Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt1.10.2013

Tiedän, että yksi analyysivaaoistamme on "rikki", mutta osaako joku sanoa mistä tällainen vuosittainen vaeltelu voisi vaa'an sisuskaluissa johtua?

Vuosittain elokuussa lukemat ovat pienimmillään ja maaliskuussa suurimmillaan. Punaislla katkoviivoilla on kuvaajaan merkitty vaa'an virherajat.

All is not as it seems.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Minkälainen anturi vaa-assa on?

Esimerkiksi venymäliuska-anturia voidaan käyttää mittaamaan jonkin varren taipumaa, ja siinä toimessa niitä käytetään kaksin kappalein - toinen ristikkäin toisen kanssa, jotta saadaan materiaalin kuormittamaton muodonmuutos esimerkiksi lämpötilan vaihtelun takia kompensoitua pois.

Jos tämä ristikkäisanturi on irti tai sitä ei ole ollenkaan, niin lämpötilan vaihtelu pääsee vaikuttamaan mittaustulokseen.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
projph
Tiedän, että yksi analyysivaaoistamme on "rikki", mutta osaako joku sanoa mistä tällainen vuosittainen vaeltelu voisi vaa'an sisuskaluissa johtua?

Vuosittain elokuussa lukemat ovat pienimmillään ja maaliskuussa suurimmillaan. Punaislla katkoviivoilla on kuvaajaan merkitty vaa'an virherajat.

Ethän trollaa....
Mikä on vaa'an maksiminäyttämä, onko ug, mg, kg, tn vai mikä? Ja mikä on resoluutio?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

hmk
Seuraa 
Viestejä925
Liittynyt31.3.2005

Kosteusvaihtelut tulivat minullekin ensimmäisenä mieleen. Voisiko itse 100g punnuksen pintaan olla adsorboitunut vaihteleva määrä vettä eri vuodenaikoina? Jos punnusta pitäisi ennen punnitusta eksikkaattorissa (tai 100+ C lämpökaapissa, minkä jälkeen jäähdytys eksikkaattorissa), kausivaihtelu voisi hävitä...?

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
hmk
Kosteusvaihtelut tulivat minullekin ensimmäisenä mieleen. Voisiko itse 100g punnuksen pintaan olla adsorboitunut vaihteleva määrä vettä eri vuodenaikoina? Jos punnusta pitäisi ennen punnitusta eksikkaattorissa (tai 100+ C lämpökaapissa, minkä jälkeen jäähdytys eksikkaattorissa), kausivaihtelu voisi hävitä...?

Entäs jos vaa'alla punnitaankin molekyylejä..... ? Odotan vastausta tähän edelleenkin.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Veikko
Denzil Dexter
Sisäilman kosteuden vaihtelusta.

Joku osa, liimasauma kenties, turpoaa ja kutistuu?

Veikkaisin juurikin syanoakrylaatilla liimatun venymäliuskan liimasaumaa. Sen päältä on kosteussuoja halki tai sitä ei ole lainkaan, mikä päästää ilmankosteuden vaikuttamaan liimasaumaan. Tai sitten siinä on joku ylimääräinen liimaknööli joka häiritsee liuskan toimintaa. Vaaka saa käyttöönottotestissä puhtaat paperit, mutta lukema elää vuodenaikojen vaihtelussa. Lukeman valuminen kyllä viittaisi siihen, että liuska irtoaa pikku hiljaa.

miilu
Seuraa 
Viestejä709
Liittynyt25.1.2011
projph

Kosteusvaihtelu tuntuisi sopivan ajankohtaan. Välttämättä heitto ei johdu sisuskaluista, vaan yksinkertaisesti jalkojen alla olevien tärinänvaimentimien puutteista. Tarkoitan sellaisia vaahtomuovikorppujen tapaisia kovahkoja palasia. Joskus aikoinaan peiligalvanometri alkoi näyttämään itsestään lukemia. Syy löytyi tärinästä jota ei ihmisen aisteilla havainnut. Ehkä jokin lämpöpumppu, kompura, tai liikenne aiheuttaa sopivantaajuisen tärinän, joka sopisi tuohon jaksottaiseen vaihteluun.

projph
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt1.10.2013

Kiitettävästi on tullut jo vastauksia.

Tässä lisätietoa vaa'asta:

Vaaka on OHAUS AS120 -analyysivaaka (tosin jo ilmeisen vanha kapine). Maksimi kuorma 120 g, tarkkuus 0.1 mg. Punnitusseuranta tehdään 100 g (F2) punnuksella. Vaaka sijaitsee ilmastoidussa laboratoriotilassa.

Vastaavien muiden vaakojen punnitusseurannoissa ei ole havaittavissa tällaisia "syklejä" samoissa tiloissa, joten ongelma ei johtune itse punnuksesta.

En osaa sanoa tarkemmin vaa'an mittausanturista mitään. Kuka tietää tästä aihealueesta enemmän, voisi saada tiedon vaa'an tyypistä.

All is not as it seems.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
projph
.......

Täällä nyt oletetaan että kyseessä on venymäliuskavaaka missä on käytetty epoksiliimaa, onko niin? Millaisia massoja sä punnitset, mikä on tarkkuus? Mikä on vaa'an toimittajan nimi? Kerro edes jotain lisää, tämä mysteeri piinaa mua tosi paljon!!
Edit: ehditkin kertomaan lisää sun vaaka-tapauksesta, antaa mun kommentin mennä edelleen.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Kosteuden lisäksi ilmanpaine vaikuttaa noihin.

Sitten on ihan perus "load cell creep", joka vaikuttaa jos kuormaa ei ole otettu pois välillä.

Kolmen anturin kanssa mittaaminen saattaa myös tuoda virheitä (kuten kyseisessä laitteessa)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
projph
Kiitettävästi on tullut jo vastauksia.

Tässä lisätietoa vaa'asta:

Vaaka on OHAUS AS120 -analyysivaaka (tosin jo ilmeisen vanha kapine). Maksimi kuorma 120 g, tarkkuus 0.1 mg. Punnitusseuranta tehdään 100 g (F2) punnuksella. Vaaka sijaitsee ilmastoidussa laboratoriotilassa.

Vastaavien muiden vaakojen punnitusseurannoissa ei ole havaittavissa tällaisia "syklejä" samoissa tiloissa, joten ongelma ei johtune itse punnuksesta.

En osaa sanoa tarkemmin vaa'an mittausanturista mitään. Kuka tietää tästä aihealueesta enemmän, voisi saada tiedon vaa'an tyypistä.

Oletko varma että tarkkuus on 0.1mg ja max kuorma 120g? (100g)..... Silloin tulokseen tarvitaan noin 20 bittiä? Laskinkohan väärin... Jos tää pitää paikkansa, niin pelkkä huokaus vaa'an suuntaan saa sen näyttämään ihan mitä tahtoo?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

projph
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt1.10.2013
Oletko varma että tarkkuus on 0.1mg ja max kuorma 120g?

Näin on näyttämät, neljä desimaalia ja max. kuorma 120 g. Herkkähän se on, mutta se on "koteloitu" tuulisuojilla.

All is not as it seems.

Vierailija

Iso graniittilaatta alle ja se vesialtaaseen kellumaan nin ei tutise.Kiven massan resonanssi kauas vaa'an mekaniikan resonanssista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat