Seuraa 
Viestejä45973

Lukekaapa tämä:
http://www.doria.fi/handle/10024/74562

Siis koulukiusaaminen aiheuttaa vakavia seuraamuksia ja on siksi tarpeen kriminalisoida. Se altistaa myös kiusaajaa tekemään uusia rikoksia esim. seksuaalista väkivaltaa kuten gradussa lukee. Jos minulta kysytään niin rangaistuksena ensikertalaisella olisi koulusta määräaikainen erottaminen ja vahingonkorvauksi 2000 euroa per kiusaamista harjoitettu vuosi. Jos se on vakavaa esimerkiksi selvää pahoinpitelyä niin korvaukset olisivat isommat.

Jos sitten jatkaa kiusaamista niin vankeutta esim. kolmekuukautta ja lisää korvauksia. Enpä tiedä, mutta jos kiusaajan laittaa lapsenraiskaajan selliin niin se varmasti ehkäisi ja toimisi pelotteena.

No miten sitten nykyään puuttuisi jos lastasi kiusataan vakavasti. No koululle yhteys ja vaadi opettajia ja rehtoria puuttumaan. Entä jos ei auta? Yritä tuoda asia julkisuuteen median kautta. Mielipide kirjoitus tai televiso ohjelma on hyvä. Myös netin blogit voivat toimia. Selvässä rikoksessa kuten pahoinpitely, kunnianluokkaus, vahingonteko tai laiton uhkaus ota yhteyttä poliisiin. No poliisi valitettavasti ei niitä aina tutki eikä ota vakavasti.

Sitten äärikeinoja ovat että kiusattu vaihtaa koulua. Se on joskus tarpeen vaikka väärin. Valittavasti joskus kiusaamiseen puuttumisessa tarvitaan laittomia keinoja sellainen on esim. kiusaajan nostaminen ja sanot että nyt loppuu tai tulee turpaan. Toinen keino on ladata TOR-ohjelma eli anonyymiverkko ja uhata sillä esim. rehtoria, koulua tai opettajia tai kiusaajia väkivallalla kuten ampumisella. Sitä ei voi jäljittää ainankaan Suomen poliisi, koska se on salainen Amerikan armeejan alunperin kehittämä ohjelma. Nämä viimeisin kappaleen keinot ovat sitten vakavissa kiusaamisessa käytettyjä äärikeinoja jos muu ei auta eikä niihin tule turvautua helposti enkä ylltytä niihin.

Sivut

Kommentit (89)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5947

Kiusaamiseen tulee puuttu, mutten tiedä onko rangaistuksen kautta asiaan puuttuminen on sitä helpointa ja ehkä myös kehnointa tapaa puuttua asiaan. Enempi tarvittaisiin jotain asennekasvatusta tai vastaavaa. Puuttumista ennenkaikkea. Kaiken väärän rankaiseminen on vaan väärä tapa hoitaa yhteiskuntaa.

Per se

Kiusaaminen on myös koko yhteisön ongelma. Toimivassa yhteisössä ei kiusaaminen tuo etua, eikä sille löydy peeasjia, hyväksyjiä ja tällä tavalla asian mahdollistajia. On turhaa puuttua pelkästään näkyvimpään oireeseen - kiusaajaan - kun ongelma on koko yhteisöä koskeva. Palkitsevaa se toki on, kun kaikelle saadaan kätevä syntipukki, jonka rankaiseminen tuo puhdistautumisen tunteen kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ID10T
Seuraa 
Viestejä10630

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15-vuotiaana, mikä tekee koulukiusaamisen kriminalisoinnista ongelmallista. Toki korvausvastuu koskee tätä nuorempiakin, mutta korvausvastuutakaan en ulottaisi koskemaan aivan pienempiä (alle 10-vuotiaat) koululaisia, koska heidän oikeustajunsa ei ole vielä kehittynyt korvausvastuun edellyttämälle tasolle.

Koulukiusaamiseen tulee tietenkin puuttua välittömästi ja mielestäni eräänlainen "tukiopetus" olisi kiusaajille paikallaan samaan tapaan kuin matematiikassa ja kielissäkin on tasokursseja (tai ainakin oli silloin, kun itse kävin peruskoulua). Olihan käytöskin aikoinaan erikseen arvioitava "aine", josta sai arvosanan todistukseen.

hdheymreyrer
Nämä viimeisin kappaleen keinot ovat sitten vakavissa kiusaamisessa käytettyjä äärikeinoja jos muu ei auta eikä niihin tule turvautua helposti enkä ylltytä niihin.



Tulit sitten ohimennen kuitenkin maininneeksi nuo äärikeinot ikäänkuin varmuden vuoksi. Väljästi tulkittuna tuo täyttää vihapuheen tunnusmerkit:

Vihapuhe on Euroopan neuvoston ministerikomitean ehdotuksen mukaan sellaista ilmaisua, jolla levitetään, yllytetään, edistetään tai oikeutetaan rotuvihaa, muukalaisvihaa, antisemitismiä tai muunlaista vihaa, joka perustuu suvaitsemattomuuteen.
Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615

Värvätään kouluihin "ylikiusaajia" joiden tehtävänä on kiusata kaikkia muita kiusaajia?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Värvätään kouluihin "ylikiusaajia" joiden tehtävänä on kiusata kaikkia muita kiusaajia?

Itse asiassa siellähän on jos sellaisia - opettajat. Eikös tuo rankaisumentaliteetti ja kova kovaa vastaan - vaatimus ole juuri sitä? Ihan samoinhan niillä oppialskiusaajillakin on mielestään hyvä syy kiusaamiseen, koska toinen on niin ärsyttävä, erilainen, nössö jne.

Tulit sitten ohimennen kuitenkin maininneeksi nuo äärikeinot ikäänkuin varmuden vuoksi. Väljästi tulkittuna tuo täyttää vihapuheen tunnusmerkit:

Vihapuhe on Euroopan neuvoston ministerikomitean ehdotuksen mukaan sellaista ilmaisua, jolla levitetään, yllytetään, edistetään tai oikeutetaan rotuvihaa, muukalaisvihaa, antisemitismiä tai muunlaista vihaa, joka perustuu suvaitsemattomuuteen.
[/quote]


Samalla tavalla voisi myös vihapuheen tunnusmerkistön täyttää se esimerkiksi vaatii pedofiileille kastraatiota, jos sitä noin tulkitsee.

Tuolta jokatapauksessa sen torrin saa:
https://www.torproject.org/

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
ID10T

hdheymreyrer
Nämä viimeisin kappaleen keinot ovat sitten vakavissa kiusaamisessa käytettyjä äärikeinoja jos muu ei auta eikä niihin tule turvautua helposti enkä ylltytä niihin.



Tulit sitten ohimennen kuitenkin maininneeksi nuo äärikeinot ikäänkuin varmuden vuoksi. Väljästi tulkittuna tuo täyttää vihapuheen tunnusmerkit:

Vihapuhe on Euroopan neuvoston ministerikomitean ehdotuksen mukaan sellaista ilmaisua, jolla levitetään, yllytetään, edistetään tai oikeutetaan rotuvihaa, muukalaisvihaa, antisemitismiä tai muunlaista vihaa, joka perustuu suvaitsemattomuuteen.



Tuleeko kiusaamista suvaita?

Ehkei sentään tule suvaita kiristämiseen ja uhkailuun perustuvaa toimintaa. Mutta mietityttää kuitenkin että moniko lapsi menee pysyvästi henkisesti pilalle sen takia että aikuiset haluavat nostaa kätensä pystyyn ja ensimmäiseksi alkavat aina vinkumaan esim. että "hätävarjelun liioittelusta voi joutua vankilaan". Aikoinaan olin läsnä kun eräät naiset puivat tilannetta että mitäs jos joutuu raiskatuksi, ja siinä sitten syntyi hegemonia että jos tekee yhtään mitään niin päätyy vankilaan itse. Voi tsiisus kraistus.

Välinpitämättömyys ja haluttomuus sekaantua mihinkään ovat vähintään yhtä suuri ongelma kuin kiusaaminen.

Reiska
Kiusaamiseen tulee puuttu, mutten tiedä onko rangaistuksen kautta asiaan puuttuminen on sitä helpointa ja ehkä myös kehnointa tapaa puuttua asiaan. Enempi tarvittaisiin jotain asennekasvatusta tai vastaavaa. Puuttumista ennenkaikkea. Kaiken väärän rankaiseminen on vaan väärä tapa hoitaa yhteiskuntaa.



Sitten et varmaankaan kannata rangaistusta noistä äärikeinoista mitä mainitsin, koska rankaiseminen ei auta. Niidenkin torjuminen hoidetaan asennekasvatuksella.

Paras ja ainoa tehokas tapa ehkäistä koulukiusaamista on olla pakottamatta lapsiaan julkisen vallan kouluihin. Mikä ihmeen hinku melkein kaikilla vanhemmilla on lähettää elämänsä tärkeimmät ihmiset noihin laitoksiin, joissa lapsen terve sosiaalistumiskehitys kärsii ja oppimismotivaatio haihtuu kuin ilmaan?

Päivähoitoahan se koulu on, mutta luulisi sellaisten vanhempien, jotka välittävät lastensa oppimisesta ja hyvinvoinnista kykenevän jonkinasteisiin taloudellisiin uhrauksiin, jotta jompikumpi vanhemmista voisi olla läsnä kotiopettajana. Mutta useimmille on ilmeisesti tärkeämpää, että on ne kaksi kallista autoa ja asunto lähellä kaupungin keskustaa jne.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28239
Nishikigoi
Paras ja ainoa tehokas tapa ehkäistä koulukiusaamista on olla pakottamatta lapsiaan julkisen vallan kouluihin. Mikä ihmeen hinku melkein kaikilla vanhemmilla on lähettää elämänsä tärkeimmät ihmiset noihin laitoksiin, joissa lapsen terve sosiaalistumiskehitys kärsii ja oppimismotivaatio haihtuu kuin ilmaan?

Päivähoitoahan se koulu on, mutta luulisi sellaisten vanhempien, jotka välittävät lastensa oppimisesta ja hyvinvoinnista kykenevän jonkinasteisiin taloudellisiin uhrauksiin, jotta jompikumpi vanhemmista voisi olla läsnä kotiopettajana. Mutta useimmille on ilmeisesti tärkeämpää, että on ne kaksi kallista autoa ja asunto lähellä kaupungin keskustaa jne.




Jos lapsen sosialisista taidoista tosiaan vastaisi parhaiten vain toinen vanhemmista eivätkä kaverit päivähoidossa tai koulussa, voitaisiin kai matematiikankin kaikki hienoudet oppia laskemalla pelkästään yhteenlaskua. Eli jos sitä ehdoin tahdoin haluaa lapsestaan sosiaalisesti kehitysvammaisen kannataa todella tehdä kaikkensa, että lapsi ei pääsee vuorovaikuttamaan muiden lasten kanssa. Yksityisopetus ja -päivähoito tepsivät tässä varmasti parhaiten.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

emp
Kiusaaminen on myös koko yhteisön ongelma. Toimivassa yhteisössä ei kiusaaminen tuo etua, eikä sille löydy peeasjia, hyväksyjiä ja tällä tavalla asian mahdollistajia. On turhaa puuttua pelkästään näkyvimpään oireeseen - kiusaajaan - kun ongelma on koko yhteisöä koskeva. Palkitsevaa se toki on, kun kaikelle saadaan kätevä syntipukki, jonka rankaiseminen tuo puhdistautumisen tunteen kaikille.

Kiusaajaa ei saa rangaista sillä eihän vika ole koskaan kiusaajassa. Kiusaaja tarvitsee ymmärrystä, halihalia, teddykarhuja hellyyttä ja irtokarkkeja.

Kiusattu on uhri, yhteisö on ongelma. Rankaiskaamme yhteisöä hyväksymällä kiusaaminen.

emp
Seppo_Pietikainen
Värvätään kouluihin "ylikiusaajia" joiden tehtävänä on kiusata kaikkia muita kiusaajia?

Itse asiassa siellähän on jos sellaisia - opettajat.

Opettajat on kiusaajia. He antavat läksyjä ja jälki-istuntoa. Ratkaisu kiusaamisen poistaminen on vapaa kasvatus sekä opettajan auktoriteetin, sääntöjen ja rangaistusten poistaminen. Kun ei enään ole sääntöjä ja kaikki saa tehdä mitä haluaa ei kukaan kiusaa.

-:)lauri

Jos lapsen sosialisista taidoista tosiaan vastaisi parhaiten vain toinen vanhemmista eivätkä kaverit päivähoidossa tai koulussa, voitaisiin kai matematiikankin kaikki hienoudet oppia laskemalla pelkästään yhteenlaskua.

Miksi niitä kavereita voi olla vain jos on päivähoidossa tai koulussa?

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28239
Nishikigoi
-:)lauri

Jos lapsen sosialisista taidoista tosiaan vastaisi parhaiten vain toinen vanhemmista eivätkä kaverit päivähoidossa tai koulussa, voitaisiin kai matematiikankin kaikki hienoudet oppia laskemalla pelkästään yhteenlaskua.

Miksi niitä kavereita voi olla vain jos on päivähoidossa tai koulussa?



Koska paikka, jossa kavereita on paljon ja heitä joko hoidetaan tai opettaan on pääsääntöisesti luokiteltu päiväkodiksi tai kouluksi. Jos sinä järjestät opetuksen kotonasi muutamalle kymmenelle/sadalle lapselle sitä voidaan kutsua kouluksi lasten ja lasten vanhempien näkövinkkelistä täysin riippumatta siitä, millä nimellä sinä sitä kutsuisit. Mahdollisesti pienryhmäopetukseksi tai yksityisopetukseksi sitten sen mukaan jos lapsia on vähän.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

White trash

Kiusaajaa ei saa rangaista sillä eihän vika ole koskaan kiusaajassa. Kiusaaja tarvitsee ymmärrystä, halihalia, teddykarhuja hellyyttä ja irtokarkkeja.

Kiusattu on uhri, yhteisö on ongelma. Rankaiskaamme yhteisöä hyväksymällä kiusaaminen.





Aika väsynyttä.

Jos se ongelma on yhteisön toimimattomuudessa, niin on täysin turhaa ja hyödytöntä yrittää hoitaa kiusaamista pelkästään rankaisemalla kiusaajaa. Jopa kiusaajan poistaminen on hyödytöntä, koska ongelmallisessa yhteisössä löytyy tietenkin seuraava kiusaaja - ja kiusattavakin - hyvin helposti.

Miksi sinulla on suuri tarve ymmärtää ymmärtäminen vain ja ainoastaan pään silittämiseksi? Jos sanoisin, että liikalihavuudesta kärsivän kohdalla on syytä pureutua ymmärtämään lihavuuden aiheuttaneet syyt, et kaiketikaan ajattelisi minun tarkoittavan, etttei hänen ruokavalioonsa tai liikuntatottumuksiinsa sovi puuttua. Miksi haluat ymmärtää kiusaamisen syiden ymmärtämisen täysin toisin?

Wiki:

Kiusaamisen vähentämisessä pitäisi kiinnittää huomio koko ryhmään, niin että kiusaaja ei saa tukea ryhmästä (ei yleisöä, ympärillä naureskelijoita tai muita kiusaamiseen mukaan menijöitä jne.) ja että yhä useampi asettuu kiusatun puolelle tai osoittaa, ettei hyväksy kiusaamista.



Tätä tarkoitin yhteisön tarkastelulla asiassa. Mikä tuossa kiusaamisen tukemisen ja mahdollistamisen lopettamisessa on mielestäsi paheksuttavaa? Se, että opettaja rankaisee ja kieltää, ei ole samaa vaikutusta kuin sillä, jos ne luokkatoverit alkaa dissata kiusaamista ja asettuu joukolla kiusatun puolelle. Tehokkaampaa ja kiusatullekin paljon parempi vaihtoehto. Paljonks lohduttaa, että kiusaajaa rankaistiin, jos edelleenkään ei saa ketään kaveria luokkalaisistaan ja kaikki pitää hajurakoa yllä? Siinähän vain kiusaajasta tulee sankari, joka tyylillä kesti opettajan kurmuutuksen. Pääsee sanomaan: " Ei se mulle mitään mahda." Mutta kun kaverit häipyy ja rupeaa halveksumaan, ei kiusaajalla ole kovin kivaa.


Opettajat on kiusaajia. He antavat läksyjä ja jälki-istuntoa. Ratkaisu kiusaamisen poistaminen on vapaa kasvatus sekä opettajan auktoriteetin, sääntöjen ja rangaistusten poistaminen. Kun ei enään ole sääntöjä ja kaikki saa tehdä mitä haluaa ei kukaan kiusaa.



Mistä ihmeestä mahtaa johtua, että kerran vankilatuomion saaneen todennäköisyys joutua vankilaan vain kasvaa? Luulisi päinvastoin, jos rangaistuksilla tosiaan olisi parantava ja rikoksia ehkäisevä vaikutus. Mikä saa sinut uskomaan siihen, että sääntöjä noudattamaton henkilö saadaan kuriin ja järjestykseen sääntöjä ja rangaistuksia tiukentamalla? Teetkö itse paremmin ja ajkerammin töitä, jos palkkaasi pienennetään? Rupeatko innokkakksi kotitöiden tekijäksi, jos vaimosi nalkuttaa ja on oikein kiukkuinen? Oletko patalaiska ja saamaton, ellei joku rangaistuksella sinua aktivoi?

Kiusaamista tyypillisesti esiintyy hyvin hierarkkisissa ja sääntöihin ja kuriin perustuvissa yhteisöissä. Tyypillisinä esimerkkeinä armeija, koulu, sairaalat ja seurakunnat(työyhteisöinä). Varmaankin tästä voimme tosiaan vetää johtopäätöksen, että nimenomaan kuria ja rangaistuksia koventamalla se saadaan kuriin.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3802

Optimaalisimmillaan päiväkoti tarjoaisi lapselle hyvän paikan oppia monenlaisia asioita ikäistensä kanssa toimimisesta. Valitettavasti nykyään on harvassa ne päiväkodit jossa tämä toteutuu. Minulla on ollut mahdollisuus tutustua asiaan "kärpäsenä katossa" ja nykyään suhtaudun päiväkoteihin tässä suhteessa erittäin skeptisesti. Liian isot ryhmät, liian vähän ammattitaitoa, stressaantuneet hoitajat, huono työilmapiiri etc. etc. Toisinaan jonkun päiväkodin päästessä iltapäivälehtiin kyseenalaisista metdoeistaan, en ylläty hetken vertaa. Surullista.
Johtajat ummistavat usein silmänsä ja tekevät kaikkensa näyttääkseen ulospäin että heidän yksikössään kaikki toimivat hyvin. Ei kenelläkään ole aikaa mennä paikan päälle katsomaan onko asia todella näin.

Eräästä päiväkodista todettiin, että heillä erottuvat ryhmästä selkeästi ne lapset, joista tulee aikanaan koulukiusaajia. Vanhempien kanssa kommunikointi on epäonnistunutta ja asioihin ei ole aikaa ja motivaatiota puuttua kunnolla. Todetaan vain asian tila ja kädet ristissä odotellaan että "ensi vuonna noistakin kauhukakaroista onneksi pääsee eroon".

Tietenkin kotikasvatuksella on se suurin vastuu, jos siellä ei välitetä ja kaikki sallitaan, niin melko vähän päiväkoti asialle usein voi. Tosin ammattitaitoiset ja motivoituneet hoitajat saavat usein ryhmän toimimaan myös ns. ongelmatapausten kanssa. Kuten sanottua, ammattitaitoiset ja motivoituneet.

Tietenkin sama ammattitaito ja motivoituneisuus pätee sitten peruskouluopetuksessakin, mutta tilanne menee jo huomattavasti haastavammaksi, koska kiusaaminen jatkuu myös "siviilissä" ja sosiaalisessa mediassa.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28239

^ryhmäkoot ovat minunkin kuulemani mukaan liian isoja. Lasten hallitseminen vaikeutuu ja mikä varmasti syö sitten opettajankin motivaatiota.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

-:)lauri
^ryhmäkoot ovat minunkin kuulemani mukaan liian isoja. Lasten hallitseminen vaikeutuu ja mikä varmasti syö sitten opettajankin motivaatiota.

Ennemminkin suurissa ryhmissä nimenomaan joudutaan turvautumaan lasten hallintaan, kurinpitopn jne. Pienemmässä ryhmässä olisi aikaa kohdata lapsi, olla läsnä, kuunnella, kohdella yksilönä. Tämä arvostettu kurikin on mielestäni vain välietappi, jonka avulla päästään siihen, että jokaiselle jää tilaa olla ja tulla nähdyksi. Hyvä kuri on sitä, että yhdessäolo tuntuu turvalliselta, eikä omasta tilastaan ja paikastaan joudu taistelemaan.

emp
White trash

Kiusaajaa ei saa rangaista sillä eihän vika ole koskaan kiusaajassa. Kiusaaja tarvitsee ymmärrystä, halihalia, teddykarhuja hellyyttä ja irtokarkkeja.

Kiusattu on uhri, yhteisö on ongelma. Rankaiskaamme yhteisöä hyväksymällä kiusaaminen.


Jos se ongelma on yhteisön toimimattomuudessa, niin on täysin turhaa ja hyödytöntä yrittää hoitaa kiusaamista pelkästään rankaisemalla kiusaajaa.

Ei ole, ei varsinkaan silloin jos yhteisön ongelma on se että kiusaajia ei rangaista.

emp
Jopa kiusaajan poistaminen on hyödytöntä...

Ei ole. Ei varsinkaan sillon jos asiaa tarkastellaan kiusatun kannalta.

emp
Miksi sinulla on suuri tarve ymmärtää ymmärtäminen vain ja ainoastaan pään silittämiseksi?

Koska sitähän se on. Lisäksi se ei hyödytä kiusattua eli uhria millään tavalla.

emp
Se, että opettaja rankaisee ja kieltää, ei ole samaa vaikutusta kuin sillä, jos ne luokkatoverit alkaa dissata kiusaamista ja asettuu joukolla kiusatun puolelle.

Tuommoista ei juurikaan tapahdu muualla kuin sinun halihali utopioissasi. Kannattaisi tulla alas sieltä norsunluutornista tänne todelliseen maailmaan. Täällä toimivin keino on se että kiusaajaa rangaistaan(kunnolla) ja tarvitteassa kiusaaja poistetaan.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28239
emp
-:)lauri
^ryhmäkoot ovat minunkin kuulemani mukaan liian isoja. Lasten hallitseminen vaikeutuu ja mikä varmasti syö sitten opettajankin motivaatiota.

Ennemminkin suurissa ryhmissä nimenomaan joudutaan turvautumaan lasten hallintaan, kurinpitopn jne. Pienemmässä ryhmässä olisi aikaa kohdata lapsi, olla läsnä, kuunnella, kohdella yksilönä. Tämä arvostettu kurikin on mielestäni vain välietappi, jonka avulla päästään siihen, että jokaiselle jää tilaa olla ja tulla nähdyksi. Hyvä kuri on sitä, että yhdessäolo tuntuu turvalliselta, eikä omasta tilastaan ja paikastaan joudu taistelemaan.



Tarkoitin tuolla hallinnalla nimenomaan samaa asiaa eli, ettei opettajan tarvitse turvautua kurinpidollisiin toimiin, vaan että ohjat pysyvät opettajan käsissä.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat