Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Tällä palstalla varmaan löytyy paljon asiantuntijoita kertomaan kuinka tanko saadaan sopimaan reikään.

Eli mulla on projekti josta piti alunperi tulla jotakin muuta ja noi kamat nyt jäi ja päätin rakentaa niistä semmosen leveemmän voimapyörän missä on pyörät molemmissa päissä. Voimapyörä siis vatsalihasten reenaamiseen.

Eli 2 kpl n. 20cm pyöriä, 4 kpl laakereita ja noin metrin mittanen rautatanko jonka kuuluisi sopia laakerin reikiin. Ostin ne kaikki samasta liikkeestä ja nimenomaan tuo tanko piti olla sopiva.
Tietysti sen täytyy olla tiukka että se pysyy paikallaan, mutta kuinka asentaa?

Pitääkö laakeria lämmittää esimerkiks hitsiliekillä ennen asennusta? Mulla ei ole kaasuhitsiä.
Ei viittis grillata niitä eikä rautatanko myöskään sovi jääkaappiin että sais sen hiukka supistumaan.
Pyöristin viilalla päästä alun että menee huulille ja laitoin väliin liukkaria eli koneöljyä.
Laiton laakerit pyörään, karan huulille ja aloin takoa puupölliä vasten moskaalla toisesta päästä, mutta ei uponnut.

Eli matallimiehiä tai muuten vaan taitavia "sovitteijoita" palstalla jotka homman osaa?
Olen just sitä virittelemässä enkä tietty malta odottaa kauaa joten vahinkojen välttämiseks neuvot tarvittais just nyt, muutoin varmaan viilaan sen karan sopivaks.
Vai survonko vaan hulluna väkisi?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (26)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Tällä palstalla varmaan löytyy paljon asiantuntijoita kertomaan kuinka tanko saadaan sopimaan reikään.

Eli mulla on projekti josta piti alunperi tulla jotakin muuta ja noi kamat nyt jäi ja päätin rakentaa niistä semmosen leveemmän voimapyörän missä on pyörät molemmissa päissä. Voimapyörä siis vatsalihasten reenaamiseen.

Eli 2 kpl n. 20cm pyöriä, 4 kpl laakereita ja noin metrin mittanen rautatanko jonka kuuluisi sopia laakerin reikiin. Ostin ne kaikki samasta liikkeestä ja nimenomaan tuo tanko piti olla sopiva.
Tietysti sen täytyy olla tiukka että se pysyy paikallaan, mutta kuinka asentaa?

Pitääkö laakeria lämmittää esimerkiks hitsiliekillä ennen asennusta? Mulla ei ole kaasuhitsiä.
Ei viittis grillata niitä eikä rautatanko myöskään sovi jääkaappiin että sais sen hiukka supistumaan.
Pyöristin viilalla päästä alun että menee huulille ja laitoin väliin liukkaria eli koneöljyä.
Laiton laakerit pyörään, karan huulille ja aloin takoa puupölliä vasten moskaalla toisesta päästä, mutta ei uponnut.

Eli matallimiehiä tai muuten vaan taitavia "sovitteijoita" palstalla jotka homman osaa?
Olen just sitä virittelemässä enkä tietty malta odottaa kauaa joten vahinkojen välttämiseks neuvot tarvittais just nyt, muutoin varmaan viilaan sen karan sopivaks.
Vai survonko vaan hulluna väkisi?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Laita tanko pakkaseen ja lämmitä laakereita lämpö erot voi auttaa sen verran että tanko sopii reikään.
Ja mitään alapää kommentteja en anna , aikuinen mies olet kuitenkin!
Kai se arkkupakkaseen sopii, jos ei odota pakkasia!

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

koepallo
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt19.9.2008

Voi kait sen laakerin lämmittää vaikka uunissa pariin-kolmeensataan asteeseen asti. Tosin luulisi ettei tuommoisessa ole mitään puristussovitetta (tarvii voimaa tai lämmitystä tai molempia asennukseen) joten en tiedä miksi se ei asennu. Yleensä kait nuo pyörät pidetään paikallaan jollain mutterilla tai sokalla eikä sen laakerin puristusvoimalla. Liikaa noita laakereita ei kuitenkaan kannata kuumentaa. Jossain vaiheessa voipi tulla muodonmuutosta tai materiaalivauriota.

No mistä minä tiedän mitä tuon suunnittelija on ajatellut

Kyllä nuo yleensä paikalleen menee ihan prässäämällä tahi varovasti tasaisesti koputtelemalla jollain holkilla. Asennusvaiheessa kun moniakaan laakereita, kestovoideltuja kun ovat, niin ei paljon passaa alkaa lämmittelemään. Asennuksessa pitää olla vain tarkkana että menee paikalleen suorana, etenkin jos koputtelemalla asentaa. Toki homma kait helpottaa jos pääsee kylmentämään tankoa hitusen, mutta laakerin grillaamiseen en lähtisi.

Poisottaessa sitten kun noita laakereita ei yleensä ehjänä saa, on sama näyttää liekkiä sille.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
SamikoKu
Tällä palstalla varmaan löytyy paljon asiantuntijoita kertomaan kuinka tanko saadaan sopimaan reikään.

Eli mulla on projekti josta piti alunperi tulla jotakin muuta ja noi kamat nyt jäi ja päätin rakentaa niistä semmosen leveemmän voimapyörän missä on pyörät molemmissa päissä. Voimapyörä siis vatsalihasten reenaamiseen.

Eli 2 kpl n. 20cm pyöriä, 4 kpl laakereita ja noin metrin mittanen rautatanko jonka kuuluisi sopia laakerin reikiin. Ostin ne kaikki samasta liikkeestä ja nimenomaan tuo tanko piti olla sopiva.
Tietysti sen täytyy olla tiukka että se pysyy paikallaan, mutta kuinka asentaa?

Pitääkö laakeria lämmittää esimerkiks hitsiliekillä ennen asennusta? Mulla ei ole kaasuhitsiä.
Ei viittis grillata niitä eikä rautatanko myöskään sovi jääkaappiin että sais sen hiukka supistumaan.
Pyöristin viilalla päästä alun että menee huulille ja laitoin väliin liukkaria eli koneöljyä.
Laiton laakerit pyörään, karan huulille ja aloin takoa puupölliä vasten moskaalla toisesta päästä, mutta ei uponnut.

Eli matallimiehiä tai muuten vaan taitavia "sovitteijoita" palstalla jotka homman osaa?
Olen just sitä virittelemässä enkä tietty malta odottaa kauaa joten vahinkojen välttämiseks neuvot tarvittais just nyt, muutoin varmaan viilaan sen karan sopivaks.
Vai survonko vaan hulluna väkisi?


Käyppäs siellä liikkeessä josta hankit nuo kamat ( ota mukaan ) kysäse muina miehinä miten nämä laitetaan tankoon...?

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Akseli pakkaseen yön yli. Laakerille olisi hyvä tehdä lyöntituurna jossa vain akselin sisempään renkaaseen kohdistuisi rasitus. Laakeria ei pidä lämmittää liiaksi, mutta 50-60 astetta on varmasti vielä turvallinen. Lämpösovitteella paikoilleen saatettu laakeri on sitten parempi saada kerralla perille ja tuurillaan voi luiskahtaa ilman minkäänlaista voimaa. Mutta, jos voimaa tarvitaan, on hyvä olla asianmukaiset työkalut äärellään koska tällöin jokainen sekunti merkitsee paljon. Laakerin naputtelu paikoilleen siten että voima ei kohdistu kuuliin/neuloihin/rulliin/liukupintoihin (riippuen laakerin tyypistä), on kokolailla turvallista vaikka käytettäisiin voimaa enemmänkin. Kuitenkin puristava voima on aina lyöntiä parempi.
Jos lämpösovitus epäonnistuu, voidaan tämän jälkeen turvautua prässiin jonka tekeminen ei ole mitenkään monimutkaista.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
jees
Luulisi laakerin laajenevan murto-osan myös sisäpuolelta.

Niinhän sitä luulee kun ei tiedä?

Lämpölaajenemista hyödynnetään esimerkiksi junan pyörien kiinnittämisessä: Keskiö jäähdytetään ja teräksisiä pyöriä kuumennetaan monta sataa astetta. Sitten kuuma pyörä sovitetaan sopivalla välyksellä valmistettuun keskiöön ja annetaan sen jäähtyä. Jäähtyessään pyörä puristuu tiukasti kiinni keskiöön ja täten saadaan luja kiinnitys. Teräksen lämpösovituksessa sovitustiukkuus on -0,01 mm/akselin halkaisijan 10 mm eli jos akseli on 50 mm tulee kiinnitettävän kappaleen reikä olla 49,95 mm ja sovituslämpötilaero 300 °C.



fi.wikipedia.org/wiki/Lämpölaajeneminen

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Vierailija
Octopitos
jees
Luulisi laakerin laajenevan murto-osan myös sisäpuolelta.

Niinhän sitä luulee kun ei tiedä?

Lämpölaajenemista hyödynnetään esimerkiksi junan pyörien kiinnittämisessä: Keskiö jäähdytetään ja teräksisiä pyöriä kuumennetaan monta sataa astetta. Sitten kuuma pyörä sovitetaan sopivalla välyksellä valmistettuun keskiöön ja annetaan sen jäähtyä. Jäähtyessään pyörä puristuu tiukasti kiinni keskiöön ja täten saadaan luja kiinnitys. Teräksen lämpösovituksessa sovitustiukkuus on -0,01 mm/akselin halkaisijan 10 mm eli jos akseli on 50 mm tulee kiinnitettävän kappaleen reikä olla 49,95 mm ja sovituslämpötilaero 300 °C.



fi.wikipedia.org/wiki/Lämpölaajeneminen



Eipä toi vielä muuta käsitystäni, koska se ei anna kaavaa.

koepallo
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt19.9.2008
jees
Luulisi laakerin laajenevan murto-osan myös sisäpuolelta.



Tarkoitat sitä että laakeri (tai mikä vaan metallinen donitsi) reikä pienenee kun sitä lämmitetään?

Vierailija
koepallo
jees
Luulisi laakerin laajenevan murto-osan myös sisäpuolelta.



Tarkoitat sitä että laakeri (tai mikä vaan metallinen donitsi) reikä pienenee kun sitä lämmitetään?



En tarkoita että reikä pienenee, kuten murto-osasta saattaisi päätellä. En edes tarkalleen ottaen tiedä mitä mietin, mutta kai sillä on jotain tekemistä harmonisten kanssa.

Vierailija

No piti sitten miettiä asia loppuun asti. Siis jos meillä on ympyrä säde on yksi (r1), jonka kehän ympärille on laitettu kaksi vastakkaisella puolella olevaa ympyrää joiden säde on myös yksi (r2), niin kun niitä säteitä kasvattaa jokaista saman verran, niin se pienen pieni reikä siinä välissä ei kasva.

Ei siis mitään järin monimutkaista. Kunhan vain mietin jotain yleistä kaavaa sille.

Ja siis se idea oli lähinnä se että tehdään donitsi joka on läskimpi kuin leveämpi. Eli siis että se voi olla ääretön plösö ja olla silti äärellisen leveä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
jees
No piti sitten miettiä asia loppuun asti. Siis jos meillä on ympyrä säde on yksi (r1), jonka kehän ympärille on laitettu kaksi vastakkaisella puolella olevaa ympyrää joiden säde on myös yksi (r2), niin kun niitä säteitä kasvattaa jokaista saman verran, niin se pienen pieni reikä siinä välissä ei kasva.

Ei siis mitään järin monimutkaista. Kunhan vain mietin jotain yleistä kaavaa sille.

Ja siis se idea oli lähinnä se että tehdään donitsi joka on läskimpi kuin leveämpi. Eli siis että se voi olla ääretön plösö ja olla silti äärellisen leveä.




Mä uskon että se donitsi laajenee enempi pituussunnassa kun sen donitsin renkaan leveysuunnssa. Eli jos ajattelee sen donitsin katkasemista tangoksi. Tanko laajenee / venyy pituussuunnassa paljon enempi kuin leveysuunnassa joten sen tangon oleminen donitsina suurentaa reikää vaikka myös donitsin renkaan paksuus kasvaa.
Huonosti selitetty, mutta näin uskon.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat