Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Shamaanit, buddhat, taikurit, ennustajat, joogaajat, meditoijat jne. edustavat spiritualismia.
Itse en varsinaisesti ole uskovainen, mutta spirituaalinen kuitenkin.
Esim. Eilen kun sytytin kynttilöitä ja meditoin ennen nukkumattia, niin ihmeellisesti kaikki solmut aukesi.

Ja kun tänään heräsin, ajattelein että jumaleissön, että oli makoisat unet. Aikomus on saada henkinen puoli terveentymään - se on hyvää vastapainoa tiede-foorumin hengettömyydelle.

Ja tässä wikipedia hengellisyydestä:

Hengellisyys voi viitata äärimmäiseen tai materiattomaan todellisuuteen;[1] sisäiseen polkuun, joka mahdollistaa yksilön sisäisen voiman löytämisen tai syvimpien arvojen ja merkityksen, joiden mukaan ihmiset elävät.[2] Hengelliset riitit sisältävät usein rukoilua ja mietiskelyä joiden tarkoitus on kehittää yksilön sisäistä elämää; Tällaiset harjoitukset usein johtavat kokemukseen yhteydestä suuremman todellisuuden kanssa tuottaen kokonaisvaltaisemman minän; toisten ihmisten tai yhteisön kanssa; luonnon tai kosmoksen; tai jumalallisen ulottuvuuden kanssa.[3] Hengellisyys on usein koettu inspiraation lähteenä tai suunnanantajana elämässä.[4] Se voi käsittää uskon materiattomien todellisuuksien kanssa tai kokemuksia läsnäolosta tai luonnon transsendenttisesta luonteesta. Usein siihen liittyy ihmisen suhtautuminen yliluonnolliseen ja siten uskonnollinen ajattelu ja opit, mutta hengellisyyden paino on henkilökohtaisessa kokemuksessa. Hengellisyys on osa ihmisen maailmankatsomusta.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (52)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Meditation is often thought to help open up the mind, and new findings suggest it can steer people away from the mental traps that drag out problem solving.

Meditative techniques could help not only help negotiators and managers find novel solutions to challenges, but perhaps also help people who are depressed or suffer other mental disorders who can’t see ways out of the problems that bedevil them, researchers said.

The psychologists found that, after only a few weeks of training, volunteers who learned “mindfulness practice” were better at switching strategies for problem-solving than volunteers who were not taught the technique.

Meditation is often aimed at expanding the limits of consciousness. Scientists in recent years have discovered that various forms of meditation can alter their minds in a variety of beneficial ways, such as freeing the mind from distractions, boosting attention span, relieving pain, enhancing mood and mental toughness, sharpening the mind and even improving sex.

The researchers, three members of the psychology department at Ben-Gurion University of the Negev in Israel, noted that meditation training often stresses that one should live in the present and avoid dwelling on the past. As such, they reasoned meditation could help people steer clear of rigid, myopic thinking.

Olen itsekin sitä mieltä, että mediataatio on parempi kuin se että jäät sängyn pojhalle odottamaan parempaa mielenterveyttä. Sielunpuhdistus aina silloin tällöin ja itse itsensä kuunteleminen, usein ratkaisee sisäisiä ristiriitoja.
Nykypinnalliselle meiningille, mediataatio on hyvä sielunrohto.

pohjanakka
Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt18.9.2010

En osaa meditoida oikeasti, mutta omaa hiljaista retriittiä pidän usein.
Kerronpa tässä nyt yhden jutun joka tapahtui jo aikoja sitten.
Kävin nukkumaan ja tein mielikuvaharjoittelun kehon puhdistamiseksi.
Laskin puhdasta kristallinkirkasta vettä päälaelta alaspäin. Hitaasti seurasin sen virtausta jokaisessa elimessä .
Likaantunut vesi poistui varpaista ja ohjasin sen kauas pois.
Aamulla en muistanut koko juttua, mutta ihmettelin koko päivän kuinka voikin olla näin hyvä olo, kunnes muistin.
Silloin tällöin teen tämän puhdistautumisrituaalin.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
pohjanakka
En osaa meditoida oikeasti, mutta omaa hiljaista retriittiä pidän usein.
Kerronpa tässä nyt yhden jutun joka tapahtui jo aikoja sitten.
Kävin nukkumaan ja tein mielikuvaharjoittelun kehon puhdistamiseksi.
Laskin puhdasta kristallinkirkasta vettä päälaelta alaspäin. Hitaasti seurasin sen virtausta jokaisessa elimessä .
Likaantunut vesi poistui varpaista ja ohjasin sen kauas pois.
Aamulla en muistanut koko juttua, mutta ihmettelin koko päivän kuinka voikin olla näin hyvä olo, kunnes muistin.
Silloin tällöin teen tämän puhdistautumisrituaalin.

Ok, hyvä!
Mulla on oma resepti, miten sen teen, mutta tiedän että aina ei tarvi muitten ohjeitten mukaan meditoida. On jopa hyvä kun ihminen tekee omia löytöjä hengenpuhdistamis-prosessin yhteydessä.

Meditaatio rentouttaa mieltä ja avaa stressitekijöitä.
Eilisen meditaation jälkeen, voin paljon paremmin - taidan ottaa tänään uusiksi.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tuli mieleen spiritismi ja siihen liittyvä minua askarruttava kysymys. Olen kuullut monilta ihmisiltä tästä kun pelanneet sitä lautaa missä lasi liikkuu ja osoittaa kirjaimia ja muodostaa niistä vastauksia, kaikki tietää sen. Niin on tapahtunut juttuja. Monenlaista. Ei siinä mitään aina ne voi laittaa suggestion ja muun vastaavan piikkiin. Mutta viimeisimpänä yksi työkaverini kertoi pelanneensa aikoinaan. Että kysymykset myöskin kuiskattiin lasiin niin että muut pitää korvia kiinni ettei kuule. Ja muutenkin olivat vakavissaan asialla. Ja että silti SE tiesi asioita. Hän sanoi ettei aio enää pelata että se on liian rankkaa ja flipauttavaa touhua. Tottakai se on.

Mutta, mitä tämä oikein sitten on? Haluan tietää. Miksi ihmiset, joihin luotan, kertovat tällaisia asioita minulle vain valehdellakseen? Ei siinä ole mitään järkeä. Jotain perää niissä jutuissa on oltava koska luotan esim tuohon työkaveriin. En näe mitään järjellistä syytä että minulle vain valehdeltaisiin. Että oma avopuolisonikin vain valehtelisi minulle. Ei ikinä, ei varmasti. Käsitättekö millainen ristiriita minun päässäni on? Ihmiset, joihin luotan 100%, kertovat minulle jotain mikä ei voi olla todellista. Sitten en ikinä itse kuitenkaan koe mitään yliluonnollista. Jonain päivänä vielä selvitän nämä jutut jotenkin. Joskus jotenkin. Menen ja pelaan itse sitä pirun peliä.

Siis ärsyttää vaan, kovasti. En pidä yhtään siitä että päässäni on tuollainen ristiriitainen tilanne että minun on uskottava vaikken voikaan uskoa. Onko se kognitiivista dissonanssia?

Kelatkaa nyt itekin. Jos olet paatunut "tiedemies" jolle kaikki "yliluonnollinen" on sitä itseään, yliluonnollista, siis epätodellista. Ja sitten oma rakkaasi johon luotat 100% kertoo yhtenä päivänä kokeneensa jotain mikä ensinnäkin on mahdotonta tai aivan äärettömän epätodennäköistä, mutta samalla sellaista mitä ei voi laittaa hallusinaation tai harhan piikkiin? Alatko silloin epäillä rakkaasi mielenterveyttä, vai uskotko häntä?

くそっ!

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Ronron, jotkut ihmiset haluaa nuolla persuksia se sijaan että oltais itselleen rehellisiä, saatika sitten muille. Itse uskon että realiteettien ymmärtäminen ainakin puolilla ihmisistä ontuu.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Ronron
Alatko silloin epäillä rakkaasi mielenterveyttä, vai uskotko häntä?

Ei ole mitään syytä epäillä mielenterveyttä, kun kyse on vain harmittomasta taikauskoisuudesta.

Taikauskoiset ihmiset näkevät enkeleitä, kuvittelevat lelujen(*) välittävän viestejä SILTÄ (miltä?) ja ottavat vakavasti kaiken maailman lusikantaivuttelijoiden temput. Se on aivan normaalia.

(*) Ouija on Hasbron tavaramerkki

We're all mad here.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
abskissa
Ronron
Alatko silloin epäillä rakkaasi mielenterveyttä, vai uskotko häntä?

Ei ole mitään syytä epäillä mielenterveyttä, kun kyse on vain harmittomasta taikauskoisuudesta.

Taikauskoiset ihmiset näkevät enkeleitä, kuvittelevat lelujen(*) välittävän viestejä SILTÄ (miltä?) ja ottavat vakavasti kaiken maailman lusikantaivuttelijoiden temput. Se on aivan normaalia.

(*) Ouija on Hasbron tavaramerkki

Mutta kun jos hän kertoo jotain mikä ei jätä paljoa tulkinnanvaraa, kuten että esine lensi huoneen poikki lattialle telkkarin päältä. Ei siinä ole kyse siitä onko toinen taikauskoinen vai ei. Kyse on siitä että hän joko kokenut harhoja (mahdollinen mielisairaus), hän valehtelee, tai sitten jotain hämärää on olemassa. Muita vaihtoehtoja? Ihanko joku täällä osaa selittää luonnollisen selityksen sille että esineet lentelee toistuvasti huoneessa?

Eli, mitä teet? Kohautat olkiasi ja thats it?

くそっ!

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Ronron
Mutta kun jos hän kertoo jotain mikä ei jätä paljoa tulkinnanvaraa, kuten että esine lensi huoneen poikki lattialle telkkarin päältä. Ei siinä ole kyse siitä onko toinen taikauskoinen vai ei. Kyse on siitä että hän joko kokenut harhoja (mahdollinen mielisairaus), hän valehtelee, tai sitten jotain hämärää on olemassa.

Miten niin ei ole kyse taikauskoisuudesta? Miksi suljet sen vaihtoehdon pois?

Taikauskoisilla ihmisillä on taipumusta tulkita havainnot ja muistaa tapahtumat tietyllä tapaa värittyneesti. Ei sillä, että me taikauskottomat havaitsisimme tai muistaisimme asioita yhtään sen tarkemmin tai oikeammin. Emme vain lisää niihin yliluonnollisia mausteita. Aisteja on lapsellisen helppo harhauttaa ja muisti on jokaisella yhtä reikäjuustoa.

Todellinen tapahtumien kulku jää aina arvailujen varaan, ellei silminnäkijätodistajia ole runsaasti.

We're all mad here.

Vierailija

Jos yhtään lohduttaa Ronron, niin olen kokenut saman

Pari ihan tolkullisena pitämääni ystävää on kertonut juurikin noista spiritismin aikana tapahtuneista kummallisuuksista (useampi lasipullo poksahtanut, "peliväline" liikkunut vähän matkaa itsestään). Joskus parikymppisenä kokeilin myös huvikseni spiritismiä, mutta mitään ei tapahtunut. Ehkä sitten olin väärillä aaltopituuksilla.

Tavallaan noi kertomukset olisi helpompi kuitata hölynpölyksi, jos nämä kertojat muutenkin vouhottaisivat astrologiasta, enkeliparantamisesta ym, mutta kun eivät juuri muuten "hörhöile"

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
abskissa
Eli jos ihminen hörhöilee vain vähän, niin kyse ei olekaan hörhöilystä? No, mistä sitten on kyse?

Niin, onko se edes hörhöilyä. Kuten sanoin, se voi myös olla mielenhäiriötä eli harhaa, valetta tai totista totta. Silloin kun nuo kaikki mahdolliset vaihtoehdot rikkovat omaa järkeä vastaan niin koen ristiriitaa mielessäni ja asian ajatteleminen ahdistaa. Uteliaisuus on silti kova voima, se varmaan ajaa minut vielä vaikeuksiin. Väännetään vielä raudasta:

Avopuolisoni on kertonut erään esineen kahdesti lentäneen telkkarin päältä lattialle parin metrin päähän hänen läsnäollessaan. Esine on lasia, eikä hajonnut. Lattialle osuminen aiheutti kolahduksen, äänen. Eli:

A) Hän valehtelee minulle. Tähän uskon kaikkein viimeisimpänä.
B) Hän on kokenut harhoja ja muistinmenetystä samaan aikaan. Esine kuitenkin piti siirtää takaisin telkkarin päälle joten pelkkä näkö- ja kuuloharha ei käy.
C) Jokin tuntematon voima teki temppuja, poltergeist?
D) Luonnollinen selitys. Telkkarissa oli esim jännitettä joka vapautuessaan ampui esineen ilmaan ja lattialle. Ehjänä säilymien kahdesti oli hyvää tuuria.

Tuossa kai kaikki mahdollisuudet? En haluaisi uskoa mihinkään noista mutta jonkun on oltava totta. Sisimmässäni kai kuitenkin menen tuon luonnollisen selityksen mukaan koska vain niin maailmani pysyy koossa.

くそっ!

okivi
Seuraa 
Viestejä1514
Liittynyt24.7.2008
Ronron
abskissa
Eli jos ihminen hörhöilee vain vähän, niin kyse ei olekaan hörhöilystä? No, mistä sitten on kyse?

Niin, onko se edes hörhöilyä. Kuten sanoin, se voi myös olla mielenhäiriötä eli harhaa, valetta tai totista totta. Silloin kun nuo kaikki mahdolliset vaihtoehdot rikkovat omaa järkeä vastaan niin koen ristiriitaa mielessäni ja asian ajatteleminen ahdistaa. Uteliaisuus on silti kova voima, se varmaan ajaa minut vielä vaikeuksiin.

Mielestäni on hyvä asia olla utelias, niin utelias, että ottaa asioista selvää.

Ronron
Väännetään vielä raudasta:

Avopuolisoni on kertonut erään esineen kahdesti lentäneen telkkarin päältä lattialle parin metrin päähän hänen läsnäollessaan. Esine on lasia, eikä hajonnut. Lattialle osuminen aiheutti kolahduksen, äänen. Eli:

A) Hän valehtelee minulle. Tähän uskon kaikkein viimeisimpänä.
B) Hän on kokenut harhoja ja muistinmenetystä samaan aikaan. Esine kuitenkin piti siirtää takaisin telkkarin päälle joten pelkkä näkö- ja kuuloharha ei käy.
C) Jokin tuntematon voima teki temppuja, poltergeist?
D) Luonnollinen selitys. Telkkarissa oli esim jännitettä joka vapautuessaan ampui esineen ilmaan ja lattialle. Ehjänä säilymien kahdesti oli hyvää tuuria.

Tuossa kai kaikki mahdollisuudet? En haluaisi uskoa mihinkään noista mutta jonkun on oltava totta. Sisimmässäni kai kuitenkin menen tuon luonnollisen selityksen mukaan koska vain niin maailmani pysyy koossa.

Niin, ja asia menee vielä hullummaksi, kun tietää, että noita yksinkertaisia ja tarkistettuja samantapaisia kertomuksia selittämättömistä tapauksista on tuhansia ja taas tuhansia. Valitettavasti massatiedotusvälineet eivät hyväksy niitä uutisiksi, joten ne jäävät piiloon.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

E) Jokin pyrkii televisiosta ulos.

No, vakavammin: ensimmäisenä tietenkin epäilen puolisoasi, sillä hän on esittänyt tapahtuneelle epäuskottavan selityksen.

Millaisesta esineestä on kyse? Kumpi sen omistaa? Miksi se on television päällä?

We're all mad here.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jotenkin ne voi vielä kuitata valheena ja muuna tuubana kun niistä kerrotaan telkkarissa jossain ohjelmissa, oliko se "outoa vai mitä?" se yksi tuollainen. Mutta kun joku ihminen johon luotat, kertoo sinulle henkilökohtaisesti jotain näennäisen mahdotonta, siitä tulee hankalaa!

くそっ!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat