Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Olen tänään kaivellut elimellisestä keskusyksiköstä, mikä mahtaa olla nimeltään sarja, jota koetan sanoin kuvailla: osa jakautuu kahteen identtiseen osaan, jotka taas jakautuvat kahteen identtiseen osaan, jotka taas jakautuvat identtisiksi kopioiksi ... liki äärettömiin ja niin, että jokainen, mitä pieninkin, osanen on tarkka kopio alkuperäiskuviosta.
Yritin etsiä nimeä maailmanlaajuisverkosta hakutoiminnoin mutta tuloksetta. Hakuammunnoin ei haku usein onnistu m.o.t.

Mutta löytyykö palstan viisailta, hyvämuistisilta tai hakutaitoisilta vastauksia?

Kommentit (8)

JPI
Seuraa 
Viestejä25479
Liittynyt5.12.2012
Piru Naiseksi
Olen tänään kaivellut elimellisestä keskusyksiköstä, mikä mahtaa olla nimeltään sarja, jota koetan sanoin kuvailla: osa jakautuu kahteen identtiseen osaan, jotka taas jakautuvat kahteen identtiseen osaan, jotka taas jakautuvat identtisiksi kopioiksi ... liki äärettömiin ja niin, että jokainen, mitä pieninkin, osanen on tarkka kopio alkuperäiskuviosta.
Yritin etsiä nimeä maailmanlaajuisverkosta hakutoiminnoin mutta tuloksetta. Hakuammunnoin ei haku usein onnistu m.o.t.

Mutta löytyykö palstan viisailta, hyvämuistisilta tai hakutaitoisilta vastauksia?

Fraktaali, fractal, Mutta ei se varsinaisesti mikään sarja ole.

3³+4³+5³=6³

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Fraktaali kaivautui esiin minunkin elimellisestä keskusyksiköstäni mutta vasta sen jälkeen, kun olin sitä pitkään kaivellut ja täälläkin pähkäillyt.
Olen kuitenkin muistavinani, että olisi olemassa jokin tämäntyyppinen matemaattinen sarja. Saattaa kuitenkin olla niin, että em. elimellinen keskusyksikköni yhdistelee asioita virheellisesti ja tuottaa valetieteellisiä muistoja.

PPo
Seuraa 
Viestejä12661
Liittynyt10.12.2008
Piru Naiseksi
Fraktaali kaivautui esiin minunkin elimellisestä keskusyksiköstäni mutta vasta sen jälkeen, kun olin sitä pitkään kaivellut ja täälläkin pähkäillyt.
Olen kuitenkin muistavinani, että olisi olemassa jokin tämäntyyppinen matemaattinen sarja. Saattaa kuitenkin olla niin, että em. elimellinen keskusyksikköni yhdistelee asioita virheellisesti ja tuottaa valetieteellisiä muistoja.

Arvauksena: itseään toistavia pieneviä voitaneen kuvata geometrisina sarjoina

David
Seuraa 
Viestejä8876
Liittynyt25.8.2005
Piru Naiseksi

Kuulostaa bibääripuulta, mitähän google mahtaa tuosta tuumata.

Tällaista http://fi.wikipedia.org/wiki/Bin%C3%A4%C3%A4ripuu

Siinä on näköjään eri täydellisyysasteitakin.

/dev/null
Seuraa 
Viestejä82
Liittynyt30.7.2013
Piru Naiseksi
Tätä en saanut toimimaan ainakaan muotoon, josta olisin saanut lisäinfoa. Mutta matematiikka on hieno alue, toimii tieteessä ja taiteessa ja tietenkin luonnossa.

En tajua, että miksi se oli selitetty tuolla noin monimutkaisesti:

x = r*x_prev * ( 1 - x_prev)

Auttaakohan tuo pätkä perliä:

[code:16gr3soy]
#!//usr/bin/perl
my $x_prev = 0.5;
for (my $r = 0; $r < 4; $r+=0.01){
my $x = $x_prev;
for (my $i = 0; $i < 500; $i++) {
$x = $r * $x * (1 - $x);
printf("%lf\t%lf\t%d\n",$r,$x,$i);
}
}

tulostaa tuon "out.dat":in gnuplotissa:

set yrange[0:1]
set pointsize 0.05
set origin 0,0
set size 1,1
set xlabel "r"
set ylabel "x"
plot 'out.dat' using ($3<300 ? 1/0: $1):2
[/code:16gr3soy]

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Piru Naiseksi

Cantorin joukko on tuon tapainen. Se tosin on karkeasti sanoen "äärettömän monta kertaa" tehdyn jaon lopputulos. Kyseessä on jonkinlainen pistesumu, jolla on outoja piirteitä. Se on myös fraktaali. Sen Hausdorff-dimensio on log 2 / log 3, eli se on noin 0,63-ulotteinen joukko.

Tuota ominaisuutta, että jokainen osanen vastaa kokonaisuutta, sanotaan itsesimilaarisuudeksi. Se on fraktaaleille tyypillinen piirre.

We're all mad here.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat