Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Mieleen juolahti puisen polkupyörän rakentaminen käsitöinä.
Ideana olisi että runko, satula ja tarakka olisi rakennettu yhtenäisestä puunrungosta ja pyörät mahdollisesti vanerista joihin kumipäälyste polkupyörän kumista.

Ongelmakohtia kuitenkin vetolaitteisto ja sen integroiminen runkoon ja takarenkaaseen sekä ohjauksen kestävyys.

Hyviä vinkkejä ongelmakohtien ratkaisemiseen tai muutoin vaan rakentamiseen?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Kommentit (8)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Hammaspyörän saa helposti vanerista, mutta ketju tuottaa vaikeuksia. Koska pyörääsi ei tarvitse katsastaa, voisi siinä mennä suorakin veto, eli muutamalla hammaspyörällä veto takarenkaaseen. Toinen vaihtoehto olisi laittaa suora kitkaveto renkaaseen, eli poljinkeskiössä hammaspyörä, sen takana toinen ja rengasta vasten painaa sorvattu kiilaurapyörä, jonka kyljessä on hammaspyörä.

Molemmissa vaihtoehdoissa veto on koko ajan päällä, mutta tuskin mitään valtavia nopeuksia muutenkaan ajattelit laitteella saavuttaa.

Ohjaus toiminee suoraan jostain kovapuusta tehdyn laakerin ja akselin varassa.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3419
Liittynyt30.5.2010

Ensimmäiset "polkupyörät" olivat puisia potkupyöriä. Ilman polkimia, ilman rattaita, ilman välitystä.

Tämä asia on tekniseltä puolelta selvitetty taatusti meitä paremmilla neroilla.

Ei ehkä kannata palata 1800-luvun alkupuolelle.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Puu on komposiittirakenteinen niin kuin lujitemuovi ja sitä on hyvin erillaisia ja erillaista puun eri osissa. Jos rakentaa jotain välinettä erityisen kevyeksi, on osattava valita sopivaa. Täysin puinen on lyhytikäinen akseleistaan vaikka jollain rautapuulla saa kulutuskestävyyttä. Voi kyllä mennä tovi tehdä laakerikuulia siitä. Kaikesta täytyy tehdä vertailuun malleja ja kokeilla kestääkö ja toimiiko. Vetoon käy kardaani hammaspyörin tai tuulimyllyn tappirattain joissa on muotoillut tapit. Joustoakin saa yhdistämällä kovaa ja pehmeää puuta yhteen.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Reifengas
Ensimmäiset "polkupyörät" olivat puisia potkupyöriä. Ilman polkimia, ilman rattaita, ilman välitystä.

Tämä asia on tekniseltä puolelta selvitetty taatusti meitä paremmilla neroilla.

Ei ehkä kannata palata 1800-luvun alkupuolelle.




Ei kai siitä nyt ole tarkotus käyttökalua tehdä vaan nauttia kättensä jäljestä mitä saa aikaan.
Samalla raapia hiukka aivonystyröitä jonkin mielenkiintoisen pulman kera. Viis siitä jos joku on aikasemmin pähkäillyt samaa. Tosin täytyisi sen sellainen olla että muutaman kilometrin pystyy myös näytön vuoksi ajamaan.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
tietää
Puu on komposiittirakenteinen niin kuin lujitemuovi ja sitä on hyvin erillaisia ja erillaista puun eri osissa. Jos rakentaa jotain välinettä erityisen kevyeksi, on osattava valita sopivaa. Täysin puinen on lyhytikäinen akseleistaan vaikka jollain rautapuulla saa kulutuskestävyyttä. Voi kyllä mennä tovi tehdä laakerikuulia siitä. Kaikesta täytyy tehdä vertailuun malleja ja kokeilla kestääkö ja toimiiko. Vetoon käy kardaani hammaspyörin tai tuulimyllyn tappirattain joissa on muotoillut tapit. Joustoakin saa yhdistämällä kovaa ja pehmeää puuta yhteen.



Polinjin ja välitysratkaisu voisi olla myös sellainen "höryveturin" välitys. Kuntosaleilla steppereissä myös joskus näkee.
Eli pari lautaa takarenkaasta pyörivällä kytköksellä kiinni joita vuoron perää polkastaan.
Ei tarvii olla ihan sataprosenttisesti puuta vaan heikommissa kodissa voi käyttää valmiita polkupyörän osia.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

syytinki
Seuraa 
Viestejä9317
Liittynyt18.8.2008

Turhaan täällä jauhatte. Oletten jälkijunassa.

Muistelin nähneeni kuvan puisesta munamankelista. Pistin googleen haun "Puinen polkupyörä". Tuli muuten linkkejä ja kuvia, että malleja löytyy.

En viitsinyt kokeilla hakua vieraalla kielellä, mutta veikkaan, että löytyy virityksiä. Melkein lyön vetoa, että joku on tehnyt ketjutkin puusta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat