Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Wikipedia:

"Aiemmin luultiin, että aspergereilla olisi valtaväestöä enemmän mielenterveyden häiriöitä. Epidemiologinen tutkimus ei kuitenkaan tue tätä oletusta, vaan kyse lienee siitä, että mielenterveyspalveluja käyttävät aspergerit päätyvät muita herkemmin Asperger-tutkimuksiin. Asperger-henkilöt joutuvat kuitenkin kohtaamaan muuta väestöä useammin kiusaamista, mikä saattaa johtaa masennukseen"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergeri ... htym%C3%A4

Voisitte linkittää tutkimusia aiheesta lisää tutkimuksia. Minä en usko että siihen liittyy.

Entäs fyysisiä sairauksia: ilmeisesti keliaki ja epilepsia riski on hieman korkeampi, mutta tuskin muuta liittyy. Joitain sairauksia voi olla vähemmänkin, koska oman käsitykseni mukaan esim. tupakointi on autismin kirjon häiriössä harvinaisempaa kuin neurotyypillisillä. Enkkuwikissä siitä on maininta:

"Smoking rate seems to be low in autism"

https://en.wikipedia.org/wiki/Imprinted_brain_theory

http://www.autism-help.org/comorbid-seizures-autism.htm

"Seizures are caused by abnormal electrical activity in the brain and are a common comborbid disorder with autism and Asperger's syndrome. "

Minulla on todettu, jokin sähköinen häiriö toisessa aivopuoliskossa EGG:ssä, mutta mangeettikuva oli normaali.

Kommentit (12)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38576
Liittynyt6.12.2009
hdheymreyrer

Minulla on todettu, jokin sähköinen häiriö toisessa aivopuoliskossa EGG:ssä, mutta mangeettikuva oli normaali.

hdheymreyrer: Mulla on todettu lieviä keskittmis vaikuksia, mutta ei ihan ADD /ADHD ollu.

hdheymreyrer: Nyt keskityn denialistien väitteiden kumoamiseen =)

Olisiko parempi antaa olla?

Neuro-typical (NT) eli henkilö, joka on neurologisesti normaali. Termi on käytössä lähinnä autismiyhteisöjen sisällä.

http://urbaanisanakirja.com/word/nentti/

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tapasin kerran 36-vuotiaan miehen joka kertoi että häntä aina välillä luullaan 18-vuotiaaksi. Nuorelta hän minunkin mielestäni näytti. Asperger-diagnoosia hänellä ei ollut, mutta oli jotain neurologista häikkää josta ei lääkärinkään selvityksissä oltu saatu selvää kuvaa. Käytännössä kuulema esim. auton ajo ei häneltä onnistunut.

Olen kuullut juttua että assit näyttävät usein ikäistään nuoremmilta. En tiedä kehtaanko moista väittää omalla kohdallani; kehoni osalta kyllä, naamasta en sitten tiedä, mutta jonkinlaista "lapsenomaista" kasvoissani kyllä on. Samoin kuin oli sillä vanhemmallani jota epäilin assiksi. Ja hänen vanhempansa, jota kuulopuheen perusteella epäilen myös assiksi, oli tätä samaa pallinaamakastia kuin lapsensa ja lapsenlapsi (=minä).

Olen ollut henkisesti hitaasti kypsyvää lajia. Tai ennemmin iätön kuin mikään varhaiskypsä ikinä.

Sitä en yhtään ihmettele jos tupakanpoltto on vähäisempää asseilla. Kukapa haluaisi laittaa haisevan paskapötkön suuhunsa ja savustaa siinä samalla myös ympäristönsä shaissen hajuiseksi?

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009

Wikipedian mielipide komorbideista sairauksista/tiloista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Conditions ... _disorders

Oireet, jotka voivat viitata esim. ahdistukseen, kaksisuuntaiseen, masennukseen ym voivat johtua as:n ilmenemismuodoista eivätkä sen takia olisi erikseen diagnosoitavissa. Toisaalta ne voivat olla ihan erillisiä tiloja, johtuen juuri henkilön elämäntilanteista ym. Nämä erot voivat olla vaikeita havaita mitä vähäisempään itseilmaisukykyyn nojaudutaan diagnooseissa. Ja mitä ammattitaidottomampi diagnosoija on, aspergerin osalta. Olisi osattava erottaa as:n käytöksen syy-seuraussuhteet normaaleista ihmisistä.
Itsekin sain masennus, ahdistus ym diagnooseja, jotka selittyivät elämänkokemuksillani ja vaikeuksilla. Kukaan ei vain hoksannut miettiä mistä nämä vaikeudet johtuivat.

Fyysisistä sairauksista olen usein törmännyt kilpirauhasen vajaatoimintaan ja muihin autoimmuunisairauksiin mainitsemiesi keliakian ja epilepsian lisäksi.

Myös laihuus on tutkimusten mukaan yleistä autisteilla ja sehän on nykyään tosi hyvä asia

http://link.springer.com/article/10.1007/s007870050106

Nuorekasta ulkonäköä on tutkittu hyvin vähän, mutta se kyllä monesti mainitaan aspergerin yhteydessä. Erään suomalaisen tutkimuksen mukaan lähes puolet diagnosoiduista näyttivät ikäistään nuoremmilta. Vaikeahan tällaista on kuitenkin konkreettisesti tutkia. Johtuisiko nuorekkuus sitten kasvojen ilmeettömyydestä ja vaikkapa siitä, että useat assiharrastukset tapahtuvat sisätiloissa? Jaa-a.. Myös terveemmät elintavat voivat vaikuttaa. Tosin itse olen polttanut pitkään ja muitakin pahoja tapoja ollut ja silti menen parikymppisestä vielä 30-vuotiaana. Tosin en meikkaa. Olen huomannut että hyvin monet näyttävät meikillä paljon vanhemmilta kuin ilman.

Haloo?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Muistelisin että tutkimuksen mukaan ihmiset jotka eivät tee lapsia elävät pidempään? Tästä ohimennen jostain tv-dokumentista kuulin, mutta en osaa sen enempää siitä sanoa kun en muista tarkoin. Jos elää pidempään, ehkä ikääntyykin hitaammin? Voisin hyvin kuvitella että monia asseja ei jaksa se lastenteko niin kovin kummoisesti kiinnostaa. Kun kiinnostaa niin monet muut asiat enemmän.

Ehkäpä elimistö venyttää kestokykyään odotellessaan että ihminen lapsensa laittaisi, ja sitten joutaakin muutaman vuosikymmenen päästä kupsahtaa pois koska geenit on jo laitettu eteenpäin? Siinähän sitten odottelee elimistö rauhassa, jos ihminen ei vaan kertakaikkiaan lisäänny. Tämä tietysti loogisesti ajatellen koskisi vain naisia, koska eihän miehen elimistö tiedä lisääntyneensä vaikka olisikin tullut siittiöitä luovutettua naisen käyttöön. Vai lapsen kasvatusko se ihmisen varsinaisesti nääkähdyttää?

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009

In conclusion, our study shows that individuals who achieve exceptional longevity have fewer children than a contemporaneous population with usual survival, and that they tend to reproduce later in life. Further studies are needed to confirm this finding and to establish the mechanisms responsible for this delayed and reduced reproductive ability.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3273900/

Myöhemmin ja vähemmän. Varmaankin lapsettomuudella on samanlainen vaikutus, riippuen siitä mistä tuo yhteys yleensä johtuu, miinus vielä lasten kasvatuksen aiheuttamat "vahingot". Varmasti miehilläkin tapahtuu juttuja kehossa murrosikään ja lapsen saamiseen liittyen? Kuka tietää mitä muita vaikutuksia perheen perustamisella on kuin nuo muutamat hormonimuutokset.

Study Finds Changes In Hormone Levels In Men Who Become Fathers
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 072635.htm

Haloo?

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005
Rousseau
Tapasin kerran 36-vuotiaan miehen joka kertoi että häntä aina välillä luullaan 18-vuotiaaksi. Nuorelta hän minunkin mielestäni näytti. Asperger-diagnoosia hänellä ei ollut, mutta oli jotain neurologista häikkää josta ei lääkärinkään selvityksissä oltu saatu selvää kuvaa. Käytännössä kuulema esim. auton ajo ei häneltä onnistunut.

Olen kuullut juttua että assit näyttävät usein ikäistään nuoremmilta

Minua luullaan usein huomattavasti nuoremmaksi ja kun saavat tietää totuuden niin tulee vähän hämmentävästi kommenttia:"Ei voi olla totta!.. Nyt kyllä narraat.."

Kirjassakin mainittua:
/Torbjörn Andersson: Aspergerin oireyhtymä ja samankaltaiset autistiset
piirteistöt aikuisiässä - perustieto, AutSpect Koulutus Tmi, Kotka, 2010/
s.22-23 kappale "Muuta", poimintoja:
-"Uni. Osalla AS-ihmisistä on epätavallinen vuorokausirytmi."
-"Ruoka. On käynyt ilmi, että melko suurella osalla anoreksiasta kärsivistä
henkilöistä on AS tai autistisia piirteitä."
..
-"Ikäistään nuoremmalta näyttäminen. En tiedä miksi, mutta silmiinpistävän
monet näyttävät selvästi nuoremmilta kuin mitä he ovat."

Jos syö kuin lintu, niin elää pitempään ja näyttää supermallin laihalta=nuorelta..

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Vierailija
Rousseau
Muistelisin että tutkimuksen mukaan ihmiset jotka eivät tee lapsia elävät pidempään?

Stressitekijät?

MrKAT
..

Ruoka... anoreksiasta ei ole kyse, mutta makumieltymykset ovat hyvin valikovat. Yliherkkä maku- ja hajuaisti sopinevat kuvaan. Ja iän suhteen minua luullaan jatkuvasti parikymppiseksi (ja armeijasta lomilla ollessani minulta kysyttiin ikää...). Pitäisi kai kasvattaa kunnon viikinkityylinen takkuparta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38576
Liittynyt6.12.2009
MrKAT

Kirjassakin mainittua:
..

Jos syö kuin lintu, niin elää pitempään ja näyttää supermallin laihalta=nuorelta..

Saisiko Aspergereistä vuoltua esimerkiksi hyviä terveysterroristeja? Voisivat osoitella syyttävästi sormella kaikkia joille elämän erilaiset nautinnot maistuvat makealta?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Fëanor
Rousseau
Muistelisin että tutkimuksen mukaan ihmiset jotka eivät tee lapsia elävät pidempään?

Stressitekijät?

MrKAT
..

Ruoka... anoreksiasta ei ole kyse, mutta makumieltymykset ovat hyvin valikovat. Yliherkkä maku- ja hajuaisti sopinevat kuvaan. Ja iän suhteen minua luullaan jatkuvasti parikymppiseksi (ja armeijasta lomilla ollessani minulta kysyttiin ikää...). Pitäisi kai kasvattaa kunnon viikinkityylinen takkuparta.

Kuten olen toisaalla kertonut, saapastelin aikoinaan sairaalaan saadakseni tutkimukset asian suhteen että onko minulla As-piirteisyyttä vai ei. En saanut edes persettä kunnolla penkkiin kun lääkäri ilmoitti että (masennus-)papereideni perusteella minulla ei voi sitä olla. Määkäisin että entäs tämä kasvosokeus (josta kärsin jonkin verran) ja siihen tohtori vastasi että "sehän on ihan normaalia". Olin siinä kyllä melkoisen haavi auki ja muutaman tunnin kestäneen keskustelun lomassa lääkäri sitten sanoi että voi olla as tai voi olla olematta mutta masennus pitäisi ensin hoitaa pois, koska masentuneelta sitä ei voi tutkia.

Jäin siihen käsitykseen että minulle kuitenkin varataan useampia tutkimusaikoja(*, ja seuravalla ajalla minua haastatteli joku sosiaalihenkilö tai mikä lie. Kysyi lukemattomia kysymyksiä normilomakkeista. Luulin jälkikäteen että kyseessä oli kaiketi jonkinlainen persoonallisuustesti ja sillä sitten hakemalla haettiin minulle persoonallisuushäiriödiagnoosi. Mutta kauhean moni kysymys käsitteli ruokaa, ja kun vastauksistani kaiketi sai vaikutelman että ruoka tai syöminen ei ole minulle ongelma, niin liekö se sitten saanut heidät lopullisesti vakuuttumaan siitä että en ole assi.

Sitä en muista käytiinkö läpi että olin nuorena alipainoinen koska inhosin suurinta osaa ruoasta mitä koulussa tai kotona oli tarjolla. Ei minulla mitään tarvetta ollut laihuuteen, mutta kun se ruoka kertakaikkiaan oli kamalaa moskaa, niin en sitä pystynyt suustani alas pakottamaan. Aikuisellakin iällä olen ollut muutaman kerran alipainoinen, mutta sen vuoksi että elämässä on ollut raju muutos ja/tai voimakasta stressiä.

Kaiken kaikkiaan en toki väitä että minulla ON Asperger-syndrooma, mutta väitän että minulla on Asperger-piirteitä. Jos ei vallan diagnoosiksi asti, niin kyllä niin hemmetin moni piirteisyyteen luokiteltu asia on tuiki tuttu. Sen vuoksi näissä assiketjuissa pyörin, vaikka on epävarma olo että "onko lupa".

Kuinkahan sekaisin päästään sitä sitten pitäisi olla että diagnoosin kriteerit täyttyvät, jos ei edes kasvosokeus olekaan muuta kuin "ihan normaalia"...

Masennusta on ollut teinistä asti.

*) Ja niitä aikoja ei sitten jatkossa enää kuulunut sen ekan kyselykerran jälkeen. Ei ole eka eikä vikakaan kerta jolloin olen jäänyt ihmettelemään sitä että julkisen puolen terveydenhuollossa lääkäri sanoo jotain ja sitten se sanottu ei pidäkään paikkaansa. Ilmeisesti on parempi jo lähtökohtaisesti ajatella että kaikki puhuttu on aina pelkkää hölynpölyä jos ei siitä ole mustaa valkoisella. Mutta hölynpölyä se on usein se musta valkoisellakin. Se lausunto mitä tuosta kaikesta kostuin vilisi virheitä. Olin mm. mukamas ollut jossain ensiavussa silloin ja silloin itsariajatuksin, vaikken siihen mennessä ollut vielä koskaan ollut yhtään missään itsariajatusten kanssa hoitoon hakeutumassa, ja en lähelläkään mitään ensiapua ikinä mt-ongelmien vuoksi. Mistähän nuokin sadut alkunsa saaneet. - Mutta helppohan se on asiakas määritellä pers.häröiseksi kun ensin itse sepittää tälle jonkun itsari-ensiapukäynnin. Olisi kai aikoinaan pitänyt puuttua tuohon asiaan, mutta lääkäreiden kanssa riitely ei ole mielipuuhaani.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009
jussipussi
MrKAT

Kirjassakin mainittua:
..

Saisiko Aspergereistä vuoltua esimerkiksi hyviä terveysterroristeja? Voisivat osoitella syyttävästi sormella kaikkia joille elämän erilaiset nautinnot maistuvat makealta?

Tuskin, ellei ruoka tms satu olemaan erityismielenkiinnon kohteena, eikä välttämättä sittenkään.

Haloo?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat