Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ne sanoo aina että joku 2000-2500 kcal per vuorokaus riippuen miehisyydestä tai naiseudesta ja aktiivisuudesta. Mutta että jossain tuolla pyörii se tarpeellinen vuorokausannos.

Emäntäni sanoi että hän on todennut että lihoo jo 1200 kcal syödessään, tai että raja menee siinä. Alle 1000 on kuulemma sopiva pysyäkseen ihannepainossaan 50 kilossa. Hän on kuulemma todella joskus pitänyt päiväkirjaa syömisistään ja laskenut että noin asia on.

No, minun korvaan tämä kuulostaa oudolta. Miten voi terveen ihmisen tarve olla puolet pienempi mitä pitäisi? Onko hänellä jokin sairaus? Kuitenkin hänelle tuo on ilmeisesti ihan ok syödä noin vähän, että ei se tee tiukkaa pahemmin. Mutta että söisi toki enemmänkin jos vain voisi. Tiedän ettei hän ole anorektikko tai mitään, ei todellakaan. Ihmettelen siis että mikä ihme voi hänen biologisissa systeemeissään olla että on tuolleen? Onko ihmiset vaan geneettisesti niin erilaisia? Onko hän joku harvinainen poikkeus, vai kenties jollain tapaa sairas? Vai onko tuo ihan normaalia?

くそっ!

Kommentit (14)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jos kerta pelkkä BMR on jo suurempi, mitä hän päivässä syö, vaikka tekee paljon muutakin kuin makaa sängyssä, niin on aika kumma yhtälö. Joku ei täsmää. Joko hän on erehtynyt syömistensä suhteen tai sitten käsitys siitä kuinka paljon energiaa ihmisen elintoimintoihin kuluu, on puutteellinen, tai väärä.

くそっ!

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
Ronron
Joko hän on erehtynyt syömistensä suhteen tai sitten käsitys siitä kuinka paljon energiaa ihmisen elintoimintoihin kuluu, on puutteellinen.

Nämä hommat ovat yksilöllisiä ja toiset ovat varsinaisia läpipaskoja ja toiset taas keräävät kaiken mahdollisen rasvan vartaloonsa. Mutta KUKAAN 50-kiloinen ei voi ylläpitää painoaan 1000 kcal päivittäisellä saannilla. Natsit tosin totesivat aikoinaan keskitysleireillään että yllättävän pitkään ihminen jaksaa elää 700 kcal-dieetillä mutta asia on eri kun mennään todelliseen kuihduttamisdieettiin.

Johtopäätös: Naisesi juo jotain latteja pari päivässä tai napostelee eikä laske näitä. Ihan naisten tapaista.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Pidetty nyt ruokapäiväkirjaa jonkun aikaa. Näyttäisi siltä että kyllä hän tosiaan syö noin 1000 kilokaloria päivässä. Ja että aina syönyt niin. Koska muuten lihoo. Minä olen ymmälläni. Mutta tiedän myös ettei hän valehtele minulle.

Onhan niitä sairauksia missä joku lapsi lihoo kilon viikossa vaikka syö tyyliin yhden paahtoleivän päivässä. No eihän tuo tietenkään ihan noin voi olla koska ei tuosta tulisi paahtoleipien yhteismassastakaan tarpeeksi painoa mutta kuitenkin. Joku semmoinen sairaus mistä aiemminkin olen täällä ottanut puheeksi. Sairaus mikä tuntuu melkein rikkovan termodynamiikan lakeja.

くそっ!

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
Ronron
Pidetty nyt ruokapäiväkirjaa jonkun aikaa. Näyttäisi siltä että kyllä hän tosiaan syö noin 1000 kilokaloria päivässä. Ja että aina syönyt niin. Koska muuten lihoo. Minä olen ymmälläni. Mutta tiedän myös ettei hän valehtele minulle.

Onhan niitä sairauksia missä joku lapsi lihoo kilon viikossa vaikka syö tyyliin yhden paahtoleivän päivässä. No eihän tuo tietenkään ihan noin voi olla koska ei tuosta tulisi paahtoleipien yhteismassastakaan tarpeeksi painoa mutta kuitenkin. Joku semmoinen sairaus mistä aiemminkin olen täällä ottanut puheeksi. Sairaus mikä tuntuu melkein rikkovan termodynamiikan lakeja.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ainakin on tyypillinen syy siihen, että metabolia hidastuu. VAstaavasti liikatoiminta saa laihtumaan, vaikka söisi kuin hevonen. Molempii liittyy kyllä myös psyykkisiä oireita, liikatoiminnassa hermostuneisuus ja ärtyneisyys ja vajaatoiminnassa väsymys ja muut masennuksen tapaiset oireet. Vakavissa häiriöissä noita ei voi olla huomaamatta, mutta lievä epätasapaino voi mennä ominaisuutena.

JOskus joku perusteli evoluutiolla sitä, että ihmisillä ei voi olla kovin suuria perinnöllisiä eroja aineenvaihdunnan nopeudessa ja tehossa. Jos näin olisi, tehokas aineenvaihdunta (hyvä hyötysuhde) olisi ollut niin mahtava valtti selviytymisessä, että läpipaskot oisivat kuolleet pois. Ne, jotka "voivat syödä miten paljon vaan " yleensä ovat hyvin aktiivisia arjessaan, jos eivät sitten ihan tietoisesti liiku paljon. Toiset istuvat fundeeraamassa tai tekemässä jotain ei-liikkuvaa aina, kun voivat, ja toiset taas kipittävät ja tohottavat paikasta toiseen.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14145
Liittynyt23.6.2005

En käyttänyt erillisiä BMR-laskureita ollenkaan kun viime kesänä laihdutin 4 kuukaudessa 17 kiloa. Aterioiden ajoitus, kalorilaskurit ja älyvaaka riittivät. Kieltämättä liian usein saantikalorit meni alle 1000 kcal mikä jälkikäteen ajatellen ei ollut järin fiksua, mutta paljon tuli tehtyä oikeinkin (matala energiatiheys, pitkäkestoiset treenit ja heraprotskua säilyttämään lihaksia, paljon aerobista juurikin vyön lyhentämiseksi).

Monilla päivittäinen kulutus vähenee ihan siksi, ettei aktiviteettien ulkopuolista puuhastelua tule niin paljoa:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12468415

Vielä olisi tekemistä omalla painorintamalla, mutta jäänee vähemmän kiireiselle ajanjaksolle.

Kaloriteoriahan pitää pääasiassa edelleen paikkansa...

http://www.thefatlossbible.net/They_Are_All_Mad.pdf

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Rasvaton
Ronron
Pidetty nyt ruokapäiväkirjaa jonkun aikaa. Näyttäisi siltä että kyllä hän tosiaan syö noin 1000 kilokaloria päivässä. Ja että aina syönyt niin. Koska muuten lihoo.

http://www.syomishairioliitto.fi/syomis ... riot2.html

Kukaan ei nyt ota vakavasti. Hän EI ole laiha, alipainoinen tai mitään. Kyse ei siis ole mielenterveysongelmasta, vaan reaaliteeteista. Hän ei halua lihoa ylipainoiseksi, mikä kai on täysin hyväksyttävää. Siksi hän syö tuon verran. Jos hän syö enemmän, hän lihoo. Minä vain haluan tietää, miksi näin on. Itse epäilen myös jotain elimistöllistä häiriötä, mutta ei hänellä näytä mitään muita oireita olevan..

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Arkk
Eli painoindeksi ei ole alle 18?

Taitaa olla lääketieteellinen ihme kyseessä sitten.

Ei ole alle 18. Ei edes lähellä, ei edes 20. Sovitaan sitten että lääketieteellinen ihme, ehkä kaikkea ei vielä täysin ymmärretä.

くそっ!

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Saattaa olla pientä kilpirauhasen vajaatoimintaa, jota ei muuten huomaa ja johon jopa on ihan sopeutunut muuten. Keho voi mennä myös säästöliekille vahingossa. Tämä säästöliekki-ilmiö ilmiö tunnetaan urheilijoiden keskuudessa, joilla on tiukat painorajat tai ulkonäkökriteerit kuten aerobiccaajat. Väillä pitää siis repsahtaa ja syödä reilusti rasvaa ja kenties hiilareitakin, jotta elimistö ymmärtää, että kyseessä ei ole hätätila eli keskitysleiriolosuhteet.

Minä ihmettelin lapsena kuinka serkkuni pysyi hengissä, sillä hän oli kyllä laiha ja suht pieni, mutta ei sentään mikään lyhytkasvuinen ja hän söi pelkkää kurkkua ja tomaattia koko kesän.

Matematiikka on vain matematiikkaa ja sen mukaan laskien kaloreita kai kaikki keskitysleirivangit olisivat kuolleet, mutta eivätpähän vaan kuolleet!

Jos syö oikein ravintotiheää ruokaa, niin tuntuu, että kalorien tarve on myös pienempi. Miten se voi olla mahdollista? Mutta jos matematiikasta ja koneista puhutaan, niin autokin kuluttaa vähemmän bensaa optimaalisesti hoidettuna. Lihavat esimerkiksi hikoilevat enemmän eli heillä menee osa energiasta lämmöntuotantoon, ei se kaikki rasvana varastoidu. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät taas palelevat ja ruuminlämpö on alhainen, he eivät hikoile, vaikka olisi ylipainoa.

Vaimosi varmaankin säästää näissä hikoilutoiminnoissa ja muissa, jotka vievät kehon energiaa?

Fiore
Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt10.10.2013
Ronron
Rasvaton
Ronron
Pidetty nyt ruokapäiväkirjaa jonkun aikaa. Näyttäisi siltä että kyllä hän tosiaan syö noin 1000 kilokaloria päivässä. Ja että aina syönyt niin. Koska muuten lihoo.

http://www.syomishairioliitto.fi/syomis ... riot2.html

Kukaan ei nyt ota vakavasti. Hän EI ole laiha, alipainoinen tai mitään. Kyse ei siis ole mielenterveysongelmasta, vaan reaaliteeteista. Hän ei halua lihoa ylipainoiseksi, mikä kai on täysin hyväksyttävää. Siksi hän syö tuon verran. Jos hän syö enemmän, hän lihoo. Minä vain haluan tietää, miksi näin on. Itse epäilen myös jotain elimistöllistä häiriötä, mutta ei hänellä näytä mitään muita oireita olevan..

Ei ongelmaa.
Olen valmennuksessa ollut mukana 10 vuosia ja puoleen ja toiseen näitä tapauksia ollut.
1000 kcal peruskuvio, Naiset n.50-55 kg ja Miehet n. 62-67kg ovat syöneet vuosia ja homma pelittää heillä normaalisti.

Malliksi otan ystäväni Jaskan joka on aktiiviluokassa High!. Hän on treenannut noin 1000 kcal:lla vuosia 5 x vok:ssa kuntosalilla ja yleensä sitä kuluttavaa kuntopiisriä missä tauot ovat siirtymistä laittesta toiseen.
Esim. Hurjimmat hänen tekemänsä harjoitteet ovat, takakyykkyä omalla painolla (63kg) 120 x.., ja hyväksyttyjä;=)), aikaa tälläiseen yhteen sarjaan kuluu karkeasti 8 min. jne...

Samanen 50 kg Neito muuttamalla ruokarytmiä, syömällä säännöllisesti 3h välein, lisäämällä nesteytystä (3-4L pv:ssä).
Tämä muutos laittaa aineenvaihdunnan käyntiin, vähentää mm. kropasta rasvaa. Paino saattaa nousta 200g vko:ssa lopputulemana 2-3kg.., mutta näyttää vaan vieläkin paremmalta ;=))

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat