Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarvisin hieman laskuapua, siis vähän avausta tähän tehtävään, jotta pääsisin alkuun. Olen tässä nyt pari tuntia tätä pyöritellyt ja tuntuu, että ajattelen jotenkin täysin väärin, kun ei millään meinaa lähteä liikkeelle. Tulee myös hyvin idiootti olo, kun vastaavia olen laskenut. Tässä nyt vaan joku meinaa tökkiä pahasti

Tehtävä on siis seuraavanlainen:
Paraabeli (x-3)^2 = 4a(y-y[size=50:1zribrlg]0[/size:1zribrlg]), y[size=50:1zribrlg]0[/size:1zribrlg] E R ja a E R \ {0}, kulkee hyperbelin x^2-12x-9y^2+27 = 0 keskipisteen kautta ja leikkaa y-akselin pisteessä (0, -3). Määrää paraabelin yhtälö muodossa Ax^2 + Bx + Cy + D = 0

Ratkaisua en siis halua, vain vähän avausta, että miten lähteä vastausta selvittään. Tuon hyperbelin keskipisteen olen jo laskenut, joten voitte olettaa että se on tiedossa. Olen itse ajatellut tätä niin, että tässä tunnettaisiin kolme pistettä, tuo y-akselin leikkauspiste, tuo hyperbelin keskipiste, jonka kautta paraabeli kulkee, sekä paraabelin huipun koordinaatit (3, y[size=50:1zribrlg]0[/size:1zribrlg]).. vai olenko jo tässä kohtaa mennyt ihan metsään, sillä tuosta paraabelin yhtälöstä otin siis tuon kolmosen ja y[size=50:1zribrlg]0[/size:1zribrlg]:n jota ei tunneta.

Tuntuu, että tästä en saa mitenkään mitään ratkaisua pyöritettyä, tuntemattomia niin paljon ja ideat alkavat oleen vähissä. Jos nyt alkuun joku viitsisi kertoa, että olenko ihan hakoteilla näiden pisteiden kanssa, kun niiden avulla ajattelin ratkaisua yrittää, sekä vähän alkuun laittaa laskuhommia tai vinkata kuinka ja missä järjestyksessä tuntemattomia pitäisi alkaa ratkaseen.. tuollahan on myös tuo 4a:kin vielä, mikähän sen tarkoitus on ja kuinka sen sais selville?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (4)

hmk
Seuraa 
Viestejä998
Liittynyt31.3.2005

Yhtälössä (x-3)^2 = 4a(y-y0) on kaksi tuntematonta, a ja y0. Kun sijoitat x:n ja y:n paikalle hyperbelin keskipisteen, saat yhden yhtälön, ja kun sijoitat y-akselin leikkauspisteen, saat toisen yhtälön. Nyt sinulla on 2 yhtälöä, joista ratkaista 2 tuntematonta.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

No jopas nyt, en ymmärrä että miten jäi tämä huomaamatta ihan täysin, kai se tässä kun laskenut jo niin paljon tälle päivää, niin ajattelin vain liian monimutkaisesti ja omia virheitäänhän ei koskaan huomaa, vaan ne toistaa uudelleen ja uudelleen ja luulee tekevänsä oikein. Kiitos silmien avauksesta!

PPo
Seuraa 
Viestejä13546
Liittynyt10.12.2008
hmk
Yhtälössä (x-3)^2 = 4a(y-y0) on kaksi tuntematonta, a ja y0. Kun sijoitat x:n ja y:n paikalle hyperbelin keskipisteen, saat yhden yhtälön, ja kun sijoitat y-akselin leikkauspisteen, saat toisen yhtälön. Nyt sinulla on 2 yhtälöä, joista ratkaista 2 tuntematonta.

Ratkaisin yhtälöparin ja sain a=0, joten tehtävän ehtojen mukaista paraabelia ei ole.

hmk
Seuraa 
Viestejä998
Liittynyt31.3.2005
PPo
Ratkaisin yhtälöparin ja sain a=0, joten tehtävän ehtojen mukaista paraabelia ei ole.

Ahaa, en laskenut itse tuota läpi. Olisikohan ketjun avausviestissä jokin painovirhe?

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat