Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, kun mulla on v6-koneinen auto, jossa on kolme kattia.
Olen sen isoimman katin sisälle laittanut vaan suoran putken. Koko katti oli nimittäin murusina siellä kotelossaan.

Nyt kun teen uutta putkistoa, niin voi jättää suoraan sen pääkatin pois, koska nämä pakosarjoissa olevat katalysaattorit tekee sen, että auto menee päästötestistä kirkkaasti läpi.

Katsastuasemalta ei vastattu ja numero on pirun kallis.

Niin tietääkö kukaan, että onnistuuko tehdä itte putkisto ns y-pipestä lähtien, tämä y-pipe siis yhdistää pakosarjat yhdeksi putkeksi. Ja nimenomaan ilman sitä isompaa kattia, pari vaimenninta toki tulee. Luulisi, että voi tehdä, koska pakosarjojen katit näkee auton alapuolelta hyvin ja auto menee päästöistä läpi niilläkin.

Putken halkaisija on 63mm. Primäärit on 40mm ja y-pipessä on 52mm, jotka siis yhdistyy yhdeksi 63mm putkeksi.

Alkuperäinen putki lienee jotain 50-55mm.

Ps. osaan kyllä tehdä putkiston, mutta lakipykälistä ei ole mulla hajuakaan...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (10)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Periaatteessa ei saa tehdä, käytännössä saa. Pakojärjestelmään ei saa tehdä muutoksia muilla kuin tuohon nimenomaiseen autoon tehdyillä e-merkityillä osilla. Jos kuitenkin autosi menee pakokaasumittauksista läpi eikä melu ole aivan järjetön, tuskin tuohon kukaan puuttuu.

JuurikinNiin
Niin, kun mulla on v6-koneinen auto, jossa on kolme kattia.
Olen sen isoimman katin sisälle laittanut vaan suoran putken. Koko katti oli nimittäin murusina siellä kotelossaan.

Nyt kun teen uutta putkistoa, niin voi jättää suoraan sen pääkatin pois, koska nämä pakosarjoissa olevat katalysaattorit tekee sen, että auto menee päästötestistä kirkkaasti läpi.

Katsastuasemalta ei vastattu ja numero on pirun kallis.

Niin tietääkö kukaan, että onnistuuko tehdä itte putkisto ns y-pipestä lähtien, tämä y-pipe siis yhdistää pakosarjat yhdeksi putkeksi. Ja nimenomaan ilman sitä isompaa kattia, pari vaimenninta toki tulee. Luulisi, että voi tehdä, koska pakosarjojen katit näkee auton alapuolelta hyvin ja auto menee päästöistä läpi niilläkin.

Putken halkaisija on 63mm. Primäärit on 40mm ja y-pipessä on 52mm, jotka siis yhdistyy yhdeksi 63mm putkeksi.

Alkuperäinen putki lienee jotain 50-55mm.

Ps. osaan kyllä tehdä putkiston, mutta lakipykälistä ei ole mulla hajuakaan...

Oletatko saavasi täältä vuoren varman neuvon, jotta saat katiskasi läpitte syynin, unoha koko juttu. soita inssille takaan että halvemaks tulee vaikka maksais 5 € / min.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ajattelin, josko täällä ois joku katsuri!
Kyl mä luulen, että siihen tollain leiman saa. Auto on sen verta uus, että se on ns. vähäpäästöinen.
Mut ilmeisesti ne katit siellä pakosarjoissa on sen verta tehokkaat, koska auto päästöjen puolesta läpäisee raja-arvot kirkkaasti.

Sitäpaitsi eihän yhden katin tarvi hoitaa ku kolmipyttysen 1.25l päästöt!

Pitää huomenna käydä kysyyn kun on katsastusaseman lähellä työkeikka! Jos tarvii "katalysaattorin", eli katin peltikuoret hitsattuna putken päälle suojapelteineen...
Sinällään helppo homma, kun halkasee vaan katin ja laittaa putken päälle, hitsaa kiinni ja kiinnittää suojapellin. Menee täydestä ku väärä raha...

Kun esmes vw -golf gti:ssä oli 140hv, ja silloin ku katit tuli, niin ku siihen lisättiin katti, tippui teho 128:aan hevosvoimaan.
Multa kun on se kaikkein ahdistavin "main cat" poissa ja putkisto on kauttaaltaan 2½", niin kyllä siitä jokunen hepo luulis tulevan. Varsinkin kun koneeseen on tehty muutakin...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30866
Liittynyt16.3.2005
JuurikinNiin
Kun esmes vw -golf gti:ssä oli 140hv, ja silloin ku katit tuli, niin ku siihen lisättiin katti, tippui teho 128:aan hevosvoimaan.
Multa kun on se kaikkein ahdistavin "main cat" poissa ja putkisto on kauttaaltaan 2½", niin kyllä siitä jokunen hepo luulis tulevan. Varsinkin kun koneeseen on tehty muutakin...

Mitä merkitystä käyttöautolla on, jos teho muuttuu 140 hv:sta 128:aan tai päinvastoin? Voitko tosiaan huomata sen jossain ajotilanteessa ilman kelloa? Eikö käytännön viritys toimi niin, että aina tuplaamalla tehon saa yhden yksikön lisää hauskuutta ja sitä pienemmät muutokset ovat plaseboa? Tarkoitan siis liikennettä, enkä kilpailuja, joissa erot mitataan millisekunteina ja promillejen murto-osan erot ratkaisevat tiukan kaksinkamppailun.

Mutta jos kerran se menee päästörajoista läpi, niin älä ala kysellä mitään, etteivät ota sinua silmätikuksi, vaan tyhjennä se turha katalysaattori sisuskaluistaan ja ruuvaa paikalleen. Ei ainakaan minulla ole koskaan alettu koputtelemaan katalysaattorin kylkeä, että onko siellä kaikki kotona.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Niinpä, mitä vitun väliä sillä on mitä putken sisällä on jos pakokaasu testi läpi menee se on siinä!

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

rane58
Seuraa 
Viestejä44
Liittynyt16.7.2012

V8 425cid ja suorat putket ei catteja eikä koiria....
Mikään ei voita V8 jylinää...!

-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

Kattihommat on hieman vuosimalista kii. Mut näissä uudemmissa katti pitää olla visuaalisesti paikoillaan, mut sisäkaluja siellä ei tartte olla, jos päästöt on ok. Allekirjoittanut on survonut rautakangellakin yhden katin hieman vapaammin hengittäväksi. Biltemasta saa sit noita halppiskatteja, joita voi laittaa leiman ajaksi paikalleen, kätevä tekee sopivan suoran putken laippoineen, jonka sitten vaihtaa tilalle leiman jälkeen. Näin siis, jos ei mee päästöistä läpi, vaikka viritysasteen vuoksi.

Katti on siitä huono, että lisää polttoaineen kulutusta ihan merkitävästi. Syy on virtausvastus

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Penttinen

Katti on siitä huono, että lisää polttoaineen kulutusta ihan merkitävästi. Syy on virtausvastus

On siinä toinenkin syy, ehkä jopa edellistä suurempi: Kattia käytettäessä on polttoaine-ilmaseos säädettävä katalysaattorin toiminnan perusteella niin, että hapettumiset ja pelkistymiset ovat tasapainossa.

Sitä ei voi säätää esimerkiksi niin, että kulutus olisi pienin mahdollinen tai niin, että saavutettava teho olisi suurin mahdollinen.

Diam
Seuraa 
Viestejä2500
Liittynyt14.9.2006

Asiasta toiseen, onko tuulilasi kunnossa. Katso siitä keskikohdasta aurinkoa vasten.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat