avata vähän?

Ne minun tarinat on tutuilta kuultuja. Jotkut tosiaan kokevat jotain tuontapaista. Itse olen ottanut ne enemmän plasebona, koska en ole itse kokenut mitään siihen verrattavaa ja ne jutut olivat esillä lähinnä nuorena ja keskittyivät pääsääntöisesti tiettyyn porukkaan, jolla oli pakonomainen tarve yrittää sekoittaa päätään kaikella mahdollisella älyttömällä. Vielä armeija-aikana oli tietty jengi, joka haki vastaanotolta Buranaa päihtyäkseen (siellä sitä annettiin hyvin avokätisesti, laatta 600:sta kouraan heti jos oli vähänkin flunssan oireita ja käsky ottaa kaksi tai kolme päivässä), mutta opiskeluvaiheessa en enää törmännyt tuollaiseen. Silloin se nistiosasto osasi jo haalia sellaiset mömmöt, joiden vaikutuksista ei tarvitse kysellä muilta.

Mutta en minä voi sanoa juuta enkä jaata. Joskus lääkkeillä on harvinaisia ja erikoisia yksilöllisiä sivuvaikutuksia ja niiden kulkeutuminen virallisiin tietoihin voi viedä hyvinkin pitkään tai jäädä tapahtumatta kokonaan. Mutta paljon enemmän on kuitenkin uskomuksia ja plasebovaikutuksia.

Jos asia kiinnostaa, kokeile joskus järjestää jonkun kanssa sokkotesti. Anna kaverin antaa sinulle jompi kumpi. Kun toistat tuon testin tarpeeksi monta kertaa (sanotaan 20, tietenkin eri kipuilukerroilla, etten saa yliannosta), saat ehkä lisänäkemystä, joskaan tuollainen ei ole silti mikään lääketieteellinen näyttö.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Tai sitten et tiedä mikä on euforia.
Järjestä sokkotesti vertailussa vaikkapa MDMA, Kokaiini, Heroiini ja ibuprofeeni.

Tai sitten se parempi olo tulee yksinkertaisesti siitä, että kipu lähtee.
Mullakin silloin kun vielä käytin opiaatteja (aikoja sitten, nyt olen korvaushoidossa onnistuneesti), niin esim morfiini nousi päähän ainoastaan silloin kun sitä tykitti "nitkuihin". Kun paska olo vaihtuu normaaliksi oloksi, niin tottakai se vaikuttaa euforiselta.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ja vielä: kokeile ottaa vaikka ens lauantaina burana silloin kun mikään paikka ei ole kipeä.
Jos tulee euforiaa, niin olet lääketieteellinen ihme ja edessä on loistava ura narkomaanina, kun aineet saa apteekista ilman respaa...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

kallo
Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt10.4.2013

Minulle tulee lievää rentouttavaa vaikutusta magnesiumin kaksinkertaisesta maksimiannoksesta. Rohtovirmajuuri rentouttaa myös jonkin verran. Muuten en ole huomannut mitään suurempia vaikutuksia minkään tavallisen lääkkeen tai ravintolisän kohdalla.

Kunpa olisikin vaikka jokin antihistamiini, joka toimisi minulla kunnon unilääkkeenä. Jotkut voivat nukkua kellon ympäri yhdellä tabletilla. Minä en koe mitään vaikutusta.

No, mä olen kokenut kyllä "oikean euforian" saadessani Morfiinia kerran leikkauksen jälkeen, ei sitä voi verrata tähän, sinsi kuvailenkin tätä "mietona euforiana" joka tuntuu päässä lähinnä.

Olen kokenut tätä ibuprofeeni "euforiaa" jo vuosia ja olen itseasiassa ottanut Buranaa ihan vaan testatakseni ilman kipua. Aina sama juttu, yhtä mukava "pörinä" ei mikään mistä narkkari edes innostuisi, mutta huomattava olotilan muutos.

Piilevästä sairaudesta en tiedä, mikä se sitten voisi olla?

Muisti pettää
Seuraa 
Viestejä89
Liittynyt3.10.2012

En varsinaista euforiaa ole tuntenut mutta kyllä kivun tai rasituksen loppumisella voi olla tietynlaista hyvänolon fiilistelyä. Kärsin välillä yöllisestä hampaiden narskuttelusta ja seuraavana aamuna lihakset aina poskista selään ovat jumissa tai rasittuneet. Tuntuu kuin veri ei kiertäisi kunnolla ja/tai tietyt hermoradat olisivat jumissa. Lääkettä ei tarvitse paljoa, jos sattuu hyvä säkä ja lihastulehdus laskee ja lihakset rentoutuvat. Kyllä siinä tietty lievä rush tulee, mutta lähempänä hierontaa kuin huumetta. Selkä kun alkaa hikoilemaan niin ollaan voiton puolella. Joskus sitten mennään pari päivää ilman että mikään auttaa (tai, valhetta tuo on - Ibu ei auta ja vahvempia en ota toleranssin kasvamisen pelossa).

Simplex
Varsin harvinainen sivuvaikutus tuntuisi olevan (0.1 - 0.15% ibuprofeiinia käyttävistä kokee euforiaa):
http://www.ehealthme.com/ds/advil/euphoric+mood
http://www.ehealthme.com/ds/ibuprofen/euphoric+mood

Tuossa samassa oli lista ilmeisesti syistä, miksi lääkettä otettiin. Ainakin "depression", "high blood pressure", "fibromyalgia" ovat jo selkeitä tautitiloja, mikä voisi viitata tuohon pähkäilyyni, että euforiaa tulee niille, joilla on jotakin sairauden kaltaista? Ja miksei myöskin tupakoinnin lopettamisen vieroitusoireet voisi laskea ainakin lyhytaikaiseksi sairaustilaksi ("quit smoking").

Ainoastaan "pain" on noista kategoria, johon voisi olettaa sisältyvän täysin terveen ihmisen päänsärkyjä yms.

"Euphoric mood has been reported by people with pain, depression, quit smoking, high blood pressure, fibromyalgia."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat