Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paineilmakäyttöisestä autosta puhuttiin täälläkin jo muutama vuosi takaperin. Nyt on Tata Motors tuonut julkisuuteen uuden prototyypin jonka toimintasäde olisi n150-200km /80kmh. yhdellä tankkauksella.
Olen ymmärtänyt, että tuo moottori olisi eräänlainen "lämpöpumpun, stirlingmoottorin ja höyrykoneen yhdistelmä", joka hyödyntää termodynamiikkaa hyötysuhteen parantamiseksi. (kylmän ilman tilavuuden muutosta) Valitettavasti en enää löytänyt tuota artikkelia, jossa toimintaperiaatetta kuvattiin.

Kovin kiinnostavaa olisi nähdä tuosta suurempaa esim perheauto- tai pakettiautomallia. Vastaavasti suuremmalla moottorilla ja säiliöllä varustettuna. On huomioitava, että tuo pikku kupla on vasta prototyyppi, eli mikä estäisi tekemästä samalla tekniikalla suurempaa ja ehkä paremmin myös kylmiin olosuhteisiin soveltuvaa mallia.

Talvikäyttöön tehtynä vaatisi toki jonkinlaisen lisälämmittimen (Webasto tms.) sekä ehdottomasti kuivaa ilmaa tai / ja kosteudenpoistojärjestelmän, kuten käytetään esim. nykyisinkin paineilmajarruissa.

Etuna vaikkapa sähköautoon verrattuna, nopea tankkaus, helppo rakentaa edullisia tankauspisteitä, edulliset ajokilometrit, eikä tarvitse suuria ja kalliita akustoja.

http://www.talouselama.fi/uutiset/intia ... n/a2207758

http://www.designweneed.com/002/

http://www.mdi.lu/english/index.php

Sivut

Kommentit (24)

Paineilmakäyttöisestä autosta puhuttiin täälläkin jo muutama vuosi takaperin. Nyt on Tata Motors tuonut julkisuuteen uuden prototyypin jonka toimintasäde olisi n150-200km /80kmh. yhdellä tankkauksella.
Olen ymmärtänyt, että tuo moottori olisi eräänlainen "lämpöpumpun, stirlingmoottorin ja höyrykoneen yhdistelmä", joka hyödyntää termodynamiikkaa hyötysuhteen parantamiseksi. (kylmän ilman tilavuuden muutosta) Valitettavasti en enää löytänyt tuota artikkelia, jossa toimintaperiaatetta kuvattiin.

Kovin kiinnostavaa olisi nähdä tuosta suurempaa esim perheauto- tai pakettiautomallia. Vastaavasti suuremmalla moottorilla ja säiliöllä varustettuna. On huomioitava, että tuo pikku kupla on vasta prototyyppi, eli mikä estäisi tekemästä samalla tekniikalla suurempaa ja ehkä paremmin myös kylmiin olosuhteisiin soveltuvaa mallia.

Talvikäyttöön tehtynä vaatisi toki jonkinlaisen lisälämmittimen (Webasto tms.) sekä ehdottomasti kuivaa ilmaa tai / ja kosteudenpoistojärjestelmän, kuten käytetään esim. nykyisinkin paineilmajarruissa.

Etuna vaikkapa sähköautoon verrattuna, nopea tankkaus, helppo rakentaa edullisia tankauspisteitä, edulliset ajokilometrit, eikä tarvitse suuria ja kalliita akustoja.

http://www.talouselama.fi/uutiset/intia ... n/a2207758

http://www.designweneed.com/002/

http://www.mdi.lu/english/index.php

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

No tankkaus ainakin vaatisi, että paineilman puristamisessa muodostuva lämpö hyödynnettäisiin jotenkin. Paineilmakäytön hyötysuhdet on sekä paineen tuoton, että sen käytön osalta suomeksi sanottuna surkea.
Todennäköisesti tankkaavat oikeasti nestemäistä ilmaa koneeseen ja hyödyntävät ulkoilmasta saatava lämmön niin, että painetta syntyy reaaliajassa ja järkevän ajan. Tavallinen paineilma loppuisi jo postilaatikolla.

Denzil Dexter
No tankkaus ainakin vaatisi, että paineilman puristamisessa muodostuva lämpö hyödynnettäisiin jotenkin. Paineilmakäytön hyötysuhdet on sekä paineen tuoton, että sen käytön osalta suomeksi sanottuna surkea.
Todennäköisesti tankkaavat oikeasti nestemäistä ilmaa koneeseen ja hyödyntävät ulkoilmasta saatava lämmön niin, että painetta syntyy reaaliajassa ja järkevän ajan. Tavallinen paineilma loppuisi jo postilaatikolla.



Eipä ole nesteytettyä ilmaa. En tunne, enkä osaa toimitaperiaatetta tarkemmin, tai yksityiskohtaisesti selvittää, mutta olen ymmärtänyt, että moottori käyttää mahdollisesti hyödykseen kylmän ja lämpimän ilman tilavuuseroa ja siten käyttää vain pienen osan paineilmasäiliöstä saatavaa ilmaa / työtahti.

henkka50
Seuraa 
Viestejä925
Liittynyt25.6.2011

Meillä on isoja ruuvipaineilmakompressoreja. Niiden hyötysuhde on noin 5%. Siinä voi sitten ihmetellä ilmaista ajoa kun maksaa sähkölaskua. Mitä suurempi paine halutaan sen huonompi hyötysuhde ja sitä enemmän lämpöä muodostuu.

No niin, ei se sitten pelkällä paine-ilmalla toimikkaan kuin jotain alle 50km/h ja matkaa ei kerrottu, kulutus on kuitenkin saatu noin 2 litraan sadalla. Sitten kun lasketaan sen paineilman tuottoon käytetty energia niin ollaankin jo ihan samoissa lukemissa kuin muillakin vähän kuluttavilla autoilla. Ei ole ilmaista energiaa. http://www.mdi.lu/english/moteurs.php

henkka50
Meillä on isoja ruuvipaineilmakompressoreja. Niiden hyötysuhde on noin 5%. Siinä voi sitten ihmetellä ilmaista ajoa kun maksaa sähkölaskua. Mitä suurempi paine halutaan sen huonompi hyötysuhde ja sitä enemmän lämpöä muodostuu.



Toki sähköä kuluu paineilman tekemiseenkin, mutta artikkelin mukaan 175L vetoisen säiliön täyttäminen maksaa parin euron verran, jolla määrällä ajaa n.150-200 km

henkka50
Seuraa 
Viestejä925
Liittynyt25.6.2011
Wiljam Shakes beer
henkka50
Meillä on isoja ruuvipaineilmakompressoreja. Niiden hyötysuhde on noin 5%. Siinä voi sitten ihmetellä ilmaista ajoa kun maksaa sähkölaskua. Mitä suurempi paine halutaan sen huonompi hyötysuhde ja sitä enemmän lämpöä muodostuu.



Toki sähköä kuluu paineilman tekemiseenkin, mutta artikkelin mukaan 175L vetoisen säiliön täyttäminen maksaa parin euron verran, jolla määrällä ajaa n.150-200 km

Katso kun vähän lisäsin.....

henkka50

No niin, ei se sitten pelkällä paine-ilmalla toimikkaan kuin jotain alle 50km/h ja matkaa ei kerrottu, kulutus on kuitenkin saatu noin 2 litraan sadalla. Sitten kun lasketaan sen paineilman tuottoon käytetty energia niin ollaankin jo ihan samoissa lukemissa kuin muillakin vähän kuluttavilla autoilla. Ei ole ilmaista energiaa. http://www.mdi.lu/english/moteurs.php[/quote]


Kas niinpä näyttääkin olevan. Silti ideana jotenkin tuo tankkaamisen nopeus ja energian varastoiminen johonkin muuhun, kuin kalliisiin akustoihin (jotka sähköautossa vääjäämättä tulee määrävuosien jälkeen eteen), tuntuisi varteenotettavalta idealta.

Esimerkiksi Nissa Leafin akuston hinta on n.10.000 ja käyttöikää n. 8v. joka lienee lähinnä maksimi käyttöikä.
Käytännössä siis 6v. ikäisen auton akusto saattaa olla jo loppuun käytetty.

Jos tuo vastaava energiamäärä saataisiin tallennettua vaikkapa paineilman muodossa, niin auton käytöikä olisi vähintäänkin kaksinkertainen sähköautoon verrattuna. Olisin itse valmis maksamaan silloin vaikka muutaman euron enemmin /100km

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Wiljam Shakes beer
Esimerkiksi Nissa Leafin akuston hinta on n.10.000 ja käyttöikää n. 8v. joka lienee lähinnä maksimi käyttöikä.
Käytännössä siis 6v. ikäisen auton akusto saattaa olla jo loppuun käytetty.

Jos tuo vastaava energiamäärä saataisiin tallennettua vaikkapa paineilman muodossa, niin auton käytöikä olisi vähintäänkin kaksinkertainen sähköautoon verrattuna. Olisin itse valmis maksamaan silloin vaikka muutaman euron enemmin /100km




Nökö ei saa. Laske paineakun energia niin uskot.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9317
Liittynyt18.8.2008

Rautainen keksintö ja varmana maailma pelastuu.

Mullakin on melko uusi jalkapumppu. Sillähän sitä varmaan työmatkan ajelee ja kuntokin nousee.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

saattaa peräänajossa sattua, jos siellä on säiliö täynnä paineilmaa muutamien kymmenien baarien paineessa.. tussahtaa iloisesti.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006

Tuotteen takana oleva firma MDI on pumpannut sijoittajien rahoja kusetukseensa jo kymmenen vuotta. Noin kahden vuoden välein tulee uusi prototyyppi jonka luvataan olevan käytännössä valmis tuotantoon.

Tosin joka kerta ovat speksit muuttuneet yhä aneemisemmiksi, ja nyt ollaan tekemisissä jo kolmirattaisen ja kolmipaikkaisen mopoautoakin surkeamman kotteron kanssa. Hintaakin jenkeissä 10000 dollaria, joten suomessa puhuttaisiin reilusti yli 15000 euron tyylikkäästä menopelistä. Koska paineilma jäähtyy kun painetta puretaan niin talvikeleillä tuolla ei tekisi suomessa sitäkään vähää mitä sillä nyt väitetään tehtävän.

99,9%:n varmuudella floppaa, sillä MDI on tapojensa mukaan uskollisesti valehdellut spekseistä. Vieläkö muistatte tämän vuodelta 2007:

And now, one of the first commercial applications for the zero-emission engine, the Air Car, will be starting production relatively soon, thanks to India’s TATA Motors. There’s fuel, there’s renewable fuel, and then there’s uber-renewable fuel- and a car that runs off of air is sure to fall into the third category. Here’s hoping we see these on streets all over the world sooner than later!

The engine works by using compressed air instead of gasoline for fuel. It has a maximum speed of about 100km/h and a range of around 200-300 km per fuel charge, making it ideal for use within the city.


http://inhabitat.com/tata-motors-air-car/

Ei tullut koskaan valmista. Nyt speksit ovat 70km/h huiput, 200km max, ja kolme henkeä munassa. 2007 oltiin sentään vielä pikkuauton mitoissa ja pidemmässä käyttösäteessä sekä 100km/h huipuissa.

Lopullinen tuote kulkee 40km/h, matkaa saa tehtyä 20km ja kyytiin mahtuu yksi matkustaja.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

WW2 paineilmatorpedoista löytyy oiva tekniikka

Nykyisillä 300 bar pulloilla matka kyllä katkeaa, kuten laulussakin lauletaan. Paineilma-auto on oikea ammattisukeltajan ihanneväline. Jos nimittäin on täyttövehkeet itsellä. Farkun tai pakun sikaosato täyteen vaan ilmapulloja.

- Ubi bene, ibi patria -

Oranki
Koska paineilma jäähtyy kun painetta puretaan niin talvikeleillä tuolla ei tekisi suomessa sitäkään vähää mitä sillä nyt väitetään tehtävän.

Ei tullut koskaan valmista. Nyt speksit ovat 70km/h huiput, 200km max, ja kolme henkeä munassa. 2007 oltiin sentään vielä pikkuauton mitoissa ja pidemmässä käyttösäteessä sekä 100km/h huipuissa.

Lopullinen tuote kulkee 40km/h, matkaa saa tehtyä 20km ja kyytiin mahtuu yksi matkustaja.




Paineilman jäähtyminen ei välttämättä ole ongelma jos käytetty ilma on kuivaa. Jostakin on jäänyt käsitys, että tuo moottori juurikin hyödyntää tuota paine-lämpötila eroa.

Tuossa vanhemmasa mallissa oli jonkin kuvan mukaan kaksi pitkää komposiittisäiliöta auton alle asennettuna.

Toisaalta kylläkin luulisi, että tuon kymmenen vuoden kehitystyön tuloksena olisi jo saatu tuote markkinoille, jos se olisi niin erinomainen, kun annetaan ymmärtää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat